Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Esittelykärryjä..  (Luettu 17628 kertaa)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Esittelykärryjä..
45000!!! Huh huh.. Paljollakohan tollasen sitte saa jos on tosissaan? 25000? 30000? Siis pelkän alustan.. Vai ei jaksa kippailla? Taitaa olla parasta kiertää kaukaa...
   Joillakin on taktorissa 150 k€  ja kärryssä 15 k€, mulla ykköstraktorissa 25 k€ ja 14 t koukkukärryssä 30 k€ ja lavat 18 k€, lisäksi 18 t maansiirtovaunu 25 k€. 

winha35

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 185
  • Kyllä lähtee!!!
Vs: Esittelykärryjä..
Heh, mulla on vain vanha velsa 85, ja sillä ajetaan kaikki. Arvo ehkä 2 tonnia.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: Esittelykärryjä..
Heh, mulla on vain vanha velsa 85, ja sillä ajetaan kaikki. Arvo ehkä 2 tonnia.

Niin, mutta mitä sillä ajetaan ::) Pieneen käyttöön ok., mutta jos ajoa enenmmän, tuo 25 tonnin kärrykin halpa. Tiedän, oma kaiken ajokärry 120 tuhti, kun ei ole raaskinut oikeaa kärryä ostaa ja kaveriporukassa paljon oikeita maanajokärryjä. 85 velsalla ajoi yksi isäntä muutaman kuorman, kolmesta kauhallisesta kukkukuorma ;D Toisaalta 18 tonnin multiva paperilla vain tuplasti isompi, käytännössä kuormatila ainakin kolminkertainen kun leveyttä ja pituutta huomattavasti enemmän-> enemmän kukkuraa. Ja kulkee paremmin kuin nuo pikkukipot, ellei käy näin...
Todellisuudessa tuo yhdistelmä melkoisen pitelemätön, nämä tilanteet tänä syksynäkin harvinaisia vaikka märkää ja pehmeää on ollut. Painon ja pidon ylivoimaa 8)


 

Viimeksi muokattu: 15.12.11 - klo:21:20 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5911
Vs: Esittelykärryjä..
Heh, mulla on vain vanha velsa 85, ja sillä ajetaan kaikki. Arvo ehkä 2 tonnia.

Niin, mutta mitä sillä ajetaan ::) Pieneen käyttöön ok., mutta jos ajoa enenmmän, tuo 25 tonnin kärrykin halpa. Tiedän, oma kaiken ajokärry 120 tuhti, kun ei ole raaskinut oikeaa kärryä ostaa ja kaveriporukassa paljon oikeita maanajokärryjä. 85 velsalla ajoi yksi isäntä muutaman kuorman, kolmesta kauhallisesta kukkukuorma ;D
85 Velsassa on lisäksi soraa ajaessa se ongelma ettei etulaitaa vasten voi kukuttaa lavaa ihan täyteen. Oikein kunnon kukulla ei nouse kipistä ensimmäinenkään putki, sopivalla kuormallakin toista putkea voi joutua avittamaan kytkimellä nytkäyttäen...  ::)
Ei silti, on sillä toistaiseksi saatu kaikki vähät sorat ja maat ajettua.

Viimeksi muokattu: 15.12.11 - klo:22:05 kirjoittanut bouli

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Esittelykärryjä..
eikös nuo kiret ois mittää?? ite ostin vuoden käytössä olleen kire160, 8800e sis.alv.. pikku luukunki noihin kaiketi saa ja kuivaamoon ainaki pystyy kippaamaan. uutenakaan eivät maksa ku vähä reilun kympin, on rengasta ja vahvaa runkoa. ja onhan noita sitte niillä "viljalaidoillaki".
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

