Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kokemuksia Clearfield-rypsistä?  (Luettu 36919 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20106
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?

Siinä uudessa on jopa sylinterillä vannaspainotuksen pikasäätö.
-SS-

Ai on vai? Mä olen juurikin harkinnut asentaa sylinterin sen säätöruuvin paikalle että vois säätää painatusta hytistä. Olis tarpeellnen kun samalla lohkolla voi maalaji vaihtua ääripäästä toiseen.

Jos sulla on harmaakantinen niin mulla olis koko pikasäätö.
Laitan kuvan jahka käyn sielä mettänreunassa.
Eli kasetti on, ei optiseed. Mutta kylvävantaat uutta tyyppiä, vetojousikiristyksellä.

-SS-

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?

Siinä uudessa on jopa sylinterillä vannaspainotuksen pikasäätö.
-SS-

Ai on vai? Mä olen juurikin harkinnut asentaa sylinterin sen säätöruuvin paikalle että vois säätää painatusta hytistä. Olis tarpeellnen kun samalla lohkolla voi maalaji vaihtua ääripäästä toiseen.

Jos sulla on harmaakantinen niin mulla olis koko pikasäätö.
Laitan kuvan jahka käyn sielä mettänreunassa.
Eli kasetti on, ei optiseed. Mutta kylvävantaat uutta tyyppiä, vetojousikiristyksellä.

-SS-

Eikös se sylinteri ole niissä vanhoissa punaisissa malleissa sitä varten, että sillä saa nostettua vantaat ylös samalla kun nostaa konetta? Tomii kai ajatellulla tavalla vanhan linjan massikoissa joissa kippiliitin paineistuu nostosylinterin kanssa. En kyllä ymmärrä mitä sillä saavutetaan kun lannoitevantaat kun kumminkin tukkeutuu jos paikaltaan laskee. Tai ainakin noin mulle on sitä sylinteriä perusteltu. Onnistuuko sillä painatuksen säätö tarkasti?

Viimeksi muokattu: 23.10.15 - klo:20:54 kirjoittanut V.viljelijä

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20106
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?

Siinä uudessa on jopa sylinterillä vannaspainotuksen pikasäätö.
-SS-

Eikös se sylinteri ole niissä vanhoissa punaisissa malleissa sitä varten, että sillä saa nostettua vantaat ylös samalla kun nostaa konetta? Tomii kai ajatellulla tavalla vanhan linjan massikoissa joissa kippiliitin paineistuu nostosylinterin kanssa. En kyllä ymmärrä mitä sillä saavutetaan kun lannoitevantaat kun kumminkin tukkeutuu jos paikaltaan laskee.

Ai on vai? Mä olen juurikin harkinnut asentaa sylinterin sen säätöruuvin paikalle että vois säätää painatusta hytistä. Olis tarpeellnen kun samalla lohkolla voi maalaji vaihtua ääripäästä toiseen.

Jos sulla on harmaakantinen niin mulla olis koko pikasäätö.
Laitan kuvan jahka käyn sielä mettänreunassa.
Eli kasetti on, ei optiseed. Mutta kylvävantaat uutta tyyppiä, vetojousikiristyksellä.

-SS-

Mä ajattelin, et se on sitä varten, et sais pahnatollon pudotetuksi ajaessa ?  ;D ;D

-SS-

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?
Ihte harmaakantisella jukolla opetellu rypsin ´kylvön ja mielestäni se kylvi
yllättävän tasaseen ,ei erottunut kylvörivit.

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?

Mä ajattelin, et se on sitä varten, et sais pahnatollon pudotetuksi ajaessa ?  ;D ;D

-SS-

No tuo kuulostais järkevämmältä perustelulta.  :D

rantajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?
12ha aurea rypsi kylvetty tänä vuonna,keskisato 1700kg/ha.Hyvä ja puhdas kasvusto,jos meinaat kylvää kevätrypsi suosittelen tämä lajike.

Jutun Vintti

  • Vieras
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?
Onko olemassa CL-rapsia?. Mielestäni ainakin Etelä-Suomessa kannattaa rypsin sijasta kylvää mieluummin rapsia, koska se on satoisampaa, ja ehtii kyllä valmistua, kun ehti tänäkin vuonna, vaikka kylvö tapahtuikin vasta 25.5.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20106
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?
Onko olemassa CL-rapsia?. Mielestäni ainakin Etelä-Suomessa kannattaa rypsin sijasta kylvää mieluummin rapsia, koska se on satoisampaa, ja ehtii kyllä valmistua, kun ehti tänäkin vuonna, vaikka kylvö tapahtuikin vasta 25.5.

On, mutta ei satoero näyttäisi olevan korjuuaikariskin sekä lisääntyneen ötökkäriskin arvoinen.
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/kylvosiemen/oljykasvien-siemenet/kevatrapsi-dk-7130-cl-hybridi-peitattu-15-miljoonaa-clearfield-lajike/

-SS-

rantajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?
Onko olemassa CL-rapsia?. Mielestäni ainakin Etelä-Suomessa kannattaa rypsin sijasta kylvää mieluummin rapsia, koska se on satoisampaa, ja ehtii kyllä valmistua, kun ehti tänäkin vuonna, vaikka kylvö tapahtuikin vasta 25.5.
Paljonko sato?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20106
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?
Mildola on koemielessä viljelyttänyt Roundup Ready - rapsilajikkeita. Tämä CL on marginaaliteknologia, joka sumuttaa RR-lajikkeita ja GMO:ta pelkääviä ympäristöjärjestöjä, hyväksymään viljatyyppisen pienannosaineen kestäviä ristikukkaislajikkeita.

