Liikennetraktorin seisontajarrun puolestaan
täytyy pystyä pitämään lastattu yhdistelmä
paikoillaan 12 prosentin mäessä. Liikennetraktorin
suurin mahdollinen perävaununpaino
on neljä kertaa traktorin rekisteriin merkitty
omamassa plus 3 000 kiloa aisapainoa, jos
traktorin omamassaa on korotettu kolmanneksella
esimerkiksi irtopainojen avulla.
Liikennetraktorissa täytyy olla lokasuojat
myös edessä. Lokasuojien täytyy peittää renkaat
koko leveydeltä eli yleensä tarvitaan tavallista
leveämmät lokarit. Edessä lokasuoja tulee
asentaa niin, että se yltää 30 astetta eteenpäin
ja takana 50 astetta taaksepäin renkaan ylimmästä
kohdasta.
Sekä traktorin että perävaunun renkaiden
tulee sopia 50 km/h ajoon, jos ajetaan liikennetraktorilla,
jonka rakenteellinen nopeus on
yli 43 km/h. Tätä tarkoittaa merkintä B renkaan
kyljessä. Monilla muillakin renkailla saa ajaa
50 km/h, mutta pienemmällä lastilla. B-tyypin
renkaat sallivat täyden lastin myös liikennenopeuksilla.
Käytännössä liikenne-Valtroissa on paineilmalaitteet
ja jarruventtiili perävaunulle,
vaikkei laki tarkasti näin sanokaan. Käytännössä
perävaunun paineilmajarrut ovat kuitenkin
kätevin tapa toteuttaa lain vaatimus kytkennän
pettäessa automaattisesti lukittuvista jarruista.
Tämä vaatimus on 1992 tai sen jälkeen valmistetuilla
liikennetraktorin perävaunuilla.
Liikennetraktori täytyy katsastaa käyttöön
otettaessa. Vuosikatsastuksia ei kuitenkaan
tarvita.
Liikennetraktorilla ajettaessa täytyy kuljettajalla
olla C-ajokortti.
Tommi Pitenius
Jouset eivät ilmeisesti ole pakolliset lain mukaan mutta kuitenkin turvallisuutta ja mukavuutta lisäävät huomattavasti.