Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: rautalampi11 - 19.01.12 - klo:18:44

Otsikko: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: rautalampi11 - 19.01.12 - klo:18:44
Pieni kaaos lähestyy kun Valmet 6400 takatyövalot menivät totaalisen pimeiksi. Viikon verran ovat hyvin harvakseen vilkutelleet - menneet noin 1 - 2 sekunniksi pimeiksi. Mutta nyt kun pitäisi ehdottomasti kuormata koneella kuitupuuta, valot eivät enää pala ollenkaan.

Sulakkeet on tarkistettu ja siis kaikki 6 työvaloa takana (kopin ylänurkissa) ovat pimeitä. Eli johdotuksessa on jossain katkos. Mistäköhän tuo johto kulkee tuonne päärasiaan? Ja mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: mää vai - 19.01.12 - klo:19:03
Siinähän on alkuperäisenä max. 4-valoa takana. Mihin ne ylimääräiset on kytketty, samoihin johtoihin? Onko alkuperäinen katkaisija releineen vai joku ropotus. Vaikea sanoa kun ei tiedä asennustavasta. Voi olla palanut melkein mikä vaan.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: rautalampi11 - 19.01.12 - klo:19:43
Se on kyllä totta, että työvaloja on liikaa.  Edellisen omistajan laittamia mutta olisi minulla ollut aikaa vaihtaa niitä esim. ledeihin. 

Valot on kytketty ilmeisesti vaan alkuperäisten valojen rinnalle samoihin johtoihin.  Asiaa tsekatakseni aloitin purkamaan kattoa mutta en ole vielä päässyt valojohtoihin asti.  Ja varmaankin liikakuormitus on vähitellen sulattanut jonkun kohdan. 
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: jaana30v - 19.01.12 - klo:20:16
olisko rele pettänyt?
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: hönö - 19.01.12 - klo:20:24
jos takatyövalojen sulakkeet suuremmat kuin 15a niin sitten johdot voi olla sökönä. Voit myös kokeilla toisella releellä sulaketaulusta, olikohan k1 vai k2.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: rautalampi11 - 19.01.12 - klo:20:38
Edellinen omistaja on laittanut näköjään 20 A sulakkeen tuohon työvalojen eteen.  Eli ohuet johdot voi olla sulaneet mutta kai todennäköisemmin vika on jossain muussa komponentissa.  Mutta täytyy vaihtaa keskenään noita palikoita päätaulussa.  Paha vaan tosiaan tietää, mikä niistä ohjaa takatyövaloja.

Näin jälkikäteen - kun tiesin asian - täytyy syyttää vain itseä - olisi pitänyt vaihtaa halogeenit ledeihin tai vähempään määrään Xenoneita.  Mutta eihän sitä tule aina toimittua ajoissa.  Kantapään kautta sitä oppii parhaiten (ja kalleiten) ja vika tulee tietenkin aina pahimpaan mahdolliseen aikaan.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: hönö - 19.01.12 - klo:20:50
siinä vasemmalla on 2 kpl releitä, toinen ohjaa etutyövaloja ja toinen takatyövaloja. voit vaihtaa ne keskenään jolloin mahdollinen viallinen rele paljastuu. etummainen on 1 ja keskimmäinen 2. Katso myös näkyykö vihreässä tai keltaisesssa 2,5 m2 johdoissa kuumenemis merkkejä. Jos näkyy niin piiirikortissa alapinnalla voi olla piireissä katkos. Näkyy kyllä silmällä selkeästi. Kortti kiinni kannessa 4 ruuvilla nurkista.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: rautalampi11 - 19.01.12 - klo:22:18
Kiitos ohjeista, joskin löysin vian jo tuon aikaisemman ohjeen perusteella.  Paremmassa valossa selvisi, että takatyövalojen releen kiinnityspohja on pahoin sulanut liiallisesta virrasta.  Vika on siinä ja myös rele palanut (sulanut).  Täytyy huomenna selvitellä selviääkö hommasta ilman piirilevyn vaihtoa.

Ja samalla heti ostamaan joko 6 led-valoa tai 2 - 4 xenonia!  Olen tiedostanut tuon ylikuorman takatyövaloissa mutta nuukaillut valojen ostossa.  Piirilevyn hinnalla (muistaakseni 500 - 600 €) olisi saanut jo jonkinsortin valot. 