nilihaara

  • Vieras
Vs: Esittelykärryjä..
eikös nuo kiret ois mittää?? ite ostin vuoden käytössä olleen kire160, 8800e sis.alv.. pikku luukunki noihin kaiketi saa ja kuivaamoon ainaki pystyy kippaamaan. uutenakaan eivät maksa ku vähä reilun kympin, on rengasta ja vahvaa runkoa. ja onhan noita sitte niillä "viljalaidoillaki".
   Kiren maansiirtokärryyn on kiva kuormata kun se on niin matala niin saa tarkkaan asetettua isommatkin kivet niin ettei vaurioita perää kipatessa. Kaikki tuo on saatu matalilla renkailla mutta ihan hyvä valinta. Ylikuormittamalla ja räiskämällä saa joka kärrystä romua ja juuri tuo kivenajo on monen kärryn surma. Itse ajan lähes kaiken viljan talven aikaan tiloille ja myllylle, lisäksi lavoja on vuokralla ja ne siirretään. Koukkuvaunu tuli vahingossa juuri esittelyvaununa kymmenisen vuotta sitten ja maansiirtovaunu 6vuotta vanhana ja ajamattomana. Multaa seulotaan noille Cobran kauhalla kun joku sattuu tartteen.

realisti

  • Vieras
Vs: Esittelykärryjä..
ihan vaan sen verran tartteen mainostaa että kattelkaas huvikseen millainen on suomalaisten / virolaisten kilpailevien kärryn telit ja rungot verrattuna vastaaviin profi-mallin ERT vaunuihin. tänään kaverin kanssa kierrettiin sissimässä tuhti, junkkari multiva, teko ja palms. Ainoa jonka telin navat ja tapitukset ovat lähellä ert:tä on multiva, Teko (ferrel) näytti todella järeältä mutta tarkempi tutkimus osoitti napa-akseli olevan putki jossa on lappu päässä kun ertissä se on pari senttiä pienempi mutta umpinainen.
runko on useissa vaunuissa todella miehekkään järeän näköinen 300x150 putkipalkki, mutta ohuin löydetty on 4mm ja useimmat 6mm. Sama lujuus saavutetaan ERT:ssä 250x150x8 palkilla, mutta lava on 5cm alempana (ei näytä yhtä uskottavalta kuin 300mm ;)) Osassa vaunuja puuttuu takalaidan lukitus kokonaan, ja aisanjousto on lisähintaa jopa yli 2000€
No jokainen ajaa millä tahtoo, mutta joku aiempana ketjussa moitti virolaista huonoksi niin täytyy vähän korjata. ;D Eihän toki 13 500€:llä saa täydellistä dumpperia mutta hyvän 18tn vaunun sillä kyllä saa.

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Esittelykärryjä..
ihan vaan sen verran tartteen mainostaa että kattelkaas huvikseen millainen on suomalaisten / virolaisten kilpailevien kärryn telit ja rungot verrattuna vastaaviin profi-mallin ERT vaunuihin. tänään kaverin kanssa kierrettiin sissimässä tuhti, junkkari multiva, teko ja palms. Ainoa jonka telin navat ja tapitukset ovat l ähellä ert:tä on multiva, Teko (ferrel) näytti todella järeältä mutta tarkempi tutkimus osoitti napa-akseli olevan putki jossa on lappu päässä kun ertissä se on pari senttiä pienempi mutta umpinainen.
runko on useissa vaunuissa todella miehekkään järeän näköinen 300x150 putkipalkki, mutta ohuin löydetty on 4mm ja useimmat 6mm. Sama lujuus saavutetaan ERT:ssä 250x150x8 palkilla, mutta lava on 5cm alempana (ei näytä yhtä uskottavalta kuin 300mm ;)) Osassa vaunuja puuttuu takalaidan lukitus kokonaan, ja aisanjousto on lisähintaa jopa yli 2000€
No jokainen ajaa millä tahtoo, mutta joku aiempana ketjussa moitti virolaista huonoksi niin täytyy vähän korjata. ;D Eihän toki 13 500€:llä saa täydellistä dumpperia mutta hyvän 18tn vaunun sillä kyllä saa.

