Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Teli ja offset vanteet  (Luettu 3946 kertaa)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Teli ja offset vanteet
Tässä on tullut muutaman kerran mietittyä, kun lähes kaikkien telikärryjen pyörien vanteissa on offsettiä. Yleensä pyörät on vakiona asennettu kapealle raideleveydelle. Onko kukaan kääntänyt esimerkiksi vain telin etummaisia pyöriä toisinpäin, niin että ne kulkisivat leveämmällä kuin takimmaiset? Periaatteessahan tuolla ei pitäisi olla mitään vaikutusta momentteihin ym. Paino jakautuisi vaan laajemmalle alalle ja kärryt olisi teoriassa vakaammat..
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Teli ja offset vanteet
Renkaat leveämmällä=rasittaa enemmän napa-akseleita eli kantavuus varmaan hiukan pienenee?
Oon vaatimaton!

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26110
  • vastustan
Vs: Teli ja offset vanteet
Renkaat leveämmällä=rasittaa enemmän napa-akseleita eli kantavuus varmaan hiukan pienenee?
ei kannata urheilla, kuorma-autosta tehdyssä kärryssä meni 2 laakeria kun jätettiin kerran sisemmät pyörät pois, liekkö sitten sattumaa.
onko tuo kärry kestäny paripyöriä?
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

realisti

  • Vieras
Vs: Teli ja offset vanteet
mieluummin leveemmät renkaat vaan. ERT:llä sanoivat tuohon että -2tn kantavuudesta pois heti kun mennään kokonaisleveydessä yli 2,6m, lisäksi tommosta ei saa kuorman kanssa edes vetää tiellä ainakaan laillisesti.
Esim. Tianli 710/45r22,5 radial flotation (65km/h) maksaa vanteineen 750€ , tuo jo kantaa aikalailla.

fiurio

  • Vieras
Vs: Teli ja offset vanteet
Renkaat leveämmällä=rasittaa enemmän napa-akseleita eli kantavuus varmaan hiukan pienenee?
ei kannata urheilla, kuorma-autosta tehdyssä kärryssä meni 2 laakeria kun jätettiin kerran sisemmät pyörät pois, liekkö sitten sattumaa.
onko tuo kärry kestäny paripyöriä?

Ei ollu laakeririkot sattumaa,tuolla sisäpyörän poisjätöllä moninkertaitit ulomman laakerin rasituksen.
Oikealla offsetilla rasitus tulee kartiolaakerien puoliväliin.Vanteen käännöllä aiheutetaan "vipuvarsi" ilmiö ja tuhotaan ulommainen laakeri

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Teli ja offset vanteet
Tulee tässä mieleen aikoinaan E-liikkeen markkinoima pohjanmaan poikien kasaama Taso-merkkinen telikärry. Sen teli kyllä alkoi niiamaan ilman levyjen kääntöäkin.Joskus kun tuollasen kärryn perässä ajelee, niin hymyillyttää  , kun pyörät selvästi harottavat.
Teli on yllättävän kovilla ja  toinen asia, joka sitä rasittaa, on täydellä kuormalla kääntely, teli suorastaan näkyvästi antaa periksi ja joskus jopa pyörien pultit katkevat. Että en paljon niitä levyjä kääntelisi, jos kärryyn on tarkoitus isompia kuormia pistää.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: Teli ja offset vanteet
Teli on yllättävän kovilla ja  toinen asia, joka sitä rasittaa, on täydellä kuormalla kääntely, teli suorastaan näkyvästi antaa periksi ja joskus jopa pyörien pultit katkevat. Että en paljon niitä levyjä kääntelisi, jos kärryyn on tarkoitus isompia kuormia pistää.

Ryssän jousiteli on kyllä aika hurjan näköinen kun kuormilla peruuttaessa katsoo takaa päin miten pyörät käännöksessä sojottaa.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Teli ja offset vanteet
Ryssän jousiteli on kyllä aika hurjan näköinen kun kuormilla peruuttaessa katsoo takaa päin miten pyörät käännöksessä sojottaa.
Ihan samanlaista se on kalliimmilakin kärryillä, kerran katselin kun kaveri käänteli asfaltilla Multivan maansiirtokäryllä, jossa oli äysi pka päällää, kyllä se teli olimelkoisella korkkiruuvilla.No vähän myöhemmin sanoivat yhdestä telipyörästä pultit työsopimuksensa irti ???

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Teli ja offset vanteet
Juuri näin, eli normi pyörännavas on sisempi laakeri isoompi kun ulompi. Offsetilla säädetähän geometria niin, että kuormitus kohdistuu laakereille samas suhtees kun laakerien koko, eli isompi osa kuormasta sisemmälle laakerille. Offsetin lisäys siis kääntää tilanteen nurinpäin, ja ulompi laakeri on se joka helepommin rikkoontuu (tai sitten napa-akseli katkee). Vaikutus on toki sama ku kapeille renkaille suunnitellulle telille vaihretahan liika leviät renkaat, yleensähän rengas leviää ulospäin.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Teli ja offset vanteet
siinäki kans vähä saa kattua peilihin :o
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..