Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maitotilan kannattavuus.  (Luettu 15800 kertaa)

realisti

  • Vieras
maitotilan kannattavuus.
alkuviikolla kävästiin porukalla kuuntelemassa ja tenttaamassa eduskunnan maatalousvaliokunnan jäseniä, tuli vain mieleen että voipi olla että leikkuri käy taas. Viime versiossahan lähti se n.4,5% ja taitaa taas kauniista korupuheista huolimatta lähteä suunnilleen samanlainen siivu. Kuinka monen laajentaneen tilan talous kestää?
Minun asiat kun ei niin julman salaisia ole, niin ajattelin vain omaa kohtaa että vaikka on seuraavan vaiheen jälkeen lehmiä navetassa johon on investoitu alle 200 000€ on lähes se kuuluisa robotillinen ei käteen jää kovinkaan kummoista palkkaa. Keskituotos meillä on n.9300.
Miten sitten tällaiset tilat jotka todella ovat tehneet sen 1m€ robottinavetan, ja ostaneet runsaasti sitä kymppitonnin peltoa: Miten heidän talous kestää, kun itselläkin on palkkavaatimuksesta tingittävä?

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: maitotilan kannattavuus.


nää jää pankin käsiin ja omistajan vaihdos käsisä,ei siin paljon muit vaihtoehtoi ole eresä :(
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

justus

  • Vieras
Vs: maitotilan kannattavuus.
Eilen kävin tilitoimistolta hakemassa veroilmoituksen ja oli kahdeksas vuosi peräkkäin kun käteen jäävä tulos oli pienempi kuin edellis vuonna.Kyllä pitää olla kova usko jotka uskaltavat vielä otta miljoona velkoja

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: maitotilan kannattavuus.
Tulos ja kannattavuus on tietty kaks eri asiaa.  :) Mihinkään kannattavuuskertoimiiin ei kannata liikaa tuijottaa yksinomaan, antaa aika sokean kuvan siitä mihin toimintaa vois kehittää.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: maitotilan kannattavuus.
Eilen kävin tilitoimistolta hakemassa veroilmoituksen ja oli kahdeksas vuosi peräkkäin kun käteen jäävä tulos oli pienempi kuin edellis vuonna.Kyllä pitää olla kova usko jotka uskaltavat vielä otta miljoona velkoja

juu tuotantoa kasvattamalla tulos paranee :o mut paljonko tuotannon kasvattaminen maksaa lopputulema on tuloksen huonontuminen ja negatiivinen tulos toki paranee :o :o :o :o :o :o
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: maitotilan kannattavuus.
Mut onhan se kylillä paljon komeempaa kun on läski tase..  :D
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

mopo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
  • ei mopolla mahottomhin
Vs: maitotilan kannattavuus.
Kyllä minäkin sitä olen miettinyt, että miten ne "heikot" tilat pärjää, kun mullakin on talous ollut tiukassa, vaikka velkaa on alle kolmannes liikevaihdosta. Ja tunnusluvut muutenkin valtakunnan keskitasoa. Viime vuodelta liikevaihto nousi 50 tEUR ja menot saman verran. Työ lisääntyy ja tulos pysyy samana :(

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: maitotilan kannattavuus.
Kyllä minäkin sitä olen miettinyt, että miten ne "heikot" tilat pärjää, kun mullakin on talous ollut tiukassa, vaikka velkaa on alle kolmannes liikevaihdosta. Ja tunnusluvut muutenkin valtakunnan keskitasoa. Viime vuodelta liikevaihto nousi 50 tEUR ja menot saman verran. Työ lisääntyy ja tulos pysyy samana :(

oot tehny kassasta liian raskaita investoiteja ??? ??? ::)
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: maitotilan kannattavuus.
Kyllä minäkin sitä olen miettinyt, että miten ne "heikot" tilat pärjää, kun mullakin on talous ollut tiukassa, vaikka velkaa on alle kolmannes liikevaihdosta. Ja tunnusluvut muutenkin valtakunnan keskitasoa. Viime vuodelta liikevaihto nousi 50 tEUR ja menot saman verran. Työ lisääntyy ja tulos pysyy samana :(
Prkl, ja minä kun olen odottanut, että alkaa helpottamaan, kun velkamäärä painuu viimein pienemmäksi kuin liikevaihto...  :P

