Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tavoitteita  (Luettu 17776 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Tavoitteita
Viime kesä oli hyvä säilörehun kasvulle ja kallista se on varmaan ylimääräisenä. Itsellä ollut pitkälti se tilanne, että 2-6 kk ylimääräistä. Toisaalta olen kokenut kesällä syötön vaativan ylivuotista, ellei ole ihastunut paalisulkeisista. Sitten kun joutuu lähteä tyhjiltä markkinoilta ostamaan, saattaa olla, että parinkaan kuukauden rehuihin ei riitä yhden vuoden palkka isossa karjassa.

Tässä on tietenkin se vivahde-ero, että meillä tuo rehu maksaa oikeasti sen tuotantokustannuksen verran. Omista koneista ja omasta työstä syntyy vain murto-osa kustannuksista. Suurimman osan muodostaa muutenkin ulosmaksettava konetyö. Rahaa liikkuu kassasta ulos ostettiin sitten valmista rehua tai varastoitiin sitä itselle. Tästähän tietysti riemastuu jokainen ittellismies, kuinka sitä noin tyhmään on mentykään :D :D
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

axb

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: Tavoitteita
Ei sitä yksinkertasella ooku pari tavotetta.... enemmän tollarija yksitystalouven käättöön ja pankinpiäommoo vähemmäksi...

Vain samontein hyvvee uutta vuotta rakkaat virkaveljet sekä siskot tuotantosuuntoo ja konneen värii kahtomatta !!

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Tavoitteita
Hyvä tavoite olis varmaan maitoa tuottaville ja lihaa kasvattaville, että olis hyvää säilörehua riittävästi varastossa. Viime kesäiset rehut voi olla osaksi aika sitkeitä syöttää. Näin tässä kuukausi taakse päin valiolle tulleiden rehujen keskimääräiset d-arvot ja oli aikamoisen huonoa luokkaa - D-arvo 65 :o Rehukauppiaat hieroskelee käsiään :-X Joten varmasti on ylimääräistä (huonoa) rehua paljon tarjolla.

Apeksella hyvä kommentti tuohon ruokintaan. Teollisuudelta löytyy onneksi apua jos tulee katovuosi. Pari vuotta sitten olleeseen rehupulaan löytyi aika äkkiä apuja kaikenlaisten rehujakeiden muodossa... Appeella tietenkin helpompi järjestää lehmille säilörehun täydennykseen sopivia komponentteja jotka ei edes erillisruokinnassa onnistu ::) Siinäpä yksi hyvä syy lisää miksi ruokkia appeella.

Meillä on tällä hetkellä rehua ja viljaa varastossa reilusti omaan tarpeeseen, mutta niille on olemassa osoitteet jos ahistaa. Hyvälaatuiselle tavaralle löytyy paremmin ottajia kuin huonolle :)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tavoitteita
Sitä en tiedä onko maidontuotanto pohjoisessa niin hyvin vai niin huonosti kannattavaa, että aletaan miettiä varastojen siirtoa kumipyörille kuten teollisuus on tehnyt :o Samat miehet miettii muutaman euron varastokorkoja ja sitten pilkkaa joitain pikkuostojen kilpailuttajia :-X Mutta jos rehuvaraston korkokulu alkaa mennä oman palkan yli, niin ehkä itte tuotannossa on menty metsään. Emolehmillä katteet pieniä ja toisaalta pääoman korkovaatimus pieni johtuen tulojen keskittymisestä kolmeen kuukauteen vuodessa. Itte pidän ylimitoitettua esikuivatun heinän varastoa, kun muistelen jotain 80-luvun salaojitusvuosia joihin osui vielä kuivuus ja heiniin meni koko maitotili ???
Mulla vuosikulutus jotain 2500 rullaa ja viime kesänäkin niitä tehtiin 3000 ittelle, väliin myydään, osteta ei koskaan, mutta ilmaisia haetaan hyvinä vuosina pois ja huonoina myydään.. Jos mulla vaikka 1000 paalia ylimääräistä varastossa ja kymppi kuluja per paali, niin korkokulu jotain 200 vuodessa, mutta jos joutuisin ostaan ne 1000(hypoteettinen esimerkki, ei toteudu koskaan) vaikka 20 euron hintaan, niin lisäkulu siis vastaa 50 vuoden korkokulua 8) Tällä laskulla siis yksi paha katovuosi parin sukupolven aikana antaa kannattavuuden mun varmuusvarastoinnille ::) Lisäksi tietty heinän myynnillä otetaan korkoa pois markkinoilta. Venssi ja muut pikavipeillä elävät managementtimiehet tietty maksaa jäätäviä korkoja ja sen takia ei paljoo hyötyjä oteta ennakkokaupoilla eikä varastoilla, kun velkoja nappaa joka ropon aika kun niitä kotona näkyy :'(

