Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mikä ei kuulu joukkoon ja miksi  (Luettu 16674 kertaa)

nilihaara

• Vieras
Vs: Mikä ei kuulu joukkoon ja miksi
Maidontuottaja, naudanlihantuottaja, proilerintuottaja, lammasfarmari, possuntuottaja, viljanviljelijä, munantuottaja. Jos vaikka silmät vähän aukenis
Kaikkia näitä edellä yhdistää yksi ainoa asia,heidän tuottamansa tuotteet vie alihintaan kokoomuskapitalisti joka omistaa käytännössä koko maan elintarvikejatkojalostus tuotanto ketjun aina kaupan keskusliikkeitä myöten.Tämä asia vaan ei ole vielä kaikille maataloustuottajille auennut riittävän selkeästi,mutta ehkä ajanmittaan silmät aukeavat ja huomataan kenen joukoissa kannattaa seistä.Tämän päivän lehdissä oli kuinka Suomen omistava pieni kokkarekapitalisti porukka on haalinut rahat itselleen ja heidän tulonsa ovat kasvaneet monikymmenkertaisesti verrattuna tavalliseen tallaajaan.
Kysy itseltäsi haluatko sinä tukea heidän jatkuvaa rikastumista vain sen takia että haluat kuulua ns."parempiin ihmisiin "eli Kokoomukselaisiin.
  Parempi ois jos ne silmät aukenis. Edes vähän.

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Maidontuottaja, naudanlihantuottaja, proilerintuottaja, lammasfarmari, possuntuottaja, viljanviljelijä, munantuottaja. Jos vaikka silmät vähän aukenis
Kaikkia näitä edellä yhdistää yksi ainoa asia,heidän tuottamansa tuotteet vie alihintaan kokoomuskapitalisti joka omistaa käytännössä koko maan elintarvikejatkojalostus tuotanto ketjun aina kaupan keskusliikkeitä myöten.Tämä asia vaan ei ole vielä kaikille maataloustuottajille auennut riittävän selkeästi,mutta ehkä ajanmittaan silmät aukeavat ja huomataan kenen joukoissa kannattaa seistä.Tämän päivän lehdissä oli kuinka Suomen omistava pieni kokkarekapitalisti porukka on haalinut rahat itselleen ja heidän tulonsa ovat kasvaneet monikymmenkertaisesti verrattuna tavalliseen tallaajaan.
Kysy itseltäsi haluatko sinä tukea heidän jatkuvaa rikastumista vain sen takia että haluat kuulua ns."parempiin ihmisiin "eli Kokoomukselaisiin.
Ongelma ydin lienee kuitenkin "maatalousTUOTTAJA".

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • You're a slave to money then you die
Edelleen tähän aiheeseen. Ensinnäkin kotieläimiä ei voi verrata pikkulapsiin, sillä maatalous on tai sen pitäisi olla yritystoimintaa, lapset eivät sitä ole. Kun maatilayritys hankitaan, peritään, tai ihan miten vain, niin pitäisi tehdä edes lista johon rustataan ylös käytettävissä olevat henkilöresurssit ja työn vaatimat resurssit, jos ne eivät kohtaa, pitää yrityksen johdon, eli siis maajussin, tehdä jotain korjatakseen tilanne. Yritystoimintaan johon ei ole resursseja ei oikea yrittäjä voi lähteä mukaan. Näin on myös sen grilliyrittäjän laita, ei se voi vapaasti pitää krapulapäiviä koska se johtaa tulonmenetyksiin ja se taas ennen pitkää yrityksen loppumiseen. Yrittäjä toteaa kilpailutilanteen, tutkii aukiolon tarpeen, laskee henkilöresurssit ja tekee johtopäätökset. Näin sen pitäisi olla, ja voihan grilliyrittäjäkin käyttää lomittajaa, hän vain kustantaa sen itse.

Sillä onko maajussi lakisääteisesti jumissa 24/7 ei ole mitään merkitystä. Kun jamppa lähtee karjajussiksi, se laskee taas (tai siis sen olisi pitänyt laskea) ne työn vaatimat resurssit ja omat, perheen, vanhan parin, kumminkaiman, alaikäisten lasten henkilöresurssit ja toteaa että ei riitä, niin sen pitäisi herättää jotain muitakin ajatuksia kuin pelkästään sen että lähdetään hakemaan lisää lomituspäiviä.

Yrittäjyys on se juttu mitä mä ajan takaa. Kun kunnallinen lomitus lopetetaan niin tilalle tulisi yksityisiä yrittäjiä jotka toimisivat paljon järkevämmin ja joustavammin kuin kunnan hallinnoima lomitus. Siellä voisi tehdä vaikka sopparin että NN lomittaja opetetaan meille ja hän tekee pääosin kaikki hommat, sitten sillä on varajamppa joka tuuraa jos tulee ongelmia, palveluntarjoajaa voisi vapaasti vaihtaa, kilpailuttaa laatua jne.

