Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ijasja2 - 14.03.12 - klo:22:05

Otsikko: Hydraulimoottori
Kirjoitti: ijasja2 - 14.03.12 - klo:22:05
Lietekärryn purkupumpulle. Vepin kärry eli pumpunpesä suht suuri ja tehokas, kärry tyhjenee vauhdilla ja vaatiikin tehoa vrt. vaikkapa Palmun vastaava.

Minkätyyppinen pumppu ja millainen on riittävä teho, jos kierroksia tarvii noin 500? Tuottoa olisi saatavilla noin 60 l/min sopivilla kierroksilla. Netissä hyviä laskureita, mutta pumpun tyyppiä noilla ei selvitä eikä käytännön kokemusta riittävän kokoisesta pumpusta.

Kevät tulee ja kaivo täynnä, jospa pääsisi eroon Vepin pskasta säiliön läpi menevästä voimanottoakselista... Täristää ja nivelakselikin tuntuu turhalta tuossa välissä, kun hydrauliikalla kätevämpi käyttää.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: SKN - 14.03.12 - klo:22:20
Mää lähtisin metsästämään geroottorimoottoria............
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: lennuosku - 14.03.12 - klo:23:25
80 cm3 parker tms mäntäpumppu moottorina ja 5"purkuputki pumpulta etiä päin,jopas kärrytyhjenee vauhilla  8)(hiekka vaanpölisee... :P)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: rene - 14.03.12 - klo:23:33
Mää lähtisin metsästämään geroottorimoottoria............
Nämä on tarkoituksenmukaisimpia ja halvimpia lähes joka kohteeseen.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 15.03.12 - klo:09:00
Hydraulisiin uppopumppuihin olen laittanut Danfosin OMP tai OMR moottoreita. Pienikokoinen ja kestävä motti. Hintakaan ei paha.
OMR 125 voisi olla sopiva lietevaunun purkupumppuun. Max teho 12,5 kw. Toinen vaihtoehto OMS 125.

http://www.sauer-danfoss.com/stellent/groups/publications/documents/product_literature/520l0262.pdf
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: metsajussi - 15.03.12 - klo:09:47
Mää lähtisin metsästämään geroottorimoottoria............

Geroottorit ovat ihan hyviä ja yksinkertaisia jos tarvitaan
- halpaa hintaa
- hyötysuhteella ei niin väliä
- reilua vääntöä
- hidasta kierroslukua

Eivät niin hyviä, jos kaivataan
- korkeaampaa ja laajempaa kierroslukualuetta
- hyvää hyötysuhdetta
- mahdollista säädettävyyttä

Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: ijasja2 - 15.03.12 - klo:10:43
Ompas tullu hyvää vinkkiä:)

Tuo OMR 100 saattaisi olla se oikea ratkaisu, täytyy käydä kattomassa valmiita ratkaisuja naapureissa kun näitä kärryjä tässä riittää. Sillä kyselin etukäteen, että tietää hiukan millä periaatteella noita on tehty.

Lennunoskun ratkaisu varmasti tehokas :)
Täytyy soittaa teille, jos homma ei pelaakaan:)

Sitten vielä semmoinen juttu, ei kenelläkään sattuisi olemaan multainta. Joku teholotina kelpaa loistavasti, laadulla ei niinkään väliä, kunhan täyttää tukiehdot ;)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: SKN - 15.03.12 - klo:15:50
Mää lähtisin metsästämään geroottorimoottoria............

Geroottorit ovat ihan hyviä ja yksinkertaisia jos tarvitaan
- halpaa hintaa
- hyötysuhteella ei niin väliä
- reilua vääntöä
- hidasta kierroslukua

Eivät niin hyviä, jos kaivataan
- korkeaampaa ja laajempaa kierroslukualuetta
- hyvää hyötysuhdetta
- mahdollista säädettävyyttä

- Säädettävä kuristin on kuule kova juttu. Kusitiinussa tuskin niin hyötysuhteella merkitystä, pääasia että lentää, ja kauas.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: kyntaja - 15.03.12 - klo:16:36
Georoottori pumppuja vaan tinkii tositoimissa menevän turhan usein.
Ennätys itsellä 60omr georoottori kolmella kuormalla jumiin(3/4" linjat)
Antoivat lh ns kiinan moottorin(itse keksin nimen)
Danfossi kestää kevään levityksen ja puolet kesän levityksestä :o.
Tarkoitus rueta muuttamaan mäntä moottoreille.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: lennuosku - 15.03.12 - klo:18:06
Ompas tullu hyvää vinkkiä:)

Tuo OMR 100 saattaisi olla se oikea ratkaisu, täytyy käydä kattomassa valmiita ratkaisuja naapureissa kun näitä kärryjä tässä riittää. Sillä kyselin etukäteen, että tietää hiukan millä periaatteella noita on tehty.

