Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pikkujutut raha-asioissa  (Luettu 15071 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
    No johan oli aloitus taas vemssiltä.   Minä ainakin tingin niin ison kuin pienenkin kaupan kun ei tuota rahaa tilatankista tipu. Eilisillä tulevan kesän tarvikeostoksilla (vantaita, suodattimia, nivelakseli, sähkötarpeita) jäi kotvan tinkaamisen jälkeen ensi keväälle varsin tarpeellinen etupainosarja liikkeeseen. En voi ymmärtää miten 800kg paskarautaa voi maksaa liki 2000€. Tuo aloitus oli aivan selvä provo, jokainen euro jonka tingit on omaa palkkaasi. :)

Juurikin näin. Yhteisostoilla säästää melkoisia summia, samoin määrä alennuksilla kuten Weijjo mainitsi. Näin vuodenvaihteeseen sopivia tilinpäätösostoksia on mm. KAIKKI tulevan vuoden suodattimet koneisiin, öljyjä riittävästi, kulutusosia, viljelytarvikkeet. JOS näiden jälkeen tuntuu että lomsassa lyöntiä, ja pakko hommata tilinpäätökseen jotain, miettii vielä kahdesti. Konekauppias vie kaiken, verottaja vain puolet :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
jokainen euro jonka tingit on omaa palkkaasi. :)
Olettaen tietenkin että sille hankinnalle on olemassa jokin muukin funktio kuin vain pelkkä tinkiminen ja kaupanteon riemu .Mä en ole ikinä ymmärtänyt miten tinkimällä voit tienata omaa palkkaasi, uskomaton juttu. Vähän kuin agriboonukset, mitä enemmän ostat sitä enemmän boonusta...
Nothing is Something Worth Doing

nilihaara

  • Vieras
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
jokainen euro jonka tingit on omaa palkkaasi. :)
Olettaen tietenkin että sille hankinnalle on olemassa jokin muukin funktio kuin vain pelkkä tinkiminen ja kaupanteon riemu .Mä en ole ikinä ymmärtänyt miten tinkimällä voit tienata omaa palkkaasi, uskomaton juttu. Vähän kuin agriboonukset, mitä enemmän ostat sitä enemmän boonusta...
  Kaupanteon riemun voi toteuttaa sitten peltokaupoissa. ;D

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
jokainen euro jonka tingit on omaa palkkaasi. :)
Olettaen tietenkin että sille hankinnalle on olemassa jokin muukin funktio kuin vain pelkkä tinkiminen ja kaupanteon riemu .Mä en ole ikinä ymmärtänyt miten tinkimällä voit tienata omaa palkkaasi, uskomaton juttu. Vähän kuin agriboonukset, mitä enemmän ostat sitä enemmän boonusta...
  Kaupanteon riemun voi toteuttaa sitten peltokaupoissa. ;D
Juu, se riemu onkin ainoa mitä niistä näillä hinnoilla käteen jää. Toistaiseksi mä olen ollut niin surkea kauppamies että ei edes riemua ole tullut... Onneksi.  ::)
Nothing is Something Worth Doing

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Mulle kans jompi kumpi vanhaisännistä kommentoi, kun ohimennen kerroin vaihtaneeni puimuriin hihnan (appiukko muuten toteaa jokaiseen hihnan uusimiseen, että "se oli vielä alkuperäinen" :) ) niin kommentoi, että "eiks se oo kallis paikkka ostaa hihnoja, paikasta xx olis saanu halvemmalla". Mää siihen sitten että "kyä varmaan juu, mutta nyppiti hakea sieltä, josta varmasti heti sai". Ja emäntä oli muutenkin kylällä käymässä, ei tarvinnu erikseen toiseen suuntaan lähteä.