Kummassakin tulee olemaan (olemattoman pieni) mahdollisuus, että sukulaisrikkakasvit alkavat kestää myös näitä Express SX:ää et al, eli viljanviljely saattaa joutua maksamaan öljykasvimiesten tuotot, kun joudutaan siirtymään takaisin fenoksihappoihin ja kalliimpin aineisiin. Samoin Broadway- ja Monitor-tyyppiset aineet eivät samasta syystä mahdollisesti enää tehoa yksinään ristikukkaisiin, vaan tarvitaan lisäkomponentteja.

Tämä on kuitenkin pieni riski, itse kyllä tykkäisin enemmän RR-lajikkeesta, pääsisi mainoskuvien mukaisiin täysin puhtaisiin peltoihin, melkoisen edullisesti, ja voisin jopa harkita jonkun MF suorakylvökoneenkin hankkimista silloin ?

http://www.ruokatieto.fi/uutiset/mildolan-sopimustuottajat-viljelivat-gm-rapsia-1999

-SS-

Viimeksi muokattu: 24.10.15 - klo:12:24 kirjoittanut -SS-

Jutun Vintti

  • Vieras
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?
Onko olemassa CL-rapsia?. Mielestäni ainakin Etelä-Suomessa kannattaa rypsin sijasta kylvää mieluummin rapsia, koska se on satoisampaa, ja ehtii kyllä valmistua, kun ehti tänäkin vuonna, vaikka kylvö tapahtuikin vasta 25.5.
Paljonko sato?

1800 kg/ha

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20106
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?
Onko olemassa CL-rapsia?. Mielestäni ainakin Etelä-Suomessa kannattaa rypsin sijasta kylvää mieluummin rapsia, koska se on satoisampaa, ja ehtii kyllä valmistua, kun ehti tänäkin vuonna, vaikka kylvö tapahtuikin vasta 25.5.
Paljonko sato?

1800 kg/ha

Eli 100 kg maksaa 35 euroa. Saako sillä ne kolme ylimääräistä kirppa (?) ruiskutusta. Voi kuitenkin olla, että ei tarvitse edes ruiskuttaa, silloin rapsin lujakortisuus on rypsin rinnalla etu. Itsellä vaan muistuu jotain 35 v sitten jokunen pioneeri rapsiyrittäjä, jotka lilluivat kuraisella marraskuun pellolla, liukkaan pikkuroudan päällä. Lätäköt vaan rapisi puimurin pyörän alla.

Toisaalta, esimerkiksi Ylistarossa 2000 luvusta lähtien kasvukauden tehoisan lämpötilan summa on lisääntynyt 14% verrattuna kauteen 1966-2000 (Maaseudun Tiede 1/2012) , eli kevätrapsi onnistuu siinä suhteessa paremmin kuin "vanhaan aikaan"

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20106
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?
Mielestäni ainakin Etelä-Suomessa kannattaa rypsin sijasta kylvää mieluummin rapsia, koska se on satoisampaa, ja ehtii kyllä valmistua, kun ehti tänäkin vuonna, vaikka kylvö tapahtuikin vasta 25.5.

Valmistumisajan ero 90-luvun Raison konsulentin mukaan on jopa 3 viikkoa, normaalisyksyinä. Eli kylvön pitäisi tapahtua 3 viikkoa aikaisemmin kuin rypsillä, jos meinaa samoihin aikoihin puira..

"Rapsi tarvitsee merinäköalan", sanoivat papat ennen vanhaan.

-SS-

Köntys

  • Vieras
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?

Eli 100 kg maksaa 35 euroa. Saako sillä ne kolme ylimääräistä kirppa (?) ruiskutusta.
-SS-

Mitkä ihmeen kolme ylimääräistä kirpparuiskutusta?  :o

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20106
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kokemuksia Clearfield-rypsistä?

Eli 100 kg maksaa 35 euroa. Saako sillä ne kolme ylimääräistä kirppa (?) ruiskutusta.
-SS-

Mitkä ihmeen kolme ylimääräistä kirpparuiskutusta?  :o

Koska rapsi on kylmässä kuivuvassa savessa stressaantuneena viikkokaupalla sirkkalehtivaiheessa ja alun kasvulehtivaiheessa, myöhäisen multamaan kylvön rypsiin verrattuna, on rapsikuoriainen torjuttava. Avenan rapsikurssilla tämä Albin Gunnarsson on esittänyt kolmen ruiskutuksen kirppaohjelman:

"Gunnarsonin mukaan maakirppojen torjuntakynnys on silloin, kun 30 % sirkkalehdistä on syöty. Maakirpat ovat hyvin ahneita ja ero 20 % ja 30 % tuhon välillä voi olla jopa alle päivä, joten kasvustoja täytyy tarkkailla usein. Ruiskutukset rapsikuoriasia vastaan pitää suunnitella niin, ettei synny resistenssiä. Ruotsalaisten kokeiden perusteella 1) ensimmäinen käsittely kannatta tehdä Avauntilla, tämän jälkeen 2)  mahdollisesti Plenumilla, ja 3) viimeinen ruiskutus käyttäen Biscayaa/Mospilania tai Mavrikia."

Ei koske kukkamultia ja/tai Pohjanmaata.

-SS-