Lennunoskun ratkaisu varmasti tehokas :)
Täytyy soittaa teille, jos homma ei pelaakaan:)

Sitten vielä semmoinen juttu, ei kenelläkään sattuisi olemaan multainta. Joku teholotina kelpaa loistavasti, laadulla ei niinkään väliä, kunhan täyttää tukiehdot ;)
Jos ja kun teet sen purkupumpun älä ainakaan suoraan moottorin akselille laita pumpun siivikkoa eipähän öljyt ja paska sekaannu keskenään oishan nuita multaimia soitteleppa 8)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: ijasja2 - 15.03.12 - klo:18:12
Georoottori pumppuja vaan tinkii tositoimissa menevän turhan usein.
Ennätys itsellä 60omr georoottori kolmella kuormalla jumiin(3/4" linjat)
Antoivat lh ns kiinan moottorin(itse keksin nimen)
Danfossi kestää kevään levityksen ja puolet kesän levityksestä :o.
Tarkoitus rueta muuttamaan mäntä moottoreille.

Sulla on ollu joko kiinan versiot tai yksinkertaisesti liian pieni moottori. 80 kuulemma yleisin lietekärryissä, tuttu aikoi vaihtaa sataseen kun saattaisi pelata sillä paremmin.
Naapurissa 80 OMR kärryssä ja alkuperäinen moottori, kärry toistakymmentä vuotta vanha ja kuitenkin vuosien saatossa ajettu +50 000m3 lietettä, kuitenkin alle satatonnia.

Tuo kuuskymppinen taulukoiden mukaan selkeästi alimitoitettu?

Kuinka nuo mäntämoottoriset, kuinka niiden hinta suhteessa näihin OMR moottoreihin?

Mun kärryllä käyttö pientä, maksimissaan pari kolme tuhatta kuutiota vuodessa ettei kannattane ihmeitä uhrata... Muutos kiinnosta kun kärry jo olemassa, vois vähän parantaa luotettavuutta. Tuota mekaanista systeemiä on rempattu ihan tarpeeksi aikojen saatossa >:(

Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: ijasja2 - 15.03.12 - klo:18:15
Ompas tullu hyvää vinkkiä:)

Tuo OMR 100 saattaisi olla se oikea ratkaisu, täytyy käydä kattomassa valmiita ratkaisuja naapureissa kun näitä kärryjä tässä riittää. Sillä kyselin etukäteen, että tietää hiukan millä periaatteella noita on tehty.

Lennunoskun ratkaisu varmasti tehokas :)
Täytyy soittaa teille, jos homma ei pelaakaan:)

Sitten vielä semmoinen juttu, ei kenelläkään sattuisi olemaan multainta. Joku teholotina kelpaa loistavasti, laadulla ei niinkään väliä, kunhan täyttää tukiehdot ;)
Jos ja kun teet sen purkupumpun älä ainakaan suoraan moottorin akselille laita pumpun siivikkoa eipähän öljyt ja paska sekaannu keskenään oishan nuita multaimia soitteleppa 8)

Soittelen huomenissa, ellei ilmaannu mitään ihmeitä :)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 15.03.12 - klo:18:16
Georoottori pumppuja vaan tinkii tositoimissa menevän turhan usein.
Ennätys itsellä 60omr georoottori kolmella kuormalla jumiin(3/4" linjat)
Antoivat lh ns kiinan moottorin(itse keksin nimen)
Danfossi kestää kevään levityksen ja puolet kesän levityksestä :o.
Tarkoitus rueta muuttamaan mäntä moottoreille.

Mulla ei ole Danfosin moteissa ollut minkäänlaista ongelmaa.
Ihan ensimmäisissä pumpuissa kokeilin M&S moottoreita, ne oli hyvin lyhytikäisiä. Nopeimmillaan meni jumiin 10 min käytön jälkeen  :P
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: kyntaja - 15.03.12 - klo:19:00
Juu.. Mää olen puhunut nyt kokoajan täyttöpumpuista jotka ehkä vähän kovemmalla rasituksella kuin purku pumppu.Nostokorkeus yms.. Ja itselläkin kestää pumput paremmin kun ei huudata konetta. Vissiinn liika öljyn virtaus ei hyvästä,taitaa suositeltu olla 60l/min. Ja tais just olla toi M&S se "kiinan pumppu"

Ihteäkin kiinostaisi toi hinta noilla mäntä pumpuilla...

Niin ja itselläkin nykyään omr80 moottorit kun omr60 meni kuin leipää.
Piti rakentaa isompi kehäinen pumppu kun 80 loppui kierrokset kesken.