Vähän on lähipiirissä ollu sitä tautia, että varsinkin rakennustarvikkeiden perässä voidaan ajella kärryperässä kokopäivän, kun joko "saa niin paljon halvemmalla" tai "saa niin hyvät alennukset" :) Mää en ehdi enkä viitti!
Mä olen aatellut että jos jonkun rakennustarvikkeen saa keskustaajaman liikkeestä voisi siitä periaatteessa maksaa melkein parikymppiä enemmän jos välttyy ajolta lähimpään kaupunkiin kun ottaa huomioon ajan käytön kirvesmiehen tuntitaksan mukaan..

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Sekin on jännä juttu kun täällä ja raitilla esitetään niin rahamiestä ja kympeillä ei ole mitään väliä kun tonneja tulee kuin suo-kuokalla ja peltoa ostellaan jos vaan joku myy. Yleensä tiskillä ei ole edes sitä kierrosta laittaa...tai pussi "unohtui" just kotiin/autoon....  ::)

Eikun menee...

Ihan oikeesti kannattaa keskittyä pilkun vasemmalla puolella oleviin numeroihin  ::)
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Sekin on jännä juttu kun täällä ja raitilla esitetään niin rahamiestä ja kympeillä ei ole mitään väliä kun tonneja tulee kuin suo-kuokalla ja peltoa ostellaan jos vaan joku myy. Yleensä tiskillä ei ole edes sitä kierrosta laittaa...tai pussi "unohtui" just kotiin/autoon....  ::)

Eikun menee...

Ihan oikeesti kannattaa keskittyä pilkun vasemmalla puolella oleviin numeroihin  ::)

 Joo, onhan ne kympitkin pilkun vasemmalla puolella ja jos muutaman kympin säästelee silloin tällöin ja useamman tonnin vähän harvemmin niin kaikki on kotiin päin.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
jokainen euro jonka tingit on omaa palkkaasi. :)
Mä en ole ikinä ymmärtänyt miten tinkimällä voit tienata omaa palkkaasi, uskomaton juttu. Vähän kuin agriboonukset, mitä enemmän ostat sitä enemmän boonusta...

 No, jos kauppias antaa tarjouksen tuotteesta x hintaan 5000 euroa , joka on "tiukka hinta."  Jos kättelet kaupan maksaen 5000 euroa tai vaihtoehtoisesti lähdet vaikkapa kävelemään ja tarjoat 3900 euroa ja kauppias kävelee perään tarjoten kättä. Jos teet kaupan vasta nyt niin oletko "tienannut" säästämällä 1100 euroa? Tosin 3900 eurossa ei ole niin paljoa alvia ja siitä ei saa tehdä yhtä suurta poistoa, niin reaalinen hyöty ei ole ihan niin iso....  8)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
en tiennytkään että osasin tehdä näin hyvän provon ihan tietämättäni. Asiassa olin kuitenkin tuiki tosissani. Itse olen huomannut että ainut mitä kannattaa näissä pikkuostoissa tingata on pyöräyttää ostoskori sieltä kopin kautta ja todeta kauppiaalle että alennukset mukaan. Toki järkeväähän on tehdä vähän tukku tyylistä kauppaa eli ei ota irtona pultteja vaan ottaa samantein sen laatikollisen. Mutta sitten pointiin eli kun aletaan puhumaan llannoitteista, rehuista, polttoöljyistä , konekaupoista, huolloista ja kaikista muista tuotteista jossa lasku nousee tonniin tai pahimmillaan 10000 niin on mahdollista tienata tuhansia euroja harkitsemalla ja tutkimalla, vertaamalla ja kilpailuttamalla. Siellä ne tilan huonon talouden perusasiat on. Jokainen voi laskea paljonko tekee 10 euroa tonnihintaan tilan viljan myynnissä ja sitten miettiä monellako pientarvikkeen tinkaamisella saa saman tulon
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Juu... pieni esimerkki mut kumminkin



On muuten kylällä käynnit vähentyneet kun jotain rakentaa... ajan säästö huomattava..8km suuntaansa + kahvit yms...



