Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulimoottori  (Luettu 24158 kertaa)

lennuosku

Vs: Hydraulimoottori
Juu.. Mää olen puhunut nyt kokoajan täyttöpumpuista jotka ehkä vähän kovemmalla rasituksella kuin purku pumppu.Nostokorkeus yms.. Ja itselläkin kestää pumput paremmin kun ei huudata konetta. Vissiinn liika öljyn virtaus ei hyvästä,taitaa suositeltu olla 60l/min. Ja tais just olla toi M&S se "kiinan pumppu"

Ihteäkin kiinostaisi toi hinta noilla mäntä pumpuilla...

Niin ja itselläkin nykyään omr80 moottorit kun omr60 meni kuin leipää.
Piti rakentaa isompi kehäinen pumppu kun 80 loppui kierrokset kesken.

Ja toi hieman ihmetyttää toi lennunoskun ylimääräinen tiivistäminen siltä varalta että paska ja öljy sekoittuu :o
Melko horo pitää pumpun olla että paskaa pääsee öljyyn,toisinpäin kyllä mut sen huomaa nopeasti.
Kun tuuppaa järjestelmässä olemaan 180-200bar niin ulospäin se öljy tinkii tulemaan.

Lisä laakerointi ei kyllä huono ollenkaan varsinkaan isoille roottoreille.
niin..painelinjassa ,paluupuolelta ei vastapainetta pahemmin oo,,yleens stefat mätänee talaven aikana pois akselilta
Purkupumppu nostaa useamman bar  paineen hyde moottorin stefoja vasten jos moottori suoraan pumppukotelossa kiinni
Useampia tapauksia on ollut ,tr rupee oikuileen ym.. niin löytyny lietettä peräkotelosta .Vaihtoehdot on aika vähissä miten se liete peräkoteloon joutunu :'(
Moottorista riippumatta
Mäntä koneet hinta merkistä riippuen kahen puolen 1000E

Viimeksi muokattu: 15.03.12 - klo:20:12 kirjoittanut lennuosku

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hydraulimoottori
- Säädettävä kuristin on kuule kova juttu. Kusitiinussa tuskin niin hyötysuhteella merkitystä, pääasia että lentää, ja kauas.

Käyhän se tietysti niinkin - mä tahdon ajatella turhan hienosti. Eikä se mäntäkonekaan ole sen ihmeemmin säädettävissä ellei ole muuttuvatilavuuksinen. Ei varmaan kukaan kusivaunuun sellaista hanki. Ellei joku tipuparoni ?

Jos vetokoneessa on LS-hydrauliikka, niin se kuristin ei edes ole niin paha. Jos vakiotuottoinen ajaa kuristettuna koko ajan puolet virtauksesta varoventtilin läpi niin yli puolet tehosta muuttuu öljyn lämmöksi. Puolet siinä varossa ja vähän siinä kuristimessa.
Mikäli tarvittava painetaso on vähäinen, niin virtauksenjakoventtiili on silloin parempi kuin raaka kuristin. Eli jaetaan virtauksesta haluttu osa takaisin tankkiin. Hukkateho on aina syntyvä paine-ero x virtaus.

Yleensä tahtoo olla ongelmana liian pieni tuotto kuin liian suuri.... ainakin vanhemman pään koneissa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hydraulimoottori
- Säädettävä kuristin on kuule kova juttu. Kusitiinussa tuskin niin hyötysuhteella merkitystä, pääasia että lentää, ja kauas.

Käyhän se tietysti niinkin - mä tahdon ajatella turhan hienosti. Eikä se mäntäkonekaan ole sen ihmeemmin säädettävissä ellei ole muuttuvatilavuuksinen. Ei varmaan kukaan kusivaunuun sellaista hanki. Ellei joku tipuparoni ?

Jos vetokoneessa on LS-hydrauliikka, niin se kuristin ei edes ole niin paha. Jos vakiotuottoinen ajaa kuristettuna koko ajan puolet virtauksesta varoventtilin läpi niin yli puolet tehosta muuttuu öljyn lämmöksi. Puolet siinä varossa ja vähän siinä kuristimessa.
Mikäli tarvittava painetaso on vähäinen, niin virtauksenjakoventtiili on silloin parempi kuin raaka kuristin. Eli jaetaan virtauksesta haluttu osa takaisin tankkiin. Hukkateho on aina syntyvä paine-ero x virtaus.

