Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maaseudun Tiede  (Luettu 12894 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maaseudun Tiede
Kyllä se kielto sieltä vielä tulee, veikkaisin että seuraavan 5 vuoden aikana. Siirtymäaika tullee olemaan 10 - 20 vuotta. Pillit pussiin tai pihaton tekoon  :-X. Uskon, että seuraavan viiden vuoden päästä jo yli puolet suomalaisesta maidosta tulee pihatoista joka tapauksessa.
Parsinavetat olisi pudotettu investointituen piiristä jo tälle kaudelle, mutta mtk:n ahkera lobbaus "pelasti" tilanteen.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maaseudun Tiede
Tuo hyvinvoinnin määritelmä perustuu sellaiseen hyvinvointikartoitukseen jossa voi saada hyväksytyn arvosanan ainostaan jos lehmät ovat pihatossa  ::) Jos eläimet ovat parsissa niin vaikka kaikki olisi erinomaista niin lopputulos on että karja kärsii ja that`it  ::)

Muistaakseni tuolla testillä aivan huiput parsinavetat saivat 11 pistettä ja kaikkein surkeimmat, hikisimmät ja ahtaimmat haavajalkapihatot 2,1 poikimakerran karjallaan saavat 14 pistettä. 20 on maksimi johon ei Suomessa pääse mitenkään.

Onkohan palstalla joku joka tekee noita kartoituksia??

Mutta onhan tutkimus tietysti oikeassa, en mä sitä vastaan väitä.
Tuo oli vaan yks osa tutkimusta, myös managementti kartoitettiin.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Savotoija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 323
Vs: Maaseudun Tiede


Muistaakseni tuolla testillä aivan huiput parsinavetat saivat 11 pistettä ja kaikkein surkeimmat, hikisimmät ja ahtaimmat haavajalkapihatot 2,1 poikimakerran karjallaan saavat 14 pistettä. 20 on maksimi johon ei Suomessa pääse mitenkään.



Mitä tuo 20 pistettä vaatii?
Voittajat oppivat toisilta, häviäjät eivät opi keneltäkään, ja keskinkertaiset oppivat itseltään.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Maaseudun Tiede
Tuo hyvinvoinnin määritelmä perustuu sellaiseen hyvinvointikartoitukseen jossa voi saada hyväksytyn arvosanan ainostaan jos lehmät ovat pihatossa  ::) Jos eläimet ovat parsissa niin vaikka kaikki olisi erinomaista niin lopputulos on että karja kärsii ja that`it  ::)

Muistaakseni tuolla testillä aivan huiput parsinavetat saivat 11 pistettä ja kaikkein surkeimmat, hikisimmät ja ahtaimmat haavajalkapihatot 2,1 poikimakerran karjallaan saavat 14 pistettä. 20 on maksimi johon ei Suomessa pääse mitenkään.

Onkohan palstalla joku joka tekee noita kartoituksia??

Mutta onhan tutkimus tietysti oikeassa, en mä sitä vastaan väitä.
Tuo oli vaan yks osa tutkimusta, myös managementti kartoitettiin.

Ai jaa. Mutta, ilmeisesti kysymyksenasettelu oli kuitenkin sellainen että pihatto voittaa 6-0  :D Esim. vaikka että "Onko teillä käytössä karsina siemennettäville eläimille". Jos on niin 10 pistettä, jos ei ole (eli on parsinavetta) niin 0 pistettä.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maaseudun Tiede
Ai jaa. Mutta, ilmeisesti kysymyksenasettelu oli kuitenkin sellainen että pihatto voittaa 6-0  :D Esim. vaikka että "Onko teillä käytössä karsina siemennettäville eläimille". Jos on niin 10 pistettä, jos ei ole (eli on parsinavetta) niin 0 pistettä.
Emmää hemmetti muista noin tarkasti! Sen muistan, että vastaaminen oli työlästä, siihen käytettiin varmaan pari tuntia velimiehen kanssa. Ja sen seurauksena (niinkuin aina kaikenlaisten pysähdytään_miettimään_mitä_tehdään-sessioiden) muutettiin joitain rutiininosia ja käytäntöjä. Eli tyhmästä utelustakin oli hyötyä ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Maaseudun Tiede


Muistaakseni tuolla testillä aivan huiput parsinavetat saivat 11 pistettä ja kaikkein surkeimmat, hikisimmät ja ahtaimmat haavajalkapihatot 2,1 poikimakerran karjallaan saavat 14 pistettä. 20 on maksimi johon ei Suomessa pääse mitenkään.



