Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apevarasto  (Luettu 5478 kertaa)

Jemk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Apevarasto
Murskeviljan tuubisäilöntä ei tunnu siltä omalta vaihtoehdolta, koska rotat ja linnut tekevät tuubista seulan, olisi tarkoitus rakentaa apevarasto tai edes laakasiilot tulevaksi syksyksi viljalle ja muulle väkirehulle. Ideoita, kokemuksia, mittoja, tutustumiskohteita yms. tarvittaisiin. Lypsävien määrä on noin 55 tällä hetkellä.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Apevarasto
Älä tasovarastoa tee, tuntuvat olevan kalliita ja linnut sotkee ihan yhtä lailla. Muille väkirehuille pystysiilot ja murskeviljatuubille asfalttipohja ja sen kuuluisan manakementin tsekkaus. Rottia ei ole, jos ympäristö rehutähteistä ja muoviroskarojoista vapaa. Linnut voi pitää verkolla etäällä makkarasta.

Laakasiilo ei ole yhtään sen parempi ratkaisu rottien ja lintujen kannalta ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Apevarasto
Siilopeite siinä makkaran päällä pitää makkaran linnuilta turvassa.
Maaseudun tulevaisuus

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apevarasto
Onkos joku kokeillut muuten varastoida rypsirouhetta makkarassa? Luulisi onnistuvan siinä missä muunkin, eikä ole tiiviydestään niin tarkka. Taitaisi tulla aika edulliseksi jos ostaisi halpana aikana 100 metriä rypsimakkaraa ??

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8353
Vs: Apevarasto
Makkaran päälle parinkymmenensentin korkeuteen ohut lanka häätää linnut.
Mystinen kesälaatumies

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Apevarasto
Poikkea kattomas, jos pystysiilot kiinnostaa.  :D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Koeman

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 196
Vs: Apevarasto
Kuiville jakeille pystysiilot varmaankin helpoin ja hygienian kannalta paras, mutta murskeviljalle tasovarastot selvästi makkaraan helpompi. Viime vuonna oli makkarassa ja en ihan heti kokeile uudestaan. Siilopeite piti linnut poissa ja viljasäilyi hyvin, mutta lumi, verkko, muovi ja vilja olivat kyllä koko talven iloisesti sekaisin. Käytännössä piti melkein käsityönä ottaa vilja.

Jemk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Apevarasto
Sen verran on homma nyt valjennu että 3 laakasiiloa olis tarkoitus rakentaa murskeviljalle ilman kattamista. 5 m leveä, 2 korkea ja noin 22 pitkä.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Apevarasto
Kuiville jakeille pystysiilot varmaankin helpoin ja hygienian kannalta paras, mutta murskeviljalle tasovarastot selvästi makkaraan helpompi. Viime vuonna oli makkarassa ja en ihan heti kokeile uudestaan. Siilopeite piti linnut poissa ja viljasäilyi hyvin, mutta lumi, verkko, muovi ja vilja olivat kyllä koko talven iloisesti sekaisin. Käytännössä piti melkein käsityönä ottaa vilja.

just tätä olen murskeviljamakkaroissa alusta asti vikonu. liikaa käsitöitä.
pitäisin itsekkin laakasiiloja parempana vaihtoehtona murskeviljalle.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apevarasto
Iso traktorin kauha on vähän turhan suuri pienelle makkaralle.

Mä... tekisin sellaisen pienen, etukuormaajalla siirrettävän katoksen. Sitä siirrettäisiin makkaraa pitkin aina pään kohdalla. Estäisi lumen ja veden satamisen suoraan rehuun. Ehkä joku vanhasta lietepytystä sahattu puolikaari palvelisi tarkoituksessa hyvin jos siinä olisi vaan kätevä kahva päällä  ::)

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Apevarasto
Iso traktorin kauha on vähän turhan suuri pienelle makkaralle.

Mä... tekisin sellaisen pienen, etukuormaajalla siirrettävän katoksen. Sitä siirrettäisiin makkaraa pitkin aina pään kohdalla. Estäisi lumen ja veden satamisen suoraan rehuun. Ehkä joku vanhasta lietepytystä sahattu puolikaari palvelisi tarkoituksessa hyvin jos siinä olisi vaan kätevä kahva päällä  ::)

mutta eihä siitä kaikkia lapioimatta minkäänlaisella kauhalla?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apevarasto
Iso traktorin kauha on vähän turhan suuri pienelle makkaralle.

Mä... tekisin sellaisen pienen, etukuormaajalla siirrettävän katoksen. Sitä siirrettäisiin makkaraa pitkin aina pään kohdalla. Estäisi lumen ja veden satamisen suoraan rehuun. Ehkä joku vanhasta lietepytystä sahattu puolikaari palvelisi tarkoituksessa hyvin jos siinä olisi vaan kätevä kahva päällä  ::)

mutta eihä siitä kaikkia lapioimatta minkäänlaisella kauhalla?

Aika vähän ne lapioivat joilla makkara on tasaisella alustalla. Loput saa nääs "keskitettyä" makkaran keskelle helmoja nostelemalla jos muovi on säilynyt ehjänä. Mun mielestäni makkarasta ei viljaa oteta maata myöten vaan vähän ylempää.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Apevarasto
Mulla olisi tarkoitus kokeilla murskeviljasäilöntää ensi vuonna, vanhat siilot olisi joutilaat siihen hommaan, vai onko 6 metriä leveät liika suuret? Meininki olisi käyttää murskeviljaa kylmänä aikana, joten luulisi säilyvän?
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Apevarasto
Iso traktorin kauha on vähän turhan suuri pienelle makkaralle.

Mä... tekisin sellaisen pienen, etukuormaajalla siirrettävän katoksen. Sitä siirrettäisiin makkaraa pitkin aina pään kohdalla. Estäisi lumen ja veden satamisen suoraan rehuun. Ehkä joku vanhasta lietepytystä sahattu puolikaari palvelisi tarkoituksessa hyvin jos siinä olisi vaan kätevä kahva päällä  ::)

mutta eihä siitä kaikkia lapioimatta minkäänlaisella kauhalla?

Aika vähän ne lapioivat joilla makkara on tasaisella alustalla. Loput saa nääs "keskitettyä" makkaran keskelle helmoja nostelemalla jos muovi on säilynyt ehjänä. Mun mielestäni makkarasta ei viljaa oteta maata myöten vaan vähän ylempää.

mutta laakasiilosta ei tarvi lapioida ollenkaan. lapio ja talikko eivät kuulu päivittäiseen käyttöön, ei edes viikottaiseen. jos asiat tehdään oikein niin niitä ei tarvita mihinkään.

Koeman

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 196
Vs: Apevarasto
Mulla olisi tarkoitus kokeilla murskeviljasäilöntää ensi vuonna, vanhat siilot olisi joutilaat siihen hommaan, vai onko 6 metriä leveät liika suuret? Meininki olisi käyttää murskeviljaa kylmänä aikana, joten luulisi säilyvän?

Riippuu tietysti päivittäisistä kulutuksesta, mutta aika leveältä rintaukselta kuulostaa. Tuonhan voisi jakaa välisenällä kahdeksi 3 metriseksi. Sopisi vielä hyvin etukuorjaamajalla ottamaa ja etenemä olisi olisi varmasti riittävä.