Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuntauudistus  (Luettu 30255 kertaa)

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Vs: Kuntauudistus
Onko tuossa viitteenä Pieksämäen ideapark kun Kuopion ja Mikkelin kauppiaat pyysivät Vapaavuorta toppaamaan  asian?
Viitteenä on oma kunta. Ja pääkaupunkiseudun kuvaamasi ongelmatkin helpottaa, kun ei omanapapäättäjät pääsisi ryssimään jokaisen käpykylän elinkeinoa. Kuvasit hyvin sitä, ettei se jatkuva maalta kaupunkiin virtaava ihmismäärä ole sen positiivisempi asia niiden vastaanottavien paikkojenkaan kannalta. Siksi haluavat korjata ongelmat siellä missä ne syntyy.

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Ei täällä Pirkanmaalla ole ainakaan kohta muita jäljellä kuin Tampere. Valkeakoskella ja Sastamalassa on toistaiseksi, mutta kuinka kauan. Ajomatkaa kertyy siis helposti kymmeniä kilometrejä vähän sieltä sun täältä. Kyllä täällä aika omillaan saa olla.

Vastaranta

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Tässä keskustelussa ollaan nyt aika kaukana meidän yhteiskunnan perusperiaatteista,eli palvelujen tasa-arvoisesta saatavuudesta.Siis terveydenhuolto ja koulutus samaan hintaan kaikille puolueeseen tai asuinpaikkaan katsomatta.Siis teoriassa.

Jos tämänkaltainen ajattelu hylätään,niin sitten tämä 'tehosekoittimen' ajama kuntauudistus on hyväksyttävissä.
Kyllähän tuo 100n kunnan malli takaa syrjäseutujen palvelujen loppumisen joka tapauksessa.Katsotaan vaikka Teiskoa joka liitettiin Tampereeseen aikoinaan.

Minä olen Koivumäen kanssa samaa mieltä. Ensin pitäisi käydä arvokekustelu, mitä pidetään tärkeänä. Nyt puhutaan vain rakenteiden muuttamisesta ym ym ja seuraukset tulevat ikäänkuin oheistuotteena. Tämä Agron keskustelu käy hyvin esimerkistä; Adami on ainut muutoksen puolestapuhuja, joka kykenee maalaamaan jonkinlaisen kuvan tavoitteista ja tulevaisuudesta. Minusta se kuva on pelottava.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

minä-itte

• Vieras
Tässä keskustelussa ollaan nyt aika kaukana meidän yhteiskunnan perusperiaatteista,eli palvelujen tasa-arvoisesta saatavuudesta.Siis terveydenhuolto ja koulutus samaan hintaan kaikille puolueeseen tai asuinpaikkaan katsomatta.Siis teoriassa.

Jos tämänkaltainen ajattelu hylätään,niin sitten tämä 'tehosekoittimen' ajama kuntauudistus on hyväksyttävissä.
Kyllähän tuo 100n kunnan malli takaa syrjäseutujen palvelujen loppumisen joka tapauksessa.Katsotaan vaikka Teiskoa joka liitettiin Tampereeseen aikoinaan.

Minä olen Koivumäen kanssa samaa mieltä. Ensin pitäisi käydä arvokekustelu, mitä pidetään tärkeänä. Nyt puhutaan vain rakenteiden muuttamisesta ym ym ja seuraukset tulevat ikäänkuin oheistuotteena. Tämä Agron keskustelu käy hyvin esimerkistä; Adami on ainut muutoksen puolestapuhuja, joka kykenee maalaamaan jonkinlaisen kuvan tavoitteista ja tulevaisuudesta. Minusta se kuva on pelottava.

Olisihan sitä  ollut 50 viime vuotta aikaa käydä "arvokeskustelua", mutta suuri kuntamäärä on ollut  kepulle pyhä asia, siihen ei saanut koskea. Nyt sitten joudutaan rytinällä  tekemään isot muutokset rahojen loppuessa.

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Ei se ole niin pelottava kuin nykytilanteen jatkuminen. Yks tollanen teollisuusyritykselle tehty ohari tapahtui tässä alle vuosi sitten. Outokummun myymä tehdasrakennus pelattiin kunnanjohtajan puolison yritykselle ja muualtapäin tulossaollut yritys jäi nuolemaan näppejään. Tuloksena yksi tyhjä halli lisää ja teolliset työpaikat jäi sitten kiinnostuneen yrityksen kotikaupunkiin, jonne se suuntasi investointinsa. Näin onnistuttiin taas jäämään ilman. Vastaavia juttuja tapahtuu lähes joka vuosi.

