Sujuvasti on osa suomalaisistakin "eurooppalaistunut" ja amerikkalaistunut.
Imagot ja brändit strategiat ovat tulleet elintarvikkeisiin ja agraaribisnekseen ja ymmärretään jo aika yleisesti luonnollisena ja hyväksyttävänä osana omaa selviytymistä. Osalla meistä menee vielä aikaa tämän sulattelussa. Alle laitan jo kymmenisen vuotta sitten netissäkin julkaistun luomustrategian (korostukset isolla kirjaimella ovat minun tekemiäni):
(netistä osoitteesta
http://www.netlife.fi/meky/erkki9.html )
"Vuonna 2001 Suomen peltoalasta lienee vähintään 10% luomutuotannossa, ja jos TUKIPOLITIIKKAAN ja MARKKINOINTIIN PANOSTETAAN se voi olla huomattavasti sitä korkeampi. Avainasemassa ovat kuluttajat. Vaikka he ovat asenteellisesti valmiita käyttämään nykyistä enemmän luomutuotteita, heitä ei saada ilman LAAJAMITTAISTA MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ reagoimaan kasvavaan tarjontaan riittävän nopeasti. Siten markkinointiviestinnän kehittäminen rinnan muiden tukitoimenpiteiden kanssa on välttämätöntä.
Hankkeen tärkeimmät yhteistyötahot ovat: * viljelijöiden markkinointiorganisaatiot (Luomu-Liiton AMOR -hanke, alueelliset markkinointiorganisaatiot ja näiden perustettava yhteisyritys), * Luomu-Liitto ry, * Kotimaiset Kasvikset ry, * Hyvää Suomesta elintarvikeprojekti, * Helsingin Yliopiston Mikkelin koulutuskeskus, * MTT:n Ekologisen tuotannon tutkimusasema ja Partala ry, * Ulkomaankauppaliitto
LUOMUOSAAMISTA tai -PROFILOITUMISTA
* Viestintähankeella lisätään koko arvoketjuun TIEDOTUSVÄLINEIDEN KAUTTA kohdistuvaa LUOMUVIESTINTÄÄ. * Luomukampanja sisältää hankkeen suoraan kuluttajaan tuote-esittelyjen, messujen, suoramarkkinoinnin ja materiaalituotannon kautta kohdistuvan toiminnan.* Luomukokki SYNNYTTÄÄ kuluttajissa ja suurkeittiöiden edustajissa POSITIIVISIA ruokaMIELIKUVIA TV-ohjelmissa, messuilla ja reseptipalvelulla. * Luomumerkkihankkeella parannetaan luomumerkin tunnettuutta ja USKOTTAVUUTTA MAINONNALLA.
* Tutkimushanke tuottaa markkina- ja kulutustietoa ja kuluttajatutkimuksia markkinoinnin jamarkkinointiviestinnän suunnittelun tueksi ja tämän hankkeen tulosindikaattoreiden mittaamiseksi. Kaksi viimeksi mainittua hanketta toteutetaan ilman omaa projektivastaavaa hankeen toiminnanjohtajan toimesta. Hankkeen toteuttamiseksi palkataan toiminnanjohtaja, yhteyssihteeri, toimistoapulainen ja viisi projektivastaavaa. * SITOUTTAA koko arvoketju yhteiseen luomumerkitsemisstrategiaan, * edistää ELINTARVIKEKETJUN SITOUTUMISTA LUOMUTUOTANTOON suomalaisen elintarviketalouden strategiana.