Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe säilöntäainepumput  (Luettu 11014 kertaa)

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
säilöntäainepumput
Näistä hapottimista on ollut täällä aika paljon juttua, mutta onko porukoilla paljonkin itse sovellettuja/rakenneltuja hapottimia. Itellä on semmosena työpöytä projektina hapotin jonka perustana kalvopumppu ja extrana kullatut sähköliittimet, lähinnä sen takia tätä rupesin rakentamaan kun noissa varsihapottimissa oli aina jotain hämminkiä moottorissa/liittimissä ja vastaavasti nämä urakkaluokan hapottimet tuntui liian hinnakailta (köyhälle kaikki on kallista :P).

Jonkun näköset rosterikuoret pitäis vielä tehdä, trippi/virtaus mittariakin olen suunnitellut. Elholta itse virtausmittari ei ollut kovinkaan kallis n.120e mutta logiikka ja näyttö ois ollut 1600e. Tiijä sitten saisko tuon rakenneltua joistain muista palikoista?

Toisaalta tähänkin asti on saatu annosteltu aina tarkasti paaliin, mutta ainahan mittari vähentää ylimääräistä ravaamista pöntön luona.

sorkkis

  • Vieras
Vs: säilöntäainepumput
Näistä hapottimista on ollut täällä aika paljon juttua, mutta onko porukoilla paljonkin itse sovellettuja/rakenneltuja hapottimia. Itellä on semmosena työpöytä projektina hapotin jonka perustana kalvopumppu ja extrana kullatut sähköliittimet, lähinnä sen takia tätä rupesin rakentamaan kun noissa varsihapottimissa oli aina jotain hämminkiä moottorissa/liittimissä ja vastaavasti nämä urakkaluokan hapottimet tuntui liian hinnakailta (köyhälle kaikki on kallista :P).

Jonkun näköset rosterikuoret pitäis vielä tehdä, trippi/virtaus mittariakin olen suunnitellut. Elholta itse virtausmittari ei ollut kovinkaan kallis n.120e mutta logiikka ja näyttö ois ollut 1600e. Tiijä sitten saisko tuon rakenneltua joistain muista palikoista?

Toisaalta tähänkin asti on saatu annosteltu aina tarkasti paaliin, mutta ainahan mittari vähentää ylimääräistä ravaamista pöntön luona.
Joskus muutaman happopumpun olen avannut . Moottori auki ottamisessa menee ikä ja terveys . Rällällä pultit pois , uudet tilalle . Ideasi tuntuu toimivalta .

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: säilöntäainepumput
Pyyhkijäsulkijen moottorikin toimii. Määrää voi olla vaan aika vaikea säätää, eikä kuulemma kestä kovin pitkään ;D

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: säilöntäainepumput
Vakio junkkarin hp 2000 , kerran vuodessa (keväällä)
atomeiksi purkaa ja kasaa, kestää ongelmitta kauden,
syksyllä vedellä ajaa hapottimen läpi ja pakkasnesteseos
pumppuun.

nykyään säilöntäaineena biologinen aine, ei enää
hapetu sähkölaitteet hapottimen moottorissa ja säätölaitteet.

kait teollisuus käytössä olevia pumppuja on  (haponkestäviä)
mut aika hinnakkaita.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: säilöntäainepumput
Mulla on josilacin säilöntäainepumppu. Tosi yksinkertainen ja toimintavarma on ainakin vielä ollut. Yksi laajakaistasuutin (normaali kasvinsuojeluruiskun teejetti) jonka kokoa muuttamalla saa menemään enemmän tai vähemmän. Painettahan ei pysty säätää tuossa ollenkaan. Hapoille ei käy kun tiivisteet menee... Mulla kiinni paalaimessa ja biologisesta säilöntäaineesta teen huomattavasti vahvemman konsentraation joten ei tarvi kovin paljoa laittaa nestettä rehun sekaan. 30L pöntöllä tekee parikymmentä paalia.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: säilöntäainepumput
Vakio junkkarin hp 2000 , kerran vuodessa (keväällä)
atomeiksi purkaa ja kasaa, kestää ongelmitta kauden,
syksyllä vedellä ajaa hapottimen läpi ja pakkasnesteseos
pumppuun.

nykyään säilöntäaineena biologinen aine, ei enää
hapetu sähkölaitteet hapottimen moottorissa ja säätölaitteet.

kait teollisuus käytössä olevia pumppuja on  (haponkestäviä)
mut aika hinnakkaita.


