Näistä hapottimista on ollut täällä aika paljon juttua, mutta onko porukoilla paljonkin itse sovellettuja/rakenneltuja hapottimia. Itellä on semmosena työpöytä projektina hapotin jonka perustana kalvopumppu ja extrana kullatut sähköliittimet, lähinnä sen takia tätä rupesin rakentamaan kun noissa varsihapottimissa oli aina jotain hämminkiä moottorissa/liittimissä ja vastaavasti nämä urakkaluokan hapottimet tuntui liian hinnakailta (köyhälle kaikki on kallista ).
Jonkun näköset rosterikuoret pitäis vielä tehdä, trippi/virtaus mittariakin olen suunnitellut. Elholta itse virtausmittari ei ollut kovinkaan kallis n.120e mutta logiikka ja näyttö ois ollut 1600e. Tiijä sitten saisko tuon rakenneltua joistain muista palikoista?
Saisihan tuon hyvinkin rakenneltua, luulisin alle puoleen hintaan tuosta. Teollisuuslogiikka ja "vähän" ohjelmakoodia. On ollut harkinnassa rakentaa itselle, mutta harkinnan asteelle on jäänyt. Omatekoisessa värkissä olisi sekin hyvä puoli, että siihen saisi sitten kivoja lisäominaisuuksiakin. Itse olen miettinyt systeemiä joka säätäisi hapon määrää edellisen paalin todellisen kulutuksen mukaan, eli säätäisi itse itseään. Tämä toiminta taitaa noissa kaupallisissa jo ollakin.
Jos on tarpeeksi kiinnostuneita, voisin alkaa väkertää yleismallista "fiksumpaa" hapottimen ohjaussysteemiä. Ensi kesäksi ei enää kerkiä, mutta ehkä seuraavaksi. Mitäs ominaisuuksia siinä pitäisi olla? Ainakin tuo älykäs määrän säätö, hälytys aineen loppumisesta, automaattinen pysäytys ja käynnistys (optio, mikäli asennetaan anturi esim. noukkimeen).
Tietty jos halutaan vain virtausmittaus/trippi ilman sen kummempaa älyä tai ohjausta, niin sen saisi hyvinkin muutamalla satasella (+ tuo anturi).
Mika