 Hetkinen! Yrmyssä sais "ilmaiset" kahvit, joten sitä menoerää ei tarvitse laskea. :)

Herranjumala... Et vielä kahvista maksaa...konkurssihan siitä tulis... Minä vaan sitä ajan menekkiä meinasin..kahvi tottakai ilmasta paikallisessa metallimiehen/rakentajan paratiisissa

Minä olen syrjäytynyt sosiaalisesta elämästä  ja menettänyt monet säästön paikat kun en juo koskaan kahvia  :-X.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
 Aika huono vertaus toi viljan myymisen ajoittaminen. Jos tietäis aina mihinpäin eri hinnat ovat menossa, niin ei kai kukaan maata viljelis vaan eläisi esim. sijoittamalla. Tottakai kaikki myisivät 10 euroa kalliimmalla , jos tietäisivät koska hinnan suurin maksimi on tarkalleen. Ei kai tässä nyt kukaan puhunutkaan että käyttäisi pikkuasioiden tinkaamiseen tuntikausia? Minä en juokse tarjousten perässä , jos se ei ylipäätään voi olla taloudellisesti kannattavaa. Älkää nyt itsestäänselvyyksiä ruvetko neuvomaan, vaikka totta puhuttekin. Ja muistakaa että toisen onni on toisen epäonni ja kauppa on silloin onnistunut, kun kumpikin osapuoli on tyytyväinen.  ;)
    Sanohan Vemssi esim. että kannattaako lannoitteet ostaa nyt vai huhtikuussa? Ja nouseeko vehnän hinta kevättä kohden vai tuleeko yhä alaspäin? Ja koska se mahdollisesti noustessaan on korkeimmillaan?  :)

 Ps. säästin muuten tänään yli 2000 euroa kun en ajanut ylinopeutta, samoin tein eilen ja toissapäivänä. Eli useita tuhansia vähässä ajassa. Raha ei vaan lisäänny...missä vika?

Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:23:48 kirjoittanut hvinnamo

Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Aika huono vertaus toi viljan myymisen ajoittaminen. Jos tietäis aina mihinpäin eri hinnat ovat menossa, niin ei kai kukaan maata viljelis vaan eläisi esim. sijoittamalla. Tottakai kaikki myisivät 10 euroa kalliimmalla , jos tietäisivät koska hinnan suurin maksimi on tarkalleen. Ei kai tässä nyt kukaan puhunutkaan että käyttäisi pikkuasioiden tinkaamiseen tuntikausia? Minä en juokse tarjousten perässä , jos se ei ylipäätään voi olla taloudellisesti kannattavaa. Älkää nyt itsestäänselvyyksiä ruvetko neuvomaan, vaikka totta puhuttekin. Ja muistakaa että toisen onni on toisen epäonni ja kauppa on silloin onnistunut, kun kumpikin osapuoli on tyytyväinen.  ;)
    Sanohan Vemssi esim. että kannattaako lannoitteet ostaa nyt vai huhtikuussa? Ja nouseeko vehnän hinta kevättä kohden vai tuleeko yhä alaspäin? Ja koska se mahdollisesti noustessaan on korkeimmillaan?  :)

 Ps. säästin muuten tänään yli 2000 euroa kun en ajanut ylinopeutta, samoin tein eilen ja toissapäivänä. Eli useita tuhansia vähässä ajassa. Raha ei vaan lisäänny...missä vika?
toi säästäminen on niin vaikeaa. jos joku ostanu 8400 valmetin. ajanu sillä 20000 tuntia ilman mitään suurempia remontteja niin naapurin isäntä lyö rätingin pöytään mitä on menny uusiin renkaisiin, mitä on hävitty verotuksen puolella, paljonko on hävitty polttoaineen kulutuksessa, mukavuudessa  jne jne...,  tuo mukamas edullinen kone on sittenkin muka kallis :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Usein ns. joka paikassa nuukailu johtaa usein myös taloudellisesti huonompaan tulokseen. Omalle isälle tämä on ollut hankalaa sisäistää. Näitä ovat olleet esimerkiksi:

- kalkituksesta tinkiminen
- ohran tautiaineista tinkiminen
- eläinten ruokinnasta tinkiminen

Kantapään kauttahan voi opiskella asioita mikäli ei osaa laskea. Esimerkiksi pitkällisen väsytystaistelun kautta saatiin parsimatot ostettua viimeinkin lehmille. Voisin väittää, että ne ovat jo maksaneet itsensä takaisin.
Toinen juttu on myös, että eihän oma työ maksa mitään. Mistä tahansa voidaan hieman säästää ja tinkiä, jos se vaan voidaan tehdä itse ja mielellään käsin. Kyllä eurot suorastaan kilisee tilille kun esim. mättää lapiolla viljaa metrin korkuisessa kylmäilmakuivurissa  ;D
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Aika huono vertaus toi viljan myymisen ajoittaminen. Jos tietäis aina mihinpäin eri hinnat ovat menossa, niin ei kai kukaan maata viljelis vaan eläisi esim. sijoittamalla. Tottakai kaikki myisivät 10 euroa kalliimmalla , jos tietäisivät koska hinnan suurin maksimi on tarkalleen. Ei kai tässä nyt kukaan puhunutkaan että käyttäisi pikkuasioiden tinkaamiseen tuntikausia? Minä en juokse tarjousten perässä , jos se ei ylipäätään voi olla taloudellisesti kannattavaa. Älkää nyt itsestäänselvyyksiä ruvetko neuvomaan, vaikka totta puhuttekin. Ja muistakaa että toisen onni on toisen epäonni ja kauppa on silloin onnistunut, kun kumpikin osapuoli on tyytyväinen.  ;)
    Sanohan Vemssi esim. että kannattaako lannoitteet ostaa nyt vai huhtikuussa? Ja nouseeko vehnän hinta kevättä kohden vai tuleeko yhä alaspäin? Ja koska se mahdollisesti noustessaan on korkeimmillaan?  :)

 Ps. säästin muuten tänään yli 2000 euroa kun en ajanut ylinopeutta, samoin tein eilen ja toissapäivänä. Eli useita tuhansia vähässä ajassa. Raha ei vaan lisäänny...missä vika?
toi säästäminen on niin vaikeaa. jos joku ostanu 8400 valmetin. ajanu sillä 20000 tuntia ilman mitään suurempia remontteja niin naapurin isäntä lyö rätingin pöytään mitä on menny uusiin renkaisiin, mitä on hävitty verotuksen puolella, paljonko on hävitty polttoaineen kulutuksessa, mukavuudessa  jne jne...,  tuo mukamas edullinen kone on sittenkin muka kallis :-\

Tuossa verotuksessa kannattaa muistaa se periaate myös että "Kauppias vie kaiken, verottaja puolet".

Hyvin täällä väitetään, ettei tinkimisellä pääse palkoille ja kulutetaan myyjän aikaa. Mutta miksi sitten pitää jäädä sen myyjän kanssa juttelemaan mukavia ja tuhlaamaan myyjän tehokasta työaikaa ja samalla seuraavan asiakkaan aikaa?

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Keskimääräisellä isännällä raha-asioissa ei ole muuta haastetta kuin se, että tavaraa ostetaan budjetin ulkopuolelta. Koskapa sitä budjettia ei yleensä ole olemassa..  ;D Jos tekee talousarvion ja saa pidettyä isommat linjat kurissa, ei tarvitse niin nysvätä sen yksittäisen euron laidassa kiinni.

Miksiköhän maataloustuotteet sitten maksaa niin pirusti? Nähtävästi on jätettävä isännille reilusti tinkausvaraa, kaupanteon kulttuuri alkaa olla kohta ku Egyptissä..  :D
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä