Yhden kausityökoneen dieselmoottorin suuttimet/suutin on alkanut vähän vuotaa. Starttaus on vähän ylipitkä ja käynnistyessään laite palkitsee käyttäjänsä komealla savulla ja polttoöljyn katkulla. Käydessään ei enää savuta häiritsevästi... eli ei savuta oikein ollenkaan.
Ilmiö alkoi kelien kylmetessä. Kesällä tuota ei tapahtunut. Joko vika tuli sattumalta kun viileys alkoi tai sitten nämä alle 5 asteen lämpötilat vaan vaikuttavat noin. Ehkä ko. työkoneessa on jopa joku automaattinen "Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?
Mutta. Kysymys: Jos suuttimet/suutin vuotaa niin miten paljon se vuotaakaan? Vuoto ilmeisesti loppuu kun paineet laskevat tarpeeksi. Onko pieni vuoto riski koneen kestävyydelle vai onko se lähinnä ärsyttävä piirre. Voiko löpöä valua vaikka palotila täyteen joka aiheuttaisi sitten isoja ongelmia ja vaikkapa tulipalon pakoputkessa.
Remonttihan ei kovin kalliiksi tietysti tulisi, mutta en pidä polttoöljyn tuoksusta sormissani