Ei nuo teollisuuspumput mielestäni kovin kalliita ole, omani maksoi reilu 300e. Junkkarin varsihapotin 200l pyttyyn maksaa kumminkin 1000e ja kolmen kesän jälkeen on jo niin väljä jottei nosta kunnolla enää. Tosin ainettakin menee kesässä läpi n. 24 000 litraa, ruurin osa biologista.

Tuommosta josilacin annostelijaa katselin itsekin mutta jonkun verran vielä ajattaavat hapollakin niin pitää kumminkin olla lisänä normi hapotin.

Paineilma toimista ajattelin aluksi kun traktorista löytyy kompura, mutta loppu peleissä nippelit nappelit olisi tulleet kalliimaksi kuin pumppuhapotin.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: säilöntäainepumput
Näistä hapottimista on ollut täällä aika paljon juttua, mutta onko porukoilla paljonkin itse sovellettuja/rakenneltuja hapottimia. Itellä on semmosena työpöytä projektina hapotin jonka perustana kalvopumppu ja extrana kullatut sähköliittimet, lähinnä sen takia tätä rupesin rakentamaan kun noissa varsihapottimissa oli aina jotain hämminkiä moottorissa/liittimissä ja vastaavasti nämä urakkaluokan hapottimet tuntui liian hinnakailta (köyhälle kaikki on kallista :P).

Jonkun näköset rosterikuoret pitäis vielä tehdä, trippi/virtaus mittariakin olen suunnitellut. Elholta itse virtausmittari ei ollut kovinkaan kallis n.120e mutta logiikka ja näyttö ois ollut 1600e. Tiijä sitten saisko tuon rakenneltua joistain muista palikoista?


Saisihan tuon hyvinkin rakenneltua, luulisin alle puoleen hintaan tuosta. Teollisuuslogiikka ja "vähän" ohjelmakoodia. On ollut harkinnassa rakentaa itselle, mutta harkinnan asteelle on jäänyt. Omatekoisessa värkissä olisi sekin hyvä puoli, että siihen saisi sitten kivoja lisäominaisuuksiakin. Itse olen miettinyt systeemiä joka säätäisi hapon määrää edellisen paalin todellisen kulutuksen mukaan, eli säätäisi itse itseään. Tämä toiminta taitaa noissa kaupallisissa jo ollakin.

Jos on tarpeeksi kiinnostuneita, voisin alkaa väkertää yleismallista "fiksumpaa" hapottimen ohjaussysteemiä. Ensi kesäksi ei enää kerkiä, mutta ehkä seuraavaksi. Mitäs ominaisuuksia siinä pitäisi olla? Ainakin tuo älykäs määrän säätö, hälytys aineen loppumisesta, automaattinen pysäytys ja käynnistys (optio, mikäli asennetaan anturi esim. noukkimeen).

Tietty jos halutaan vain virtausmittaus/trippi ilman sen kummempaa älyä tai ohjausta, niin sen saisi hyvinkin muutamalla satasella (+ tuo anturi).
 

Mika


welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: säilöntäainepumput
Näistä hapottimista on ollut täällä aika paljon juttua, mutta onko porukoilla paljonkin itse sovellettuja/rakenneltuja hapottimia. Itellä on semmosena työpöytä projektina hapotin jonka perustana kalvopumppu ja extrana kullatut sähköliittimet, lähinnä sen takia tätä rupesin rakentamaan kun noissa varsihapottimissa oli aina jotain hämminkiä moottorissa/liittimissä ja vastaavasti nämä urakkaluokan hapottimet tuntui liian hinnakailta (köyhälle kaikki on kallista :P).

Jonkun näköset rosterikuoret pitäis vielä tehdä, trippi/virtaus mittariakin olen suunnitellut. Elholta itse virtausmittari ei ollut kovinkaan kallis n.120e mutta logiikka ja näyttö ois ollut 1600e. Tiijä sitten saisko tuon rakenneltua joistain muista palikoista?

Jos meinaat ruveta tekemään esim. pienimuotoiseen myyntiin hapottimia niin minun käsitukseni on seuraavanlainen: yksinkertainen, pitkäikäinen, trippimittari ja suhkot edullinen (max 1500-2000e).

