Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pikkujutut raha-asioissa  (Luettu 15069 kertaa)

jusßa

  • Vieras
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Tiedän kans vastaavan tapauksen. Niitä hilppeitä ei millään voi ostaa koko lootaa kerralla vaan kilotavarana, tarkasti laskettuna miten monta hommaan kuluu. Ylimääräisiä kun joutuisi sitten varastoimaan ties miten kauan. Sitten kun taas jotain askartelee niin pääsee käymään ostoksilla.
Mutta jos muutaman tarttee, miksi ostaa koko laatikko mikä sitten pyörii siinä käsissä seuraavat 20 vuotta...
Jotakin harvinaisen kokoista pulttia tai jumalattoman kokoista kiila-ankkuria tms. erikoista ei varmaan kannatakkaan tuoda ylimääräisiä pölyttymään, mutta tarkoitin lähinnä tyyliä että tarvitaan 25 terassiruuvia portaan rakentamiseen -> haen 25. Seuraavalla viikolla rakennetaan kaide 15 ruuvia -> haen 15. Vähän liioitellusti, mutta tyyli on tuo. Menee hakureissuun enemmän kuin sen täyden laatikon hinta.

Mannine

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Kannattaa muistaa, että maatalous on niin yksinkertaista liiketoimintaa, että kaikki melkein on laskettavissa. Ei tässä mitään uskon asioita pyöritellä.

Markkinointi meillä on perustuotteilla (vilja) melko helppoa. Harva yritys pystyy myymään yhdellä puhelinsoitolla kaiken mitä sen on mahdollista tuottaa. Hinnankin voi katsoa lehdestä etukäteen. Hinnoittelunkin on jo joku muu tehnyt puolestasi. Sama koskee tuotantopanoksia.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Kannattaa muistaa, että maatalous on niin yksinkertaista liiketoimintaa, että kaikki melkein on laskettavissa. Ei tässä mitään uskon asioita pyöritellä.

Markkinointi meillä on perustuotteilla (vilja) melko helppoa. Harva yritys pystyy myymään yhdellä puhelinsoitolla kaiken mitä sen on mahdollista tuottaa. Hinnankin voi katsoa lehdestä etukäteen. Hinnoittelunkin on jo joku muu tehnyt puolestasi. Sama koskee tuotantopanoksia.

 Joo, ei täällä yleensä penaalin terävimpiä kyniä ole tällä alalla. Välillä huvittaa se sokea usko tähän touhuun ja sen vanhemman polven lievä ali-arvostaminen. Luullaan että tiedetään kaikki ja osataan tehdä ilman sen vanhan "jarrun" neovojakin. Tottakai nuoret tuovat uusia tuulia, mikä on kehityksen kannalta hyvä asia ja välttämätöntä. Mutta suurimpia säästöjä saatte , hyvät ihmiset, pitämällä sen vanhan parran kanssa välit kunnossa. Vaikea kuitenkaan löytää luotettavampaa ja asialleen vihkiytyneempää, sekä ennenkaikkea halvempaa työntekijää. Hyvät joulut.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

nilihaara

  • Vieras
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
en tiennytkään että osasin tehdä näin hyvän provon ihan tietämättäni. Asiassa olin kuitenkin tuiki tosissani. Itse olen huomannut että ainut mitä kannattaa näissä pikkuostoissa tingata on pyöräyttää ostoskori sieltä kopin kautta ja todeta kauppiaalle että alennukset mukaan. Toki järkeväähän on tehdä vähän tukku tyylistä kauppaa eli ei ota irtona pultteja vaan ottaa samantein sen laatikollisen. Mutta sitten pointiin eli kun aletaan puhumaan llannoitteista, rehuista, polttoöljyistä , konekaupoista, huolloista ja kaikista muista tuotteista jossa lasku nousee tonniin tai pahimmillaan 10000 niin on mahdollista tienata tuhansia euroja harkitsemalla ja tutkimalla, vertaamalla ja kilpailuttamalla. Siellä ne tilan huonon talouden perusasiat on. Jokainen voi laskea paljonko tekee 10 euroa tonnihintaan tilan viljan myynnissä ja sitten miettiä monellako pientarvikkeen tinkaamisella saa saman tulon
  Kun vertaa sun kahta viestiäsi niin nehän ovat aivan erilaisia. Eka on aivan selvä provo, harvalla tilalla on kuitenkaan 500000 liikevaihtoa. Maitotiloilla tulee juuri tuo sokeus kun vauhti kasvaa. Joku vuosi sitten oli valtran lehdessä juttu maitotilasta joka uusi traktoria. Isäntäväki sanoi, traktoria vaihdetaan uuteen silloin  kun se tuntuu hyvältä. Joopa joo.
     Eikä sitä pikkuostosten koria viiti kauppiaalle ittelleen joka kerta esitellä, sehän juuri on vasten sun eka viestiäsi. Keskitetyt ostokset pientavaroissa, ennalta sovitut alennus-%, laskutus kerran kuussa ja nää takaa että saat sen hyde letkun korjattua myös joskus vkl.  Mitä taas siihen viljan myynnin kymppiin tulee niin se on meillä hallussa. Muistat sitten olla valittamatta viljan tai rehujen kalleutta kun se sinne sun kuormaas tiensä löytää.  :D