Ja toi hieman ihmetyttää toi lennunoskun ylimääräinen tiivistäminen siltä varalta että paska ja öljy sekoittuu :o
Melko horo pitää pumpun olla että paskaa pääsee öljyyn,toisinpäin kyllä mut sen huomaa nopeasti.
Kun tuuppaa järjestelmässä olemaan 180-200bar niin ulospäin se öljy tinkii tulemaan.

Lisä laakerointi ei kyllä huono ollenkaan varsinkaan isoille roottoreille.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 15.03.12 - klo:19:50
Jeps. Täyttöpumppuja noi munkin on, siis uppopumppuja. Moottorina pääasiassa omp kun ei siinäkään ongelmia ollut. Öljyvirtaukset ja paineet sallittujen rajoissa. Jos tarvitsee isompaa tehoa, niin sitten mäntämoottori. Harmi vaan että hinta pompsahtaa  ::)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: lennuosku - 15.03.12 - klo:20:09
Juu.. Mää olen puhunut nyt kokoajan täyttöpumpuista jotka ehkä vähän kovemmalla rasituksella kuin purku pumppu.Nostokorkeus yms.. Ja itselläkin kestää pumput paremmin kun ei huudata konetta. Vissiinn liika öljyn virtaus ei hyvästä,taitaa suositeltu olla 60l/min. Ja tais just olla toi M&S se "kiinan pumppu"

Ihteäkin kiinostaisi toi hinta noilla mäntä pumpuilla...

Niin ja itselläkin nykyään omr80 moottorit kun omr60 meni kuin leipää.
Piti rakentaa isompi kehäinen pumppu kun 80 loppui kierrokset kesken.

Ja toi hieman ihmetyttää toi lennunoskun ylimääräinen tiivistäminen siltä varalta että paska ja öljy sekoittuu :o
Melko horo pitää pumpun olla että paskaa pääsee öljyyn,toisinpäin kyllä mut sen huomaa nopeasti.
Kun tuuppaa järjestelmässä olemaan 180-200bar niin ulospäin se öljy tinkii tulemaan.

Lisä laakerointi ei kyllä huono ollenkaan varsinkaan isoille roottoreille.
niin..painelinjassa ,paluupuolelta ei vastapainetta pahemmin oo,,yleens stefat mätänee talaven aikana pois akselilta
Purkupumppu nostaa useamman bar  paineen hyde moottorin stefoja vasten jos moottori suoraan pumppukotelossa kiinni
Useampia tapauksia on ollut ,tr rupee oikuileen ym.. niin löytyny lietettä peräkotelosta .Vaihtoehdot on aika vähissä miten se liete peräkoteloon joutunu :'(
Moottorista riippumatta
Mäntä koneet hinta merkistä riippuen kahen puolen 1000E
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: metsajussi - 15.03.12 - klo:20:31
- Säädettävä kuristin on kuule kova juttu. Kusitiinussa tuskin niin hyötysuhteella merkitystä, pääasia että lentää, ja kauas.

Käyhän se tietysti niinkin - mä tahdon ajatella turhan hienosti. Eikä se mäntäkonekaan ole sen ihmeemmin säädettävissä ellei ole muuttuvatilavuuksinen. Ei varmaan kukaan kusivaunuun sellaista hanki. Ellei joku tipuparoni ?

Jos vetokoneessa on LS-hydrauliikka, niin se kuristin ei edes ole niin paha. Jos vakiotuottoinen ajaa kuristettuna koko ajan puolet virtauksesta varoventtilin läpi niin yli puolet tehosta muuttuu öljyn lämmöksi. Puolet siinä varossa ja vähän siinä kuristimessa.
Mikäli tarvittava painetaso on vähäinen, niin virtauksenjakoventtiili on silloin parempi kuin raaka kuristin. Eli jaetaan virtauksesta haluttu osa takaisin tankkiin. Hukkateho on aina syntyvä paine-ero x virtaus.

Yleensä tahtoo olla ongelmana liian pieni tuotto kuin liian suuri.... ainakin vanhemman pään koneissa.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: SKN - 15.03.12 - klo:21:21
- Säädettävä kuristin on kuule kova juttu. Kusitiinussa tuskin niin hyötysuhteella merkitystä, pääasia että lentää, ja kauas.

Käyhän se tietysti niinkin - mä tahdon ajatella turhan hienosti. Eikä se mäntäkonekaan ole sen ihmeemmin säädettävissä ellei ole muuttuvatilavuuksinen. Ei varmaan kukaan kusivaunuun sellaista hanki. Ellei joku tipuparoni ?