Näillä eväillä on varmasti kysyntää, kaikki muu on jo tehty. Paalaus käytössä ei tarvita muita hienouksia kuin trippimittari, itse en ainakaan löydä yhtään hyvää syytä siihen miksi pitäisi olla mittari joka näyttää l/min, mihin sitä tietoa tarvitaan? ???

Ja tärkeinhän on tuo hinta/laatu, luulempa jotta jokaisella olisi esim Elho pro plof (vai mikä se oli) jos se ei maksaisi 5000 euroa.

Saisihan tuon hyvinkin rakenneltua, luulisin alle puoleen hintaan tuosta. Teollisuuslogiikka ja "vähän" ohjelmakoodia. On ollut harkinnassa rakentaa itselle, mutta harkinnan asteelle on jäänyt. Omatekoisessa värkissä olisi sekin hyvä puoli, että siihen saisi sitten kivoja lisäominaisuuksiakin. Itse olen miettinyt systeemiä joka säätäisi hapon määrää edellisen paalin todellisen kulutuksen mukaan, eli säätäisi itse itseään. Tämä toiminta taitaa noissa kaupallisissa jo ollakin.

Jos on tarpeeksi kiinnostuneita, voisin alkaa väkertää yleismallista "fiksumpaa" hapottimen ohjaussysteemiä. Ensi kesäksi ei enää kerkiä, mutta ehkä seuraavaksi. Mitäs ominaisuuksia siinä pitäisi olla? Ainakin tuo älykäs määrän säätö, hälytys aineen loppumisesta, automaattinen pysäytys ja käynnistys (optio, mikäli asennetaan anturi esim. noukkimeen).

Tietty jos halutaan vain virtausmittaus/trippi ilman sen kummempaa älyä tai ohjausta, niin sen saisi hyvinkin muutamalla satasella (+ tuo anturi).
 

Mika



Ropsoni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 432
Vs: säilöntäainepumput
Se miksi hapotin lakkaa toimimasta on se että johdot ja moottori hapettuu tms kun "vetävät" itseensä happohöyryjä.

sorkkis

  • Vieras
Vs: säilöntäainepumput
Se miksi hapotin lakkaa toimimasta on se että johdot ja moottori hapettuu tms kun "vetävät" itseensä happohöyryjä.

Jep . Siks toi kalvopumppu idea oiskin hyvä .

roadman

  • Vieras
Vs: säilöntäainepumput
Nopea gooletus sanalla annostelupumppu.

Tuotti valtavan määrän teollisuuspumppuja.
Tässä yksi mielenkiintoinen josko toimii hapolla.
http://teknopump.fi/tuote-esitteet/mekaaniset_annostelupumput/Tekninen%20esite%20(sarja%20D).pdf

Sieltä vaan etsimään. Löytyy myös hydraulikäyttöisenä?

Viimeksi muokattu: 12.02.12 - klo:16:54 kirjoittanut roadman

Ropsoni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 432
Vs: säilöntäainepumput
Nopea gooletus sanalla annostelupumppu.

Tuotti valtavan määrän teollisuuspumppuja.
Tässä yksi mielenkiintoinen josko toimii hapolla.
http://teknopump.fi/tuote-esitteet/mekaaniset_annostelupumput/Tekninen%20esite%20(sarja%20D).pdf

Sieltä vaan etsimään.
Varaumuksen kanssa kannattaa noihin suhtautua... joskus haponkestävää silikoniletkua hankkineena ei letku ollutkaan hapon kestävää... kovettui siis. Ei kylläkään alkanut vuotamaan mutta mahdollista se olisi ollut esim. tärinästä tai letkujen kääntelystä johtuen.

Kalvopumppu on kyllä ehdoton väline, saa menemään riittävästi happoa rehun joukkoon.

roadman

  • Vieras
Vs: säilöntäainepumput
Nopea gooletus sanalla annostelupumppu.