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Omasta mielestä tuotteiden tai palvelujen ostamisella (maatalouteen) täytyy olla joku kustannusvastaavuus, siis lisätä tuotettuja yksiköitä tai säästää panoksia.
Kummallisuuksia hankinnoissa esimerkiksi:
- ne pakettiauton aluvanteet; tuottavat pirusti enemmän viljaa kun peltivanteet
- ei osteta kalkkia kun "onniinkallistajakasvaailmankin (pH 5,2)"; säästetään niin kovasti ettei ole enää varaa rikastua

Taisi tulla sivuavia esimerkkejä jo aikaisemmin, Sukilla ehkä parhaimmat
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Alumiinivanteiden tuottamaa lisäarvoa mielihyvässä ei voi mitata mitenkään objektiivisesti. Jos alumiinivanteet tuovat mielihyvää enemmän, kuin niiden hinta ostettaessa, on hyvin kannattava ostaa ne heti. Monella muulla ison investoinnin kohdalla on paljon vaikeampaa alkaa laskemaan vaihtoehtoisten investointien nykyarvoa ja kannattavuutta tai jonkin proagrian neuvojan palvelun lisäarvoa vannehankintaan verrattuna. Vannehankinnasta selviää suurin osa Agronettiläisiä ihan omilla investointilaskelmilla, toki vaimot saattavat antaa oman mielipiteensä kuulua ihan pyytämättä ja yllättäin investoimisen jälkeen. :o

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
Omasta mielestä tuotteiden tai palvelujen ostamisella (maatalouteen) täytyy olla joku kustannusvastaavuus, siis lisätä tuotettuja yksiköitä tai säästää panoksia.
Kummallisuuksia hankinnoissa esimerkiksi:
- ne pakettiauton aluvanteet; tuottavat pirusti enemmän viljaa kun peltivanteet
- ei osteta kalkkia kun "onniinkallistajakasvaailmankin (pH 5,2)"; säästetään niin kovasti ettei ole enää varaa rikastua

Taisi tulla sivuavia esimerkkejä jo aikaisemmin, Sukilla ehkä parhaimmat

Nuo Sukin esimerkit mainioita, onneksi oma isä on pihi muttei saita, on ymmärtänyt aikoinaan tuon Ojalan mainitseman kultaisen säännön. Pitää panostaa että voi säästää! :)

Tuo peltivanne huono esimerkki, nehän taitaa nykyään maksaa enemmän kuin perus aluvanteet :D Asia erikseen 20" O.Z tms. ::)

Toisessa ketjussa hyvä esimerkki säästämisestä, hallille/pajalle kannattaa panostaa kunnon hyllyihin ja lokeroihin. Niihin saa jemmattua tarpeellista tavaraa näppärästi ja sen löytääkin ;) Useimmilla lienee nippeliä ja tarvikkeita vaikka kuinka, mutta sitä etsitään kauan ja lähdetään sitten kyliltä hakemaan.