Ilmeisesti meidänkin maansiirtovaunu tommoinen ERTti on, käytettynä suomesta ostettiin. Erittäin tyytyväisiä ollaan kyllä oltu. Pienetkin yksityiskohdat tuntuu olevan todella hyvin mietitty. Raudassa ei tosiaan olla säästelty  :)
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

nilihaara

  • Vieras
Vs: Esittelykärryjä..
ihan vaan sen verran tartteen mainostaa että kattelkaas huvikseen millainen on suomalaisten / virolaisten kilpailevien kärryn telit ja rungot verrattuna vastaaviin profi-mallin ERT vaunuihin. tänään kaverin kanssa kierrettiin sissimässä tuhti, junkkari multiva, teko ja palms. Ainoa jonka telin navat ja tapitukset ovat lähellä ert:tä on multiva, Teko (ferrel) näytti todella järeältä mutta tarkempi tutkimus osoitti napa-akseli olevan putki jossa on lappu päässä kun ertissä se on pari senttiä pienempi mutta umpinainen.
runko on useissa vaunuissa todella miehekkään järeän näköinen 300x150 putkipalkki, mutta ohuin löydetty on 4mm ja useimmat 6mm. Sama lujuus saavutetaan ERT:ssä 250x150x8 palkilla, mutta lava on 5cm alempana (ei näytä yhtä uskottavalta kuin 300mm ;)) Osassa vaunuja puuttuu takalaidan lukitus kokonaan, ja aisanjousto on lisähintaa jopa yli 2000€
No jokainen ajaa millä tahtoo, mutta joku aiempana ketjussa moitti virolaista huonoksi niin täytyy vähän korjata. ;D Eihän toki 13 500€:llä saa täydellistä dumpperia mutta hyvän 18tn vaunun sillä kyllä saa.
    Jep, mutta rautaa on monenlaista, ei se palkin koko kaikkea kerro. Samoin rengaskoko, pienemmillä vain teille mutta 600-26,5 voi lähteä jo maastoonkin. Kärryjä on tosiaan joka lähtöön ja kaikilla ajaa kun muistaa pitää järjen mukana, irtolavassa vaan materiaalin huomaa heti kun lava joutuu kuorman kanssa melko tiukalle.  On ne kaverit vähän ihmetelleet tuon kalajokisen telejä kyllä.  :)

Savotoija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 323
Vs: Esittelykärryjä..
Täälläkin 14t ERT ja oon tykänny kovasti. 6mm hardox pohja, 600 renkaat, viljakasetti ja tuotuna kotipaikkakunnalle 10k€

Ois vaan pitäny raaskia ottaa laitoihinkin hardoxia...   :'(
Voittajat oppivat toisilta, häviäjät eivät opi keneltäkään, ja keskinkertaiset oppivat itseltään.

winha35

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 185
  • Kyllä lähtee!!!
Vs: Esittelykärryjä..
Heh, mulla on vain vanha velsa 85, ja sillä ajetaan kaikki. Arvo ehkä 2 tonnia.

Niin, mutta mitä sillä ajetaan ::) Pieneen käyttöön ok., mutta jos ajoa enenmmän, tuo 25 tonnin kärrykin halpa. Tiedän, oma kaiken ajokärry 120 tuhti, kun ei ole raaskinut oikeaa kärryä ostaa ja kaveriporukassa paljon oikeita maanajokärryjä. 85 velsalla ajoi yksi isäntä muutaman kuorman, kolmesta kauhallisesta kukkukuorma ;D Toisaalta 18 tonnin multiva paperilla vain tuplasti isompi, käytännössä kuormatila ainakin kolminkertainen kun leveyttä ja pituutta huomattavasti enemmän-> enemmän kukkuraa. Ja kulkee paremmin kuin nuo pikkukipot, ellei käy näin...
Todellisuudessa tuo yhdistelmä melkoisen pitelemätön, nämä tilanteet tänä syksynäkin harvinaisia vaikka märkää ja pehmeää on ollut. Painon ja pidon ylivoimaa 8)