Mun mielestä valtaa ei voi pitää noin, ei mitenkään. Ihmisiä näin pienessä kunnassa on liian vähän, kaikila ketunhäntä kainalossa. Se, että noin tapahtuu on minusta pelottavampaa kuin se tulevaisuus, mikä seuraa rakenteiden muuttamisesta. Palvelut eivät tule säilymään pelkän arvokeskustelun ansiosta, tarvitaan myös rahaa, verokertymää. Ja siihen tämä nykysysteemi ei kykene :(

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Kaikkein pelottavinta on se, että kaikkea liikkuvaa vastustetaan, mutta kun heittää kysymyksen, että miten tämä rahoitetaan, niin kohautetaan olkapäitä ja jatketaan matkaa.

Kävin eilen kuuntelemassa herra kansanedustajan luentoa miten meillä menee ja mitä pitäisi tehdä. Esitelmä oli normaaliin tapaan hyvin hallussa. Nykytilanne kuvattiin havainnollisesti, mutta tulevaisuus jäi mysteeriksi. Veroja täytyy nostaa ja kaikki purnaavat. Rakenteita täytyy muuttaa ja kaikki purnaavat. Silti pitää ottaa seitsemän miljardia velkaa, että saadaan pidettyä pyörät pyörimässä.

Sen verran mitä itse olen pähkinyt tätä kuntaliitoskuviota, niin olen tullut siihen tulokseen, että nämä liitokset eivät tule poistamaan kroonista rahapulaa. Jos jostain laitetaan toimintoja kiinni ja palvelut siirretään toiseen paikkaan, niin se toinen paikka vaatii investointeja tai muodostuu pahoja pullonkauloja. Kokonaisuutta ajatellen säästöt jäävät ainakin ensi vaiheessa melko pieniksi. Homma perustuu siihen, että tulevaisuudessa säästetään jotain. Nuo säästötkin tuppaa vaan aika syömään ja taas ollaan samassa tilanteessa. Oli juttua esimerkiksi tästä sairaaloiden yöpäivystyksestä. Maakunnassa niitä on enää muutamassa paikassa ja niissäkin on vielä karsintatarvetta. Päivystyksen kustannukset koostuvat työvoimakustannuksista. Viimeksi mainitut nousevat koko ajan. Lisää rahaa ei kuitenkaan ole mahdollisuutta antaa. Ainoa vaihtoehto on tehdä säästöjä. Käytännössä tilanne on sellainen, että kun hoitajat vaativat lisää palkkaa, niin palkankorotukset maksetaan toimintojen supistamisella ja palveluiden huonontamisella. Käytännössä tällä ja muillakin aloilla palkat eivät saisi nousta, että edes nykyinen taso turvataan. Nykyisen maailmanjärjestyksen mukaan tämä on kuitenkin mahdotonta. Tällaisen tuottavuuden ja tehostamisen lisäämisellä käytännössä siirretään palveluita niin, että ne ovat järkevästi vain osan porukan saatavilla. Ikävintä tässä on se, että kaikki osallistuvat kustannuksien maksamiseen entiseen malliin, vaikka palveluiden saatavuus on toisilla paljon hankalampaa. Tämä kehitys tulee vain korostumaan jatkossa. En tiedä onko kellään käsitystä tai laskelmia siitä paljonko maksaa, kun eläkeläisiä ja muita avuntarvitsijoita kuskataan taksilla palveluiden äärelle. Pitäisi selvittää kumpi on edullisempaa. Pieniä ensiapupisteitä maakunnassa vaiko taksilla aina pääkallonpaikalle. Sellainen uudistus on nyt kuitenkin tulossa, että ambulanssien varustelutasoa nostetaan, jotta pystytään paikan päällä antamaan paremmin apua. Ehkä tämä asiointi tapahtuukin tulevaisuudessa kiertävän lääkeauton avulla.

Siitä olen kuitenkin varma, että alueiden tasa-arvo ja kaikkien ihmisten samanlainen kohtelu tulee olemaan historiaa. Ei yksinkertaisesti täppi riitä. Ei mikään yhteiskunta pysty velkaannuttamaan itseään määräänsä enempää tai tulee romahdus. Sama asiahan se on talon pidossakin. Tulojen ja menojen on pakko olla tasapainossa tai loppu tulee ennemmin tai myöhemmin.

Jätkä

• Vieras
Ei se ole niin pelottava kuin nykytilanteen jatkuminen. Yks tollanen teollisuusyritykselle tehty ohari tapahtui tässä alle vuosi sitten. Outokummun myymä tehdasrakennus pelattiin kunnanjohtajan puolison yritykselle ja muualtapäin tulossaollut yritys jäi nuolemaan näppejään. Tuloksena yksi tyhjä halli lisää ja teolliset työpaikat jäi sitten kiinnostuneen yrityksen kotikaupunkiin, jonne se suuntasi investointinsa. Näin onnistuttiin taas jäämään ilman. Vastaavia juttuja tapahtuu lähes joka vuosi.

