Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Varoitus Milwaukeen laadusta  (Luettu 130802 kertaa)

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
tuli investoitua panasonicin 18 akku-pulttikone. Tosi tehokas 1/2 tuuman karalla, adapterilla passaa ruuvauskärjet. Ei siis ole varsinainen akkuporakone vaan pulttikone, ja uskomattoman tehokas sellainen. Useimmat ruuvaus-projektit onnistuu tällä ottamatta järeitä aseita käyttöön, auton renkaiden vaihto on yhtä juhlaa. Ainoa miinus onkin hinta joka oli yli 500€ :-\

Innostuin jo kommentista ja olin tänään ostamassa kyseistä runkoa koska parit akut löytyy(pora on) mutten tommosta mopoa kehtaa ostaa. Vain 200nm. Ikivanha sinin bosch työntää jo 160nm.

Odotettaan intoa ja ostetaan kerralla 1/2" pultti koneen korvaaja
http://www.milwaukeetool.fi/int%5Cfi%5Cfi_products.nsf/vwToolsLink/FD489DE7A53910A6C125796C0034FCE8?OpenDocument&nav1=pro
200nm kuulostaa kyllä vähältä,  Makitan pienelle vääntimelle luvataan 230 ja isolle, jollainen itsellänikin on, 450nm.    Voi kyllä olla että newtonmetrit ei sinänsä vielä kerro koneen suorituskykyä erilaisten mittausmenetelmien takia,    jos oikeasti vääntää 20 kilon voimalla metrin varrella niin on se jo jotain. Luulen että ei minun makitakaan sen lujempaa oikeasti väännä :( :(
Vois kai tuon mitata momenttiavaimella. Kiristää pultin ensin koneella ja sitten momenttiavaimella josko naksahtaa vai vieläkö kirstyy.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
Ei noil mitään piukkaa pyöränpulttia auki saa.

Kui mää ain olen paras?

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
tuli investoitua panasonicin 18 akku-pulttikone. Tosi tehokas 1/2 tuuman karalla, adapterilla passaa ruuvauskärjet. Ei siis ole varsinainen akkuporakone vaan pulttikone, ja uskomattoman tehokas sellainen. Useimmat ruuvaus-projektit onnistuu tällä ottamatta järeitä aseita käyttöön, auton renkaiden vaihto on yhtä juhlaa. Ainoa miinus onkin hinta joka oli yli 500€ :-\

Innostuin jo kommentista ja olin tänään ostamassa kyseistä runkoa koska parit akut löytyy(pora on) mutten tommosta mopoa kehtaa ostaa. Vain 200nm. Ikivanha sinin bosch työntää jo 160nm.

Odotettaan intoa ja ostetaan kerralla 1/2" pultti koneen korvaaja
http://www.milwaukeetool.fi/int%5Cfi%5Cfi_products.nsf/vwToolsLink/FD489DE7A53910A6C125796C0034FCE8?OpenDocument&nav1=pro
200nm kuulostaa kyllä vähältä,  Makitan pienelle vääntimelle luvataan 230 ja isolle, jollainen itsellänikin on, 450nm.    Voi kyllä olla että newtonmetrit ei sinänsä vielä kerro koneen suorituskykyä erilaisten mittausmenetelmien takia,    jos oikeasti vääntää 20 kilon voimalla metrin varrella niin on se jo jotain. Luulen että ei minun makitakaan sen lujempaa oikeasti väännä :( :(
Vois kai tuon mitata momenttiavaimella. Kiristää pultin ensin koneella ja sitten momenttiavaimella josko naksahtaa vai vieläkö kirstyy.

Meneeköhän se tarkalleen noin? Staattinen kitka pitäisi olla suurempi kuin dynaaminen.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
Entä jos laittaa pulttikoneen vääntämään metristä vartta ja sen varren pää painamaan vaakaa?

Eikös se sit näytä niit kiloja?
Kui mää ain olen paras?

