Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?  (Luettu 23656 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vappuna on hyvää aikaa täpinöidä moottorisahalla.. Mut öljy melkein loppui  :o

Toimiiko vanha HyGard ihan hyvin teräketjuöljynä vai palaako se kiinni laippaan? Ei se varmaan ihan parasta tuossa käytössä ole, ainakaan luonnon kannalta.

Jos vanhoilla ketjuilla sahailis..

ana111

  • Vieras
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Kaikki mikä näyttää öljylt toimii konesahas.Jos hajoo,ni aina voi viedä sorkal korjaukseen.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5892
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Vappuna on hyvää aikaa täpinöidä moottorisahalla.. Mut öljy melkein loppui  :o

Toimiiko vanha HyGard ihan hyvin teräketjuöljynä vai palaako se kiinni laippaan? Ei se varmaan ihan parasta tuossa käytössä ole, ainakaan luonnon kannalta.

Jos vanhoilla ketjuilla sahailis..
Vanhassa Ketosen hakkuukourassa käytettiin hydrauliöljyä teräöljynä.
Mä en nyt enään muista miten se oli toteutettu, mutta siis siinä ei ollut erillistä teräöljysäiliötä vaan öljyä rosvottiin jostain terän voiteluun.
Jos en mä nyt sitten ihan väärin muista.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Tottahan se toimii. Hiukan voi pysyvyys olla huonompaa kun oikealla öljyllä ja voiteluominaisuushan on hiukan huonompi jo sinänsä myös.  Melkein suosittelisin kuiteski hakemaan oikeaa teräketjuöljyä paljon halvemman hinnan, oikean lisäaineistuksen ja parempien voiteluominaisuuksien takia...

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Toimii ihan hyvin tässä lämpötilassa. Mutta kannattaa hommata ainakin varalle ihan oikeaa teräketjuöljyä. Sään ollessä lämpimämpi, hydrauli/peräöljyt tulevat liian juokseviksi ja kunnon pakkassäässä jotkut öljyt jähmettyvät liikaa.

Kannattaa ihan uteliaisuudesta talvella ottaa johonkin purkkiin käyttämäänsä hydrauli- tai peräöljyä ja vuorokauden kylmässä pitämisen jälkeen kaataa siitä toiseen astiaan. Sen jälkeen ei enää yhtään ihmetytä, että nämä nykyajan digiboksihydrauliohjatut vaihteistot ja muut hilavitkuttimet kieltäytyvät toimimasta....

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Höpö höpö, sinne vaan vanhat hydeöljyt sahan tankkiin, mä en ainakaan pariinkymmeneen vuoteen ole muuta moottorisahas käyttäny, kuin käytettyä stouta, eikä koskaan ole mitään ongelmaa sahan pelaamises ole ollu, pakkasella saha lämpee kumminkin niin äkkiä,  että öljy on juoksevaa, kun vain kannusta saa menemään ja aina on tuo 10-30 tullu pötistä ulos ja sahan tankistä häipyny pensan kans samaan tahtiin. Kesälläkään ei ole laippa lämmennyt, sen vähän mitä kesällä olen sahaillut. Siitä tavarasta on kumminkin aina ylituotantoa, että saa jotenkin edes osan järjellisesti hävitettyä sahauksis. Moottorin jäteöljy on päässy aina kovilla pakkasilla hakkeen jatkoksi stokeriin, kyllä alkaa kivasti käydä stokeri taukoja, kun lorauttaa sitä sekaan 8) Sitä tavaraahan ei saa saahaan laittaa, epäpuhtauksien takia.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Höpö höpö, sinne vaan vanhat hydeöljyt sahan tankkiin, mä en ainakaan pariinkymmeneen vuoteen ole muuta moottorisahas käyttäny, kuin käytettyä stouta, eikä koskaan ole mitään ongelmaa sahan pelaamises ole ollu, pakkasella saha lämpee kumminkin niin äkkiä,  että öljy on juoksevaa, kun vain kannusta saa menemään ja aina on tuo 10-30 tullu pötistä ulos ja sahan tankistä häipyny pensan kans samaan tahtiin. Kesälläkään ei ole laippa lämmennyt, sen vähän mitä kesällä olen sahaillut. Siitä tavarasta on kumminkin aina ylituotantoa, että saa jotenkin edes osan järjellisesti hävitettyä sahauksis. Moottorin jäteöljy on päässy aina kovilla pakkasilla hakkeen jatkoksi stokeriin, kyllä alkaa kivasti käydä stokeri taukoja, kun lorauttaa sitä sekaan 8) Sitä tavaraahan ei saa saahaan laittaa, epäpuhtauksien takia.
Varmaan juuri noin. Kyllä sahassa pitäisi vanhat käytetyt öölit mennä kunhan ei ole moottorijäteöljyä.  Ei ne teräketjuöljynkään kylmäominaisuudet välttämättä ihmeelliset ole.
  Aloittaja kysyi kuitenkin hydrauliöljystä, en nyt tiedä mitä tuo "stou" on mutta varmaan likempänä ominaisuuksiltaan 80W:tä kun "kolmikakkosta".  Ominaisuudet luultavasti käytettynäkin paremmat kun uudella teräketjuöljyllä :)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Kiitoksia!

Mä jätän kuitenkin metallisakat laittamatta, otan käyttöön pinnalta ekat 80 litraa  :D

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Ei ole kukaan käyttänyt sitkoa öljynsä parantamiseen? Ainakin kesäkuumalla estää kulumista.

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Mä olen käyttänyt vanhat moottoriöljytkin sahassa. Ihan hyvin on toimineet.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Mä olen käyttänyt vanhat moottoriöljytkin sahassa. Ihan hyvin on toimineet.

Sotkee kamppeet ja tukin päät. Voi mennä tilapäisesti rankamettässä jos ei kranttuile. On muuten kaupan teräketjuöljynkin hinta noussut aika mukavasti, 10 l kanisteri 15 euroa.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Eiköhän tuo moottori-öljy ole syytä käyttää polttamalla, tukkii vaan sahan öljypumpun. Hydrauliikka öljyt on silti "puhtaita" kunhan jättää mahdolliset pohjalle laskeutuneet sakat käyttämättä 8) Samaa tavaraa olen käyttänyt myös aurojen ja äkeiden "säilytys" öljynä, massaruiskulla kunnon kerros pesun jälkeen koneenpäälle. Sain joskus tuota 32.sta 200 litran tynnyrin, oli uuden levyleikkurin sisäänajo öljy ja meinasivat ekokemille siitä soitella, lupasin hoitaa sen ihan ilman, jos saan pitää tynnyrin 8)

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Mun edellinen klapikone, Pilkemaster, ainakin käytti hydr. öljyä terän voiteluun ja hyvinhän tuo toimi niinkin. Tosin piti muistaa muutaman kerran keväässä lisätä sitä hydrauliikka-öljyä... Tuossa nykyisessä koneessa on oma säiliö teräketjuöljylle ja sen täytin tietysti käytetyllä valmetin hydr./peräöljyllä :)

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Vanha hydrauliikkaöljy teräketjuöljynä?
Kuinka jumalattoman monta tuhatta tankillista pitää vuodessa sahata että kannattaa lotrata universaalin saati jonkun sitkojen kanssa?