Käyhän se näppärästi kun on pelit ja vehkeet, ja ainahan puhdas kone on ilo ottaa keväällä esille, myönnetään. Mutta puolsinkin tuota oltsikin kommenttia siitä, kuinka paljon niitä koneita oikeasti on tarpeen pestä ja minkälainen pesuihin uhrattu työaika ja panostus tuo itsensä takaisin jonkinlaisina säästöinä? Esim. pidentynyt käyttöaika, vähemmän konerikkoja tms.
Mitä pidempään vaihtoväliin pyritään(vuosissa), sitä merkityksellisempää on tuo koneen puhtaus varastoinnissa.
Konerikkoihin pesu nimenomaan todellinen apu, mekaaniset viat jää helposti pskan sisään kunnes kosahtaa kunnolla. Rasitusmurtumat huomaa usein hyvissä ajoin pesun yhteydessä, korjaus helppoa ja ennenkaikkea vika ei ehdi kertautua koko koneeseen.
Onhan se ilo ottaa sesongin alkaessa puhdas ja lähes uutta vastaava, varmasti kunnossa oleva kone käyttöön, kuin että kattelee pskaläjän näköistä härpäkettä että mistähän tuo seuraavana porsii...
Vaihtokonehyvityksien pitäisi olla todellakin kunnon mukaan, romusta romun hinta eikä iällä olisi niin suurta merkitystä
Joo tietysti sellainen yleinen puhtaus ja rehu/lantamassan poisto tietysti ehkäisee vikoja mutta edelleenkään tuo alussa mainittu 28 h noukinvaunun huollolle kuulostaa sellaiselta että itellä olis jääny puolet tunneista pois ja pidän edelleen 1 keur erittäin kalliiln yhden vaunun pesuun. Ja suoraansanottuna en usko että tuolle summalle saa millään taloudellista hyötyä kasvaneena käyttöikänä tai vaihtoarvona. Ottaen huomioon että tuo tehdään joka vuosi.
Itse noudattaisin ennemmin seuraavaa:
-Irto tavaran poisto
-Pesu sieltä mistä tarvis, ulkopellit ja näkyvät tasaiset osat ja muut kriittiset alueet mutta esim joidenkin ketjurasvojen hinkkaus höyryllä tms suojakuorien alta aivan joutavaa.
-Rasvauksen yhteydessä katotaan koneen yleiskunto. Otetaan joku väännin ja sähkölamppu ja käydään alusta läpi yleissilmäykseltään ja hitsit yms. sitten vähän tarkemmin, ja vääntimellä kopistellaan sitten kohtia missä voi olla esim laakerivikoja tms.
Näyttää noita vikoja putkahtelevan ihan säännölliseen tahtiin vaikka kuinka yrittäisi pitää koneet siistinä. Loppupeleissä harvoin se likaisuus sitä laakeria särkee tai hitsiä murtaa, paska suunnittelu tai käyttö ennemmin. Tietyllä tapaa nykyinen koneen vaihtokoneen hinnan muodostus on kaikin puolin järkevä: Koneen saa puunattua myyntikuntoon vaikka edellisenä päivänä, kuitenkin koneen tekninen kestoikä voi olla ihan finaalissa. Kaikkein parashan olisi jos hinnan muodostukseen käyttökin vaikuttaisi mutta sen arviointi voi olla hankalaa
Hyvän mielen pesijät asia erikseen, ite lähestyn tätä ihan taloudelliselta puolelta