Yleensä tahtoo olla ongelmana liian pieni tuotto kuin liian suuri.... ainakin vanhemman pään koneissa.
No en oo ainaka huomannu kummostakaan lämpeemistä normi rattorikäytössä. Jos oot joskus hurruutellu hinattavalla niittokoneella, ja joudut pitämän kasoliinin tapissa, kone singahtelee päisteessä topparista toppariin. Ei vanhoissa ole mitään tuotonsäätöä.  Sinne ku pläjäyttää vaiks 1/2 tuuman plikistimet ni johan rauhottuu. Ei ainakaan kesäkuisessa helteessä normaalia enämpi kuumene öölit............. ::)

Ja voihan sitten viritellä jonkun pikku lauhduttimen jos liikaa löylyä tulee......
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Hydraulimoottori
Juu.. Mää olen puhunut nyt kokoajan täyttöpumpuista jotka ehkä vähän kovemmalla rasituksella kuin purku pumppu.Nostokorkeus yms.. Ja itselläkin kestää pumput paremmin kun ei huudata konetta. Vissiinn liika öljyn virtaus ei hyvästä,taitaa suositeltu olla 60l/min. Ja tais just olla toi M&S se "kiinan pumppu"

Ihteäkin kiinostaisi toi hinta noilla mäntä pumpuilla...

Niin ja itselläkin nykyään omr80 moottorit kun omr60 meni kuin leipää.
Piti rakentaa isompi kehäinen pumppu kun 80 loppui kierrokset kesken.

Ja toi hieman ihmetyttää toi lennunoskun ylimääräinen tiivistäminen siltä varalta että paska ja öljy sekoittuu :o
Melko horo pitää pumpun olla että paskaa pääsee öljyyn,toisinpäin kyllä mut sen huomaa nopeasti.
Kun tuuppaa järjestelmässä olemaan 180-200bar niin ulospäin se öljy tinkii tulemaan.

Lisä laakerointi ei kyllä huono ollenkaan varsinkaan isoille roottoreille.


Kerronpa kuinka saadaan helpostikin liete ja öljy sekaisin. Naapurin kanssa yhteinen Reinin pumppu, jossa Danfossin moottori. Ylimääräinen laakerointi ja stefa siivikon akselilla. Naapuri ihmetteli kun alkoi Nyykkärin öljyssä olla kusta. Meillä ei ollut mitään ongelmaa.

Homma meni niin, että meillä tuo pumppu oli jatkuvasti hydeletkuissa kiinni ja oma traktori käytti pumppua. Naapuri irrotti aina letkut kuormaa viedessä. Kun naapurilla kylmässä kusikaivossa lämpimät öljyt oli pumpussa ja letkuissa ja letkut irrotettiin, öljy jäähtyi ja supistui joka aikaansai melkoisen alipaineen hydraulipuolelle. Stefat on tarkoitettu pitämään paine toisella puolella. Joka kuorman välissä tuo moottori oli imenyt stefoista kusta sisäänsä tuon öljyn jäähtymisen alipaineen ansiosta.

Kun yhdet stefat ja laakeri (ja Nyykkärin öljyt) oli vaihdettu, ratkaistiin homma naapurilla tökkäämällä hydrauliikan paluuletku kuorman väliajaksi tyhjään pikaliittimeen, joka avaa urosliittimen venttiilin ja päästää ilmaa sisään. Tuo horaisee ilmaa ihan kunnolla kun liittimen tökkää kiinni.

Muutenkin tuossa Reinin pumpussa tukilaakeri pitää voidella käytön jälkeen pyörittämällä pumppua pystyssä tyhjänä ja samalla ruuttaamalla reilusti vedenkestävää vaseliinia nipasta sisään, jolloin laakerista tulee lietteet pihalle.