Jos vetokoneessa on LS-hydrauliikka, niin se kuristin ei edes ole niin paha. Jos vakiotuottoinen ajaa kuristettuna koko ajan puolet virtauksesta varoventtilin läpi niin yli puolet tehosta muuttuu öljyn lämmöksi. Puolet siinä varossa ja vähän siinä kuristimessa.
Mikäli tarvittava painetaso on vähäinen, niin virtauksenjakoventtiili on silloin parempi kuin raaka kuristin. Eli jaetaan virtauksesta haluttu osa takaisin tankkiin. Hukkateho on aina syntyvä paine-ero x virtaus.

Yleensä tahtoo olla ongelmana liian pieni tuotto kuin liian suuri.... ainakin vanhemman pään koneissa.
No en oo ainaka huomannu kummostakaan lämpeemistä normi rattorikäytössä. Jos oot joskus hurruutellu hinattavalla niittokoneella, ja joudut pitämän kasoliinin tapissa, kone singahtelee päisteessä topparista toppariin. Ei vanhoissa ole mitään tuotonsäätöä.  Sinne ku pläjäyttää vaiks 1/2 tuuman plikistimet ni johan rauhottuu. Ei ainakaan kesäkuisessa helteessä normaalia enämpi kuumene öölit............. ::)

Ja voihan sitten viritellä jonkun pikku lauhduttimen jos liikaa löylyä tulee......
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: mikasep - 15.03.12 - klo:21:30
Juu.. Mää olen puhunut nyt kokoajan täyttöpumpuista jotka ehkä vähän kovemmalla rasituksella kuin purku pumppu.Nostokorkeus yms.. Ja itselläkin kestää pumput paremmin kun ei huudata konetta. Vissiinn liika öljyn virtaus ei hyvästä,taitaa suositeltu olla 60l/min. Ja tais just olla toi M&S se "kiinan pumppu"

Ihteäkin kiinostaisi toi hinta noilla mäntä pumpuilla...

Niin ja itselläkin nykyään omr80 moottorit kun omr60 meni kuin leipää.
Piti rakentaa isompi kehäinen pumppu kun 80 loppui kierrokset kesken.

Ja toi hieman ihmetyttää toi lennunoskun ylimääräinen tiivistäminen siltä varalta että paska ja öljy sekoittuu :o
Melko horo pitää pumpun olla että paskaa pääsee öljyyn,toisinpäin kyllä mut sen huomaa nopeasti.
Kun tuuppaa järjestelmässä olemaan 180-200bar niin ulospäin se öljy tinkii tulemaan.

Lisä laakerointi ei kyllä huono ollenkaan varsinkaan isoille roottoreille.


Kerronpa kuinka saadaan helpostikin liete ja öljy sekaisin. Naapurin kanssa yhteinen Reinin pumppu, jossa Danfossin moottori. Ylimääräinen laakerointi ja stefa siivikon akselilla. Naapuri ihmetteli kun alkoi Nyykkärin öljyssä olla kusta. Meillä ei ollut mitään ongelmaa.

Homma meni niin, että meillä tuo pumppu oli jatkuvasti hydeletkuissa kiinni ja oma traktori käytti pumppua. Naapuri irrotti aina letkut kuormaa viedessä. Kun naapurilla kylmässä kusikaivossa lämpimät öljyt oli pumpussa ja letkuissa ja letkut irrotettiin, öljy jäähtyi ja supistui joka aikaansai melkoisen alipaineen hydraulipuolelle. Stefat on tarkoitettu pitämään paine toisella puolella. Joka kuorman välissä tuo moottori oli imenyt stefoista kusta sisäänsä tuon öljyn jäähtymisen alipaineen ansiosta.

Kun yhdet stefat ja laakeri (ja Nyykkärin öljyt) oli vaihdettu, ratkaistiin homma naapurilla tökkäämällä hydrauliikan paluuletku kuorman väliajaksi tyhjään pikaliittimeen, joka avaa urosliittimen venttiilin ja päästää ilmaa sisään. Tuo horaisee ilmaa ihan kunnolla kun liittimen tökkää kiinni.

Muutenkin tuossa Reinin pumpussa tukilaakeri pitää voidella käytön jälkeen pyörittämällä pumppua pystyssä tyhjänä ja samalla ruuttaamalla reilusti vedenkestävää vaseliinia nipasta sisään, jolloin laakerista tulee lietteet pihalle.


Mika


Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: metsajussi - 15.03.12 - klo:23:01

No en oo ainaka huomannu kummostakaan lämpeemistä normi rattorikäytössä. Jos oot joskus hurruutellu hinattavalla niittokoneella, ja joudut pitämän kasoliinin tapissa, kone singahtelee päisteessä topparista toppariin. Ei vanhoissa ole mitään tuotonsäätöä.  Sinne ku pläjäyttää vaiks 1/2 tuuman plikistimet ni johan rauhottuu. Ei ainakaan kesäkuisessa helteessä normaalia enämpi kuumene öölit............. ::)

Ja voihan sitten viritellä jonkun pikku lauhduttimen jos liikaa löylyä tulee......