Verku

Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
Tuosta akkukeskustelusta... Litium-akulle mikään ei oo niin paha kuin syväpurkaus, eli mieluummin akku laturihin joka välis. Ja joka tapaukses pitää ladata aina kun hyytymisen merkkiä ilimaantuu. Ainaki Makitan akuis on siru joka tallentaa historian, jos ei oo rajumpaa väärinkäyttöä niin takuu korvaa uuren akun jos latauksia on alle 1000 mittaris. Näin kertoili siilonkasausporukka, jolla käytös Makitaa arviolta 50 koneen verran, akkuja ainakin tuplaten.
Latauskertoja ko. akku pitäisi kestää vähintään tuhannen mutta ikä tulee vastaan nopeammin kun sen käyttöikä ensimmäisestä latauksesta on n. kaksi vuotta.
Lioni akkua ei pidä ikinä vetää kuiviin vaan heti laturiin kun huomaa tehon hiipuvan!

Tai sitten ostaa semmosen koneen joka ei hiivu ja katkasee powerin itsestään niin ei tarvi tuommosia arpoa -> Makita

 ;D
Kypsä tapaus

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
Tuosta akkukeskustelusta... Litium-akulle mikään ei oo niin paha kuin syväpurkaus, eli mieluummin akku laturihin joka välis. Ja joka tapaukses pitää ladata aina kun hyytymisen merkkiä ilimaantuu. Ainaki Makitan akuis on siru joka tallentaa historian, jos ei oo rajumpaa väärinkäyttöä niin takuu korvaa uuren akun jos latauksia on alle 1000 mittaris. Näin kertoili siilonkasausporukka, jolla käytös Makitaa arviolta 50 koneen verran, akkuja ainakin tuplaten.
Latauskertoja ko. akku pitäisi kestää vähintään tuhannen mutta ikä tulee vastaan nopeammin kun sen käyttöikä ensimmäisestä latauksesta on n. kaksi vuotta.
Lioni akkua ei pidä ikinä vetää kuiviin vaan heti laturiin kun huomaa tehon hiipuvan!

Tai sitten ostaa semmosen koneen joka ei hiivu ja katkasee powerin itsestään niin ei tarvi tuommosia arpoa -> Makita

 ;D
Mun Makitoista rälläkkä on ainut mikä estää käytön kun akku tyhjä, kyllä kaikki muut pyörii hyvin pitkälle (porakone, kuviosaha, ruuvinväännin, mutterinväännin). Ensimmääset noin 4v vanhoja, lähes päivittäises käytös, vielä ei oo tarvinnu yhtäkään akkua uusia.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
Mun Makitoista rälläkkä on ainut mikä estää käytön kun akku tyhjä, kyllä kaikki muut pyörii hyvin pitkälle (porakone, kuviosaha, ruuvinväännin, mutterinväännin). Ensimmääset noin 4v vanhoja, lähes päivittäises käytös, vielä ei oo tarvinnu yhtäkään akkua uusia.

Tuo rälläkkä olikin vähän pettymys, kun akku loppuu aika äkkiä ja lisäksi kuormitusta ei paljoa kestä. Toki se onkin tarkoitettu sellaisiin töihin, mihin johtoa ei niin nätisti saa.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
tuli investoitua panasonicin 18 akku-pulttikone. Tosi tehokas 1/2 tuuman karalla, adapterilla passaa ruuvauskärjet. Ei siis ole varsinainen akkuporakone vaan pulttikone, ja uskomattoman tehokas sellainen. Useimmat ruuvaus-projektit onnistuu tällä ottamatta järeitä aseita käyttöön, auton renkaiden vaihto on yhtä juhlaa. Ainoa miinus onkin hinta joka oli yli 500€ :-\

Mistä löysit ko adapterin jotta saa ruuvauskärjen puol tuumaiseen akkukoneeseen kiinni?

Panasonicin pulttikoneen mukana taitaa tulla sellanen lukittava bits adapteri. 
Täytyy varmaan ostaa sellanen koko kone jos ei adapteriä löydy listalta pelkästään.