Mutta kiitos oheista - ne auttoivat.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: hönö - 19.01.12 - klo:22:25
Pistäppä tosiaan sinne 4 xenonia...Max 2 kpl ja nekin eri sulakkeiden taakse !!! tai alat etsia asentajaa joka vetää uudet sähköt
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: keskomies - 20.01.12 - klo:00:38
Vertaa valotehoja, muistaakseni ledit eivät yllä edes huonojen pulkkisenonien tasolle. Katto pari numeroo sitten ilmaantuneesta koneviestistä.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: Ed - 20.01.12 - klo:05:15
Itellä valmetissa katolla 8 kpl 5x3w  ledivalot ja 2kpl 35w xenonit,  vaikka xenonit mallia lyhyt ja leveä, on valo silti liian kapea kuormaaja käyttöön. Paras valaisu kuormaaja käytöön kun useita valoja ja ristiin osoittamaan, eikä kaikki suoraan pois traktorista päin.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: mah - 20.01.12 - klo:06:21
Pistäppä tosiaan sinne 4 xenonia...Max 2 kpl ja nekin eri sulakkeiden taakse !!! tai alat etsia asentajaa joka vetää uudet sähköt
Ai? :o Minulla on 4 kpl xenoneja taakse, alkuperäisjohdoilla. Ja sulakkeella. Eihän xenonit ole kun 35 W? Kai?
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: mää vai - 20.01.12 - klo:10:57
Xenonit ottaa hetkellisesti rajusti virtaa, joten ei voi laittaa 35wattisia  enempää kuin ennen tavallisia H3:sia 55w. Kyllä kai se ledivalo on paras jos olet maksanut siitä 150€/kpl ;D näinhän se yleensä menee.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: Matson^ - 20.01.12 - klo:11:18
IKH:nkin myymät CRX:n "halppis" 5-lediset ovat osoittautuneet yllättävän hyviksi. Kestosta ei vielä osaa sanoa mutta 4kpl, hakkaa valotehossa helposti 2kpl saman hintaluokan xenoneita.
Toki mezzoon kokeilisin k-kaupalla myynnissä olevia sivukiinnitteisiä xenoneita, menee alkuperäisille paikoille.. ainut että miten käy radion kuuluvuuden?
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: mikasep - 20.01.12 - klo:12:16
Kiitos ohjeista, joskin löysin vian jo tuon aikaisemman ohjeen perusteella.  Paremmassa valossa selvisi, että takatyövalojen releen kiinnityspohja on pahoin sulanut liiallisesta virrasta.  Vika on siinä ja myös rele palanut (sulanut).  Täytyy huomenna selvitellä selviääkö hommasta ilman piirilevyn vaihtoa.

Ja samalla heti ostamaan joko 6 led-valoa tai 2 - 4 xenonia!  Olen tiedostanut tuon ylikuorman takatyövaloissa mutta nuukaillut valojen ostossa.  Piirilevyn hinnalla (muistaakseni 500 - 600 €) olisi saanut jo jonkinsortin valot. 

Mutta kiitos oheista - ne auttoivat.

Tolkuton hinta relekortista. Kyllä tuollaisen piirikortin pystyy korjaamaan vaikka olisi kuinka sulanut. Siirtää vaikka releen muualle johtojen päähän.


Mika
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: Hervast - 20.01.12 - klo:12:24
Tuo ballastin häiriöalttius ja käynnistysvirran määrä riippuu sen laadukkuudesta. Ei kannata ihan halvimpia settejä ostaa niin säästyy noilta ongelmilta. Toimivat jopa alkuperäisillä sulakkeilla.

Omien kokemusten perusteella laittaisin ledivaloja lähinnä tärinälle alttiisiin tai ahtaisiin paikkoihin. Hyvät ledivalot on toistaiseksi vielä aika hintavia.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: rautalampi11 - 20.01.12 - klo:15:53
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?

Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: keskomies - 20.01.12 - klo:16:02
Ongelma helppo ratkaista: Laitat vaan releet sinne ylös, ja pieni heräte katkaisija sitten hyttiin. Takavaloja sytyttäessä syttyy ensin vaikka ulommaiset ja sen jälkeen katkaisijan takana sisemmät. Jos tuo teoreema pitää paikkaansa että syttyvirtaa pelätään. Ja yksinkertainen tehä vaikka kattoa ei aukaisisi. Ite tossa vaiheessa ehkä veisin kuitenkin akulta suoraan ison piiskan ja siihen releellä kiinni valot. Ei ole ongelmaa että kone liepsahtaa johtojen lämmittyä. Vaikka sen ulommat laittas normisettiin ja sivulle ja toiset taakse osottavat sitten vaan sen uuden johdon ja releen taakse. Ite aina tehty noin ja ei ole ollut ongelmaa että katkaisijat yms sulaa. Samalla "pääkaapelin" vetoon kannattaa kiinnittää huomiota ettei jää hankaukseen tai pistoille alttiiks. Ja samalla suojata sopivalla sulakkeella lähdöstä. Mieluiten vielä pääkytkimen takaa lähtö. Kutistesukka ja muut kunnon tarvikkeet ovat aikas suositeltavia noita rakennellessa. Ja kaapeli sinne syöttöön riittävän järeä että voi laittaa muutakin taakse kiinni, ja toimilaite kohtainen suojaus vielä sulakkeella.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: Ed - 20.01.12 - klo:18:02
Sen verran vielä asian vierestä että ledeissä se huonopuoli mettä käytössä ja mixei auraus hommissakin että
lumi ei sula pois kun ei tuu hukkalämpöä...... täytyy käydä välillä harjaamassa jotta taas näkyy..!!
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: teuturi - 20.01.12 - klo:18:11
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?
Päivitin toissa syksynä valtran työvalot kyseisen firman xenon valoilla, taakse 4 kpl 55w cobran xenon muutos-sarjalla rakennettuja nordicin n 100 umpioita ja eteen kans 4 kpl 55 w cobran sarjoilla nordicin n 200 umpioita.
Taakse laitoin alkuperäisiin johtoihin ja eteen vedin toiselle parille omat piuhat ja toiset alkuperäisiin johtoihin.
Kerran on parkin sulake palanu jolloin kaikki työvalot on menny pimiäksi, työvalojen sulakkeet oli ehjät.
Muuten itse valot ovat toimineet hyvin.
Myös takuu asiat on pelanneet paremmin kuin hyvin kyseisen firman kanssa, voi suositella muilekkin kyseistä kauppaa.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: zetor8045 - 20.01.12 - klo:18:15
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?
Päivitin toissa syksynä valtran työvalot kyseisen firman xenon valoilla, taakse 4 kpl 55w cobran xenon muutos-sarjalla rakennettuja nordicin n 100 umpioita ja eteen kans 4 kpl 55 w cobran sarjoilla nordicin n 200 umpioita.
Taakse laitoin alkuperäisiin johtoihin ja eteen vedin toiselle parille omat piuhat ja toiset alkuperäisiin johtoihin.
Kerran on parkin sulake palanu jolloin kaikki työvalot on menny pimiäksi, työvalojen sulakkeet oli ehjät.
Muuten itse valot ovat toimineet hyvin.
Myös takuu asiat on pelanneet paremmin kuin hyvin kyseisen firman kanssa, voi suositella muilekkin kyseistä kauppaa.
Vain valtrassa voi sähköt olla noin lapselliset jos parkinsulake palaa niin ei oo työvaloja???? Kiva kun laittaa jotkut vanhat kärryt perään jossa on vähän valot niin ja näin...  :P
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: teuturi - 20.01.12 - klo:18:51
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?
Päivitin toissa syksynä valtran työvalot kyseisen firman xenon valoilla, taakse 4 kpl 55w cobran xenon muutos-sarjalla rakennettuja nordicin n 100 umpioita ja eteen kans 4 kpl 55 w cobran sarjoilla nordicin n 200 umpioita.
Taakse laitoin alkuperäisiin johtoihin ja eteen vedin toiselle parille omat piuhat ja toiset alkuperäisiin johtoihin.
Kerran on parkin sulake palanu jolloin kaikki työvalot on menny pimiäksi, työvalojen sulakkeet oli ehjät.
Muuten itse valot ovat toimineet hyvin.
Myös takuu asiat on pelanneet paremmin kuin hyvin kyseisen firman kanssa, voi suositella muilekkin kyseistä kauppaa.
Vain valtrassa voi sähköt olla noin lapselliset jos parkinsulake palaa niin ei oo työvaloja???? Kiva kun laittaa jotkut vanhat kärryt perään jossa on vähän valot niin ja näin...  :P
Mikä tuossa,vaihtaa sulakkeen ja jatkaa menoa, eipä ole senkoomin vikonut mutta kerta se on eka kertaki.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: zetor8045 - 20.01.12 - klo:22:02
Kysyin tuosta xenonien suuresta sytyttämisvirrasta Erikoistekniikka oy:stä.  Kaveri väitti siellä, että heillä myynnissä olevissa 35W xenoneissa ei missään systytysvirtakaan nouse yli 5,3 amperin 12 V järjestelmässä.  Eli käytännössä heidän mukaansa xenonien sytytysvirtakin olisi korkeitaan 55W halogeenien normaalivirran luokkaa.   Ja siten jos alkuperäisesti kummankin sulakkeen päässä on ollut kaksi 55W halogeenia, niin niiden paikalle voisi laittaa samaiset kaksi xenonia.