Mitä tuo 20 pistettä vaatii?

En muista tarkkaan.. Olen kyllä nysvännyt noita papereita joskus.. Vissiin 5 metrisiä käytäviä, oma juoma kuppi joka elukalle (siis myös pihatossa), jotain viikottaisia paloharjoituksia, 5 poikimista/lehmä yms, EI YHTÄÄN haavaa koko karjassa yms. todella vaikeita juttuja.

Sellainen vakiopihatto siis sai jotain 14 pistettä, vissiin talviulkoilutuksella ja laiduntamisella pääsi 16 pisteeseen.

Tästä on kyllä aikaa. Ehkä joku tekee noita vielä nyt ja tietäisi oikeasti.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Maaseudun Tiede
Vuosituhannen vaihteessa olin silloisen työnantajan käskystä istumassa eräässä kokoonpanossa, jossa pohdittiin täkäläisen maidontuotannon tulevaisuutta. Keskusteluissa nousi keskeiseksi kysymykseksi; kuinka saada "perus 20-lehmäset" tilat jatkamaan tuotantoa. Minä sitten esitin omana näkemyksenäni, että monessakin tapauksessa pitäisi kannustaa luopumaan.. Eihän sillä ajatuksella oikein kavereita saanut  ;D

Tiloilla kiertäessään sen vaan näki liian monessa paikassa, että lehmiä pidettiin koska niitä oli talossa aina ollut. Ikäänkuin odoteltiin lupaa joltakin lopettaa tuotanto. Mihinkään ei enää panostettu, odoteltiin vain että homma loppuu omaan mahdottomuuteensa kun räystäät tapaavat viimein maahan. Näissä paikoissa näki sen, että ihmisillä kun ei ole hyvä, niin ei ole eläimilläkään!

Tämä siis ei ole kannanotto alle 40 lehmän karjojen lopettamiseksi, mutta toivottavasti kaikki ovat nykyään mukana omasta halustaan. Investoijat ovat tahtonsa ilmaisseet.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Maaseudun Tiede
Kyllä se kielto sieltä vielä tulee, veikkaisin että seuraavan 5 vuoden aikana. Siirtymäaika tullee olemaan 10 - 20 vuotta. Pillit pussiin tai pihaton tekoon  :-X. Uskon, että seuraavan viiden vuoden päästä jo yli puolet suomalaisesta maidosta tulee pihatoista joka tapauksessa.
Parsinavetat olisi pudotettu investointituen piiristä jo tälle kaudelle, mutta mtk:n ahkera lobbaus "pelasti" tilanteen.

No MTK:han vastustaa mahdollista tulevaa kieltoa vaikka viimeiseen pisaraan  ;D. Itse en näkisi kiellossa mitään ongelmaa, kunhan siirtymäaika olisi riittävän pitkä. MTK ei tajua, että mahdollinen tuleva kielto parantaisi alan kilpailukykyä. Mielestäni uusia parsinavetoita ei tulisi enää tukea, paitsi jos kyseessä on vanhan saneeraus ja tai laajennus.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Maaseudun Tiede
tätä koko keskustelua en ole koskaan ymmärtänyt enkä varmaan koskaan tule ymmärtämään... kaikille samat säännöt ja sillä hyvä. Jos joku haluaa tehdä 30 lehmän kopin niin tehköön, ei se oo multa pois. Totuus vain lienee ettei sitä saa tuottavaksi mut se on toinen tarina. Kaikkien pakkaaminen yhteen xxx kpl yli tavoitteeseen on vain idioottimaista  ::) ::)

mikä hyvinvointitutkimukseen tulee totuus lienee se että navetoita on ruvettu tekemään väljäksi ropottien tulon myötä, jos rakennukset olis tehty jo 20 v sitten nykyohjeilla olisi pienemmissäkin karjoissa hyvinvointi parempaa...

Parsinavetoista suurin osa lienee jo yli 30 v vanhoja, taitaisivat joutaakkin jo kieltää jaloittelu talvelle nyt ainakin pakolliseksi, että ei olis liian kannattavaa  :P ::) :P
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Maaseudun Tiede
En lukenut kyseistä juttua, mutta oma mielipide on että parsinavetat pitäis kieltää laissa  >:(  Eläinten hyvinvoinnin kannalta, kuin myös työntekijöitten työhyvinvoinnin kannalta.

