Luomu on hyvä asia, mut "jätkät" pilas 
Kun puhutaan luomusta niin aina samalla mainitaan esim.Pietarin markkinoista. Tää puhe ei ole jätkien puhetta vaan eliitin höpinöitä. Eliitti syö luomua ja jätkille ja muille köyhille riittää kalja ja pätkä lenkkimakkaraa 
Olet oikeassa. Minä en mitään luomua kaipaa.
Mutta tosiasiassa Suomalainen luomu on paljon kalliimpaa tuottaa kuin ulkomainen, koska säännökset ovat muualla paljon väljemmät. Sen takia emme pärjää hintakilpailussa luomulla Venäjän vientimarkkinoilla.
Minun mielestä on hieman eriskummallista esittää tuottajille että luomulla on valtavat markkinat eri puolilla euroopaa ja myös venäjällä. En puutu väitteen todenperäisyyteen mikä lienee jokseenkin todenperäinen ,mutta minua kiinnostaa se mitä tapahtuisi luomuun siirtymisen jälkeen.? Onko suomalaisella maatalouspolitiikalla enää aikomustakaan tuottaa elintarvikkeita kotimaahan vai pelkästään niille jotka ovat kuluttajina tietoisempia vaatimaan luomusäädöksin tuotettuja elintarvikkeita ja myös valmiit maksamaan siitä enemmän. ?
Mitä tapahtuu niille vähävaraisille kuluttajille joilla ei olekaan varaa luomuun ,onko heidän tyydyttävä nykyistä suomalaista/eurooppalaista ruokastandardia heikompilaatuisten tuotteiden valikoimiin.
Eli yksinkertaistettuna haluan tietää vastauksen luoko luomu lopulta kahdenlaiset ruokamarkkinat jotka jakautuvat pääsääntöisesti varallisuuden mukaan , onko tämä skenario mahdollinen ja onko tällaista mahdollisuutta otettu huomioon kun keskustellaan tästä asiasta .?