No joo käyttö onkin vähäistä. Paskaa 500 mottia, maata ja muuta roinaa satunnaisesti. Kippi ei kyl meinaa nousta kun 13 kuution laidoilla tasakuuorma päällä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Esittelykärryjä..
45000€ !? tuolla hinnalla myyn 3 kappaletta todella raskaaseen käyttöön kelpaavia kippivaunuja, itsekin ajattelin koukkua mutta ei taida maatalous ja maansiirtokäyttöön olla mitään järkee. Tolla rahalla saa myös kunnon lavetin ja vielä 2 perävaunua.
Toki koukku puoltaa paikkaansa kun tehdään jotain erikoishommaa.
  Ei koukusta olekkaan maansiirtoon, sitä varten on mulla pohjalaisten tekele. Koukku on vaan hyvä kun yksin pui ja siirtää viljaa niin lavoja voi lykkiä valmiiksi eikä tarvitse päivänvaloa tuhlata viljansiirtoon.

... Kun on pellot lähellä/ sopivan pieni puintikapasiteetti. Kymmenen, viidentoista kilometrin siirtomatkalla alkaa tuntumaan hullulta ajella toiseen suuntaan tyhjillään, ellei pellot hyvin keskitetysti jolloin tyhjäajo vähenee mepa kuormilla.


Joo, se onkin komiaa, kun vie viljaa edestakaisin, mutta ompa tehokasta kun on mepa kuormat!!  ::)
   Minäkin hetken ihmettelin mutta hokasin mitä ijasja tarkoitti.  Pelloista 90 % on alle 3km ja suurin osa niistäkin samaan suuntaan niin hukka ajoa vähemmän.  Yksi vaihtolavoista tuli "edullisesti" virosta mutta yhtään lavaa ei sieltä tule enää. Hydraulisen lukituksen mitoista ei haisuakaan , kiskot päin persettä ja rautaa niin pehmyttä että ei tosiaan kestä kyllä muuta kuin kauraa. Kiitos ei halpakärryille, jos otat hyvän se kestää isältä pojalle.
Mä en tajunnu kyllä vieläkään??
Viekö se iljaska paskaa, kalkkia, tyhjiä lavoja seuraavax syksyx kolmee kerralla vai maatalouskoneita vai mitä sinne pellolle takaisinpäin??
Itekki vien kyllä paskaa, paalikuormien "meno"kuormina, mutta viljan kanssa en kyllä sottaa. Viljakuormien kanssa "meno"kuormana tyhjä kärry, miten se koukkukärry asiaa tehostaa, aisa molemmissa?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: Esittelykärryjä..
45000€ !? tuolla hinnalla myyn 3 kappaletta todella raskaaseen käyttöön kelpaavia kippivaunuja, itsekin ajattelin koukkua mutta ei taida maatalous ja maansiirtokäyttöön olla mitään järkee. Tolla rahalla saa myös kunnon lavetin ja vielä 2 perävaunua.
Toki koukku puoltaa paikkaansa kun tehdään jotain erikoishommaa.
  Ei koukusta olekkaan maansiirtoon, sitä varten on mulla pohjalaisten tekele. Koukku on vaan hyvä kun yksin pui ja siirtää viljaa niin lavoja voi lykkiä valmiiksi eikä tarvitse päivänvaloa tuhlata viljansiirtoon.

... Kun on pellot lähellä/ sopivan pieni puintikapasiteetti. Kymmenen, viidentoista kilometrin siirtomatkalla alkaa tuntumaan hullulta ajella toiseen suuntaan tyhjillään, ellei pellot hyvin keskitetysti jolloin tyhjäajo vähenee mepa kuormilla.


Joo, se onkin komiaa, kun vie viljaa edestakaisin, mutta ompa tehokasta kun on mepa kuormat!!  ::)
   Minäkin hetken ihmettelin mutta hokasin mitä ijasja tarkoitti.  Pelloista 90 % on alle 3km ja suurin osa niistäkin samaan suuntaan niin hukka ajoa vähemmän.  Yksi vaihtolavoista tuli "edullisesti" virosta mutta yhtään lavaa ei sieltä tule enää. Hydraulisen lukituksen mitoista ei haisuakaan , kiskot päin persettä ja rautaa niin pehmyttä että ei tosiaan kestä kyllä muuta kuin kauraa. Kiitos ei halpakärryille, jos otat hyvän se kestää isältä pojalle.
Mä en tajunnu kyllä vieläkään??
Viekö se iljaska paskaa, kalkkia, tyhjiä lavoja seuraavax syksyx kolmee kerralla vai maatalouskoneita vai mitä sinne pellolle takaisinpäin??
Itekki vien kyllä paskaa, paalikuormien "meno"kuormina, mutta viljan kanssa en kyllä sottaa. Viljakuormien kanssa "meno"kuormana tyhjä kärry, miten se koukkukärry asiaa tehostaa, aisa molemmissa?