Kiitos sait osumaan aika hyvin... :)

Siinä on vaan pikku ero että jos miettii säilörehua niin jos jokavuosi pyörittää sen vertaa paaleja että riittää vaikka seuraavan vuoden jouluksi niin kun tulee huono vuosi niin silloin selviää puolen vuoden rehulla. Perjaatteessa rehu maksaa yhtä paljon koko ajan eikä ikinä tartte ostaa sitä ylikallista kun on omasta takaa. perjaatteessa ei tartte laskea hirveesti varastointi arvoakaan kun muovi menisi jokatapauksessa seuraavana kesänä. Sitten taas jos mietitään polttoöljyä niin jos sen sijaan että tilaa 2 kertaa vuodessa sen 6 tonnia ainetta tekiskin asianmukaiset säiliöt vaikka puoleksitistavudeksi niin katoksellisen säiliön teko 12 tuhaannelle litralle maksaa taas tuhansia euroja jolloin ei mielestäni ollakkaan ihan pikkurahoissa. Lisäksi kun uskottelen että ton hinnan ennustaminen on niin vaikeaa että hintahyvitystäkin on vaikea saavuttaa. Sama vähän rehussa että jos teoriassa ottais autokuormallisen täysrehua niin siilotilan rakentaminen niin että sais sen yhdisstelmäkurman on niin kallista että ei ole mitään hyötyä siitä että on varastoa puoleksi vuodeksi kotona. Mutta tosiaan jos hyödyke on sellainen että sen varastointi ei vaadi ylimääräisiä investointeja ja muutenkin mahdollisesti kallis ostaa katovuonna niin kiva olis että olis vähän jemmassa kokoajan kuten paaleja.

Jos sinä teet joka vuosi 1000 palloa ylimääräistä rehua ja kuvittelet että se ei maksa sulle mitään, niin olet kyllä metsässä aika tanakasti ....

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Tavoitteita
Jos sinä teet joka vuosi 1000 palloa ylimääräistä rehua ja kuvittelet että se ei maksa sulle mitään, niin olet kyllä metsässä aika tanakasti ....
Ymmärsinkö oikein, että pp harrastaa aika paljon myös myyntitoimintaa, eli niitä tuhatta palloa ei joka vuosi kärrätä mettänreunaan? Jos on olettamallani tavalla (ja myyntipalloista saadaan asiallinen hinta), niin ainoa todellinen kulu on korkokulu, tuhannelle paalille?

Petri

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tavoitteita
Jos sinä teet joka vuosi 1000 palloa ylimääräistä rehua ja kuvittelet että se ei maksa sulle mitään, niin olet kyllä metsässä aika tanakasti ....
Ymmärsinkö oikein, että pp harrastaa aika paljon myös myyntitoimintaa, eli niitä tuhatta palloa ei joka vuosi kärrätä mettänreunaan? Jos on olettamallani tavalla (ja myyntipalloista saadaan asiallinen hinta), niin ainoa todellinen kulu on korkokulu, tuhannelle paalille?

Petri
Ymmärrystä on kahdenlaista, Petrillä on sitä parempaa versiota ;)
Siis mulla seilaa sellainen noin 1000 paalin varmuusvarasto, joka vaihtuu koko ajan ja jolla tarvittaessa pystyn ruokkimaan karjan viljaa lisäämällä ja turvetta ostamalla 8)
Ylijäämiä myydään heppaihmisille ja mullimiehille eväiksi ja kuivikkeiksi, ompa helpipaaleja mennyt viisnumeroisella keskituotoksella varustettuun lypsykarjaan umpeenpanolääkkeeksikin 8)

