Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mittaustodistus  (Luettu 10980 kertaa)

viljelu10

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 100
Mittaustodistus
Mittaustodistus on puukaupassa kauppakirjan jälkeen tärkein paperi.On erilaisia käytäntöjä eri ostajilla ja toimioilla annetaanko
mittaustodistusta vai ei ja minkälainen paperi annetaan.
Mielestäni oikea mittaustodistus on moton mittalaitteen tulostama paperi tai valokopio siitä.Muunlaisilla papereilla ei ole edes
wc-paperin arvoa.Mittaustodistus on annettava mahdollisimman pian hakkuun jälkeen viikon sisällä hakkuusta.
Viime talvena hakkuun jälkeen motoa oltiin laittamassa lavetille kun osuin sattumalta paikalle. Kysyin motokuskilta paljonko
puita tuli.Kuski sanoi tulostaneensa juuri mittaustodistuksen ja näytti sitä,mutta sanoi ettei hän saa antaa sitä myyjälle.
Muuta todistusta en saanut.Kuukauden päästä tilityksessä näin puumäärät,joka 1 puutavaralajin kohdalla oli 15% pienempi
kuin näkemäni todistus.Kun asiaa tiedustelin vastattiin että olin nähnyt väärin.Viikon päästä kuulin että ko.motokuski oli saanut
potkut.Syy;toimiminen vastoin annettuja ohjeita.
Sen tuosta opin,etten tee puukauppaa sellaisen toimijan kanssa joka ei anna oikeaa mittaustodistusta heti hakkuun jälkeen.

nilihaara

  • Vieras
Vs: Mittaustodistus
Mittaustodistus on puukaupassa kauppakirjan jälkeen tärkein paperi.On erilaisia käytäntöjä eri ostajilla ja toimioilla annetaanko
mittaustodistusta vai ei ja minkälainen paperi annetaan.
Mielestäni oikea mittaustodistus on moton mittalaitteen tulostama paperi tai valokopio siitä.Muunlaisilla papereilla ei ole edes
wc-paperin arvoa.Mittaustodistus on annettava mahdollisimman pian hakkuun jälkeen viikon sisällä hakkuusta.
Viime talvena hakkuun jälkeen motoa oltiin laittamassa lavetille kun osuin sattumalta paikalle. Kysyin motokuskilta paljonko
puita tuli.Kuski sanoi tulostaneensa juuri mittaustodistuksen ja näytti sitä,mutta sanoi ettei hän saa antaa sitä myyjälle.
Muuta todistusta en saanut.Kuukauden päästä tilityksessä näin puumäärät,joka 1 puutavaralajin kohdalla oli 15% pienempi
kuin näkemäni todistus.Kun asiaa tiedustelin vastattiin että olin nähnyt väärin.Viikon päästä kuulin että ko.motokuski oli saanut
potkut.Syy;toimiminen vastoin annettuja ohjeita.
Sen tuosta opin,etten tee puukauppaa sellaisen toimijan kanssa joka ei anna oikeaa mittaustodistusta heti hakkuun jälkeen.
  Aivan yleistä toimintaa. Tiedän tuon yhtiön joka ei anna motonauhaa vaan erillisen tulosteen. Huijausta hakkuussa voi tosin muutenkin olla, mahdollisuuksia on rajattomasti.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65964
Vs: Mittaustodistus
voi perkel noita virmoja!   itelle on tulostettu oma lista aina kun kohalle sattunna tahi kuski on heittäny ohimännessään ja koskaan ei oo tarvinna rähistä!                                 noista tappauksista pitäs saada nimet julki että immeiset osais varoa!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5918
Vs: Mittaustodistus
Ehkä paras puunmyyjälle asti tullut moton mittalista on ollut Versowoodilla.
Mukana katkonnan kappale matriisi.
Listasta näkyy 10mm välein olevilla läpimittaluokilla tukkien kappalemäärät eri katkontapituuksille ja prosentti osuudet koko puutavarlajin määrästä.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Mittaustodistus
Ehkä paras puunmyyjälle asti tullut moton mittalista on ollut Versowoodilla.
Mukana katkonnan kappale matriisi.
Listasta näkyy 10mm välein olevilla läpimittaluokilla tukkien kappalemäärät eri katkontapituuksille ja prosentti osuudet koko puutavarlajin määrästä.
Wersowoodilla on ollut asiallinen mittaustodistus, se on toimitettu heti hakkuun jälkeen ja lisäksi ihan oma-aloitteisesti. Metsäliitolla on ollut joku ihmeellinen excel-taulukko jota ei edes joka kerralta ole toimitettu...
Nothing is Something Worth Doing