Mun mielestä valtaa ei voi pitää noin, ei mitenkään. Ihmisiä näin pienessä kunnassa on liian vähän, kaikila ketunhäntä kainalossa. Se, että noin tapahtuu on minusta pelottavampaa kuin se tulevaisuus, mikä seuraa rakenteiden muuttamisesta. Palvelut eivät tule säilymään pelkän arvokeskustelun ansiosta, tarvitaan myös rahaa, verokertymää. Ja siihen tämä nykysysteemi ei kykene :(

Ei nykysysteemi ja eikä tulevakaan, sillä sitä tulevatakin systeemiä pyörittää samat ihmiset omilla arvoillaan ja aatteillaan. Jos me haluamme tehdä maaseutu olojamme paremmaksi ja kohottaa elintasoamme niin silloin pitää tehdä muutakin kuin odottaa jotain Eu.n tukia jostain maaseudun kehitysohjelmasta tai valittaa kurjuutta Internetissä  ja vaatia samalla jotain tukia edes toisilta pois. Jos ette muuta keksi niin menkää etsimään malmeja ja mineraaleja. Neuvoja löydätte netistä. Samalla saattaa löytyä se leipäpuu jostain muualta, kun huomaattekin katsovan maailmaa muusta kulmasta  kuin jontikan ohjaamon tai sontaluukusta.

Vastaranta

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Näin juuri. Siksi pitäisi käydä keskustelua siitä, mitä palveluita ja missä katsotaan tarpeelliseksi. Nyt keskustellaan kartan äärellä, mitkä kunnat yhdistetään ja myöhemmässä vaiheessa ajaudutaan johonkin malliin.

uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Aulis Anttila

• Vieras
... järjellinen keskustelu...
pitäisi käydä keskustelua siitä, mitä palveluita ja missä katsotaan tarpeelliseksi. Nyt keskustellaan kartan äärellä, mitkä kunnat yhdistetään ja myöhemmässä vaiheessa ajaudutaan johonkin malliin.

Kyllä keskustelu on aloitettava maksajista... ja on aloitettukin. Rahan lappaminen Kepulandiaan ja Tundralle lopetetaan. Sillä ei ole väliä vakkka kuntia olis 1628 kappaletta... kunhan elättävät itse itsensä, maksavat kulunsa ja menonsa.

;-)

• Vieras
Vs: ... järjellinen keskustelu...
pitäisi käydä keskustelua siitä, mitä palveluita ja missä katsotaan tarpeelliseksi. Nyt keskustellaan kartan äärellä, mitkä kunnat yhdistetään ja myöhemmässä vaiheessa ajaudutaan johonkin malliin.

Kyllä keskustelu on aloitettava maksajista... ja on aloitettukin. Rahan lappaminen Kepulandiaan ja Tundralle lopetetaan. Sillä ei ole väliä vakkka kuntia olis 1628 kappaletta... kunhan elättävät itse itsensä, maksavat kulunsa ja menonsa.

Eiköhän ne veroja maksele tundrallakin, ihan samalla tavalla, kuin stadissakin, kehä-kolmosen sisäpuolella ???  Joten........

koivumaki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco

Olisihan sitä  ollut 50 viime vuotta aikaa käydä "arvokeskustelua", mutta suuri kuntamäärä on ollut  kepulle pyhä asia, siihen ei saanut koskea. Nyt sitten joudutaan rytinällä  tekemään isot muutokset rahojen loppuessa.

---niin,nyt sitten säästö synnytetään siirtämällä palvelut kauas syrjäseuduilta jolloin kustannukset siirtyvät tien päälle ja eläkeläisten maksettaviksi.Tämähän on sitten kait oikein.
---tässä on pakko kyllä luopua monista periaatteista.Toisaalta esim.tuleva bioenergiabuumikin taitaa kaatua siihen että loppuu korjuualueilta työntekijät....noin esimerkkinä uusista mahdollisuuksista jotka Vinna Herkkunen taitaa tuhota.