Eihän se tuollaisessa lämpene, kun hydrauliikkaa käytetään vain muutama sekunti päisteessä. Voi kuristella ihan miten haluaa, ei mitään väliä. Pääasia että nopeus miellyttää ja ratkaisu on halpa.

Mutta kokeiles ajaa vaikka uudemman koneen 100 l/min 200 bar tuotosta tunnin verran puolet hukkaan varoventtiilin läpi. Siis koko ajan, niinkuin tyypillinen hydraulimoottorikäyttö jota pyöritetään pitkään. Lämpöä syntyy pelkästään siinä venttiilissä jo 16 kW teholla, sen kyllä kesällä jo huomaa. Samalla teholla lämmittäisi tunnissa vajaat 300 litraa vettä 50 astetta. Koska öljyn ominaislämpökapasiteetti on alle puolet veden vastaavasta, öljyä lämpenisi 600 litraa. Tai 300 litraa lämpenisi noin sata astetta... ellei sitä energiaa häivytetä samalla systeemistä pois ympäristöön.

Ei millään pahalla, mutta reilutuottoisen hydrauliikan pidempiaikainen käyttö kuristettuna ei ole hyvä idea.
Silloin tällöin käytettävän sylinterin (tms) taas voi kuristella aivan vapaasti, se ei kokonaisuutta kaada kun todellinen virtausaika kuristimessa on hyvin lyhyt.

Tulee mieleen erään isohkon puunjalostusyrityksen hydrauliikka-asema, jossa ohjauslogiikan ohjelmavirheen vuoksi öljy pääsi sellaiselle painerajalle joka avautui ennen pumppujen säätimien asetusarvoa. Lämpöä syntyi koko käyttötehon verran (joka ei ollut aivan vähäinen, luokkaa 100 kW) kun kaikki tarjolla ollut tuotto meni jatkuvasti painerajasta läpi. Siinä ei pitkään lauhdutustehot riittäneet kun yksikkö pysähtyi aina ylilämpöhälytykseen. Aikansa jäähtyi, parkui taas muutaman minuutin ja taas pysähtyi. Ja käyttäjät ihmettelivät että mikä sitä nyt vaivaa.... Tämän kuulin alan edesmenneeltä osaajalta, joka oli sinne hälytetty aamuyöllä selvittämään vikaa.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: kyntaja - 16.03.12 - klo:05:27
Juu.. Mää olen puhunut nyt kokoajan täyttöpumpuista jotka ehkä vähän kovemmalla rasituksella kuin purku pumppu.Nostokorkeus yms.. Ja itselläkin kestää pumput paremmin kun ei huudata konetta. Vissiinn liika öljyn virtaus ei hyvästä,taitaa suositeltu olla 60l/min. Ja tais just olla toi M&S se "kiinan pumppu"

Ihteäkin kiinostaisi toi hinta noilla mäntä pumpuilla...

Niin ja itselläkin nykyään omr80 moottorit kun omr60 meni kuin leipää.
Piti rakentaa isompi kehäinen pumppu kun 80 loppui kierrokset kesken.

Ja toi hieman ihmetyttää toi lennunoskun ylimääräinen tiivistäminen siltä varalta että paska ja öljy sekoittuu :o
Melko horo pitää pumpun olla että paskaa pääsee öljyyn,toisinpäin kyllä mut sen huomaa nopeasti.
Kun tuuppaa järjestelmässä olemaan 180-200bar niin ulospäin se öljy tinkii tulemaan.

Lisä laakerointi ei kyllä huono ollenkaan varsinkaan isoille roottoreille.
niin..painelinjassa ,paluupuolelta ei vastapainetta pahemmin oo,,yleens stefat mätänee talaven aikana pois akselilta
Purkupumppu nostaa useamman bar  paineen hyde moottorin stefoja vasten jos moottori suoraan pumppukotelossa kiinni
Useampia tapauksia on ollut ,tr rupee oikuileen ym.. niin löytyny lietettä peräkotelosta .Vaihtoehdot on aika vähissä miten se liete peräkoteloon joutunu :'(
Moottorista riippumatta
Mäntä koneet hinta merkistä riippuen kahen puolen 1000E

Ok ok.. on kyllä mahdollista ja teilläpä sitä kokemusta enempi.

