Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Dieselin vuotavat suuttimet  (Luettu 33961 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Dieselin vuotavat suuttimet
Yhden kausityökoneen dieselmoottorin suuttimet/suutin on alkanut vähän vuotaa. Starttaus on vähän ylipitkä ja käynnistyessään laite palkitsee käyttäjänsä komealla savulla ja polttoöljyn katkulla. Käydessään ei enää savuta häiritsevästi... eli ei savuta oikein ollenkaan.

Ilmiö alkoi kelien kylmetessä. Kesällä tuota ei tapahtunut. Joko vika tuli sattumalta kun viileys alkoi tai sitten nämä alle 5 asteen lämpötilat vaan vaikuttavat noin. Ehkä ko. työkoneessa on jopa joku automaattinen "Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?

Mutta. Kysymys: Jos suuttimet/suutin vuotaa niin miten paljon se vuotaakaan? Vuoto ilmeisesti loppuu kun paineet laskevat tarpeeksi. Onko pieni vuoto riski koneen kestävyydelle vai onko se lähinnä ärsyttävä piirre. Voiko löpöä valua vaikka palotila täyteen joka aiheuttaisi sitten isoja ongelmia ja vaikkapa tulipalon pakoputkessa.

Remonttihan ei kovin kalliiksi tietysti tulisi, mutta en pidä polttoöljyn tuoksusta sormissani  ;D

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4426
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....

Perfekt

Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Oletko varma vuotamisesta ?

Siis männänpäälle

Ettei vaan ole normaalia väljän koneen kylmäsavua,,,

Vai vuotiko se ulospäin kun pelkäsit sormiasi ?

 ::)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....

Siinä VOI olla tuollainen. Tämä voisi olla kyllä syynä.. Vika nimittäin alkoi niin yllättäen että tuo analyysini suuttimien vuodosta voi hyvinkin olla väärä. Myönnän... että dieselmoottorien tekniikka ei ole vahvin alani...

Jos Thermostart vuotaa niin vuodon määrä ei voi olla kovin suuri ? Kyseessä lienee muutaman ruokalusikallisen verran? Muistaakseni on oleellista että Thermostartin kuppi on aina löpöä täynnä kun startataan, voiko laite tällaisessa vuodossa tyhjentyä ja kärähtää  :o Siis isolla tulella. Aina täytyy kuitenkin startata hehkun kautta  ???

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Oletko varma vuotamisesta ?

Siis männänpäälle

Ettei vaan ole normaalia väljän koneen kylmäsavua,,,

Vai vuotiko se ulospäin kun pelkäsit sormiasi ?

 ::)

Ei ole normaali savu. Jatkuu vähän liian kauan ja pakokaasu ei ole puhdasta. Jotain erilaista tässä käynnistyksessä on kesään verrattuna. Onhan se normaalia että kiisseli lyö savua taivaalle kylmänä, mutta tämä ei enää mahdu mielestäni aivan normaalin savutuksen haarukkaan.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Thermostartin ohittamisesta:

1. Sähköpiuha EKANA pois
2. Letkut yhteen jotta löpön kierto säilyy

Riittääkö tämä  ???

Tuo on niin vanhaa tekniikkaa (vm. 86) että mikään aivoboksi ei käy riitelemään  ;D

Perfekt

Vs: Dieselin vuotavat suuttimet

Mikä kone ?

näyttääkö tältä ?

kuten Sisu v12 mutta onkin MAN

http://www.youtube.com/watch?v=mz1RYleZCM4&feature=related

 8)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Ei oo V12 vaan 25 V. Siis vuotias  :o

Perfekt

Vs: Dieselin vuotavat suuttimet

Suodattimet ?

Kesälöpöö tankissa

Joskus häiritsee ajoitusta kun ei saa tarpeeksi ruokaa varsinkin jos CAV jakaja pumpulla ?

