Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?  (Luettu 6267 kertaa)

Näätä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Uuteen kylmään konehalliin pitäisi ostaa ikkunalasit. Onko kellään kokemusta muusta materiaalista kuin lasista? Lähinnä kiinnostaisi aine joka ei olisi täysin kirkas, jottei linnut lentelisi laseja päin. Ikkunat tulevat sen verran korkealle, että läpi niistä ei tarvitse katsella, kunhan valo tulee läpi, niin hyvä. Olisiko valokate, akryyli tai muu pleksi?

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
3 mm pleksi on kestävä ja ei naarmuunnu kun noin ylös tulee.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
 Polykarbonaatista kun tekee niin voi heittää vaikka vasaralla, ei meni läpi. Samasta aineesta tehdään myös mettäkoneiden "laseja." Asiaan: Itselläni on kahdessa kylmässä hallissa päätykolmiot tehty valokatteesta. Helppo sekä nopea tehdä ja antaa valoa kivasti. Eikä ole edes kallis. Rälläkällä pystyy leikkaamaan ja kateruuveilla kiinni. 8)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

shavia

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Meilläkin pannaan parhaillaan Keraplastin pc omega -valokatetta lampolan päätykolmioihin ja sivuseiniin ylös. Sen on halvempaa kuin seinälauta, nopeampi asentaa, eikä tartte maalata. Alareunaan peltilista, jotta myös valokatteen sisäpinnalla valuva vesi menee seinälaudoituksen ulkopuolelle.

Tuo on hieman röpelöpintaista, eli maisema ei kyllä läpi näy, mutta valonläpäisy taitaa olla yli 90%. Toisaalta läpi ei näy toiseenkaan suuntaan, eli valokatteen takana olevat runkorakenteet ei näy ulkopuolelle häiritsevästi. Puupinnat, joihin kate ruuvataan kiinni, näkyy, ja ne maalattiin ohjeen mukaan valkoiseksi, ja ihan hyvän näköinen tuli.

On olemassa vielä puolet halvempaa, PVC-valokatetta, joka on siis halvempaa kuin pelti. Siitä ei ole kokemusta, takuuaika siinä ainakin on lyhempi.

Näätä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Tuo koko päätykolmion kattaminen taitaa ollakin loistava idea. Etelänpuolen kolmio on nimittäin vielä auki, ja panelitkin taitaa loppua kesken, joten ei muuta kun valokatetta ruuvaamaan. Jos hvinnamolla tai shavialla on kuva päädystä, niin siitä olisin kovasti kiitollinen. Laitan teille yksityisviestit.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Jotain muuta kun lasi (harakka kuitenki koeponnistaa luukun) pleksi??

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Sellainen aaltopellin muotoinen valokate voisi olla aika hyvää. Osa noista läpinäkyvistä muoveista ei kestä ultraviolettisäteilyä, ne menevät sumuisiksi muutamassa vuodessa. Polykarbonaatti on aika kallista  :-\

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Sellainen aaltopellin muotoinen valokate voisi olla aika hyvää. Osa noista läpinäkyvistä muoveista ei kestä ultraviolettisäteilyä, ne menevät sumuisiksi muutamassa vuodessa. Polykarbonaatti on aika kallista  :-\

Juuri tuo aaltopellin muotoinen tuntuu olevan hapraskaa tavaraa muutaman vuoden kuluttua....

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Sellainen aaltopellin muotoinen valokate voisi olla aika hyvää. Osa noista läpinäkyvistä muoveista ei kestä ultraviolettisäteilyä, ne menevät sumuisiksi muutamassa vuodessa. Polykarbonaatti on aika kallista  :-\

Juuri tuo aaltopellin muotoinen tuntuu olevan hapraskaa tavaraa muutaman vuoden kuluttua....

Se hajoaa jos se on asennettu väärin, täytyy olla just oikeat ruuvit ja oikean kokoiset reiät porattuna. Tuo elää vähän lämpötilan mukaan. Jos tuollaista päin lingotaan lunta tai kiviä, niin sitten se hajoaa helposti.

shavia

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Sellainen aaltopellin muotoinen valokate voisi olla aika hyvää. Osa noista läpinäkyvistä muoveista ei kestä ultraviolettisäteilyä, ne menevät sumuisiksi muutamassa vuodessa. Polykarbonaatti on aika kallista  :-\

Juuri tuo aaltopellin muotoinen tuntuu olevan hapraskaa tavaraa muutaman vuoden kuluttua....

Aaltokuviossa voi ongelmaksi muodostua tosiaan ruuvaus. Jos sen ruuvaa aallon pohjasta, niin ei saata päästä kunnolla liikkumaan. Omegaprofiilissa ja trapetsiprofiilissa aallon pohja on tasainen.