Mika


metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hydraulimoottori

No en oo ainaka huomannu kummostakaan lämpeemistä normi rattorikäytössä. Jos oot joskus hurruutellu hinattavalla niittokoneella, ja joudut pitämän kasoliinin tapissa, kone singahtelee päisteessä topparista toppariin. Ei vanhoissa ole mitään tuotonsäätöä.  Sinne ku pläjäyttää vaiks 1/2 tuuman plikistimet ni johan rauhottuu. Ei ainakaan kesäkuisessa helteessä normaalia enämpi kuumene öölit............. ::)

Ja voihan sitten viritellä jonkun pikku lauhduttimen jos liikaa löylyä tulee......

Eihän se tuollaisessa lämpene, kun hydrauliikkaa käytetään vain muutama sekunti päisteessä. Voi kuristella ihan miten haluaa, ei mitään väliä. Pääasia että nopeus miellyttää ja ratkaisu on halpa.

Mutta kokeiles ajaa vaikka uudemman koneen 100 l/min 200 bar tuotosta tunnin verran puolet hukkaan varoventtiilin läpi. Siis koko ajan, niinkuin tyypillinen hydraulimoottorikäyttö jota pyöritetään pitkään. Lämpöä syntyy pelkästään siinä venttiilissä jo 16 kW teholla, sen kyllä kesällä jo huomaa. Samalla teholla lämmittäisi tunnissa vajaat 300 litraa vettä 50 astetta. Koska öljyn ominaislämpökapasiteetti on alle puolet veden vastaavasta, öljyä lämpenisi 600 litraa. Tai 300 litraa lämpenisi noin sata astetta... ellei sitä energiaa häivytetä samalla systeemistä pois ympäristöön.

Ei millään pahalla, mutta reilutuottoisen hydrauliikan pidempiaikainen käyttö kuristettuna ei ole hyvä idea.
Silloin tällöin käytettävän sylinterin (tms) taas voi kuristella aivan vapaasti, se ei kokonaisuutta kaada kun todellinen virtausaika kuristimessa on hyvin lyhyt.

Tulee mieleen erään isohkon puunjalostusyrityksen hydrauliikka-asema, jossa ohjauslogiikan ohjelmavirheen vuoksi öljy pääsi sellaiselle painerajalle joka avautui ennen pumppujen säätimien asetusarvoa. Lämpöä syntyi koko käyttötehon verran (joka ei ollut aivan vähäinen, luokkaa 100 kW) kun kaikki tarjolla ollut tuotto meni jatkuvasti painerajasta läpi. Siinä ei pitkään lauhdutustehot riittäneet kun yksikkö pysähtyi aina ylilämpöhälytykseen. Aikansa jäähtyi, parkui taas muutaman minuutin ja taas pysähtyi. Ja käyttäjät ihmettelivät että mikä sitä nyt vaivaa.... Tämän kuulin alan edesmenneeltä osaajalta, joka oli sinne hälytetty aamuyöllä selvittämään vikaa.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Hydraulimoottori
Juu.. Mää olen puhunut nyt kokoajan täyttöpumpuista jotka ehkä vähän kovemmalla rasituksella kuin purku pumppu.Nostokorkeus yms.. Ja itselläkin kestää pumput paremmin kun ei huudata konetta. Vissiinn liika öljyn virtaus ei hyvästä,taitaa suositeltu olla 60l/min. Ja tais just olla toi M&S se "kiinan pumppu"

Ihteäkin kiinostaisi toi hinta noilla mäntä pumpuilla...

Niin ja itselläkin nykyään omr80 moottorit kun omr60 meni kuin leipää.
Piti rakentaa isompi kehäinen pumppu kun 80 loppui kierrokset kesken.

Ja toi hieman ihmetyttää toi lennunoskun ylimääräinen tiivistäminen siltä varalta että paska ja öljy sekoittuu :o
Melko horo pitää pumpun olla että paskaa pääsee öljyyn,toisinpäin kyllä mut sen huomaa nopeasti.
Kun tuuppaa järjestelmässä olemaan 180-200bar niin ulospäin se öljy tinkii tulemaan.