Itse kyllä epäilen että aivan hetkellisesti xenonien virrankulutus on syttyessä (täyttäisiköhän jotain kondensaattoria) tuota ilmoitettua suurempi.  Mutta tuo mahdollinen virtapiikki voi olla niin lyhyt, että siitä ei ole komponenteille ratakisevaa haittaa.

Mutta noita ledejä tai yleensä useampia työvaloja puoltaa kyllä tuo mainittu seikka siitä, että varjojen ja valokeilan kokonaiskattavuuden vuoksi halvat led-valot, joita raaskii ostaa paljon, ovat ehkä paras vaihtoehto.

Ja sitten vielä:  Onko kellään kokemusta noista esim. Erikoistekniikassa myynnissä oelvista SE1000 xenonvaloista.  Hinta olisi vähän päälle satasen ja pitäisi olla laadukas lamppu?
Päivitin toissa syksynä valtran työvalot kyseisen firman xenon valoilla, taakse 4 kpl 55w cobran xenon muutos-sarjalla rakennettuja nordicin n 100 umpioita ja eteen kans 4 kpl 55 w cobran sarjoilla nordicin n 200 umpioita.
Taakse laitoin alkuperäisiin johtoihin ja eteen vedin toiselle parille omat piuhat ja toiset alkuperäisiin johtoihin.
Kerran on parkin sulake palanu jolloin kaikki työvalot on menny pimiäksi, työvalojen sulakkeet oli ehjät.
Muuten itse valot ovat toimineet hyvin.
Myös takuu asiat on pelanneet paremmin kuin hyvin kyseisen firman kanssa, voi suositella muilekkin kyseistä kauppaa.
Vain valtrassa voi sähköt olla noin lapselliset jos parkinsulake palaa niin ei oo työvaloja???? Kiva kun laittaa jotkut vanhat kärryt perään jossa on vähän valot niin ja näin...  :P
Mikä tuossa,vaihtaa sulakkeen ja jatkaa menoa, eipä ole senkoomin vikonut mutta kerta se on eka kertaki.
Olikos tasauspyörästö jarruvalosulakkeen takana? Kaveri kerran vaan ihmetteli että on se nyt kumma kun ei saa tasauspyörästöä päälle niin ruvettiin sulakkeita katsomaan niin kärry oli polttanut sulakkeen  :P 
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: rautalampi11 - 22.01.12 - klo:19:24
Paluu aluperäiseen ongelmaan:

Uusin releen ja rapsuttelin sulaneet tinat/metallit pois piirilevystä ja sain takatyövalot toimimaan.  Vaihdoin 4 alkuperäisestä 6:sta halogeenista 18W led-valoihin.  Mutta ongelma uusiutui parin tunnin työrupeaman jälkeen.  Eli taitaa olla oikosulku jossain muualla - rele vain savusi kun valot räpsimisen jälkeen lopullisesti sammuivat.

Ei liene edessä kuin uusi johdotus?  Alkuperäiset johdot ovat aika ohuetkin.  Ei huvita polttaa koko traktoria.
Otsikko: Vs: Takatyövalojen johdotus valmet 6400!
Kirjoitti: bertsi - 22.01.12 - klo:20:27
Paluu aluperäiseen ongelmaan:

Uusin releen ja rapsuttelin sulaneet tinat/metallit pois piirilevystä ja sain takatyövalot toimimaan.  Vaihdoin 4 alkuperäisestä 6:sta halogeenista 18W led-valoihin.  Mutta ongelma uusiutui parin tunnin työrupeaman jälkeen.  Eli taitaa olla oikosulku jossain muualla - rele vain savusi kun valot räpsimisen jälkeen lopullisesti sammuivat.

Ei liene edessä kuin uusi johdotus?  Alkuperäiset johdot ovat aika ohuetkin.  Ei huvita polttaa koko traktoria.
toden näköisesti vika löytyy relepohjan ja lampun välissä olevan johdon väliliitoksesta se kun on se heikoin lenkki tosin mahdollista muukin kulumis arka paikka.