Aatami raukka taisi saada oikein pahan osuman ;D
Muistaani aatami juuri puhui rehuvaraston korkojen ylittävän palkkansa, surullista :'(
Juu ja todettakoon jälleen kerran, että tilasta(18ha peltoa, ei juuri mitään rakennuksia mutta tietty kunnolliset mettät) maksoin 7 numeroisen summan, joka ei ny enää oo yhtään mitään, eli tunnustan ilmaiseksi sain tilani, mutta sittemmin olen rakentanut kaikki karjarakennukset, tuplannu eläinmäärän, koneet hankkinu kaikki(tilakaupan koneita yx kärry enää talossa), peltoa ostanu liki 100 hehtaaria lisää ja vuokrannu vähä enempi lisää ja mettiäki tullu vähä peltokauppojen kylkiäisinä ja sitte oon peruskorjannu molemmat päärakennukset ja hommannu viä yhden sijoitusasunnon, mersuista puhumattakaan 8)
Mutta myönnän, että helpolla oon päässy, ku on kunnollinen työssäkäyvä emäntä ja tila oli kuiteski ihan kehityskelponen ja halpa ja oikea tuotantosuunta oli jo valmiina ;D
Ps. Yhtään paalia ei oo kuskattu mettään, ku kuitenkin kuivitetaan heinällä, se kun on selkeesti halvin materiaali ko tarkoitukseen tällä hetkellä ;) :D 3 paalia joka päivä silputaan emojen alle..

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tavoitteita
kunnolliset mettät
Kunnollisilla mettillä hommaa vaikka kuun taivaalta. Olkoon asiat kuinka hyvänsä, mutta mettä on talon selkäranka.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tavoitteita
kunnolliset mettät
Kunnollisilla mettillä hommaa vaikka kuun taivaalta. Olkoon asiat kuinka hyvänsä, mutta mettä on talon selkäranka.
;) ;D 8)
Juu ja jeesaa ku myy vain silloin ku puun hinta kohdillaan..

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tavoitteita
Näin puhuu aito ilman alottanu sukutilatäppäri. Oma työ on ilmaista ja kuluja on vaan just ostetut muovit, muu on ilamaaastaaa ;D Vielä kun muistaa, että puhe oli ylivarastoista. Siis omalla kohdalla juuri tuosta 18kk varastomääristä, niin tietää jo, että perstaskuilleläimivä rahamiähen asenne puhuu. Harmi vaan ettet itte saanu niitä rahoja tehdyks, periä piti :D :D :D

Noh, leikki leikkinä. Tää ja miljoona muuta asiaa vaatii säännöllisin välein jonkin sortin debattia. Mulla ei ole aikomustakaan siirtää varastoja kumipyörille, kunhan mietin pieniä.
Mikään ei oo ilmasta, mutta halpaa kuin saippua :D
Mulla tosa laskelmassa oli omakustanne hintana kymppi paalilta ;) Toisaalta työn osalle on ehkä vähän vaikea mitään laskeekkaan kun sato on kuiteski korjattava LFAn ja ympin takia kaikilta nurmilohkoilta ja LHPeeltäki joka toinen vuosi(luomussa) ja tietty, ku pinta-alaa on tarpeeksi 8)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Tavoitteita
Aatami raukka taisi saada oikein pahan osuman ;D
Muistaani aatami juuri puhui rehuvaraston korkojen ylittävän palkkansa, surullista :'(
Jep. Osuihan se. Viime kesästä seuraavaan kun lasken keskiarvovarastoille 2.5% koron, on se yli 2 tonnin, mikä on mun kuukausipalkkani. Suhteutettuna, sun varastosi on noin 1/2 meidän vastaavista. Täällä on velkaa puoliälyttömästi ja niin kauan kun sitä on euroakaan, varastolle on laskettava korko. Sulle se on yhdentekevää, kun olet itsesi rahoittaja velattomana. Kyllä mä ymmärrän miten sä asian näet, sinä taas tuskin ymmärrät mitä yritin esittää. Jos toiminta vaatii satojen tuhansien eurojen varastot, kannattaa niihin hiukan uhrata aikaa ja ajtusta homman kehittämiseen. Saattaa jollain muuvilla saada kivan palkankorotuksen tai nostaa omavaraisuutta. Miten vain.

Paalikustannus raaka-aine mukaanluettuna on jotain 27 euroa noin 850 kg:n paalissa. Tuet ei kuulu kustannuslaskelmaan mitenkään, ne on tuloa. Kustannukset on menoa.

Viimeksi muokattu: 31.12.11 - klo:18:57 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Tavoitteita
. Varsinkin, kun vielä ei ole mitään päätettynä, eikä lasien väriä valittuna, niin voi ihan avoimin mielin katsella.

***Eikö uskonto ole jo muodostunut, ainakin ton lauseen perusteella "Ei sinne mitään betonibunkkereita mennäkään katsomaan"

Niin pitäähän sitä jo jotakin kuvaa olla, mitä haluaa, mutta paljon on silti vielä auki. Varmaa on ainoastaan lypsytapa, ruokintatapa ja kokoluokka. Ja rakennuspaikkakin suunnilleen.  ;D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Tavoitteita
Menipäs aika pitkälti säilisvarasto keskusteluksi :o
Mä mietin noita varastoja hyvin pitkälti viljan näkökulmasta, koska hintakehitys on ollut melkoista vuoristorataa viimevuosina, eikä se siitä varmasti tasoitu. Viljan hinta heijastuu myös yllättävän moneen asiaan.

Säiden ääri-ilmiöt tulevat lisääntymään. Viime ja toissakesä esimakua tulevasta.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tavoitteita
Jep. Osuihan se. Viime kesästä seuraavaan kun lasken keskiarvovarastoille 2.5% koron, on se yli 2 tonnin, mikä on mun kuukausipalkkani. Suhteutettuna, sun varastosi on noin 1/2 meidän vastaavista. Täällä on velkaa puoliälyttömästi ja niin kauan kun sitä on euroakaan, varastolle on laskettava korko. Sulle se on yhdentekevää, kun olet itsesi rahoittaja velattomana. Kyllä mä ymmärrän miten sä asian näet, sinä taas tuskin ymmärrät mitä yritin esittää. Jos toiminta vaatii satojen tuhansien eurojen varastot, kannattaa niihin hiukan uhrata aikaa ja ajtusta homman kehittämiseen. Saattaa jollain muuvilla saada kivan palkankorotuksen tai nostaa omavaraisuutta. Miten vain.

Paalikustannus raaka-aine mukaanluettuna on jotain 27 euroa noin 850 kg:n paalissa. Tuet ei kuulu kustannuslaskelmaan mitenkään, ne on tuloa. Kustannukset on menoa.
Juu kaikki on suhteellista, mä lasken alimmillaan lyhytaikaiselle menolle puolentoista prossan korkoa, mikä on mun käyttötilin korko päiväsaldolle.
Mitä tulee sun kuukausituloihin, niin mulla jo veroennakot reilusti isommat 8)
Aika kallista heinää, eikö kannattaisi jo ostaa ne heinät, täällä on tehty pitkäaikaisia tuotantosopimuksia kasvi ja maitotilan välillä 20 euron verottomalla paalihinnalla vapaasti pellon laidassa ja osa jopa ostajan tuotantopihassa? Vuoden kulutukselle aika turha laskea korkoa, jos tuottaa rehut itte. Jos varasto on alle 12kk, niin ostoksi menee.. Toisaalta ne korotki voit lisätä siihen omakustannushintaan ku ostaan ryhdyt, jollain 30 eurolla mä voisin jo tuoda pihaan sun kaikki tarvittemas rehut, jos etäisyys jäis alle 50 kilsan :D

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Tavoitteita
No minähän listasin kehityskohteita ja tavoitteita. Persaukisella investoineella ne on omansa. Piti siihen jonkun raharössin päästä riekkumaan :D :D :D Toivottavasti tuli hyvä mieli ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tavoitteita
Menipäs aika pitkälti säilisvarasto keskusteluksi :o
Mä mietin noita varastoja hyvin pitkälti viljan näkökulmasta, koska hintakehitys on ollut melkoista vuoristorataa viimevuosina, eikä se siitä varmasti tasoitu. Viljan hinta heijastuu myös yllättävän moneen asiaan.

Säiden ääri-ilmiöt tulevat lisääntymään. Viime ja toissakesä esimakua tulevasta.

Menin tota kommentoimaan, niin siitähän se alkoi ....