Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe A93  (Luettu 26236 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: A93
Omassa kyntökoneessani on  nokkapainoja 400 kg. Kuivalla kyntökelillä tuskin on merkitystä, kummalla akselilla se paino on ja tosimärällä kelillä voi sitten miettiä, onko hommasa mitään järkeä vai odottaako aamupakkasia.
Ainakin omassa 900:ssa pyörän pito on aika hyvä eli kovalla maalla pyörä kyllä pitää, mutta vaihteita pitää joskus hieman pienentää. Takarenkaat on 520 milliset ja eturenkaat 420 milliset. Etukuormaajan kera traktorit saattavat nykyään painaa lähes 6 tonnia, jossa mielestäni alkaa olla hieman liikaa.

Saattavat?? :P Yhtään kuutoskonetta ei löydy joka etukuormaajan kanssa painaisi alle 6 tonnia. Nelosistakin moni menee yli tuon rajan etukuormaajan kanssa.

9 tonnia rajana nykytraktoreilla etukuormaajan kanssa, sitä luokkaa painaa ihan normi kotimainen teekkari etukuormaajalla varusteineen. Isot traktorit painaa paaaljon enemmän mutta eipä niitä enää pikkuhommiin otetakaan. Tuollaisella 8-9 tonnia painavalla traktorilla kynnetään neliteräisillä auroilla hyvinkin monessa talossa... Ei sitä painoa siinä tarvittaisi, mutta paha sitä on irtikään ottaa pl. etukuormaaja.

Moni luulee oman koneen painavan sen 5-6 tonnia, kun esitteessä niin lukee, todellisuus ihan muuta :P Painon lisääntymiselle ei näytä tulevan loppua traktorimaailmassa, ennen vanhaan 6 tonnia painava kone oli iso :P
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: A93
vaihdelootat on normaalikaytössä kestäneet.

Jaa, löytyy joku joka on saanut kestämäänkin, yleisesti vaan heikoksi puhutaan, kahteen ysisataseen ja yhteen seiskasataseen ollut tekemässäkin vaihteistoremonttia.

Kesti 100-sarjan vaihdelaatikot tai ei, niin sehän ei oikestaan tähän liity. A-sarjan laatikothan vaihtui aikaa sitten näihin 12+12-lootiin, joilla ei taida liukaskäyttöisen brassilaatikon kanssa olla mitään tekemistä, enemmänkin sukua isommilleen.

Kytkin ehkä on ollut probleemapaikka, mutta sitäkään ei nyt sanan varsinaisessa merkityksessä enää Haitekki-A:ssa ole  :-\ Hyvä paketti  ??? Volvon pikavaihteen saisivat vielä mahduttaa sinne tyhjään kytkinkoteloon.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: A93
9 tonnia rajana nykytraktoreilla etukuormaajan kanssa, sitä luokkaa painaa ihan normi kotimainen teekkari etukuormaajalla varusteineen. Isot traktorit painaa paaaljon enemmän mutta eipä niitä enää pikkuhommiin otetakaan. Tuollaisella 8-9 tonnia painavalla traktorilla kynnetään neliteräisillä auroilla hyvinkin monessa talossa...
Mutta paha jälkeä tehdään noilla painoilla maan rakenteelle etenkin, jos maa on märkää. Eikä se koske yksin kyntöolosuhteita. Joku "asiantuntija" on antanut ohjeen, että pellolle voi keväällä mennä toukotöille, kun maa kantaa. Se näyttää olevan aika venyvä käsite, kun katselee monen ammativeljen touolle lähtöä, vapuksi on ihan pakko saada jyvät maahan, muuten ei ole eturivin viljelijä ;D

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: A93
Kukapa nyt pellon polkeutumisesta välittää ei kukaan.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

JoHaRa

  • Vieras
Vs: A93
Kukapa nyt pellon polkeutumisesta välittää ei kukaan.