Näin mailma muuttuu. Parsinavetat pannaan. Kun valmistuneeseen pihattoomme kolmekymmentä vuotta sitten päästettiin lehmät, olivat kaikki muut maakunnan lehmät parsinavetoissa tietenkin meidänkin siihen saakka.
Tein pihaton itseni vuoksi en niinkään eläinten vuoksi. Vaimoni hyväksyi pihaton tekemisen lehmien hyvinvoinnin vuoksi sillä kun olimme Kallion pihattoon tutustumassa hänen huomionsa oli että lehmät olivat tyytyväisiä. Näin yli kolmekymmentä vuotta sitten.

Viimeksi muokattu: 24.12.11 - klo:00:48 kirjoittanut paukkula

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Maaseudun Tiede
Vuosituhannen vaihteessa olin silloisen työnantajan käskystä istumassa eräässä kokoonpanossa, jossa pohdittiin täkäläisen maidontuotannon tulevaisuutta. Keskusteluissa nousi keskeiseksi kysymykseksi; kuinka saada "perus 20-lehmäset" tilat jatkamaan tuotantoa. Minä sitten esitin omana näkemyksenäni, että monessakin tapauksessa pitäisi kannustaa luopumaan.. Eihän sillä ajatuksella oikein kavereita saanut  ;D

Tiloilla kiertäessään sen vaan näki liian monessa paikassa, että lehmiä pidettiin koska niitä oli talossa aina ollut. Ikäänkuin odoteltiin lupaa joltakin lopettaa tuotanto. Mihinkään ei enää panostettu, odoteltiin vain että homma loppuu omaan mahdottomuuteensa kun räystäät tapaavat viimein maahan. Näissä paikoissa näki sen, että ihmisillä kun ei ole hyvä, niin ei ole eläimilläkään!

Tämä siis ei ole kannanotto alle 40 lehmän karjojen lopettamiseksi, mutta toivottavasti kaikki ovat nykyään mukana omasta halustaan. Investoijat ovat tahtonsa ilmaisseet.

parsinavettojen vähenevä tapahtuu luonnollisella poistumalla ei siinä tarvita kukkahattu tätejä sormella osoittamaan ja pakottamaan pihaton tekoon jos joku ei taho :P
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Maaseudun Tiede
Vuosituhannen vaihteessa olin silloisen työnantajan käskystä istumassa eräässä kokoonpanossa, jossa pohdittiin täkäläisen maidontuotannon tulevaisuutta. Keskusteluissa nousi keskeiseksi kysymykseksi; kuinka saada "perus 20-lehmäset" tilat jatkamaan tuotantoa. Minä sitten esitin omana näkemyksenäni, että monessakin tapauksessa pitäisi kannustaa luopumaan.. Eihän sillä ajatuksella oikein kavereita saanut  ;D

Tiloilla kiertäessään sen vaan näki liian monessa paikassa, että lehmiä pidettiin koska niitä oli talossa aina ollut. Ikäänkuin odoteltiin lupaa joltakin lopettaa tuotanto. Mihinkään ei enää panostettu, odoteltiin vain että homma loppuu omaan mahdottomuuteensa kun räystäät tapaavat viimein maahan. Näissä paikoissa näki sen, että ihmisillä kun ei ole hyvä, niin ei ole eläimilläkään!

Tämä siis ei ole kannanotto alle 40 lehmän karjojen lopettamiseksi, mutta toivottavasti kaikki ovat nykyään mukana omasta halustaan. Investoijat ovat tahtonsa ilmaisseet.

parsinavettojen vähenevä tapahtuu luonnollisella poistumalla ei siinä tarvita kukkahattu tätejä sormella osoittamaan ja pakottamaan pihaton tekoon jos joku ei taho :P

Parsinavetta on hauska sana. Varmasti joskus joku sukkia korjaillut, mutta rukouksen unohtanut, nunna on joskus hihkaissut "Parsin avetta"  :o

