Meillä on N121 Hitech -08. Turbiinilla ja Quicken 55 kuormaimella. Ajettu sillä on nyt 2200h ja ihan hyvin se ainakin on toiminu. Noin 600h tulee vuodessa mittariin. Tosin oli siitä 2000h huollossa pakosarja vaihdettu kun oli kuulemma ollut haljennu.
Kuormaamiseen se on OK kone, vaikakin 2m kauha täynnä hiekkaa tai suurien 1000kg säkkien kanssa epätasasella ajaessa antaa ikävää efectiä penkille kun ohjaamojousitus työntää koppia eteen ja vielä lisää sitä mahalleen menon tunnetta kun ja jos takapyörä meinaa nousta ilmaan.
Mukavan tasasesti se kyllä kulkee vaikka ei pikiteitä tai etujousia olekkaan. Noi koppijouset toimii tiellä hyvin ja kuormain jouset tasaa etupäätä. Kulkee se mittarin mukaan 52km/h. Paljon sillä on vedetty 12.5m3 soravaunua ja ainakin kalliomurskekuorman kanssa sais olla vaik vähän enemmin voimaa näissä meidän kylän mäissä.
Polttoaineen kulutusta ei olla mitattu mutta kyllä sillä tankilla parikymmentä tuntii kylvää helposti. Merkkivalo tosin rupee palamaan aikasin koska tankin pohja on kohtalaisen laaja.
Koppi ainakin vanhempiin verrattuna on hiljanen vaikka onhan tossa joitain mekaanisia välityksiä runkoon asti.
Huoltomiehet suositteli kun kyselin niiltä kaksvuotta sitten joulun alla kun uutta konetta etsittiin, et osta Hiteck vaijeri ohjatulla kuormaajalla kun vaihtoehtona oli esittelykäytöstä Versu. Löyty sitten samana iltana viel Joensuusta tuo käytetty ja siitä tehtiin kaupat ja uudenvuoden aattona oli kone pihassa. Säästi siinä kuitenkii sen melkein 30000€ eikä vielä kaduta vaik ois Versun saanut sillon 35% alennuksella. Ehkä sellasen vois sit seuraavax ostaa merkkiähän ei enää vaihdeta.
Yksi asia siinä kyllä ärsyttää kun suunnanvaihtimen laittaa päälle nousee tyhjäkäyntikierrokset n.900 kun vapaalla ehkä n.700 ja kuormainhommissa pienet liirailut muuttuu hankaloiksi. Kierroksia sais kuulemma pienentänee vähän mutta samalla tippuu ne vapaan tyhjäkäyntikierrokset.
En kyllä ymmärrä et sähköohjattua moottoria ei pysty säätämään niin että tyhjäkäyntikierrokset saisi halutun laiseksi.
Ja nyt muistin et ärsyttäähän siinä toinenki feature! Miksi käsikaasun säätönuppi toimii väärin päin?
Aina kun on nupit kaakossa ni sillon pitää olla täys rähinä päällänsä eikä mikään tyhjäkaynti!!! PRKL!