No mulla on laahavannasjuko. Ei tuki rypsinsilppu yhtään. Lapiorulla+ joustopiikki. on kylvömuokkaus. Varmaan pelkkä joustopiikkikin 2x riittäis.
Miten Jukossa hallitset keskiosan vantaitten syvälle menemistä. Lisäksi etu- ja takavantaat Jukossa menevät selvästi eri syvyyteen. Kylvätkö pelkästään takavantailla. Oletko laittanut prikkoja jouseen pyörien kohdalle, koska tahtoo jäädä pintaan.
Se, mikä Tumessa on paremmin kuin tuossa Jukossa, on kylvövantaiden etulaakeroinnin laitto kahteen riviin. Ja pyöränjälkien kompensaatio ketjulenkeillä. Jukossa pitäisi vaihtaa ne pyöränjälkien kuluneemmat vantaat keskivantaisiin, jos jaksaisi. Siis Jukolla meinaan kuitenkin laittaa, koska Jukon nastasyöttö vaihdelaatikolla on mainio juurikin piensiemenillä. Enkä halua epäonnistua lähtötelineisiin. Jukolla jo vuodesta 1968.
Yksi mikä kiinnostaa, on rakentaa jalas vantaan taakse, että se syvyys ei menisi liialliseksi. Vantaita olisi 45 varaosaa modifioitavaksi.
-SS-
No mä olen keventänyt keskimmäisten vantaiden painotusta, onhan Jukossa vannaskohtainen säätö ainakin Optiseed malleissa. Tulee tasainen kylvö.
Joka vantaasta kylvän, en oo huomannu eroa etu ja takavantaiden välillä.
Aha, moderni Optiseed, jeps jeps, siinä onkin vantaissa Tumen tapaan vetojouset ja kaksi siemenvannaspalkkia, eli etuvantaat ja takavantaat käyttäytyvät samalla tavalla. Mun uusin hankinta, harmaakantinen Juko on niin umpihakattu ja ruosteessa, ei siittä saanut kalua, kun vaan heinänsiemenen kylvälaitteen siitä tarvitsin. Se heinälaite on tuossa keltakantisessa, joka on ikiliikkuja.
Vanhoissa jukoissa siis on kahdet eri mittaiset varret, samalla akselilla, ja pystyssä olevat puristusjouset, tukitanko keskellä, ne jouset kanittavat ja jättävät joskus vantaan yläasentoon kokkarepompun jälkeen. Etuvantaat kallistuvat kun joustavat ylöspäin, koska varsi on nin lyhyt. Eli melko vaikea hallita tosiaan pehmeillä mailla. Kovat maat menee jos kylvöpohja on hyvä.
Siinä uudessa on jopa sylinterillä vannaspainotuksen pikasäätö. Ehkä sen rungon voisi ajan kanssa uudistaa ?
-SS-