Kyllä tiedän mikä pistehinta on tarkasti.
Kerran oli kaverin postilaatikkoon tiputettu hintatiedot viimeisestä myydystä sonniparttiasta.
Tottakai henkilötiedot oli vedetty mustalla tussilla yli, mutta teurastamon nimi näkyi...
Ja ne hinnat olivat jotain ihan muuta, kuin normaaleissa teurastileissä ! Kahdeksankymmentä senttiä yli
normitilityksen...
Löytyykö selityksiä kaikkitietävältä ?
En ole kaikkitietävä, sukutilaisännät ovat siinäkin paaaljon parempia.
Ensinnäkin näissä postilaatikkoon yllättäen ja pyytämättä pudonneissa "pistehinta" lapuissa on aina jokin päivänvaloa kestämätön motiivi takana.... tuollaisen tilityslapun väsääminen ei ole ollut enään 20 vuoteen tekstinkäsittelyohjelmalla temppu eikä mikään. Niitähän kiersi reippaat 10 vuotta sitten oikein roppakaupalla.
Jos nyt olisin itse vedättänyt kunnon diilin vaikkapa vuodeksi eteenpäin, olisinko nyt niin hölmö että lähtisin huutelemaan siitä?
No tuottaja-isännän hölmöydellä ei ole ylärajaa...
Mulla on jotenkin sellainen tuntuma sormenpäissä, että valtaosa näistä pistehintalapuista on väsätty ihan kilpailijan konttorilla.... ihan sisäpoliittisiin tarkoituksiin.
Toki tuo yllä oleva ei mitenkään poista, etteikö näitä pistehinnoitteluja ole tapahtunut... mutta aivan eri mittakaavassa kuin mtk-isäntä turpakäräjät antavat ymmärtää.
ja mitä tulee näiden "kilpailuttajien" tuloksen tekokykyyn.... on hiukka eri jos on saanut yhdestä kuormasta reipasta hintaa kuin että koko vuoden tuotannosta.... tuppaa näiltä elviksiltä unohtua, että ns saanti olikin lyhytaikaista.
En ole huomannu kenenkään ns päivän hinnan metsästäjän menestyneen taloudellisesti erityisen hyvin itsas yleensä päinvastoin ja esim teurastamon tiuha vaihto kertoo yleensä ihan jostain muusta kuin menestyksekkäästä busineksesta.
Ja jos itse olisin hankintajohtaja ko firmoissa, niin aikas nopeasti tylyttäisin nämä "paronit" kilpailijan kivireeksi. Ihan joka mulkqvistin kanssa ei ole pakko yhteistyötä tehdä.... tuntuvat olevan monella tavalla pikkuisen kivaa sakkia.