Valitettava tosiasia  :'(

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: A93
Kukapa nyt pellon polkeutumisesta välittää ei kukaan.
Kyllä todelliset maanviljelijät ovat  nykyään aika harvassa. Jos joku hätähousu pellolle menee, niin se useimmillle näyttää olevan merkki, jolloin pellolle lähdetään, on sitten keliä tai ei. Vetokoneet ja monet työkoneetkin(mm. lietteenlevitys) ovat yksinkertaisesti Suomen oloihin liian painavia. Ei sitä ongelmaa leveillä renkailla ratkaista, ne vaan todellisuudessa tallovat peltoa yhä syvemmältä.
Ehkä hyvä ohje keväällä on, kun seudulla ensimmäinen menee pellolle, niin  vielä hyvin ehtii ottaa viikon "matokuurin" ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: A93
Kukapa nyt pellon polkeutumisesta välittää ei kukaan.
Kyllä todelliset maanviljelijät ovat  nykyään aika harvassa. Jos joku hätähousu pellolle menee, niin se useimmillle näyttää olevan merkki, jolloin pellolle lähdetään, on sitten keliä tai ei. Vetokoneet ja monet työkoneetkin(mm. lietteenlevitys) ovat yksinkertaisesti Suomen oloihin liian painavia. Ei sitä ongelmaa leveillä renkailla ratkaista, ne vaan todellisuudessa tallovat peltoa yhä syvemmältä.
Ehkä hyvä ohje keväällä on, kun seudulla ensimmäinen menee pellolle, niin  vielä hyvin ehtii ottaa viikon "matokuurin" ;D

Peltotöiden tekeminen pian sateen jälkeen on myös tuhoisaa. Madot nousevat pintamaahan ja litistyvät kuoliaiksi  :'(

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: A93

Kesti 100-sarjan vaihdelaatikot tai ei, niin sehän ei oikestaan tähän liity. A-sarjan laatikothan vaihtui aikaa sitten näihin 12+12-lootiin, joilla ei taida liukaskäyttöisen brassilaatikon kanssa olla mitään tekemistä, enemmänkin sukua isommilleen. 

Sama laatikko se on, hiukan erilaisilla sisäkaluilla. Brasilian mallistossa käytetään neljää versiota.

Lainaus
There are 4 transmission options: 8 + 4 (regular gearbox), 16 + 8 (multipliers), 12 + 8 (reducer), and 12 + 12 reverser.

rekkamies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: A93
Kysymys lienee päästöista, saivat halvemmalla normit täyttävän koneen, tuohon halvempaan luokkaan, näin ainakin sanoi tehtaan paappa, kun samaa ihmettelin tehdaskäynnillä kuukausi sitten.

Näin se taitaa olla. A93 rekisteriotteessa 55kW, asiakkaalle 75kW.
Asiakas on tyytyväinen kun voi maksaa sadasta hevosvoimasta, vaikka paperit on 74heppaisen.
Aika kätevää niin kauan kuin joku haluaa rekisteriotteen kirjoitusvirheen pois tai rahat puuttuvista hepoista takaisin.(tai myy konetta eteenpäin)
Korjatkaa jos olen väärässä, toivottavasti olen. :o

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: A93

Kesti 100-sarjan vaihdelaatikot tai ei, niin sehän ei oikestaan tähän liity. A-sarjan laatikothan vaihtui aikaa sitten näihin 12+12-lootiin, joilla ei taida liukaskäyttöisen brassilaatikon kanssa olla mitään tekemistä, enemmänkin sukua isommilleen. 

Sama laatikko se on, hiukan erilaisilla sisäkaluilla. Brasilian mallistossa käytetään neljää versiota.

8+4 ja 16+8 on näitä Suomessakin aikaisemmin tarjolla olleita laatikoita, toinen kertojalla ja toinen ilman.

Jos sulla on tietoa, että 12+12 on sukua 16+8:lle, niin ok, mutta kyllä sisuskaluissa täytyy olla enemmänkin eroa kuin hiukan, kun alue ja päävaihteita on eri määrä ja toisessa on samoissa kuorissa vielä suunnanvaihtaja.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: A93

Kesti 100-sarjan vaihdelaatikot tai ei, niin sehän ei oikestaan tähän liity. A-sarjan laatikothan vaihtui aikaa sitten näihin 12+12-lootiin, joilla ei taida liukaskäyttöisen brassilaatikon kanssa olla mitään tekemistä, enemmänkin sukua isommilleen. 

Sama laatikko se on, hiukan erilaisilla sisäkaluilla. Brasilian mallistossa käytetään neljää versiota.

8+4 ja 16+8 on näitä Suomessakin aikaisemmin tarjolla olleita laatikoita, toinen kertojalla ja toinen ilman.