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Mittaustodistus

 *** Enpä ole moiseen ilmiöön törmännyt. Kyllä aina on mittaustodistus ollut asiallinen ja tottakai sisältäen katkontatiedot. Se onko käytännön katkonta ollut kuinka edullista myyjälle ei tietenkään näy ko. paperista kattavasti. Mutta hajulle siitä pääsee ja jos on valvonut hakkuuta ja nähnyt pöllit ennen ajoa,niin homma on sikäli hanskassa. Mikä firma se ei motolistaa myyjälle anna ?  Laitontahan moinen on.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12242
  • Virolaista kiitos!
Vs: Mittaustodistus
Eikö tuo ole peräti lakisääteinen juttu, että nauhan saa välittömästi hakkuun jälkeen. Vai oliko tämä MHY:n suositusohjeistus. Versolta tosiaan tulee paperia aivan liikaakin.

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Mittaustodistus
Mittapaperien saanti voipi vaikeutua, kunhan riittävän moni menee firmojen bonus- tai muuksi asiakkaaksi. Eihän hyvien kaverien kesken mitään vaatimuksia esitetä.

MHY valtakirjakaupassa ammattilainen on ammattilaista vastassa ja MHY on myyjän puolella. Firman vakiasiakkaana olet sitten yksin ammattilaista vastaan.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

nilihaara

  • Vieras
Vs: Mittaustodistus
Mittapaperien saanti voipi vaikeutua, kunhan riittävän moni menee firmojen bonus- tai muuksi asiakkaaksi. Eihän hyvien kaverien kesken mitään vaatimuksia esitetä.

MHY valtakirjakaupassa ammattilainen on ammattilaista vastassa ja MHY on myyjän puolella. Firman vakiasiakkaana olet sitten yksin ammattilaista vastaan.
  Joo, niin näkyy olevan myyjän puolella joo. Sa....tanan mehtäläiset hakkas kaistan mun pellon reunasta kun LUULIVAT sen kuuluvan naapurin metsään, eikä kuulema ollu karttaa mukana kun tekivät leimikon naapurille oli selitys.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Mittaustodistus
Sa....tanan mehtäläiset hakkas kaistan mun pellon reunasta kun LUULIVAT sen kuuluvan naapurin metsään, eikä kuulema ollu karttaa mukana kun tekivät leimikon naapurille oli selitys.

Sarjassa varsinaiset tunarit.... Varsinkin jos rajalinja oli auki ja jos vielä olisi ollut selvä rajapyykkikin jommassa kummassa reunassa rajattua leimikkoa.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Mittaustodistus
   Puukauppa on luottamuskauppaa. Jos luottamus menee ,niin sitä ei voi aivan helposti palauttaa. Jos firmojen nimiä ei uskalla laittaa, niin melkein arvaa mistä on kotoisin.
 Joskus -60 luvulla kuutiojalkojen aikaan vielä varmuuden vuoksi puut mitattiin etukäteen itse. Silloinkin mittaukset sattui aika lähelle toisiaan.
  Nykyisin mittauspapereista löytyy joka kapula. Ei muuta kuin laskemaan sieltä pinosta.  :D