Ja perhemaatalouden ylläpitäminen ei ole mikään syy. Ma olen aina halunnut olle perhegrilliyrittäjä.
Nothing is Something Worth Doing

-Joomies-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
kun niin moni puhuu niistä tuhansista yrityksistä niin kertokaa nyt esimerkiksi 5 pientä tai keskisuurta yritystä missä on lainsäädännöllä yrittäjä pakotettu pitämään yritys käynnissä.

Ja onhan meilläkin itsejärjestetty lomittaja mutta täytyy myöntää että tämä järjestelmä sen mahdollistaa ja samalla takaa edes jonkinnäköistä lomaa yrittäjälle.

Mikään laki ei pakota yrittäjää yrittämään, kyllä hanskat saa tiputtaa.  ;D
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Edelleen tähän aiheeseen. Ensinnäkin kotieläimiä ei voi verrata pikkulapsiin, sillä maatalous on tai sen pitäisi olla yritystoimintaa, lapset eivät sitä ole.
No en tosissaankaan vertaa,  muuten kuin tuon sitovuuden kanssa. Useimmissa valmistavissa tai palveluyrityksissä se aukiolo voi joustaa, kotieläinten kanssa ei. Vähän kuten sairaala tai vanhainkoti: hoidon on pelattava koko ajan. Ja tämä tietysti tarkoittaa, että yrityksen resurssit pitää mitoittaa sen suhteen.

Siinä ssammakko on oikeassa, että monissa täällä olevissa kirjoituksissa kuultaa maanviljelijän isältäpojallekoskaanetmuuttuasaa -asenne. Oma tilanteeni ei ole tuollainen ja siksi aina välistä harmittaa, kun huomaan vähän aikaa seuraanneeni argumentointia, joka perustuu tuollaiseen vedätykseen. Sinänsähän tämä on niin hienoa hommaa (jota ei tavanomaisen rahaa rahalle -yrityksen logiikalla kannata perustella), että lomista viis...

Petri

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Viljamiehet eivät varmaan pääse edes taivaaseen  :-\

Kyl nyt taas hävettää ihan hirveästi kun tulee viljaa viljeltyä. Yhteiskunta pitää maatalousyrittäjiä pohjasakkana ja maatalousyrittäjien alinta kastia edustavat kasvinviljelijät  :-\

Kyllä nyt meni maku koko hommasta ja vuosi on piloilla  :-\

Taidan viljellä tyhjää koko alalla. Sekin on pienempi synti kuin viljantuotanto  :-\
Juu ja viljantuotantokin on pienempi synti kuin rehukaupustelu ;D
Ps. Jooharha sun on turha uhota mistään lypsypalatseista, susta ei yksinkertaisesti edes olis siihen, turhan lauskuttaja :P

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Noilla muilla on yhteiskunnan maksamat lomittajat, mutta viljanviljelijällä ei ole ????
Se raukkaa joutuu painaan koko vuoden ilman yhtään lomapäivää ....

Tää oli hyvä...   :D
Erittäin ;D
Kauranhoito on rankkaa puuhaa, kesät vahtii kasvua ja talvet odottaa lumen sulamista :D
Meillä parempiosaisilla on sentään 26 lomapäivää, joista on jopa 3 sunnuntaipäivää :)

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Sammakko..mä tiedän monia, jotka tekee niillä lapsilla ja vanhuksilla businesta :-X ja erittäin sitovaa sellaista, mutta tiedän senkin, että niillä on oikeesti resursseja palkata siihen hommaan väkeä. Tää keskustelu saa osin absurdeja piirteitä, kun monet kauranhoitajat kattelee hirmuusia kotieläintukia ja ihmettelee mix ne sianraatosaalistajat on saanu niin hienoja kuvia. No onnex jotku tietää ja sentäs  hyvinvointituki nousee, saadaan palkattua elinkeinoon lisää virkeetä väkee :)

JoHaRa

• Vieras

Kyl nyt taas hävettää ihan hirveästi kun tulee viljaa viljeltyä. Yhteiskunta pitää maatalousyrittäjiä pohjasakkana ja maatalousyrittäjien alinta kastia edustavat kasvinviljelijät  :-\

Taidan viljellä tyhjää koko alalla. Sekin on pienempi synti kuin viljantuotanto  :-\
Ps. Jooharha sun on turha uhota mistään lypsypalatseista, susta ei yksinkertaisesti edes olis siihen, turhan lauskuttaja :P

Jaa niinku että miksikö ei olisi  :o Mullahan on kaikki ominaisuudet: Sukurasitetta lypsykarjasta ja kyky herätä joka aamu kello 5 virkeänä  ???

vms1

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.

Jaa niinku että miksikö ei olisi  :o Mullahan on kaikki ominaisuudet: Sukurasitetta lypsykarjasta ja kyky herätä joka aamu kello 5 virkeänä  ???

Mulla ei ole kumpaakan noista eli olen aamu-uninen eikä ole mitään sukurasitetta. Itseasiassa 25 ei ollut mitään ajatusta lypsylehmiä kohtaan ja alle kolmekymppisenä olin jo maitotilallinen. No se ehkä selittää eriävät näkemykset niin moneen muuhun.