Ps. Kun taulukoita katselin parkerin 80cc mäntä moottorista,nin kierroksia näytti taulukko 2500rpm.tyhjäkäynti??? Kokemusperäistä et kuinka ison/korkea leilin pystyy kuormaimen päähän laittamaan että pyörii vielä tuolla.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: SKN - 16.03.12 - klo:05:54

No en oo ainaka huomannu kummostakaan lämpeemistä normi rattorikäytössä. Jos oot joskus hurruutellu hinattavalla niittokoneella, ja joudut pitämän kasoliinin tapissa, kone singahtelee päisteessä topparista toppariin. Ei vanhoissa ole mitään tuotonsäätöä.  Sinne ku pläjäyttää vaiks 1/2 tuuman plikistimet ni johan rauhottuu. Ei ainakaan kesäkuisessa helteessä normaalia enämpi kuumene öölit............. ::)

Ja voihan sitten viritellä jonkun pikku lauhduttimen jos liikaa löylyä tulee......

Eihän se tuollaisessa lämpene, kun hydrauliikkaa käytetään vain muutama sekunti päisteessä. Voi kuristella ihan miten haluaa, ei mitään väliä. Pääasia että nopeus miellyttää ja ratkaisu on halpa.

Mutta kokeiles ajaa vaikka uudemman koneen 100 l/min 200 bar tuotosta tunnin verran puolet hukkaan varoventtiilin läpi. Siis koko ajan, niinkuin tyypillinen hydraulimoottorikäyttö jota pyöritetään pitkään. Lämpöä syntyy pelkästään siinä venttiilissä jo 16 kW teholla, sen kyllä kesällä jo huomaa. Samalla teholla lämmittäisi tunnissa vajaat 300 litraa vettä 50 astetta. Koska öljyn ominaislämpökapasiteetti on alle puolet veden vastaavasta, öljyä lämpenisi 600 litraa. Tai 300 litraa lämpenisi noin sata astetta... ellei sitä energiaa häivytetä samalla systeemistä pois ympäristöön.

Ei millään pahalla, mutta reilutuottoisen hydrauliikan pidempiaikainen käyttö kuristettuna ei ole hyvä idea.
Silloin tällöin käytettävän sylinterin (tms) taas voi kuristella aivan vapaasti, se ei kokonaisuutta kaada kun todellinen virtausaika kuristimessa on hyvin lyhyt.

Tulee mieleen erään isohkon puunjalostusyrityksen hydrauliikka-asema, jossa ohjauslogiikan ohjelmavirheen vuoksi öljy pääsi sellaiselle painerajalle joka avautui ennen pumppujen säätimien asetusarvoa. Lämpöä syntyi koko käyttötehon verran (joka ei ollut aivan vähäinen, luokkaa 100 kW) kun kaikki tarjolla ollut tuotto meni jatkuvasti painerajasta läpi. Siinä ei pitkään lauhdutustehot riittäneet kun yksikkö pysähtyi aina ylilämpöhälytykseen. Aikansa jäähtyi, parkui taas muutaman minuutin ja taas pysähtyi. Ja käyttäjät ihmettelivät että mikä sitä nyt vaivaa.... Tämän kuulin alan edesmenneeltä osaajalta, joka oli sinne hälytetty aamuyöllä selvittämään vikaa.
;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 16.03.12 - klo:08:10
niin..painelinjassa ,paluupuolelta ei vastapainetta pahemmin oo,,yleens stefat mätänee talaven aikana pois akselilta
Purkupumppu nostaa useamman bar  paineen hyde moottorin stefoja vasten jos moottori suoraan pumppukotelossa kiinni
Useampia tapauksia on ollut ,tr rupee oikuileen ym.. niin löytyny lietettä peräkotelosta .Vaihtoehdot on aika vähissä miten se liete peräkoteloon joutunu :'(
Moottorista riippumatta
Mäntä koneet hinta merkistä riippuen kahen puolen 1000E

** Stefaan vaikuttava paine riippuu myös siivikon rakenteesta. Pyöreä iso tukilautanen aiheuttaa  moottorin tiivisteelle saman paineen mikä on pumppukammion kehällä. Se voi olla enemmänkin kun 2 bar.
"avonaisempi tukilautanen on parempi. Paine tiivisteen kohdalla lähes nollassa.
Stefan mätänemiseen auttaa rasvaus. Tosin purkupumppu on haasteelisempi huollettava kun uppopumppu.
Mutta kärryn purkupumppuun suosittelen erillistä tukilaakeria. Rakenne tuossa kuitenkin melko yksinkertainen ja siten helposti toteutettavissa.
 
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: kyntaja - 16.03.12 - klo:19:02
Itse eipäilen itsellä noita moottoreita hajoavan/kiinnileikkautuvan sentakia. Kuumat perä öljyt ajetaan moottoriin joka on kylmässä paskassa.Kuori kylmä,lämmin sisus. Tätä varten lennun "varsi" asennus ois hyvä
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: SKN - 16.03.12 - klo:22:13
No minkäs se jasjasjas si oikeen osti/ostaa????
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: ijasja2 - 21.03.12 - klo:15:58
No minkäs se jasjasjas si oikeen osti/ostaa????

