Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Takatyövalojen johdotus valmet 6400!  (Luettu 11705 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Tuo ballastin häiriöalttius ja käynnistysvirran määrä riippuu sen laadukkuudesta. Ei kannata ihan halvimpia settejä ostaa niin säästyy noilta ongelmilta. Toimivat jopa alkuperäisillä sulakkeilla.

Omien kokemusten perusteella laittaisin ledivaloja lähinnä tärinälle alttiisiin tai ahtaisiin paikkoihin. Hyvät ledivalot on toistaiseksi vielä aika hintavia.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

rautalampi11

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Ongelma helppo ratkaista: Laitat vaan releet sinne ylös, ja pieni heräte katkaisija sitten hyttiin. Takavaloja sytyttäessä syttyy ensin vaikka ulommaiset ja sen jälkeen katkaisijan takana sisemmät. Jos tuo teoreema pitää paikkaansa että syttyvirtaa pelätään. Ja yksinkertainen tehä vaikka kattoa ei aukaisisi. Ite tossa vaiheessa ehkä veisin kuitenkin akulta suoraan ison piiskan ja siihen releellä kiinni valot. Ei ole ongelmaa että kone liepsahtaa johtojen lämmittyä. Vaikka sen ulommat laittas normisettiin ja sivulle ja toiset taakse osottavat sitten vaan sen uuden johdon ja releen taakse. Ite aina tehty noin ja ei ole ollut ongelmaa että katkaisijat yms sulaa. Samalla "pääkaapelin" vetoon kannattaa kiinnittää huomiota ettei jää hankaukseen tai pistoille alttiiks. Ja samalla suojata sopivalla sulakkeella lähdöstä. Mieluiten vielä pääkytkimen takaa lähtö. Kutistesukka ja muut kunnon tarvikkeet ovat aikas suositeltavia noita rakennellessa. Ja kaapeli sinne syöttöön riittävän järeä että voi laittaa muutakin taakse kiinni, ja toimilaite kohtainen suojaus vielä sulakkeella.

Ed

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Sen verran vielä asian vierestä että ledeissä se huonopuoli mettä käytössä ja mixei auraus hommissakin että
lumi ei sula pois kun ei tuu hukkalämpöä...... täytyy käydä välillä harjaamassa jotta taas näkyy..!!

teuturi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 276
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?
Päivitin toissa syksynä valtran työvalot kyseisen firman xenon valoilla, taakse 4 kpl 55w cobran xenon muutos-sarjalla rakennettuja nordicin n 100 umpioita ja eteen kans 4 kpl 55 w cobran sarjoilla nordicin n 200 umpioita.
Taakse laitoin alkuperäisiin johtoihin ja eteen vedin toiselle parille omat piuhat ja toiset alkuperäisiin johtoihin.
Kerran on parkin sulake palanu jolloin kaikki työvalot on menny pimiäksi, työvalojen sulakkeet oli ehjät.
Muuten itse valot ovat toimineet hyvin.
Myös takuu asiat on pelanneet paremmin kuin hyvin kyseisen firman kanssa, voi suositella muilekkin kyseistä kauppaa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?
Päivitin toissa syksynä valtran työvalot kyseisen firman xenon valoilla, taakse 4 kpl 55w cobran xenon muutos-sarjalla rakennettuja nordicin n 100 umpioita ja eteen kans 4 kpl 55 w cobran sarjoilla nordicin n 200 umpioita.
Taakse laitoin alkuperäisiin johtoihin ja eteen vedin toiselle parille omat piuhat ja toiset alkuperäisiin johtoihin.
Kerran on parkin sulake palanu jolloin kaikki työvalot on menny pimiäksi, työvalojen sulakkeet oli ehjät.
Muuten itse valot ovat toimineet hyvin.
Myös takuu asiat on pelanneet paremmin kuin hyvin kyseisen firman kanssa, voi suositella muilekkin kyseistä kauppaa.
Vain valtrassa voi sähköt olla noin lapselliset jos parkinsulake palaa niin ei oo työvaloja???? Kiva kun laittaa jotkut vanhat kärryt perään jossa on vähän valot niin ja näin...  :P

