Kaikkein pelottavinta on se, että kaikkea liikkuvaa vastustetaan, mutta kun heittää kysymyksen, että miten tämä rahoitetaan, niin kohautetaan olkapäitä ja jatketaan matkaa.
Kävin eilen kuuntelemassa herra kansanedustajan luentoa miten meillä menee ja mitä pitäisi tehdä. Esitelmä oli normaaliin tapaan hyvin hallussa. Nykytilanne kuvattiin havainnollisesti, mutta tulevaisuus jäi mysteeriksi. Veroja täytyy nostaa ja kaikki purnaavat. Rakenteita täytyy muuttaa ja kaikki purnaavat. Silti pitää ottaa seitsemän miljardia velkaa, että saadaan pidettyä pyörät pyörimässä.
Sen verran mitä itse olen pähkinyt tätä kuntaliitoskuviota, niin olen tullut siihen tulokseen, että nämä liitokset eivät tule poistamaan kroonista rahapulaa. Jos jostain laitetaan toimintoja kiinni ja palvelut siirretään toiseen paikkaan, niin se toinen paikka vaatii investointeja tai muodostuu pahoja pullonkauloja. Kokonaisuutta ajatellen säästöt jäävät ainakin ensi vaiheessa melko pieniksi. Homma perustuu siihen, että tulevaisuudessa säästetään jotain. Nuo säästötkin tuppaa vaan aika syömään ja taas ollaan samassa tilanteessa. Oli juttua esimerkiksi tästä sairaaloiden yöpäivystyksestä. Maakunnassa niitä on enää muutamassa paikassa ja niissäkin on vielä karsintatarvetta. Päivystyksen kustannukset koostuvat työvoimakustannuksista. Viimeksi mainitut nousevat koko ajan. Lisää rahaa ei kuitenkaan ole mahdollisuutta antaa. Ainoa vaihtoehto on tehdä säästöjä. Käytännössä tilanne on sellainen, että kun hoitajat vaativat lisää palkkaa, niin palkankorotukset maksetaan toimintojen supistamisella ja palveluiden huonontamisella. Käytännössä tällä ja muillakin aloilla palkat eivät saisi nousta, että edes nykyinen taso turvataan. Nykyisen maailmanjärjestyksen mukaan tämä on kuitenkin mahdotonta. Tällaisen tuottavuuden ja tehostamisen lisäämisellä käytännössä siirretään palveluita niin, että ne ovat järkevästi vain osan porukan saatavilla. Ikävintä tässä on se, että kaikki osallistuvat kustannuksien maksamiseen entiseen malliin, vaikka palveluiden saatavuus on toisilla paljon hankalampaa. Tämä kehitys tulee vain korostumaan jatkossa. En tiedä onko kellään käsitystä tai laskelmia siitä paljonko maksaa, kun eläkeläisiä ja muita avuntarvitsijoita kuskataan taksilla palveluiden äärelle. Pitäisi selvittää kumpi on edullisempaa. Pieniä ensiapupisteitä maakunnassa vaiko taksilla aina pääkallonpaikalle. Sellainen uudistus on nyt kuitenkin tulossa, että ambulanssien varustelutasoa nostetaan, jotta pystytään paikan päällä antamaan paremmin apua. Ehkä tämä asiointi tapahtuukin tulevaisuudessa kiertävän lääkeauton avulla.
Siitä olen kuitenkin varma, että alueiden tasa-arvo ja kaikkien ihmisten samanlainen kohtelu tulee olemaan historiaa. Ei yksinkertaisesti täppi riitä. Ei mikään yhteiskunta pysty velkaannuttamaan itseään määräänsä enempää tai tulee romahdus. Sama asiahan se on talon pidossakin. Tulojen ja menojen on pakko olla tasapainossa tai loppu tulee ennemmin tai myöhemmin.