Santeri

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Kuntaministeri Kiviniemi hyökkäsi kuntiin. Parhaat käytännöt käyttöön vaatimalla, kiutenkaa ei pystynyt sanomaan mitä ne ovat. Nyt voi kysyä miten palvelu paranee kun kunta lopetaan. Varma muutos kuntaraitin ilme muuttuu, tyhjiä talo töröttää. Asukkaat ovat muuttaneet muualle, kesällä käydään pitämässä kotiseutujuhlia todennäköiseseti EU tuella. Kiviniemen uskottavuus on sitä sun tätä. Olisi pitänyt kannustaa kuntia, olisi tullut tulosta, nyt kuntien kehittämisen energia on mennyt puolustukseen. Lisäksi kunta organisaatioissa on aivan liikaa kaikenmaailman maailmanparantajia. Projektit/hankkeet täydellisiä suojatyöpaikkoja, tämä veltto sakki olis vaikka sote puolella töissä (työ on vieras käsite heille)olisi jotain työtyä. Yksityiset työnantajat eivät heitä tarvitse.Voi tietenkin jokusen olla vaikka maatalouslomittaja jos taipuu, ;D  kun on kunnan pöydässä pöhöttynyt.http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Smileys/default/grin.gif

Aulis Anttila

• Vieras
Arvokeskustelut on keskusteltu... nyt tehdään...
Minä olen Koivumäen kanssa samaa mieltä. Ensin pitäisi käydä arvokekustelu
---niin,nyt sitten säästö synnytetään siirtämällä palvelut kauas syrjäseuduilta jolloin kustannukset siirtyvät tien päälle ja eläkeläisten maksettaviksi.Tämähän on sitten kait oikein.
---tässä on pakko kyllä luopua monista periaatteista.Toisaalta esim.tuleva bioenergiabuumikin taitaa kaatua siihen että loppuu korjuualueilta työntekijät....noin esimerkkinä uusista mahdollisuuksista jotka Vinna Herkkunen taitaa tuhota.

Jutut on juteltu. Homma hoituu ihan O.K. kunhan perusasiasta pidetään kiinni. Rahan lappaminen lopetetaan... kukin pärjää omillaan - terveydenhuoltoa tullaan siirtämään merkittävästi valtion kontolle... mutta kansankynttilöiden koulut saa kukin kunta hoitaa haluamallaan tavalla... muistaen lain velvoitteen perusopetuksesta  :P ;D

Viimeksi muokattu: 04.02.12 - klo:10:10 kirjoittanut Aulis Anttila

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Ei nykysysteemi ja eikä tulevakaan, sillä sitä tulevatakin systeemiä pyörittää samat ihmiset omilla arvoillaan ja aatteillaan. Jos me haluamme tehdä maaseutu olojamme paremmaksi ja kohottaa elintasoamme niin silloin pitää tehdä muutakin kuin odottaa jotain Eu.n tukia jostain maaseudun kehitysohjelmasta tai valittaa kurjuutta Internetissä  ja vaatia samalla jotain tukia edes toisilta pois. Jos ette muuta keksi niin menkää etsimään malmeja ja mineraaleja. Neuvoja löydätte netistä. Samalla saattaa löytyä se leipäpuu jostain muualta, kun huomaattekin katsovan maailmaa muusta kulmasta  kuin jontikan ohjaamon tai sontaluukusta.
Ei niin, siksi rakenteita pitää säännöllisin väliajoin rynkyttää uuteen uskoon. Moraaliseen selkärankaan tulee korjausta vain ihmisistä itsestään lähtevänä. Maalaispitäjässä hallinnonmalli periytyy seuraavalle sukupolvelle, oikea ja väärä hämärtyy.

Kylmiksellä oli paljon asiaa. Tykkää. Mut mun johtopäätös on silti sellainen, että eniten palveja tarvitsevien on mentävä palveluiden luo eikä toisinpäin. Lakisääteisten palveluiden peruskonsepti ei voi olla sänkyynpassaus hangosta utsjoelle veronmaksajien piikkiin.....miten sellaista voi edes pitää arvona?

koivumaki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco

Kylmiksellä oli paljon asiaa. Tykkää. Mut mun johtopäätös on silti sellainen, että eniten palveja tarvitsevien on mentävä palveluiden luo eikä toisinpäin. Lakisääteisten palveluiden peruskonsepti ei voi olla sänkyynpassaus hangosta utsjoelle veronmaksajien piikkiin.....miten sellaista voi edes pitää arvona?
[/quote]

--ei kai tässä tuota sänkyynpassausta tarkoitetakaan.
--noinhan siinä keskitysmallissa käy kuten sanoit ja jota myös tarkoitin eli kustannus palveluista siirretään tiepäälle asiakkaiden eli syrjäseutulaisten maksettavaksi.
--jos tämä visio tai arvoajattelu on oikein ja välttämätöntä niin siitä sitten Vinna Herkkusta kannattelemaan.