Wurthin myyjä pari vuotta sitten esitteli akkuporakonetta ja kehu että tää korvaa myös ruuvinväätimet, tää kun pitää ihan samanlaista ääntäkin kun tätä räikkää kääntää vähän pienemmälle. :D

ainaki mie sain bits adapterin panasicin 1/2 tuuman pulttikoneen mukana.
ja näky olevan myytävänäki työkalukaupassa

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
tuli investoitua panasonicin 18 akku-pulttikone. Tosi tehokas 1/2 tuuman karalla, adapterilla passaa ruuvauskärjet. Ei siis ole varsinainen akkuporakone vaan pulttikone, ja uskomattoman tehokas sellainen. Useimmat ruuvaus-projektit onnistuu tällä ottamatta järeitä aseita käyttöön, auton renkaiden vaihto on yhtä juhlaa. Ainoa miinus onkin hinta joka oli yli 500€ :-\

Innostuin jo kommentista ja olin tänään ostamassa kyseistä runkoa koska parit akut löytyy(pora on) mutten tommosta mopoa kehtaa ostaa. Vain 200nm. Ikivanha sinin bosch työntää jo 160nm.

Odotettaan intoa ja ostetaan kerralla 1/2" pultti koneen korvaaja
http://www.milwaukeetool.fi/int%5Cfi%5Cfi_products.nsf/vwToolsLink/FD489DE7A53910A6C125796C0034FCE8?OpenDocument&nav1=pro
200nm kuulostaa kyllä vähältä,  Makitan pienelle vääntimelle luvataan 230 ja isolle, jollainen itsellänikin on, 450nm.    Voi kyllä olla että newtonmetrit ei sinänsä vielä kerro koneen suorituskykyä erilaisten mittausmenetelmien takia,    jos oikeasti vääntää 20 kilon voimalla metrin varrella niin on se jo jotain. Luulen että ei minun makitakaan sen lujempaa oikeasti väännä :( :(
Vois kai tuon mitata momenttiavaimella. Kiristää pultin ensin koneella ja sitten momenttiavaimella josko naksahtaa vai vieläkö kirstyy.

Meneeköhän se tarkalleen noin? Staattinen kitka pitäisi olla suurempi kuin dynaaminen.
Kyllä se pitäisi noin mennä.  On ihan puosta jos jotain pulttia kiristää hyvässä uskossa 450nm momenttiin ja sitten momenttiavaimella 200nm asetuksella kiristyy vielä lisää >:( >:(

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
Mun Makitoista rälläkkä on ainut mikä estää käytön kun akku tyhjä, kyllä kaikki muut pyörii hyvin pitkälle (porakone, kuviosaha, ruuvinväännin, mutterinväännin). Ensimmääset noin 4v vanhoja, lähes päivittäises käytös, vielä ei oo tarvinnu yhtäkään akkua uusia.

Tuo rälläkkä olikin vähän pettymys, kun akku loppuu aika äkkiä ja lisäksi kuormitusta ei paljoa kestä. Toki se onkin tarkoitettu sellaisiin töihin, mihin johtoa ei niin nätisti saa.
Tuo rälläkässä käytettävä moottorirunko taitaa olla tosiaan ainoa makitan virtaa katkaiseva palikka, käsivalaisimen lisäksi tietysti.
  Rälläkkä ottaa paljon virtaa, on eduksi jos akku on lämmin.  Kylmällä akulla ei saa samaa momenttia vaikka sen ottaisi suoraan laturista.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
Makitoilla on paljon väännetty kuusimillisiä ruuveja, M10 kierteitä on tehty, 12, 13 ja 14 millisiä reikiä porailtu teräksiin aika paljon.   Yhteenkään ei ole vaihteistovikaa tullut vaikka välillä sivullisista näyttää siltä että rikki niitä koneita yritetään :o

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
Konehan on sinällään hyvä, vika on vaan takuun toiminnassa, eli maahantuontiorganisaatiossa. Jos AEG:lla on eri organisaatio, se saattaa olla parempi valinta.

Taas on "kehuttava" tuota Milwaukeen laatua. Se tuli siis korjaamolta silloin reilun kolmen viikon jälkeen. Uuden vaihteiston olivat Saksasta uittaneet ja paikalleen asentaneet. Hyvin pelitti vähän toista kuukautta, tavallista ruuvausta, muutamia satoja ruuveja, kunnes tänään taas jäi 5x100 ruuvi puoliväliin ja vaihteisto alkoi rutista.

On siis mallia HD 18 PD, iskulla ja isolla vääntömomentilla varustettu kone. Iskua en tosin ole juuri käyttänyt. Nyt on uskottava, että tällä koneella ei kyllä tee mitään, tuottavat ihan tasalaatuista p*skaa, vaihteisto mitoitettu kestämään muutama sata ruuvia harrastekäytössä. Kenelläkään muulla ei kuulemma ole ollut ongelmia, mutta minulla nyt siis sama vika kahdesti.

Suosittelen pysymään erossa. Minulle tuo tuli paalikairan mukana. Se kaira on kyllä hyvä, ja ehkä milwaukeekin pari vuotta kestäisi, jos sillä ei muutaman paalin kairaamisen lisäksi mitään muuta tekisi. Meinaan purkaa kaupan ja hankkia toisenmerkkisen vääntimen, ja kehottaa myös paalikairan valmistajaa vaihtamaan poratoimittajaa.
Sama ongelma täälläkin. Just tuli huollosta, kun ei vaihteisto kestä. Toinen kerta takuuuseen korjaus.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
tuli investoitua panasonicin 18 akku-pulttikone. Tosi tehokas 1/2 tuuman karalla, adapterilla passaa ruuvauskärjet. Ei siis ole varsinainen akkuporakone vaan pulttikone, ja uskomattoman tehokas sellainen. Useimmat ruuvaus-projektit onnistuu tällä ottamatta järeitä aseita käyttöön, auton renkaiden vaihto on yhtä juhlaa. Ainoa miinus onkin hinta joka oli yli 500€ :-\

Innostuin jo kommentista ja olin tänään ostamassa kyseistä runkoa koska parit akut löytyy(pora on) mutten tommosta mopoa kehtaa ostaa. Vain 200nm. Ikivanha sinin bosch työntää jo 160nm.

Odotettaan intoa ja ostetaan kerralla 1/2" pultti koneen korvaaja
http://www.milwaukeetool.fi/int%5Cfi%5Cfi_products.nsf/vwToolsLink/FD489DE7A53910A6C125796C0034FCE8?OpenDocument&nav1=pro
200nm kuulostaa kyllä vähältä,  Makitan pienelle vääntimelle luvataan 230 ja isolle, jollainen itsellänikin on, 450nm.    Voi kyllä olla että newtonmetrit ei sinänsä vielä kerro koneen suorituskykyä erilaisten mittausmenetelmien takia,    jos oikeasti vääntää 20 kilon voimalla metrin varrella niin on se jo jotain. Luulen että ei minun makitakaan sen lujempaa oikeasti väännä :( :(
Vois kai tuon mitata momenttiavaimella. Kiristää pultin ensin koneella ja sitten momenttiavaimella josko naksahtaa vai vieläkö kirstyy.

Meneeköhän se tarkalleen noin? Staattinen kitka pitäisi olla suurempi kuin dynaaminen.
Kyllä se pitäisi noin mennä.  On ihan puosta jos jotain pulttia kiristää hyvässä uskossa 450nm momenttiin ja sitten momenttiavaimella 200nm asetuksella kiristyy vielä lisää >:( >:(

Jos olet sillä momenttiavaimella kiertänyt 450 Nm asti, liike pysähtyy ja yrität jatkaa kiristämistä, ei lähde liikkeelle 450 Nm momentilla. Vai?

Nuo iskevien koneiden suoritusarvot saadaan impulssiperiaatteen kaavasta, jolloin kohteeseen saatava voima on sitä suurempi, mitä lyhyemmäksi merkitään sen vaikutusaika joka puolestaan riippuu törmäävien materiaalien joustavuudesta. Miten konevalmistaja voi tietää millaisia palikoita sinä olet liittämässä?

http://www.makita.fi/tool/15209/BTW450RFE.html

Jos ajatellaan tuon vääntövoiman tarkoittavan vääntömomenttia ja pyörimisnopeus on 1600 rpm eli kulmanopeutena 167,55 rad/s, se kun kerrotaan vääntömomentilla, sadaan akselitehoksi  73,7 kW!