Vaihtolavakärry = Lavat viedään pellolle aamulla, puidaan päivällä ja illalla haetaan tyhjennettäväksi ja kelkotaan lavat jonnekin muualle. Toiseen suuntaan ajetaan lähes aina tyhjillään, sama kuin veisi kärryjä riviin pellolle odottamaan puintia aamulla ja illalla tyhjentää siirtäen toiseen paikkaan. Ellei pellot samalla suunnalla eli saa tulla tyhjän kärryn kanssa samaan suuntaan kun täyttä hakee, puolet ajosta turhaa pelkällä nupilla/ lavattomalla koukkukärryllä.
Kuski+ pari kärryä, ajaa päivän jyviä eikä turhaa tule lainkaan mikäli saa mennessä kaks tyhjää kärryä pellolle. Ellei riitä, toinen yhdistelmä ajamaan kuormia, lisäkärryt aiheuttaa samaa tyhjänä ajelua edestakaisin... Rekka asia erikseen, kun saa kolme lavaa kerrallaan ja niihin menee viljaa reippaasti.

Lyhyillä matkoilla loistosysteemi, pidemmillä matkoilla ja hajallaan olevilla lohkoilla mahdoton ralli :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Esittelykärryjä..
    Näinhän se on. Olen vain niin huono palkkaamaan ketään muutaman päivän takia. Puinti jakaantuu niin pitkälle ajalle ja hömppäheinät helpottaa joten ei hirveätä stressiä. Pari vuotta sitten katosi aputyövoima maan alle ja nyt odotellaan kun poika varttuu ajamaan. Aikoinaan kerättiin kaukaakin puitavia peltoja mutta nyt huomaa että ihan turhaa kerätä arvotonta tavaraa.  Juuri äsken kävin tyhjäämässä 20 kuution puukuorman jonka taajaman asukas oli raatanut metsästään ja pätkinyt lavan sisään. Kehui tää on maailman paras systeemi kun maan tasosta tehdä rauhassa kuorman.

winha35

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 185
  • Kyllä lähtee!!!
Vs: Esittelykärryjä..
Heh, mulla on vain vanha velsa 85, ja sillä ajetaan kaikki. Arvo ehkä 2 tonnia.

Niin, mutta mitä sillä ajetaan ::) Pieneen käyttöön ok., mutta jos ajoa enenmmän, tuo 25 tonnin kärrykin halpa. Tiedän, oma kaiken ajokärry 120 tuhti, kun ei ole raaskinut oikeaa kärryä ostaa ja kaveriporukassa paljon oikeita maanajokärryjä. 85 velsalla ajoi yksi isäntä muutaman kuorman, kolmesta kauhallisesta kukkukuorma ;D Toisaalta 18 tonnin multiva paperilla vain tuplasti isompi, käytännössä kuormatila ainakin kolminkertainen kun leveyttä ja pituutta huomattavasti enemmän-> enemmän kukkuraa. Ja kulkee paremmin kuin nuo pikkukipot, ellei käy näin...
Todellisuudessa tuo yhdistelmä melkoisen pitelemätön, nämä tilanteet tänä syksynäkin harvinaisia vaikka märkää ja pehmeää on ollut. Painon ja pidon ylivoimaa 8)

No joo käyttö onkin vähäistä. Paskaa 500 mottia, maata ja muuta roinaa satunnaisesti. Kippi ei kyl meinaa nousta kun 13 kuution laidoilla tasakuuorma päällä.

No tuli vähä liioteltua, se on velsa 75.