Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uusi konehalli..  (Luettu 50924 kertaa)

roadrunner

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Uusi konehalli..
Mulle teki toissa kesänä 16m tuolit 152€ kpl alv0, enkä pitänyt kalliina.

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No ei ole posketon hinta.   Toisaalta tietysti materiaalit tuollaiseen tuskin maksavat enempää kun kolmasosan,  jos itse tekisi niin puolet ehkä saisi kustannuksesta pois omalla työllä :-\    Jonkin verran pitää olla asialla jos aikoo kolmessa tunnissa tehdä tuommoisen kattotuolin.
 12 metrisiä ja kapeampia meillä on tehty aika paljon itse ja se on ollut ihan hyvä bisnes, perustuu siihen että äitee on vasaroinut nauloja monia kymmeniä tuhansia ;D   12m kattotuoliin on nauloja käytetty hiukan alle tuhat, itse muistaisin naulanneeni tuollaisen kattotuolin yksin vasaralla noin tunnissa ;D  Tuskin enää tuohon pystyisin :P

antti-x

• Vieras

12 metrisiä ja kapeampia meillä on tehty aika paljon itse ja se on ollut ihan hyvä bisnes, perustuu siihen että äitee on vasaroinut nauloja monia kymmeniä tuhansia ;D   12m kattotuoliin on nauloja käytetty hiukan alle tuhat, itse muistaisin naulanneeni tuollaisen kattotuolin yksin vasaralla noin tunnissa ;D  Tuskin enää tuohon pystyisin :P

65mm sinkittyjä paineilmanauloja saa 3750kpl varmaan alle 50€, suosittelen kokeilemaan kun seuraava katto on tekeillä ;)

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jaa tuota nykyään on niitä halpoja ulkoverhousnaulaimia   ja   naulatkin on niihin todella halpoja ja niissä on vielä liimakin.   Olen noilla jonkin verran naulaillut mutta silloin kun on kattotuoleja itse tehty niin naulat oli runkonaulaimeen niin kalliita että ei niillä voinut kattotuoleja tehdä :( :(

65mm sinkittyjä paineilmanauloja saa 3750kpl varmaan alle 50€, suosittelen kokeilemaan kun seuraava katto on tekeillä ;)
No sitten on jo melkein sama käyttää sinkittyjä rullakampanauloja, ne on joudukkaita naulata ja ovat lujassa. 100€/5000 kpl oli viime kesänä.  Seinälaudat on laitettu noilla  ja erityisen kätevä tuo on myös ripulautojen naulaamiseen katolla. Ihme härpäke tuo, kyläkaupasta ostin tarjouksesta noin neljällä kympillä ja monta vuotta jo naulattu :o   Vaan voi olla että viitseliäisyys ei silti riitä kattotuolien tekemiseen :o

keskomies

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Mites se takstuolien naulaaminen pyssyllä? Taitaa vähä olla arveluttavaa, jollei oo sitten ihan ilmavasarasta kyse. Täällä ainaki on kammoksuttu ammuttavia nauloja kantavissa rakenteissa, joissa kuormitus kohistuu naulaan.

hvinnamo

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • ******** 50 / 50 % :)
Mites se takstuolien naulaaminen pyssyllä? Taitaa vähä olla arveluttavaa, jollei oo sitten ihan ilmavasarasta kyse. Täällä ainaki on kammoksuttu ammuttavia nauloja kantavissa rakenteissa, joissa kuormitus kohistuu naulaan.

Eikä taida ne itsetehdyt muutenkaan olla järin järkevä vaihtoehto? En mä ainakaan lähtis 100-120 eurolla verollista rahaa ottamaan sitä riskiä että kestääkö se tai ei sitä taitais kukaan hyväksyä muutenkaan. Ne tehdään kuitenkin tehtaissa, jotka on sitä varten olemassa. Yksittäiskappaleissa ei yleensä säästä muutenkaan sarjavalmistukseen verrattuna? En tiedä, mutta arvelisin.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

keskomies

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Eikä taida ne itsetehdyt muutenkaan olla järin järkevä vaihtoehto? En mä ainakaan lähtis 100-120 eurolla verollista rahaa ottamaan sitä riskiä että kestääkö se tai ei sitä taitais kukaan hyväksyä muutenkaan. Ne tehdään kuitenkin tehtaissa, jotka on sitä varten olemassa. Yksittäiskappaleissa ei yleensä säästä muutenkaan sarjavalmistukseen verrattuna? En tiedä, mutta arvelisin.

Vähän mutta asiaa. Täällä yks euron takaa-ajaja suunnittelee niitä halleja yms. navetoita ja omille takstuoleille. Eli jänneväliks alta 10 ja maataloudenpuurakenteet kirjasta vähä mallia. Ja kuinka halapaa... No ite taas sitä mieltä et laskin käteen ja 3 eri toimittajalta 14 ja 16 ristikkohinnat ja siitä liikkeelle. Voi olla neliöhinnassa lopunviimein yllätys kun kulungit laskee ja omaa työtäsä arvostaa ees vähä. Itelle jossain vaiheessa tehtävä 14*14 korjaamo vanhan hallin päähä taikka uus 14-16*25-35 kylmä halli. Nyt koneita osasta pihalla ja apulannat kanssa. Ois paljo paree ku kaikki mahtus kunnolla sisälle ja ois tilaa ettei tartte änkee ihan rutistamalla täyteen...