Materiaali voi olla myös eri, vaikka profiili olisi sama. Joku valokatemateriaali taitaa olla jopa sellaista, että sitä ei saa edes tehtaalla määrämittaan katkottuna, eikä työmaallakaan voi katkoa. Sellaisesta on hankala päätykolmiota tehdä. Polykarbonaatti (PC) on ainakin helppoa leikata millin paksulla laikalla.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Sellainen aaltopellin muotoinen valokate voisi olla aika hyvää. Osa noista läpinäkyvistä muoveista ei kestä ultraviolettisäteilyä, ne menevät sumuisiksi muutamassa vuodessa. Polykarbonaatti on aika kallista  :-\

Juuri tuo aaltopellin muotoinen tuntuu olevan hapraskaa tavaraa muutaman vuoden kuluttua....

Aaltokuviossa voi ongelmaksi muodostua tosiaan ruuvaus. Jos sen ruuvaa aallon pohjasta, niin ei saata päästä kunnolla liikkumaan. Omegaprofiilissa ja trapetsiprofiilissa aallon pohja on tasainen.

Materiaali voi olla myös eri, vaikka profiili olisi sama. Joku valokatemateriaali taitaa olla jopa sellaista, että sitä ei saa edes tehtaalla määrämittaan katkottuna, eikä työmaallakaan voi katkoa. Sellaisesta on hankala päätykolmiota tehdä. Polykarbonaatti (PC) on ainakin helppoa leikata millin paksulla laikalla.

Juu, aallon päältä. Olikohan joku 8 millin reikä johon laitettiin 3 millin ruuvi keskelle  :-\

+250

  • Vieras
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Sellainen aaltopellin muotoinen valokate voisi olla aika hyvää. Osa noista läpinäkyvistä muoveista ei kestä ultraviolettisäteilyä, ne menevät sumuisiksi muutamassa vuodessa. Polykarbonaatti on aika kallista  :-\

Juuri tuo aaltopellin muotoinen tuntuu olevan hapraskaa tavaraa muutaman vuoden kuluttua....

Aaltokuviossa voi ongelmaksi muodostua tosiaan ruuvaus. Jos sen ruuvaa aallon pohjasta, niin ei saata päästä kunnolla liikkumaan. Omegaprofiilissa ja trapetsiprofiilissa aallon pohja on tasainen.

Materiaali voi olla myös eri, vaikka profiili olisi sama. Joku valokatemateriaali taitaa olla jopa sellaista, että sitä ei saa edes tehtaalla määrämittaan katkottuna, eikä työmaallakaan voi katkoa. Sellaisesta on hankala päätykolmiota tehdä. Polykarbonaatti (PC) on ainakin helppoa leikata millin paksulla laikalla.

Juu, aallon päältä. Olikohan joku 8 millin reikä johon laitettiin 3 millin ruuvi keskelle  :-\
Kiva tietää näin jälkikäteen :-[

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Kiva tietää näin jälkikäteen 
 
***Ihan tavallinen jonnumiehen kommentti.  ;D
Kui mää ain olen paras?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
Sellainen aaltopellin muotoinen valokate voisi olla aika hyvää. Osa noista läpinäkyvistä muoveista ei kestä ultraviolettisäteilyä, ne menevät sumuisiksi muutamassa vuodessa. Polykarbonaatti on aika kallista  :-\

Juuri tuo aaltopellin muotoinen tuntuu olevan hapraskaa tavaraa muutaman vuoden kuluttua....

Aaltokuviossa voi ongelmaksi muodostua tosiaan ruuvaus. Jos sen ruuvaa aallon pohjasta, niin ei saata päästä kunnolla liikkumaan. Omegaprofiilissa ja trapetsiprofiilissa aallon pohja on tasainen.

Materiaali voi olla myös eri, vaikka profiili olisi sama. Joku valokatemateriaali taitaa olla jopa sellaista, että sitä ei saa edes tehtaalla määrämittaan katkottuna, eikä työmaallakaan voi katkoa. Sellaisesta on hankala päätykolmiota tehdä. Polykarbonaatti (PC) on ainakin helppoa leikata millin paksulla laikalla.

Juu, aallon päältä. Olikohan joku 8 millin reikä johon laitettiin 3 millin ruuvi keskelle  :-\
Kiva tietää näin jälkikäteen :-[

Mulle kauppias antoi ohjeet, 25% alennusta ja lainasi vielä sellaisen poranteränkin jolla muovia voi porata ilman halkeilun vaaraa  ::)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Konehallin ikkunat: lasista vai jostain muusta?
 Mulla on ollu noi konehallien päädyt nyt 8 vuotta suoraan kateruuveilla, eikä yksikään muovi ole halennut. Terassin katon laitoin sillä "erikoisporanterällä" tehden rei'ät ja niillä omilla ruuveillaan, ja se on murtunut parista kohtaa. Se poranterä maksaa muuten peräti 3 e!  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.