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maaseudun Tiede
tää totaalisen hyvinvoiva lehmä on mielenkiintoinen käsitys. Kaikenlaisia ohjeistuksia esitetään oikealle ja vasemmalle mutta aina tahtoo löytyä aukkoja. Kun katsoo vielläkin suomen menestyvimpiä navetoita niin kärkipäässä on vielläkin parsinavetoita sekä tuotoksen, talouden, poikimavälin, sekä keskipoikimakerran mukaan. Pihatto on kyllä omalla tavalla hyvä mutta heikompia sorretaan auttamatta isoissa laumoissa. Joskus olen miettinyt lehmälle elämää 5*5 metrisessä kopissa missä vierustoverit on neljällä sivulla mutta niiden kanssa ei joudu tappelee jos ei halua. Rehu ja lypsy tulis kellon mukaan ja aina olis kuiva makuupaikka. Asioista tietämätön ihminen tuomitsis tietenkin heti mutta mikä mahtais olla todellisuus.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12252
  • Virolaista kiitos!
Vs: Maaseudun Tiede
Kyllä mää luin ton jutun. Ikäväähän se on jos homma tosiaan menee noin :'( Tarkoittaa kai sitä, että pienillä karjoilla ja vanhoissa tiloissa työskenteleminen aiheuttaa työuupumuksen ja hommasta ei jää mitään käteen. Olen kyllä menettänyt uskoni yli 20 lehmän navetoihin ja tähän suuruuden ekonomiaan. Juuri noiden riskien takia. Minun mielestäni optimi on se, että isäntä tai oma perhe pystyy hoitamaan ne elukat jotka navetassa on. Vierastan tätä kulttuuria, että ryssäläisillä rengeillä teetetään kaikki hommat ja isäntä itse ei pysty enää muuhun kuin johtamaan toimintaa (perseelleen). Ja sitten rutistaan ja kovaa. Vaikeeta tuollaista tutkimusta on tietenkin kumota. Harmittaa vaan nykyinen kehitys ::)
Työuupumuksen voin allekirjoittaa. En tuota "renkien" halveksuntaa. Maaseudulla on miljoona pientä pajaa, jossa on töissä yrittäjän lisäksi pari-kolme työntekijää. Sellainen on aika ihanteellinen hoidettava, tarvittaessa on vähän joustonvaraa eikä kukaan pala loppuun. Mä vierastan tuota sun yksinyrittämisen ihanuutta. Milloin se pariskunta pitää yhteistä hetkeä, jos aina on jompikumpi töissä? Lomittajanko avulla, luuletko? Ei....se on koettu ja jätetty. Ei paluuta.

Sitten vielä tää kokojuttu. En usko koon olevan lopulta syy eläinten hyvinvointiin, vaan seuraus. Hyväkään navetta ei ole eläinystävällinen, jos manakementti on persuuksista. Viime kädessä sen eläimen ja ihmisen hyvinvoinnin tekee se ihminen, toimillaan ja valinnoillaan. Rakenteet ja tekniikka voivat helpottaa tai pahentaa tilannetta. Ne on neutraaleja, ihminen ei. Isompien tilojen etuna on kerroin, tekemällä asiat fiksusti ja hyvin tulee tulosta. Pienessä se ei näy, ei vaikka tuettaisiin kuinka....
Kyllä sitä voi investoida 20 lehmän pihattoonkin, että saa hommat toimimaan nykyaikaisella tavalla, eikä ole sidottu vieraaseen työvoimaan :)

Mää en sekoittaisi pieniä pajoja maatilaan, koska kyseessä on aivan eri tyyppinen puulaaki.

Meillä oli vierasta työvoimaa vakinaisessa työsuhteessa vuoteen -84 asti. Hyviä renkejä ja oikeita työmiehiä, joilta homma kävi. Kaikesta huolimatta viimeisen lähdettyä talosta, isä totesi, että hän ei kerta kaikkiaan jaksa enää pelata tämän vieraantyövoman kanssa. Nyt tehdään itse ne hommat mitä keritään ja jaksetaan. Se oli ihan hyvä päätös ja sen jälkeen talo alkoi vaurastua. :)

Kukaan muu ei niitä hommia tee sillä tavalla kuin isäntä itse ja renki tekee sen mitä renki tekee. Tiedän tämän kun olen muualla töissä ja katselen kuinka rengit näitä hommia patruunalle tekee :)

Emmä kiistä noita sinun valintojasi, minä olen vaan konservatiivinen ja asioista eri mieltä ;)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66094
Vs: Maaseudun Tiede
ihan hyviä näkökantoja!   ja se kertoo sen että ei meitä läävässä sitten pidetäkään lehmiä 150 vuotta!

 muutama vuosi olis vielä jälellä!   ja muutama äpylikii mut.........!                                         noita pihattojakii on näköjään aika monta lajia!   joissain on äpylit kuin jostain suolta karanneita ja toisssa vähemmän sen näkösiä!   ja sit on sellasii että siellä on psukettuja helekutin arkoja ja häiläviä ja muuten sekasta ja sit on ne toiset, käytävät melko puhtaita ja ruokaa ei lattioilla ja lehmätkin tunnistettavia!