Lisä laakerointi ei kyllä huono ollenkaan varsinkaan isoille roottoreille.
niin..painelinjassa ,paluupuolelta ei vastapainetta pahemmin oo,,yleens stefat mätänee talaven aikana pois akselilta
Purkupumppu nostaa useamman bar  paineen hyde moottorin stefoja vasten jos moottori suoraan pumppukotelossa kiinni
Useampia tapauksia on ollut ,tr rupee oikuileen ym.. niin löytyny lietettä peräkotelosta .Vaihtoehdot on aika vähissä miten se liete peräkoteloon joutunu :'(
Moottorista riippumatta
Mäntä koneet hinta merkistä riippuen kahen puolen 1000E

Ok ok.. on kyllä mahdollista ja teilläpä sitä kokemusta enempi.

Ps. Kun taulukoita katselin parkerin 80cc mäntä moottorista,nin kierroksia näytti taulukko 2500rpm.tyhjäkäynti??? Kokemusperäistä et kuinka ison/korkea leilin pystyy kuormaimen päähän laittamaan että pyörii vielä tuolla.
Nii se on...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hydraulimoottori

No en oo ainaka huomannu kummostakaan lämpeemistä normi rattorikäytössä. Jos oot joskus hurruutellu hinattavalla niittokoneella, ja joudut pitämän kasoliinin tapissa, kone singahtelee päisteessä topparista toppariin. Ei vanhoissa ole mitään tuotonsäätöä.  Sinne ku pläjäyttää vaiks 1/2 tuuman plikistimet ni johan rauhottuu. Ei ainakaan kesäkuisessa helteessä normaalia enämpi kuumene öölit............. ::)

Ja voihan sitten viritellä jonkun pikku lauhduttimen jos liikaa löylyä tulee......

Eihän se tuollaisessa lämpene, kun hydrauliikkaa käytetään vain muutama sekunti päisteessä. Voi kuristella ihan miten haluaa, ei mitään väliä. Pääasia että nopeus miellyttää ja ratkaisu on halpa.

Mutta kokeiles ajaa vaikka uudemman koneen 100 l/min 200 bar tuotosta tunnin verran puolet hukkaan varoventtiilin läpi. Siis koko ajan, niinkuin tyypillinen hydraulimoottorikäyttö jota pyöritetään pitkään. Lämpöä syntyy pelkästään siinä venttiilissä jo 16 kW teholla, sen kyllä kesällä jo huomaa. Samalla teholla lämmittäisi tunnissa vajaat 300 litraa vettä 50 astetta. Koska öljyn ominaislämpökapasiteetti on alle puolet veden vastaavasta, öljyä lämpenisi 600 litraa. Tai 300 litraa lämpenisi noin sata astetta... ellei sitä energiaa häivytetä samalla systeemistä pois ympäristöön.

Ei millään pahalla, mutta reilutuottoisen hydrauliikan pidempiaikainen käyttö kuristettuna ei ole hyvä idea.
Silloin tällöin käytettävän sylinterin (tms) taas voi kuristella aivan vapaasti, se ei kokonaisuutta kaada kun todellinen virtausaika kuristimessa on hyvin lyhyt.

Tulee mieleen erään isohkon puunjalostusyrityksen hydrauliikka-asema, jossa ohjauslogiikan ohjelmavirheen vuoksi öljy pääsi sellaiselle painerajalle joka avautui ennen pumppujen säätimien asetusarvoa. Lämpöä syntyi koko käyttötehon verran (joka ei ollut aivan vähäinen, luokkaa 100 kW) kun kaikki tarjolla ollut tuotto meni jatkuvasti painerajasta läpi. Siinä ei pitkään lauhdutustehot riittäneet kun yksikkö pysähtyi aina ylilämpöhälytykseen. Aikansa jäähtyi, parkui taas muutaman minuutin ja taas pysähtyi. Ja käyttäjät ihmettelivät että mikä sitä nyt vaivaa.... Tämän kuulin alan edesmenneeltä osaajalta, joka oli sinne hälytetty aamuyöllä selvittämään vikaa.
;D ;D ;D ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Hydraulimoottori
niin..painelinjassa ,paluupuolelta ei vastapainetta pahemmin oo,,yleens stefat mätänee talaven aikana pois akselilta
Purkupumppu nostaa useamman bar  paineen hyde moottorin stefoja vasten jos moottori suoraan pumppukotelossa kiinni
Useampia tapauksia on ollut ,tr rupee oikuileen ym.. niin löytyny lietettä peräkotelosta .Vaihtoehdot on aika vähissä miten se liete peräkoteloon joutunu :'(
Moottorista riippumatta
Mäntä koneet hinta merkistä riippuen kahen puolen 1000E