Esitteen laatija kun räknäilee voiman vaikutusajaksi puolet lyhyemmän ajan, voi hän laittaa maksimi vääntövoimaksi kaksinkertaisen numeron.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
tuli investoitua panasonicin 18 akku-pulttikone. Tosi tehokas 1/2 tuuman karalla, adapterilla passaa ruuvauskärjet. Ei siis ole varsinainen akkuporakone vaan pulttikone, ja uskomattoman tehokas sellainen. Useimmat ruuvaus-projektit onnistuu tällä ottamatta järeitä aseita käyttöön, auton renkaiden vaihto on yhtä juhlaa. Ainoa miinus onkin hinta joka oli yli 500€ :-\

Innostuin jo kommentista ja olin tänään ostamassa kyseistä runkoa koska parit akut löytyy(pora on) mutten tommosta mopoa kehtaa ostaa. Vain 200nm. Ikivanha sinin bosch työntää jo 160nm.

Odotettaan intoa ja ostetaan kerralla 1/2" pultti koneen korvaaja
http://www.milwaukeetool.fi/int%5Cfi%5Cfi_products.nsf/vwToolsLink/FD489DE7A53910A6C125796C0034FCE8?OpenDocument&nav1=pro
200nm kuulostaa kyllä vähältä,  Makitan pienelle vääntimelle luvataan 230 ja isolle, jollainen itsellänikin on, 450nm.    Voi kyllä olla että newtonmetrit ei sinänsä vielä kerro koneen suorituskykyä erilaisten mittausmenetelmien takia,    jos oikeasti vääntää 20 kilon voimalla metrin varrella niin on se jo jotain. Luulen että ei minun makitakaan sen lujempaa oikeasti väännä :( :(
Vois kai tuon mitata momenttiavaimella. Kiristää pultin ensin koneella ja sitten momenttiavaimella josko naksahtaa vai vieläkö kirstyy.

Meneeköhän se tarkalleen noin? Staattinen kitka pitäisi olla suurempi kuin dynaaminen.
Kyllä se pitäisi noin mennä.  On ihan puosta jos jotain pulttia kiristää hyvässä uskossa 450nm momenttiin ja sitten momenttiavaimella 200nm asetuksella kiristyy vielä lisää >:( >:(

Jos olet sillä momenttiavaimella kiertänyt 450 Nm asti, liike pysähtyy ja yrität jatkaa kiristämistä, ei lähde liikkeelle 450 Nm momentilla. Vai?

Nuo iskevien koneiden suoritusarvot saadaan impulssiperiaatteen kaavasta, jolloin kohteeseen saatava voima on sitä suurempi, mitä lyhyemmäksi merkitään sen vaikutusaika joka puolestaan riippuu törmäävien materiaalien joustavuudesta. Miten konevalmistaja voi tietää millaisia palikoita sinä olet liittämässä?

http://www.makita.fi/tool/15209/BTW450RFE.html

Jos ajatellaan tuon vääntövoiman tarkoittavan vääntömomenttia ja pyörimisnopeus on 1600 rpm eli kulmanopeutena 167,55 rad/s, se kun kerrotaan vääntömomentilla, sadaan akselitehoksi  73,7 kW!

Esitteen laatija kun räknäilee voiman vaikutusajaksi puolet lyhyemmän ajan, voi hän laittaa maksimi vääntövoimaksi kaksinkertaisen numeron.
Olet kyllä aivan oikeilla jäljillä.  Olen saanut huomattavasti lisää momenttia koneeseen kun olen ottanut sorvilla ylimääräisen painon pois hylsystä kun on saman kokoista ruuvaamista ollut enemmän :)  Samaten se ainakin kiristäessä auttaa huomattavasti jos vpihdeillä siitä hylsystä vähän auttaa :)

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Varoitus Milwaukeen laadusta
Ilmankos jatkovarret ja nivelet syö koneesta tehot. Ajattelin että liitoksissa oleva klappi sen tekisi mutta jos joku on ollu hereillä fysiikan tunneilla niin hyvä.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.