Viimeksi muokattu: 23.12.11 - klo:11:34 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
näistä pikkujutuista tulee vuosien saatossa isoja summia. säästetty euro on muuten paljon arvokkaampi kuin tienattu. tienattu euro pitää tienata joka vuosi uudelleen. maksaa verot yms. samalla liikevaihdolla joku tekee huipputulosta ja joku keikkuu vararikon partaalla, velkaantuu lisää. itse pyrin panostamaan kunnolla tuloksen aikaansaamiseen pitkällä aikavälillä, sillä loppujen lopuksi eletään. rakennukset ja koneet käytetään tarkasti loppuun. mitään ei osteta harkitsematta. mulla ei ole suurimpia tiloja tällä seudulla mutta kannattavuuteen olen tyytyväinen. työtä on sopivasti ja se on mielekästä. kuuta ei kannata taivaalta tavoitella, mutta koko ajan kun tasaisesti kehittää tilaa niin tulokset paranee pikkuhiljaa. vähällä työvoimalla ei voi mahdottomia tehdä. hyvää joulun aikaa kaikille ja menestyksekästä uutta vuotta. on tämä vaan hieno ammatti vaikka välillä haasteellista onkin.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
näistä pikkujutuista tulee vuosien saatossa isoja summia. säästetty euro on muuten paljon arvokkaampi kuin tienattu. tienattu euro pitää tienata joka vuosi uudelleen. maksaa verot yms. samalla liikevaihdolla joku tekee huipputulosta ja joku keikkuu vararikon partaalla, velkaantuu lisää. itse pyrin panostamaan kunnolla tuloksen aikaansaamiseen pitkällä aikavälillä, sillä loppujen lopuksi eletään. rakennukset ja koneet käytetään tarkasti loppuun. mitään ei osteta harkitsematta. mulla ei ole suurimpia tiloja tällä seudulla mutta kannattavuuteen olen tyytyväinen. työtä on sopivasti ja se on mielekästä. kuuta ei kannata taivaalta tavoitella, mutta koko ajan kun tasaisesti kehittää tilaa niin tulokset paranee pikkuhiljaa. vähällä työvoimalla ei voi mahdottomia tehdä. hyvää joulun aikaa kaikille ja menestyksekästä uutta vuotta. on tämä vaan hieno ammatti vaikka välillä haasteellista onkin.

Vähän tulee mieleen että sampankin menestyksen takana on se että on osattu harkita niissä isoissa kuluissa eli koneinvestoinnit, rakennusinvestoinnit jne silloin rahat on riittänyt porrasluutaankin ilman sen enempää draamaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Pikkujutut raha-asioissa


Vähän tulee mieleen että sampankin menestyksen takana on se että on osattu harkita niissä isoissa kuluissa eli koneinvestoinnit, rakennusinvestoinnit jne silloin rahat on riittänyt porrasluutaankin ilman sen enempää draamaa.
[/quote]

Meil on kyllä porrasluuta aika heikossa hapessa, mut onpa toki uus "Mopoauto" apevaunun eesä  8)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Pikkujutut raha-asioissa


Vähän tulee mieleen että sampankin menestyksen takana on se että on osattu harkita niissä isoissa kuluissa eli koneinvestoinnit, rakennusinvestoinnit jne silloin rahat on riittänyt porrasluutaankin ilman sen enempää draamaa.

Meil on kyllä porrasluuta aika heikossa hapessa, mut onpa toki uus "Mopoauto" apevaunun eesä  8)
[/quote]
   No sä nyt joudat sen vanhemman laittaan rengin kanssa laskemaan taimia lämpimästä hytästä.   ;D
  Minä olin tuoreimmalla raivaamassa kaatuneita puita savottateiltä, onneksi ei lumesta ollut riesaa. Viikon kuluttua tämäkin pesti on sitten ohi ja pääsee pohjoiseen nauttimaan kaamoksesta.

roadman

  • Vieras
Vs: Pikkujutut raha-asioissa
näistä pikkujutuista tulee vuosien saatossa isoja summia. säästetty euro on muuten paljon arvokkaampi kuin tienattu. tienattu euro pitää tienata joka vuosi uudelleen. maksaa verot yms. samalla liikevaihdolla joku tekee huipputulosta ja joku keikkuu vararikon partaalla, velkaantuu lisää. itse pyrin panostamaan kunnolla tuloksen aikaansaamiseen pitkällä aikavälillä, sillä loppujen lopuksi eletään. rakennukset ja koneet käytetään tarkasti loppuun. mitään ei osteta harkitsematta. mulla ei ole suurimpia tiloja tällä seudulla mutta kannattavuuteen olen tyytyväinen. työtä on sopivasti ja se on mielekästä. kuuta ei kannata taivaalta tavoitella, mutta koko ajan kun tasaisesti kehittää tilaa niin tulokset paranee pikkuhiljaa. vähällä työvoimalla ei voi mahdottomia tehdä. hyvää joulun aikaa kaikille ja menestyksekästä uutta vuotta. on tämä vaan hieno ammatti vaikka välillä haasteellista onkin.

Suoraan minun ajatusmaailmasta sampan kirjoitus. Tyytyväinen olen myös ollut tuohon malliin.

Hyvin yksinkertainen tapa on seurata kulujen ja liikevaihdon suhdetta. Vielä kun tuloslaskelmassa näkyy kuinka monta % kukin kulu tili on liikevaihdosta niin hyvin helposti näkee minne ne tienatut eurot menee ja mitä jää säästöön.