Nii juu toi kuivuri valmistuessaan vapauttaa sen 50 neliöö katonalusta, joten voi seuraava siirto olla tuo lämmin halli vaan nii pärjää sillä jo pitkälle.

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mä oon monesti miettiny että kuinka pirun rikkaita nuo kaiken itse tekevät isännät oikein on. Pakkohan tilillä on olla pätäkkää ihan vidusti tällaiseen kaiken valmiina ostavaan verrattuna  ::)

hvinnamo

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • ******** 50 / 50 % :)
Mä oon monesti miettiny että kuinka pirun rikkaita nuo kaiken itse tekevät isännät oikein on. Pakkohan tilillä on olla pätäkkää ihan vidusti tällaiseen kaiken valmiina ostavaan verrattuna  ::)

Sano muuta! Samaten ne jotka eivät polta tupakkaa, kyllä niillä täytyy kanssa olla 20 vuodessa säästynyt vähintään 30000 euroa puhdasta tilille?
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet

Sano muuta! Samaten ne jotka eivät polta tupakkaa, kyllä niillä täytyy kanssa olla 20 vuodessa säästynyt vähintään 30000 euroa puhdasta tilille?
No varmasti............. ;D

42000euroa. :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

roadrunner

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No ei ole posketon hinta.   Toisaalta tietysti materiaalit tuollaiseen tuskin maksavat enempää kun kolmasosan,  jos itse tekisi niin puolet ehkä saisi kustannuksesta pois omalla työllä :-\    Jonkin verran pitää olla asialla jos aikoo kolmessa tunnissa tehdä tuommoisen kattotuolin.

Ei tänään enää ole järkeä haaveilla itse tehtävistä kattotuoleista. Rakennusvalvonta vaatii insinöörikuvat ja lujuusluokitellun puutavaran noihin. Lisäksi leveämmissä tuoleissa puutavara olisi julmetun kokoista, ja -hintaista. Ennen noita tuoleja tehtiin lähes kaikille omakotirakentajille. Se oli reilu päivän jytäkkä per talo. Kyllä konenauloja voi käyttä, mutta määrää on lisättävä, koska leikkaus on pienempi ohuemman naulan takia.

roadrunner

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos jollakin on innostusta, Etelä- Karjalan ProAgriasta sain joskus kolminivelkehän teko ohjeet. Mielestäni ne eivät olleet hävyttömän kalliit. Isoista lankuista vain maassa kasataan, ja nostellaan pystyyn niin kuin teräshallit. Ainoa huono puoli on runkoleveys. Sitä ei saa kuin 12m. Sen takia jäi multa tekemättä.

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Ei tänään enää ole järkeä haaveilla itse tehtävistä kattotuoleista. Rakennusvalvonta vaatii insinöörikuvat ja lujuusluokitellun puutavaran noihin. Lisäksi leveämmissä tuoleissa puutavara olisi julmetun kokoista, ja -hintaista. Ennen noita tuoleja tehtiin lähes kaikille omakotirakentajille. Se oli reilu päivän jytäkkä per talo. Kyllä konenauloja voi käyttä, mutta määrää on lisättävä, koska leikkaus on pienempi ohuemman naulan takia.
Harvoinpa niitä enää tehdään itse ja syystäkin kyllä, ostetut on mittatarkkoja, keveitä ja lujuus on mitoitettu riittäväksi.  Tienestikin jää vaatimattomaksi, vaan säästöä se voi olla sekin :-\
  Ei itse tekemiseen kuiten mitään estettä ole.  Insinöörit on kattotuolin kuvia piirtäneet kymmeniä vuosia.   Lujuusluokiteltukin puu on vaan puuta, siinä on vaan valittu hyvä erä, höylätty kevyesti ja heitelty heikon näköiset sivuun. Hintakaan ei kovin paljon poikkea normi sahatavarasta.   Harvoin on niin suuria kattotuoleja että ihan normaali kuuden tuuman lankku ei riitä.

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos jollakin on innostusta, Etelä- Karjalan ProAgriasta sain joskus kolminivelkehän teko ohjeet. Mielestäni ne eivät olleet hävyttömän kalliit. Isoista lankuista vain maassa kasataan, ja nostellaan pystyyn niin kuin teräshallit. Ainoa huono puoli on runkoleveys. Sitä ei saa kuin 12m. Sen takia jäi multa tekemättä.
Huono puoli on myös se että niiden kehien väliin tarvitaan ennen pellikattoa sama määrä puutavaraa kun ilman kehiäkin :(

hogi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Kestääkö nykyiset tolpat samalla lailla kuin vanhat ennen 2006 kyllästetyt, missä oli arseenit, kupari ja muut kunnon mömmöt? Tuskin.

Jos valita pitäisi, niin kumpaa laittaisitte, uutta versowoodin tolppaa vai 20-40 vuotta sähköpylväänä ollutta josta pätkästy maassa oleva osuus pois?