Jos sulla on tietoa, että 12+12 on sukua 16+8:lle, niin ok, mutta kyllä sisuskaluissa täytyy olla enemmänkin eroa kuin hiukan, kun alue ja päävaihteita on eri määrä ja toisessa on samoissa kuorissa vielä suunnanvaihtaja.

Ei suunnanvaihtaja ole samoissa kuorissa, 12+12R vaihteiston suunnanvaihtaja on erillisessä kotelossa (toki samassa öljykierrossa) päävaihteiston edessä. 16+8R vaihteiston puolittaja ja 12+8R vaihteiston ryömintä ovat vastaavasti päävaihteiston edessä olevassa kotelossa ja peruutus päävaihteiston puolella. 12+12R vaihteiston ryömintäalue on toteutettu päävaihteiston nelivedon akselin päälle laakeroidulla sivuakselilla.

Jos oikein laskin 8+4R vaihteistossa on nelivedon akseli mukaan lukien 15 hammaspyörää neljällä akselilla ja 12-vaihteisessa on myös 15 hammaspyörää neljällä akselilla.

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: A93

Kesti 100-sarjan vaihdelaatikot tai ei, niin sehän ei oikestaan tähän liity. A-sarjan laatikothan vaihtui aikaa sitten näihin 12+12-lootiin, joilla ei taida liukaskäyttöisen brassilaatikon kanssa olla mitään tekemistä, enemmänkin sukua isommilleen. 

Sama laatikko se on, hiukan erilaisilla sisäkaluilla. Brasilian mallistossa käytetään neljää versiota.

8+4 ja 16+8 on näitä Suomessakin aikaisemmin tarjolla olleita laatikoita, toinen kertojalla ja toinen ilman.

Jos sulla on tietoa, että 12+12 on sukua 16+8:lle, niin ok, mutta kyllä sisuskaluissa täytyy olla enemmänkin eroa kuin hiukan, kun alue ja päävaihteita on eri määrä ja toisessa on samoissa kuorissa vielä suunnanvaihtaja.

Ei suunnanvaihtaja ole samoissa kuorissa, 12+12R vaihteiston suunnanvaihtaja on erillisessä kotelossa (toki samassa öljykierrossa) päävaihteiston edessä. 16+8R vaihteiston puolittaja ja 12+8R vaihteiston ryömintä ovat vastaavasti päävaihteiston edessä olevassa kotelossa ja peruutus päävaihteiston puolella. 12+12R vaihteiston ryömintäalue on toteutettu päävaihteiston nelivedon akselin päälle laakeroidulla sivuakselilla.

Jos oikein laskin 8+4R vaihteistossa on nelivedon akseli mukaan lukien 15 hammaspyörää neljällä akselilla ja 12-vaihteisessa on myös 15 hammaspyörää neljällä akselilla.

Ok, tämä selvensi rakennetta paljon, Hitech suunnanvaihto on siis varmaan myös samaisessa kotelossa.

Lieneekö aiemman 16+8-laatikon heikkoja paikkoja vahvistettu 12+12:aan.

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: A93
Missä hinnoissa pyörinee tämä a93:nen?

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: A93
Eikä käynnin tasaisuus ole mikään ongelma, CR ei ainoastaan pyri pitämään kierroslukua vakiona, vaan myös kierroksen aikana jokainen ruiskutustapahtuma säädetään erikseen mahdollisimman tasaisen pyörimisen saavuttamiseksi.

Tuohan ei ole edes mitään rakettitiedettä enää. Volkkarin 1.9TDI koneissahan jokaisen pytyn ruiskutusmäärää säädetään erikseen värinöitten vähentämiseksi, vaikka siinä on vielä sähkösäätöinen jakajapumppu. Ruiskutuksia on tietenkin vain yksi per työtahti tekniikasta johtuen. Tämä siis -96 vuonna jo.

Eerop

Vs: A93
Missähän moottori mallissa mahtaa olla tuo käynnin tasaus?

Jokusen volkkarin jakajan purkaneena ja kasanneena ei tuommoista siellä ole, pumppareissa sitten löytyy tuo ja paljon muuta.

Ainakin vw 1.4tdi käy nätisti eikä täritele mitenkään vedon aikana eikä matalilla kierroksilla ajettaessa, vauhtipyörällä poistetaan näistä näistä sitä tärinää painottamalla se epätasapainoon. Näin ainakin nämä vw:n 3 mukiset