Tietysti kustannustaso nousee yleisesti mutta onhan tässä vedätyksen makua. Etenkin kotimaisissa koneissa missä ei mitään kehitystä ole tapahtunut. Esim kevythinattavaa simultaa, jota kukaan ei halua, maksaa veroineen kohta 14 000! Takalanan pyynti n 3-4 tonnia.
Traktoreissa on kuitenkin jonkin verran tuotekehityspaineita ja sitä mukaan tulevia kustannuksia, mutta olettaisi että olisi markkinaa myös järkevimmille koneille. Aletaan olla siinä pisteessä missä kone ei yksinkertaisesti maksa itseään takaisin kohtuullisessa ajassa. Pellolla kun ei kasva paremmin vaikka sen päällä ajaa 5x kalliimpi traktori.
Jos joku onnistuu imagolla rakentamaan katteen niin onneksi olkoon, silloin tuote on oikeasti alallaan arvostettu ja sitä mukaan jotakin on tehty oikein. Mieleen tulee lähinnä Kvernelandin aurat ja ehkä Fendt, sekä joitain muita yksittäisiä tuotteita. Sitten on taas rahalla rakennettua imagoa, esim Trelleborg joka on ostanut näkyvyyttä yhtä hyvällä tuotteella kuin muilla. Mielestäni on ihan ok että näillä tuotteilla on hintansa, kun ostaminen on vapaaehtoista, mutta se että romuista pitää maksaa yhtä paljon on kusetusta. Etenkin kun komponenttien valmistus usein tapahtuu halpatuotantomaissa. Quicken kauhat ja laitteet tehdään Kiinassa ja nekin nousee joka vuosi. Vaikka olisikin varaa on vastenmielistä maksaa selvää ylihintaa keskivertotuotteesta.
Yhteiskunnallisesti tämä ei ole järkevää, jossain vaiheessa ostovoima loppuu, tuotanto siirtyy halpamaihin ja tämä maa häviää.