** Stefaan vaikuttava paine riippuu myös siivikon rakenteesta. Pyöreä iso tukilautanen aiheuttaa  moottorin tiivisteelle saman paineen mikä on pumppukammion kehällä. Se voi olla enemmänkin kun 2 bar.
"avonaisempi tukilautanen on parempi. Paine tiivisteen kohdalla lähes nollassa.
Stefan mätänemiseen auttaa rasvaus. Tosin purkupumppu on haasteelisempi huollettava kun uppopumppu.
Mutta kärryn purkupumppuun suosittelen erillistä tukilaakeria. Rakenne tuossa kuitenkin melko yksinkertainen ja siten helposti toteutettavissa.
 

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Hydraulimoottori
Itse eipäilen itsellä noita moottoreita hajoavan/kiinnileikkautuvan sentakia. Kuumat perä öljyt ajetaan moottoriin joka on kylmässä paskassa.Kuori kylmä,lämmin sisus. Tätä varten lennun "varsi" asennus ois hyvä
Nii se on...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hydraulimoottori
No minkäs se jasjasjas si oikeen osti/ostaa????
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Hydraulimoottori
No minkäs se jasjasjas si oikeen osti/ostaa????

100 OMR, 220€ alveineen "pakotti" tähän ratkaisuun. Mäntämoottorit kalliita ja tässä käytössä riittää kyllä tämäkin.
Sopivalla välikappaleella tulee pumppuun kiinni, pitää uusia koko roottori kun kulunut ja pumpun pääty vahvemmasta plootusta. Eipä tuossa itse voikaan ihmeitä tehdä kun pitää tuo roottorikin tehdä uusiksi, meni sorvihommiksi...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Hydraulimoottori
No minkäs se jasjasjas si oikeen osti/ostaa????

100 OMR, 220€ alveineen "pakotti" tähän ratkaisuun. Mäntämoottorit kalliita ja tässä käytössä riittää kyllä tämäkin.
Sopivalla välikappaleella tulee pumppuun kiinni, pitää uusia koko roottori kun kulunut ja pumpun pääty vahvemmasta plootusta. Eipä tuossa itse voikaan ihmeitä tehdä kun pitää tuo roottorikin tehdä uusiksi, meni sorvihommiksi...

** Jos kyse uudesta moottorista ja danfosista, niin edullisesti oot saanu  ::)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Hydraulimoottori
No minkäs se jasjasjas si oikeen osti/ostaa????

100 OMR, 220€ alveineen "pakotti" tähän ratkaisuun. Mäntämoottorit kalliita ja tässä käytössä riittää kyllä tämäkin.
Sopivalla välikappaleella tulee pumppuun kiinni, pitää uusia koko roottori kun kulunut ja pumpun pääty vahvemmasta plootusta. Eipä tuossa itse voikaan ihmeitä tehdä kun pitää tuo roottorikin tehdä uusiksi, meni sorvihommiksi...

** Jos kyse uudesta moottorista ja danfosista, niin edullisesti oot saanu  ::)
Ei tainnut olla danfoss :-\

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hydraulimoottori
Mikä perkeleen taikasana ny se Danfossi oikeen on? On niitä muitakin.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Hydraulimoottori
Mikä perkeleen taikasana ny se Danfossi oikeen on? On niitä muitakin.

On muitakin juu. Nää kopiot ei vaan välttämättä ole niin pitkäikäisiä. Tietysti houkuttaa joku satkun halvempi hinta/kpl mutta säästö hukkuu äkkiä jos joutuu remppaileen  :P

Danfosin lisäksi comerin moottori tuntuu kestävän. Yksi sellainen ollut pumpussa vuodesta 2005 ja hyvin pelittänyt. En tiedä saako niitä nyt mistä. Valmistetaan kuitenkin vielä.

Viimeksi muokattu: 21.03.12 - klo:18:42 kirjoittanut Rampe