Mutta se on harmi jos oikeasti löytyisi halukkuutta alalle mutta ei ole mahollista. Toki mahdollisuudet on itselle tehtävissä kun on tarpeeksi halua. Pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä se vaan vaatii.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

cosmic_cowboy

• Vieras
Itseasiassa jos olisi asema navetta niin ei toi kertapoikiminen olisi kovin huono vaihtoehto. Laittais koko lauman sopivaan aikaan muutaman sonnin seuraan ja sitten sopivasti ennen ensimäistä rehuntekoa umpeuttais. No rehunteon jälkeen rupeis kyttäilee poikimisia laitumella ja sitten lypselis syksyllä kovat maidot pois ja kevättalvea kohden hiipuis. Lopputulema vois olla aika hyväkin. Rajun kokoisen tankin se vaatis mutta muuteen vois olla aika hyväkin vaihtoehto. Robo vaan ei kerkiäis moiseen mukaan jos koko laumalta tarttis imeä sen päälle 50 litraa vuorokaudessa.

Tarkoitus oli saada vapaata, mutta sinä alat luettelemaan töitä.

vms1

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Itseasiassa jos olisi asema navetta niin ei toi kertapoikiminen olisi kovin huono vaihtoehto. Laittais koko lauman sopivaan aikaan muutaman sonnin seuraan ja sitten sopivasti ennen ensimäistä rehuntekoa umpeuttais. No rehunteon jälkeen rupeis kyttäilee poikimisia laitumella ja sitten lypselis syksyllä kovat maidot pois ja kevättalvea kohden hiipuis. Lopputulema vois olla aika hyväkin. Rajun kokoisen tankin se vaatis mutta muuteen vois olla aika hyväkin vaihtoehto. Robo vaan ei kerkiäis moiseen mukaan jos koko laumalta tarttis imeä sen päälle 50 litraa vuorokaudessa.

Tarkoitus oli saada vapaata, mutta sinä alat luettelemaan töitä.

Mä voin luetella normaalissa järjestelyssä hommia niin tulee viellä pitempi lista. :)
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JoHaRa

• Vieras

Mulla ei ole kumpaakan noista eli olen aamu-uninen eikä ole mitään sukurasitetta. Itseasiassa 25 ei ollut mitään ajatusta lypsylehmiä kohtaan ja alle kolmekymppisenä olin jo maitotilallinen. No se ehkä selittää eriävät näkemykset niin moneen muuhun.

Mutta se on harmi jos oikeasti löytyisi halukkuutta alalle mutta ei ole mahollista. Toki mahdollisuudet on itselle tehtävissä kun on tarpeeksi halua. Pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä se vaan vaatii.

17 ha ja 36600 kg:n maitokiintiö vuonna 2000 yhdistettynä lukion pitkän matematiikan hyvään numeroon ei ollut hyvä lähtökohta   :-\ Eikä minun ajatukseni herättäneet intohimoa kuin minussa itsessäni  ;D

Lisäksi tiedän maidontuotannosta yhden vaietun salaisuuden. En viitsi kirjoittaa sitä tänne koska se aiheuttaisi valtavaa angstailua ja kitinää. Mutta kun tuon tietää, niin homma ei tunnu niin vaikealta. Kyl mua edelleen kiinnostaisi vaikka päästä osakkaaksi johonkin nautapalatsiin, kyl mä siellä varmaan jotain kuivikkeita osaisin kantaa  ??? Jäisi tämä louskuttaminenkin vähemmälle  ???

Timppa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Protkoparooni on ainut kuka hoitaa työnsä kännykällä palmun alla makoillen.

Ja ainahan on sen verran allergista nuhantuhinaa että saa lomittajan hoitamaan tuon kännykkäpäivystyksenkin.

Eikun Bora-Boralle...

;D
Kui mää ain olen paras?

nilihaara

• Vieras

17 ha ja 36600 kg:n maitokiintiö vuonna 2000 yhdistettynä lukion pitkän matematiikan hyvään numeroon ei ollut hyvä lähtökohta   :-\ Eikä minun ajatukseni herättäneet intohimoa kuin minussa itsessäni  ;D

Lisäksi tiedän maidontuotannosta yhden vaietun salaisuuden. En viitsi kirjoittaa sitä tänne koska se aiheuttaisi valtavaa angstailua ja kitinää. Mutta kun tuon tietää, niin homma ei tunnu niin vaikealta. Kyl mua edelleen kiinnostaisi vaikka päästä osakkaaksi johonkin nautapalatsiin, kyl mä siellä varmaan jotain kuivikkeita osaisin kantaa  ??? Jäisi tämä louskuttaminenkin vähemmälle  ???
     Me voitaskin joharan kanssa  perustaa lypsykarjanavetta. Minä vuokraisin pellot, parin km säteellä 130 ha, johara hoitas ruokinnan ohjelmoinnin, pari kolme lelua otettas lypsämään, minä hoitaisin peltotyöt ja vemssi otettais luettelemaan töitä. Mites se sananlasku meni, xxxx se töitään luettelee. ;D