 :-[

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4426
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Thermostart on sellainen imusarjassa oleva vimpula, johon tulee sähköjohto ja löpöputki.
Värkissä on hehkulanka tms. Kun sille annetaan virtaa avaimen hehkuasennossa, niin se runkokin lämpenee ja siinä oleva venttiili avautuu lämmittyään ja päästää sieltä pikku säiliöstä tippumaan polttoainetta jonka hehku sytyttää. Eli se polttaa pientä liekkiä imusarjassa jotta kone saa lämpimämpää imuilmaa käynnistykseen.

Se venttiili saattaa jäädä vuotamaan vaikka roskasta jolloin se hiljalleen tiputtelee sen säiliöllisensä imusarjaan, ja se määrä varmasti riittää savuttamiseen ja huonoon käyntiin hetkeksi. Säiliö taas koneen käydessä hissuksiin täyttyy uudelleen polttoaineen paluukierrosta tai vastavasta.
Vaikka se vuotaisi koko ajan käydessäkin, niin tippa minuutissa ei välttämättä juuri tunnu missään.
Yleensähän nuo hajoavat niin, että se hehku katkeaa ja värkki lakkaa näin toimimasta. Kuivana - siis ilman löpöä - pidempään hehkuttaminen on tuolle hehkulle pahasta.

Tämä nyt tietysti vain sillä edellytyksellä että koneessa ao. laitos edes on...

Toisaalta jos koneen tankki ei ole suuttimien yläpuolella, niin suuttimista ei edes teoriassa pitäisi voida juurikaan tippua mainittavasti mitään männän päälle. Valumisreitti tankista ruiskupumpun kautta on koneen seisoessa lähes mahdoton. Ja muutenkin tuolla lailla viallinen suutin kyllä näkyisi käynnissä mielestäni muutenkin varsin selvästi.

JOS koneessa Thermostart-tulppa on, niin irroita sen sähköpiuha (tai sulake tai joku ...) ja tuki sille tuleva löpöputki jollakin ja kokeile muutama pidempään seisonut startti. Voi myös ruuvata koko ihmeen pois (tai imuletkun tms) ja kurkata ennen starttia sinne imusarjaan josko sen pohjalla on merkkejä tippuneesta löpöstä. Jos putki antaa myöden, voihan sen Th-tulpan ajon jälkeen myös jättää ulkopuolelle roikkumaan ja katsoa vuotaako se itsekseen.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet

Suodattimet ?

Kesälöpöö tankissa

Joskus häiritsee ajoitusta kun ei saa tarpeeksi ruokaa varsinkin jos CAV jakaja pumpulla ?

 :-[

Talvilaadun moottoripolttööljyä ja karstoitusta sekä savutusta poistavaa "pirun kallista kemikaalia". Ja rivipumppu.

Ehkä tuo aine on oikeasti toiminut ja väljentänyt aukkoja liikaa  :o :o

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Thermostart on sellainen imusarjassa oleva vimpula, johon tulee sähköjohto ja löpöputki.
Värkissä on hehkulanka tms. Kun sille annetaan virtaa avaimen hehkuasennossa, niin se runkokin lämpenee ja siinä oleva venttiili avautuu lämmittyään ja päästää sieltä pikku säiliöstä tippumaan polttoainetta jonka hehku sytyttää. Eli se polttaa pientä liekkiä imusarjassa jotta kone saa lämpimämpää imuilmaa käynnistykseen.

Se venttiili saattaa jäädä vuotamaan vaikka roskasta jolloin se hiljalleen tiputtelee sen säiliöllisensä imusarjaan, ja se määrä varmasti riittää savuttamiseen ja huonoon käyntiin hetkeksi. Säiliö taas koneen käydessä hissuksiin täyttyy uudelleen polttoaineen paluukierrosta tai vastavasta.
Vaikka se vuotaisi koko ajan käydessäkin, niin tippa minuutissa ei välttämättä juuri tunnu missään.
Yleensähän nuo hajoavat niin, että se hehku katkeaa ja värkki lakkaa näin toimimasta. Kuivana - siis ilman löpöä - pidempään hehkuttaminen on tuolle hehkulle pahasta.

Tämä nyt tietysti vain sillä edellytyksellä että koneessa ao. laitos edes on...

Toisaalta jos koneen tankki ei ole suuttimien yläpuolella, niin suuttimista ei edes teoriassa pitäisi voida juurikaan tippua mainittavasti mitään männän päälle. Valumisreitti tankista ruiskupumpun kautta on koneen seisoessa lähes mahdoton. Ja muutenkin tuolla lailla viallinen suutin kyllä näkyisi käynnissä mielestäni muutenkin varsin selvästi.

JOS koneessa Thermostart-tulppa on, niin irroita sen sähköpiuha (tai sulake tai joku ...) ja tuki sille tuleva löpöputki jollakin ja kokeile muutama pidempään seisonut startti. Voi myös ruuvata koko ihmeen pois (tai imuletkun tms) ja kurkata ennen starttia sinne imusarjaan josko sen pohjalla on merkkejä tippuneesta löpöstä. Jos putki antaa myöden, voihan sen Th-tulpan ajon jälkeen myös jättää ulkopuolelle roikkumaan ja katsoa vuotaako se itsekseen.

Kiitos ! Mä teen just täsmälleen noin ja jos vika tällä löytyy niin saanen homman hoidettua. Ehkä käyttämäni karstaa irroittava kemikaali herätti jumittuneen Thermostartin toimimaan ja se kostaa tiputtamalla. Aineen lisäämisellä ja savutuksen ajankohdalla on nimittäin ajallinen yhteys. Kolmas tekijä on kelien kylmeneminen. Kaikki nämä tiedot yhdistettynä kääntävät katseen kohti tuota T-starttia.

....joka toivottavasti laitteesta nyt löytyy  ;D Kyl mä sen sieltä löydän jos siellä sellainen on  :)

Perfekt

Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Oletko varma vuotamisesta ?

Siis männänpäälle

Ettei vaan ole normaalia väljän koneen kylmäsavua,,,

Vai vuotiko se ulospäin kun pelkäsit sormiasi ?

 ::)

Ei ole normaali savu. Jatkuu vähän liian kauan ja pakokaasu ei ole puhdasta. Jotain erilaista tässä käynnistyksessä on kesään verrattuna. Onhan se normaalia että kiisseli lyö savua taivaalle kylmänä, mutta tämä ei enää mahdu mielestäni aivan normaalin savutuksen haarukkaan.

Tälläistä SAVUA

http://www.youtube.com/watch?v=uOj6gPwkiXg&feature=related

 ::)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Oletko varma vuotamisesta ?

Siis männänpäälle

Ettei vaan ole normaalia väljän koneen kylmäsavua,,,

Vai vuotiko se ulospäin kun pelkäsit sormiasi ?

 ::)

Ei ole normaali savu. Jatkuu vähän liian kauan ja pakokaasu ei ole puhdasta. Jotain erilaista tässä käynnistyksessä on kesään verrattuna. Onhan se normaalia että kiisseli lyö savua taivaalle kylmänä, mutta tämä ei enää mahdu mielestäni aivan normaalin savutuksen haarukkaan.

Tälläistä SAVUA

http://www.youtube.com/watch?v=uOj6gPwkiXg&feature=related

 ::)

Kohdassa 28 sek. tulee vähän sopivaa  ;D

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4709
  • Savo savolaisille!
Vs: Dieselin vuotavat suuttimet

Se venttiili saattaa jäädä vuotamaan vaikka roskasta jolloin se hiljalleen tiputtelee sen säiliöllisensä imusarjaan, ja se määrä varmasti riittää savuttamiseen ja huonoon käyntiin hetkeksi. Säiliö taas koneen käydessä hissuksiin täyttyy uudelleen polttoaineen paluukierrosta tai vastavasta.
Vaikka se vuotaisi koko ajan käydessäkin, niin tippa minuutissa ei välttämättä juuri tunnu missään.

Mun 390 fergussa alkoi etummainen  imuventtiili takoa kuvaansa männän pintaan. Konetta hoitanut hoitanut seppä eppäili vian johtuneen nimenomaan tuosta vuotavasta imusarjahehkusta. Ei oo kallis eikä hankala nippeli vaihtaa jos tarve vaaatii. Seuraukset vaihtamattomuudesta voi sitten olla molempia. :o
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-