Tuotti valtavan määrän teollisuuspumppuja.
Tässä yksi mielenkiintoinen josko toimii hapolla.
http://teknopump.fi/tuote-esitteet/mekaaniset_annostelupumput/Tekninen%20esite%20(sarja%20D).pdf

Sieltä vaan etsimään.
Varaumuksen kanssa kannattaa noihin suhtautua... joskus haponkestävää silikoniletkua hankkineena ei letku ollutkaan hapon kestävää... kovettui siis. Ei kylläkään alkanut vuotamaan mutta mahdollista se olisi ollut esim. tärinästä tai letkujen kääntelystä johtuen.

Kalvopumppu on kyllä ehdoton väline, saa menemään riittävästi happoa rehun joukkoon.

Kuka pöljä niitä ilman asiantuntijan apua ostaa. Teollisuudessa käytetään jonkin verran rankempia happoja kuin muurahaishappo. Suurin ongelma on löytää kaveri joka on perillä asiasta siellä myynti päässä.

roadman

  • Vieras
Vs: säilöntäainepumput
Tarkennan vielä jos joku ei hiffannut, jotta tuo edellä olevassa linkissä olevamalli on myös kalvo pumppu.
Tuossa kyseisen maahantuojan edustamat kalvopumppu mallit. En tarkoita että just nämä merkit on ne oikeat vaan vinkiksi jospa tarvitsevalle tuolta löytyis  jotain kehitystä tai ideaa. Itselle ei pumppu tarvista ole.
http://teknopump.fi/kalvopumput.html
Tuo hydraulinen malli vois olla mietinnän arvoinen noissa rehuhommissa.  Pumppua pyöritetään hydemoottorilla eli tuottoa voi muuttaa virtausta lisäämällä tai iskupituutta muuttamalla. Nykyisin sähkölohkot jossa öljyn tuottoa helppo säätää jos omasta lohkosta ottaa pumpulle tuoton. Voihan tuon ottaa  ensiovirtauksen säätöventtiilin avulla muualtakin öljyntuoton pumpulle. Erillisellä hydemoottorilla pyöritettävä pumppu on myös turvallinen hapon ja öljyn sekoittumisen suhteen. Kunhan löytää pumpun joka sietää noita agraari mömmöjä.
linkki pumpun toiminta periaatteeseen
http://teknopump.fi/tuote-esitteet/hydrauliset_annostelupumput/Tekninen%20esite%20(Pulsa%20340).pdf

Eräällä viljanpakkaamolla oli ongelmia pumppujen kanssa kun nestemäisissä peittausaineissa ei ole oikein voiteluominaisuuksia ,niin ratkaisu oli just kalvo pumppu.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: säilöntäainepumput
Tarkennan vielä jos joku ei hiffannut, jotta tuo edellä olevassa linkissä olevamalli on myös kalvo pumppu.
Tuossa kyseisen maahantuojan edustamat kalvopumppu mallit. En tarkoita että just nämä merkit on ne oikeat vaan vinkiksi jospa tarvitsevalle tuolta löytyis  jotain kehitystä tai ideaa. Itselle ei pumppu tarvista ole.
http://teknopump.fi/kalvopumput.html
Tuo hydraulinen malli vois olla mietinnän arvoinen noissa rehuhommissa.  Pumppua pyöritetään hydemoottorilla eli tuottoa voi muuttaa virtausta lisäämällä tai iskupituutta muuttamalla. Nykyisin sähkölohkot jossa öljyn tuottoa helppo säätää jos omasta lohkosta ottaa pumpulle tuoton. Voihan tuon ottaa  ensiovirtauksen säätöventtiilin avulla muualtakin öljyntuoton pumpulle. Erillisellä hydemoottorilla pyöritettävä pumppu on myös turvallinen hapon ja öljyn sekoittumisen suhteen. Kunhan löytää pumpun joka sietää noita agraari mömmöjä.
linkki pumpun toiminta periaatteeseen
http://teknopump.fi/tuote-esitteet/hydrauliset_annostelupumput/Tekninen%20esite%20(Pulsa%20340).pdf

Eräällä viljanpakkaamolla oli ongelmia pumppujen kanssa kun nestemäisissä peittausaineissa ei ole oikein voiteluominaisuuksia ,niin ratkaisu oli just kalvo pumppu.

Ei kuulosta kovin fiksulta käyttää hydrauliikkaa noin pienen jatkuvan tehon tuottamiseen... kalliit komponentit, eikä se säädettävyyskään pienillä tehoilla niin hyvä välttämättä ole.

Mika