"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

antti-x

  • Vieras
Vs: maitotilan kannattavuus.
Saa nähdä miten oma talous tulee kestämään. Kunhan investointi on vuoden päästä viimeistelty ei korkotuetonta lainaa kyllä pitäisi olla kovin merkittävää määrää ja pankin setä juuri mainitsi että senkin mitä on saisi luultavasti lukittua reiluun 3% seuraavaksi 7 vuodeksi jos siltä tuntuu. Tosin eipä laskelmia kauhean paljoa ole kuitenkaan tehty siitä perspektiivistä että tuet olisivat se keskeinen juttu, ja mikäli se 4.5% otetaan esim. maidon tuotantoon sidotuista tuista niin ei se täällä maidosta saatavaa hintaa laske kuin sentin tai alle. Toki pari pinnaakin on paljon kun viivan alle jäävää mietitään, mutta uudet hyvinvointituet kuittaavat sen aika hyvin.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: maitotilan kannattavuus.
Kyllä minäkin sitä olen miettinyt, että miten ne "heikot" tilat pärjää, kun mullakin on talous ollut tiukassa, vaikka velkaa on alle kolmannes liikevaihdosta. Ja tunnusluvut muutenkin valtakunnan keskitasoa. Viime vuodelta liikevaihto nousi 50 tEUR ja menot saman verran. Työ lisääntyy ja tulos pysyy samana :(
Prkl, ja minä kun olen odottanut, että alkaa helpottamaan, kun velkamäärä painuu viimein pienemmäksi kuin liikevaihto...  :P

Meinaatko että velka pääsee vähenemään :P Nimimerkillä paljon lainoja lyhentänyt mutta vielä enemmän tullut lisää ;D Viime talvena päätin että ei enää euroakaan lisää ennenkuin vanhat vähenee vähintään puoleen mutta taas muhii ideoita joilla saisi lisää tulosta pienellä työllä/panostuksella...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: maitotilan kannattavuus.
 Selvittäkääpä miten ropotilllisen tai kahden maitomäärällä miljoona investoinnnit saadaan maksuun. Tälläisenä kauan alalla olleena en sitä ymmärrä.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: maitotilan kannattavuus.
Kyllä minäkin sitä olen miettinyt, että miten ne "heikot" tilat pärjää, kun mullakin on talous ollut tiukassa, vaikka velkaa on alle kolmannes liikevaihdosta. Ja tunnusluvut muutenkin valtakunnan keskitasoa. Viime vuodelta liikevaihto nousi 50 tEUR ja menot saman verran. Työ lisääntyy ja tulos pysyy samana :(
Prkl, ja minä kun olen odottanut, että alkaa helpottamaan, kun velkamäärä painuu viimein pienemmäksi kuin liikevaihto...  :P

Meinaatko että velka pääsee vähenemään :P Nimimerkillä paljon lainoja lyhentänyt mutta vielä enemmän tullut lisää ;D Viime talvena päätin että ei enää euroakaan lisää ennenkuin vanhat vähenee vähintään puoleen mutta taas muhii ideoita joilla saisi lisää tulosta pienellä työllä/panostuksella...

kun vuotavaa laivaa paikkaa lainoilla voi koko laiva upota ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: maitotilan kannattavuus.
Selvittäkääpä miten ropotilllisen tai kahden maitomäärällä miljoona investoinnnit saadaan maksuun. Tälläisenä kauan alalla olleena en sitä ymmärrä.

lujalla uskolla parempaan huomiseen :o
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

antti-x

  • Vieras
Vs: maitotilan kannattavuus.
Selvittäkääpä miten ropotilllisen tai kahden maitomäärällä miljoona investoinnnit saadaan maksuun. Tälläisenä kauan alalla olleena en sitä ymmärrä.

Esim. pidentämällä maksuaikaa ;) Jos maitomäärä kasvaa vaikka miljoonalla litralla (lähtökohta vaikka 300 000 litraa) ja työmäärä yhdellä hengellä, niin siitä miljoonasta litrasta tulee tällä hetkellä reilu 400 000, josta hukataan  tuhlaavaisuudella vaikka 250 000 muuttuviin kutannuksiin pos lukien palkat, 50 tonnia työntekijän palkkoihin ja  (lähinnä korkotukilainan) korkoihin, ja 100 000 euroa lyhennyksiin. Ja näin miljoonan laina on 10 vuodessa maksettu .  8) Tai sitten ei, mutta noin se voisi mennä.