100 OMR, 220€ alveineen "pakotti" tähän ratkaisuun. Mäntämoottorit kalliita ja tässä käytössä riittää kyllä tämäkin.
Sopivalla välikappaleella tulee pumppuun kiinni, pitää uusia koko roottori kun kulunut ja pumpun pääty vahvemmasta plootusta. Eipä tuossa itse voikaan ihmeitä tehdä kun pitää tuo roottorikin tehdä uusiksi, meni sorvihommiksi...
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 21.03.12 - klo:16:18
No minkäs se jasjasjas si oikeen osti/ostaa????

100 OMR, 220€ alveineen "pakotti" tähän ratkaisuun. Mäntämoottorit kalliita ja tässä käytössä riittää kyllä tämäkin.
Sopivalla välikappaleella tulee pumppuun kiinni, pitää uusia koko roottori kun kulunut ja pumpun pääty vahvemmasta plootusta. Eipä tuossa itse voikaan ihmeitä tehdä kun pitää tuo roottorikin tehdä uusiksi, meni sorvihommiksi...

** Jos kyse uudesta moottorista ja danfosista, niin edullisesti oot saanu  ::)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: rene - 21.03.12 - klo:16:51
No minkäs se jasjasjas si oikeen osti/ostaa????

100 OMR, 220€ alveineen "pakotti" tähän ratkaisuun. Mäntämoottorit kalliita ja tässä käytössä riittää kyllä tämäkin.
Sopivalla välikappaleella tulee pumppuun kiinni, pitää uusia koko roottori kun kulunut ja pumpun pääty vahvemmasta plootusta. Eipä tuossa itse voikaan ihmeitä tehdä kun pitää tuo roottorikin tehdä uusiksi, meni sorvihommiksi...

** Jos kyse uudesta moottorista ja danfosista, niin edullisesti oot saanu  ::)
Ei tainnut olla danfoss :-\
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: SKN - 21.03.12 - klo:18:23
Mikä perkeleen taikasana ny se Danfossi oikeen on? On niitä muitakin.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 21.03.12 - klo:18:36
Mikä perkeleen taikasana ny se Danfossi oikeen on? On niitä muitakin.

On muitakin juu. Nää kopiot ei vaan välttämättä ole niin pitkäikäisiä. Tietysti houkuttaa joku satkun halvempi hinta/kpl mutta säästö hukkuu äkkiä jos joutuu remppaileen  :P

Danfosin lisäksi comerin moottori tuntuu kestävän. Yksi sellainen ollut pumpussa vuodesta 2005 ja hyvin pelittänyt. En tiedä saako niitä nyt mistä. Valmistetaan kuitenkin vielä.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: SKN - 21.03.12 - klo:19:22
Älkää ny viittikö................ ;D ;D
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: ijasja2 - 21.03.12 - klo:21:21
Mikä perkeleen taikasana ny se Danfossi oikeen on? On niitä muitakin.

On muitakin juu. Nää kopiot ei vaan välttämättä ole niin pitkäikäisiä. Tietysti houkuttaa joku satkun halvempi hinta/kpl mutta säästö hukkuu äkkiä jos joutuu remppaileen  :P

Danfosin lisäksi comerin moottori tuntuu kestävän. Yksi sellainen ollut pumpussa vuodesta 2005 ja hyvin pelittänyt. En tiedä saako niitä nyt mistä. Valmistetaan kuitenkin vielä.

Contarini näkyy olevan merkki, musta ja raskas möykky :)

Muiden kokemusten perusteella lietekärryn prseeseen sama minkä pumpun laittaa, kaikista kuulemma menee jossakin vaiheessa stefat, joko ennemmin tai hyvin paljon myöhemmin. Ja ne halvat kestäneet ihan yhtähyvin kuin Danfossitkin, tiedä sitten onko kenelläkään ollut niitä oikeasti halpoja, "alkuperäisiä" Kiinalaisia?
Niitä lie saisi tilaamalla kympeillä, kuten Ledilamppuja muutamalla eurolla. Jos joku myy tällaisiakin?

Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 22.03.12 - klo:09:02
Joo eikun pääsin väärinkäsitykseen kun kerroit omr 100 :sta. Näillä muilla merkeillä on tuo tyyppi joku muu, numero kuitenkin sama.
Eikä parane yleistää että kaikki edulliset moottorit olisi huonoja. Omakohtaista kokemusta on ollut vain M&S-hydraulicin moottoreista. Noista toinen lojuu muistona varaston hyllyllä ja toinen on hyötykäytössä pajalla, nimittäin se on tarpeellinen "hitsausjigi" kun pumppua kasataan  8)
Viime satsi danfosin moottoreita näyttäs olevan koottu puolassa, edellisissä luki viedä denmark  :P
Täytyisi ihan kokeilumielessä hommata näitä tosi edukkaita moottoreita ja testata omassa käytössä.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: SKN - 22.03.12 - klo:17:11
Joo eikun pääsin väärinkäsitykseen kun kerroit omr 100 :sta. Näillä muilla merkeillä on tuo tyyppi joku muu, numero kuitenkin sama.
Eikä parane yleistää että kaikki edulliset moottorit olisi huonoja. Omakohtaista kokemusta on ollut vain M&S-hydraulicin moottoreista. Noista toinen lojuu muistona varaston hyllyllä ja toinen on hyötykäytössä pajalla, nimittäin se on tarpeellinen "hitsausjigi" kun pumppua kasataan  8)
Viime satsi danfosin moottoreita näyttäs olevan koottu puolassa, edellisissä luki viedä denmark  :P
Täytyisi ihan kokeilumielessä hommata näitä tosi edukkaita moottoreita ja testata omassa käytössä.
:D :D :D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 22.03.12 - klo:19:08
Se on hyvä kun jollai on vie hauskaa   8)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: zetor8045 - 22.03.12 - klo:19:56
Tänään meni roten avoharjasta hydraulimoottorin akseli poikki  :P  Meni hetki kun ihmetteli miksei harja pyöri kun käveli koneen ympäri ja öljyä ei tuu mistään ainakaan mutta sitten avasin ketjun suojakotelon niin tippus ratas ja akselin pätkä sieltä pois  :o  Ei oo hetkeen ollut kuin 1/3 kiinni siitä akselista....
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: SKN - 22.03.12 - klo:20:11
Se on hyvä kun jollai on vie hauskaa   8)
Jep. Mitäs sanot jos siellä lukis Turkki.......... ;D ;D
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 23.03.12 - klo:16:05
Mulle ihan sama mitä lukee, kun vaan homma toimii  :D Eipä tullut viimeksi tilatessa kysäistyä missä maassa ne nyt tehdään  ::)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 04.05.12 - klo:07:45
Joko ijasja saanut hydraulipumpun valmiiksi  :)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: ijasja2 - 04.05.12 - klo:08:05
Joko ijasja saanut hydraulipumpun valmiiksi  :)

Moottorin ostin ajat sitten, vanhan pumppukötyksen purin pois mutta lennuoskulla uusi pumppu kasattavana. Vapuksi ei luvannut ja vappu meni, jokohan kohta ois valmis, kärryn tarve lienee ensiviikon lopulla :)
Itellä kun ei ole sorvia, niin uuden roottorin tasapainottaminen niin ja näin, mieluummin antaa ammattilaisen tehdä kerralla toimivan :)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 04.05.12 - klo:15:26
Jeps. Tuollainen pitäisi sepittää omaan palmuunkin. Tuo nivelakseli kuitenkin aina vähän tiellä ja rajoittaa kääntymistä.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: JaskaR - 05.05.12 - klo:18:40
Mä laitoin vuosi sitten palmuun RP-Koneen hydr. toimisen pumpun ja uuden tilavamman purkuputken, ja alko kakka huilaan. Suosittelen muutosta. Vaunu muistaakseni vm -01.
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: Rampe - 06.05.12 - klo:14:21
Saattaa olla että laitan erillisen uuden pumpun perään. Hydraulinen lietepumppu hieman muunneltuna siis..
Samalla voi laittaa uuden isomman purkuputken ulkopuolelle. Olisi vaan hyvä jos sais sen kärryn aina purettua tyhjäksi asti. Palmun omalla pumpulla jää helposti lientä pohjalle, vaikka syvennyksessä onkin. Eipä nuo tietty mitään isoja määriä ole  ::)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 06.05.12 - klo:14:28
Mä laitoin vuosi sitten palmuun RP-Koneen hydr. toimisen pumpun ja uuden tilavamman purkuputken, ja alko kakka huilaan. Suosittelen muutosta. Vaunu muistaakseni vm -01.

Oulu?

http://urbaanisanakirja.com/word/huilata/
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: ijasja2 - 06.05.12 - klo:18:18
Mä laitoin vuosi sitten palmuun RP-Koneen hydr. toimisen pumpun ja uuden tilavamman purkuputken, ja alko kakka huilaan. Suosittelen muutosta. Vaunu muistaakseni vm -01.

Oulu?

http://urbaanisanakirja.com/word/huilata/

Nii nii, huilatapa hyvinkin :)
Otsikko: Vs: Hydraulimoottori
Kirjoitti: bauer - 06.05.12 - klo:20:09
Pohjosempaa.