teuturi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 276
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?
Päivitin toissa syksynä valtran työvalot kyseisen firman xenon valoilla, taakse 4 kpl 55w cobran xenon muutos-sarjalla rakennettuja nordicin n 100 umpioita ja eteen kans 4 kpl 55 w cobran sarjoilla nordicin n 200 umpioita.
Taakse laitoin alkuperäisiin johtoihin ja eteen vedin toiselle parille omat piuhat ja toiset alkuperäisiin johtoihin.
Kerran on parkin sulake palanu jolloin kaikki työvalot on menny pimiäksi, työvalojen sulakkeet oli ehjät.
Muuten itse valot ovat toimineet hyvin.
Myös takuu asiat on pelanneet paremmin kuin hyvin kyseisen firman kanssa, voi suositella muilekkin kyseistä kauppaa.
Vain valtrassa voi sähköt olla noin lapselliset jos parkinsulake palaa niin ei oo työvaloja???? Kiva kun laittaa jotkut vanhat kärryt perään jossa on vähän valot niin ja näin...  :P
Mikä tuossa,vaihtaa sulakkeen ja jatkaa menoa, eipä ole senkoomin vikonut mutta kerta se on eka kertaki.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?
Päivitin toissa syksynä valtran työvalot kyseisen firman xenon valoilla, taakse 4 kpl 55w cobran xenon muutos-sarjalla rakennettuja nordicin n 100 umpioita ja eteen kans 4 kpl 55 w cobran sarjoilla nordicin n 200 umpioita.
Taakse laitoin alkuperäisiin johtoihin ja eteen vedin toiselle parille omat piuhat ja toiset alkuperäisiin johtoihin.
Kerran on parkin sulake palanu jolloin kaikki työvalot on menny pimiäksi, työvalojen sulakkeet oli ehjät.
Muuten itse valot ovat toimineet hyvin.
Myös takuu asiat on pelanneet paremmin kuin hyvin kyseisen firman kanssa, voi suositella muilekkin kyseistä kauppaa.
Vain valtrassa voi sähköt olla noin lapselliset jos parkinsulake palaa niin ei oo työvaloja???? Kiva kun laittaa jotkut vanhat kärryt perään jossa on vähän valot niin ja näin...  :P
Mikä tuossa,vaihtaa sulakkeen ja jatkaa menoa, eipä ole senkoomin vikonut mutta kerta se on eka kertaki.
Olikos tasauspyörästö jarruvalosulakkeen takana? Kaveri kerran vaan ihmetteli että on se nyt kumma kun ei saa tasauspyörästöä päälle niin ruvettiin sulakkeita katsomaan niin kärry oli polttanut sulakkeen  :P 

rautalampi11

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Paluu aluperäiseen ongelmaan:

Uusin releen ja rapsuttelin sulaneet tinat/metallit pois piirilevystä ja sain takatyövalot toimimaan.  Vaihdoin 4 alkuperäisestä 6:sta halogeenista 18W led-valoihin.  Mutta ongelma uusiutui parin tunnin työrupeaman jälkeen.  Eli taitaa olla oikosulku jossain muualla - rele vain savusi kun valot räpsimisen jälkeen lopullisesti sammuivat.

Ei liene edessä kuin uusi johdotus?  Alkuperäiset johdot ovat aika ohuetkin.  Ei huvita polttaa koko traktoria.

bertsi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Paluu aluperäiseen ongelmaan:

Uusin releen ja rapsuttelin sulaneet tinat/metallit pois piirilevystä ja sain takatyövalot toimimaan.  Vaihdoin 4 alkuperäisestä 6:sta halogeenista 18W led-valoihin.  Mutta ongelma uusiutui parin tunnin työrupeaman jälkeen.  Eli taitaa olla oikosulku jossain muualla - rele vain savusi kun valot räpsimisen jälkeen lopullisesti sammuivat.

Ei liene edessä kuin uusi johdotus?  Alkuperäiset johdot ovat aika ohuetkin.  Ei huvita polttaa koko traktoria.
toden näköisesti vika löytyy relepohjan ja lampun välissä olevan johdon väliliitoksesta se kun on se heikoin lenkki tosin mahdollista muukin kulumis arka paikka.