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Mittaustodistus
No voidaan niitä mittoja räveltää muutenkin kuin mitaustodistusta muokkaamalla, muutetaan vain katkontaa. Äkkiä sanoisin että nyrkkisääntönä kannattaa puut myydä sahoille jos hinta ero ei ole suuri, sahojen kannattaa ajaa kaikki mähdollinen tukiksi kun joutuvat vaihtamaan kuidun suurilta firmoilta.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Mittaustodistus
Olen saanut motolistat ja tiedot mottimääristä konekuskeiltakin ihan pyytämättä, toki olen aktiivisesti pyrkinyt antamaan puunostajille sen kuvan että heidän toimiaan tarkkaillaan... Joskus enson ostomies oli joko vahingossa tai tahallaan mitannut hankintapuukasan 10 mottia pienemmäksi, en tuota itse olis varmaan ikinä edes ajatellut että joku saattais muutaman satasen takia määriä vääristellä. Asia tuli ilmi kun tuttu kuorma-autokuski kirosi että määrät ei pidä kutiaan, joutui sen takia ylimääräisen keikan tekemään loppukalikoitten takia. No empähän ole ensolle senjälkeen myynyt hankinnalla puuta, toki kohta taas ostomiehet muuttuu, joten ehkä myyntiä vois jossain vaiheessa harkitakin. Omaa laiskuuttahan se on kun en ole itse viitsinyt etukäteen mitata mottimäärää kasasta.

Pystykaupan ratkaisi syksyllä se, että metsäliitto lupasi hakata erilleen koivut yhdeltä pieneltä kuviolta. Enson systeemit ei sellaista joustavuutta kuulemma mahdollista... pitäkööt tunkkinsa sitten !
Sinänsä sääli kun ensolla on ammattitaitoisimmat ja motivoituneimmat hakkuukonekuskit täälläpäin, heidät uskaltaa metsään päästää ihan valvomattakin.

Viimeksi muokattu: 18.12.11 - klo:12:45 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

nilihaara

  • Vieras
Vs: Mittaustodistus
Sa....tanan mehtäläiset hakkas kaistan mun pellon reunasta kun LUULIVAT sen kuuluvan naapurin metsään, eikä kuulema ollu karttaa mukana kun tekivät leimikon naapurille oli selitys.

Sarjassa varsinaiset tunarit.... Varsinkin jos rajalinja oli auki ja jos vielä olisi ollut selvä rajapyykkikin jommassa kummassa reunassa rajattua leimikkoa.
  Ruista puidessa huomasin että oli hakattu. Kaikki ne puut oli jätetty jotka oli kallellaan pellolle ja jotka oli tarkoitus poistaa, mhy laskenu kannoista että n. 9 kuutiota lähtenyt. Kaista oli noin 15 aaria mutta tuleepahan nyt raivattua pelloksi sekin. Rajat oli auki ja pyykit näkyvissä kun ostin alueen 5 vuotta sitten ja halusin suoran rajalinjan. Mutta tämä kai kertoo jotain mhy:n ammattitaidosta. Esim umppi kulkee kaikki leimikot paikantimen kanssa täällä. Tää nyt ei kuulunut aiheeseen kuten tavallista mulla. Muuten olen vähän samoilla linjoilla kuin Hervast.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Mittaustodistus
Sa....tanan mehtäläiset hakkas kaistan mun pellon reunasta kun LUULIVAT sen kuuluvan naapurin metsään, eikä kuulema ollu karttaa mukana kun tekivät leimikon naapurille oli selitys.

Sarjassa varsinaiset tunarit.... Varsinkin jos rajalinja oli auki ja jos vielä olisi ollut selvä rajapyykkikin jommassa kummassa reunassa rajattua leimikkoa.
  Ruista puidessa huomasin että oli hakattu. Kaikki ne puut oli jätetty jotka oli kallellaan pellolle ja jotka oli tarkoitus poistaa, mhy laskenu kannoista että n. 9 kuutiota lähtenyt. Kaista oli noin 15 aaria mutta tuleepahan nyt raivattua pelloksi sekin. Rajat oli auki ja pyykit näkyvissä kun ostin alueen 5 vuotta sitten ja halusin suoran rajalinjan. Mutta tämä kai kertoo jotain mhy:n ammattitaidosta. Esim umppi kulkee kaikki leimikot paikantimen kanssa täällä. Tää nyt ei kuulunut aiheeseen kuten tavallista mulla. Muuten olen vähän samoilla linjoilla kuin Hervast.

  Meikäläiselle kävi siten, ettei Metsäliiton moto tiennyt missä raja kulkee. Sattuuhan sitä ja joillekin satuu enemmän. ;D