Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paikallisraha on vaihtoehto  (Luettu 8407 kertaa)

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Vs: Paikallisraha on vaihtoehto
Olisi hauska nährä ko haastaisit ton akin bisnestietoudellasi vaikka ethän sä mitään tiedä tai ainakin ymmärrät niin kertoa :o ;D
Mun bisnestietoni on todella vajavaiset. Ymmärrän lähinnä jotain mikrotasolta eli yksittäisestä yrityksestä ja se riittää mulle. Lopun haihatteluni arvaan lukemani perusteella. Nimimerkki Zetor on perehtynyt asiaan ihan eri tasolla.

Lukisin kyllä mielelläni paikallisrahan käytännön soveltamisesta, alkaen paikallisen kauppiaan tavaranhankinnasta ja vaikkapa polttoaineiden tms. maailmankauppatavaroiden hankinnasta. Mä en oikein ymmärrä, miten se voisi olla muuta kuin sääntelyä valtavasti lisäävä ratkaisu....ihmiset kun siinä on pääosassa ja useimpia niistä ei saa taivutettua kovin fundamentalistisiin rakenteisiin...

Tuossa linkissä kuvattu systeemi liippaa läheltä sitä, mitä itse olen harvoina joutohetkinä mietiskellyt. Rahalla pitäisi olla vero/negatiivinen korko, jotta sitä ei voisi säästää, koska vaihdantavälineen säästäminen romuttaa sen arvonlisään vertautuvan arvon. Verrataan energiaan tai elintarvikkeisiin, kumpaakin on vaikea varastoida ilman tappiota. Miten vaihdantavaluuttaa varastoidessa pitäisi sitten saadavaluuttaa LISÄÄ ts. korkoa? Mekanismi on tässä todella raaka, nurinkurinen. Valuutan arvon pitäisi käyttämättömänä laskea koko ajan.

Mutta ongelma ei todellakaan ole järjestelmä, vaan sen käyttäjät. Ymmärryksen ja empatian puutetta ei systeemit korjaa....

Viimeksi muokattu: 18.10.11 - klo:16:22 kirjoittanut Adam Smith

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • You're a slave to money then you die
Paikallisraha ei ole ratkaisu mihinkään. Raha on vain vaihdon väline ja jos joka jumalan paikassa on oma vauutta, niin vaihto kärsii. Taloussäätelyä, siinä mittakaavassa kuin sitä edes tahdotaan tehdä, on tehtävä muilla tavoilla. Se että jollain on oikeus revalvoida tai devalvoida on taas politiikkaa, paskaa sellaista..
Nothing is Something Worth Doing

JoHaRa

• Vieras
Mutta se olisi hienoa jo paikallisesti olisi rahaa. Esim. vaikka mulla olisi paljon ja naapureilla ei ollenkaan  :o

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mutta se olisi hienoa jo paikallisesti olisi rahaa. Esim. vaikka mulla olisi paljon ja naapureilla ei ollenkaan  :o
No, tää on jo eri juttu, meidän torpan kohdalla siinä rahakartassakin on vain pieni musta reikä. Tai on mulla pari monopolia..

JoHaRa

• Vieras
No, tää on jo eri juttu, meidän torpan kohdalla siinä rahakartassakin on vain pieni musta reikä. Tai on mulla pari monopolia..

Toivo että SKN ei ole lukenut tuota, saattaa auto muuten karahtaa pihaan  :o

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Toivo että SKN ei ole lukenut tuota, saattaa auto muuten karahtaa pihaan  :o
Rahapuolella musta, muuten ruskea. Aaskänni saa pysyä omalla pihallaan.. :P

Aulis Anttila

• Vieras
Onkohan paikallisraha sittenkään vaihtoehto...
 ::)
=
Unkarin valtionvelka on korkeimmillaan sitten 1995, sanoi maan keskuspankki maanantaina. Keskuspankin tilaston mukaan Unkarin velka oli syyskuun lopussa vajaat 83 prosenttia bruttokansantuotteesta eli 22,9 triljoonaa forinttia (n. 72 miljardia euroa). Analyytikkojen mukaan tilannetta pahentaa se, että puolet velasta on ulkomaanvaluuttoina. Forintin kurssi on laskenut rajusti eli yli 20 prosentta euroa vastaan sitten lokakuun.
+
Eiks ookki kivaa ku madjaarit ei oo €uromaa  :P :)

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Onkohan paikallisraha sittenkään vaihtoehto...
=
Unkarin valtionvelka on korkeimmillaan sitten 1995, sanoi maan keskuspankki maanantaina. Keskuspankin tilaston mukaan Unkarin velka oli syyskuun lopussa vajaat 83 prosenttia bruttokansantuotteesta eli 22,9 triljoonaa forinttia (n. 72 miljardia euroa). Analyytikkojen mukaan tilannetta pahentaa se, että puolet velasta on ulkomaanvaluuttoina. Forintin kurssi on laskenut rajusti eli yli 20 prosentta euroa vastaan sitten lokakuun.
+

ei  kait  käteinen  sitä  tiedä  ???

Aulis Anttila

• Vieras
Uutiset...
=
+

On se saattanu vilkasta uutisia...  ::) :P
=
Unkarissa mielenosoitukset uutta perustuslakia vastaan jatkuvat. Kymmenettuhannet ihmiset marssivat maanantaina Budapestissa osoittaen mieltään hallitusta vastaan. Valtionoopperan eteen kokoontui oppositiopuolueiden ja kansalaisjärjestöjen edustajia samaan aikaan, kun pääministeri Viktor Orbanin oikeistolainen Fidesz-puolue juhli perustuslakia oopperassa. Unkarin opposition ja myös EU:n mukaan laki rajoittaa mm. oikeuslaitoksen ja tiedotusvälineiden toimintaa  :'( >:(

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Uutiset...
=
+

On se saattanu vilkasta uutisia...  ::) :P

kyllä  se  sitten  sinnekin  rahaa  lykkää >:( >:(
=
Unkarissa mielenosoitukset uutta perustuslakia vastaan jatkuvat. Kymmenettuhannet ihmiset marssivat maanantaina Budapestissa osoittaen mieltään hallitusta vastaan. Valtionoopperan eteen kokoontui oppositiopuolueiden ja kansalaisjärjestöjen edustajia samaan aikaan, kun

pääministeri Viktor Orbanin oikeistolainen Fidesz-puolue juhli perustuslakia oopperassa.

Unkarin opposition ja myös EU:n mukaan laki        rajoittaa       mm. oikeuslaitoksen ja tiedotusvälineiden toimintaa  :'( >:(

kansallisosialismi   etenee   vauhdilla  unkarissakin  :o :o :o :o

Aulis Anttila

• Vieras
Muutoksen tuulet...
=
=
Unkarissa mielenosoitukset uutta perustuslakia vastaan jatkuvat. Kymmenettuhannet ihmiset marssivat maanantaina Budapestissa osoittaen mieltään hallitusta vastaan.

Joo... eli paikallinen madjaarien versio PerSulaisuudesta  >:( :'(

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Muutoksen tuulet...
=
=
Unkarissa mielenosoitukset uutta perustuslakia vastaan jatkuvat. Kymmenettuhannet ihmiset marssivat maanantaina Budapestissa osoittaen mieltään hallitusta vastaan.

Joo... eli paikallinen madjaarien versio PerSulaisuudesta  >:( :'(

koskaas  oikeistolainen  Fidesz    puolue   on   persulaiseksia  muuttunut,,,,kokoomushan
sitä   toverinaan  pitää ::) ::) :P