Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalouskoneiden vuokaus  (Luettu 15259 kertaa)

yammis

  • Vieras
Maatalouskoneiden vuokaus
Miksi Suomessa ei ole käytännössä lainkaan olemassa maatalouskoneiden vuokrausbisnestä? Tätä ihmettelen suuresti. Paljon puhutaan koneyhteistyöstä, eli koneiden yhteisomistuksesta ja -käytöstä. Mutta jos haluaa pariksi viikoksi vuokrata vaikkapa kylvökoneen, niin se on käytännössä mahdotonta.
Sitten on  tietysti vielä koneurakointi, jota bisnestä moni harjoittaa, ja asia on täälläkin kovasti tapetilla.

Vai onko niin, että vain se isäntä, joka omistaa mahdollisimman paljon erilaisia härveleitä, on oikea isäntä?  :o :o

Muualla Euroopassa, varsinkin Brittein saarilla on paljonkin maatalouskoneiden  vuokrausbisnestä, mutta täältä tämä vielä puuttuu. Yleensäkin voitaisiin käydä meiltä enemmän ottamassa oppia muualta Euroopasta, monissakin maatalouteen liittyvissä ja sitä sivuavissa asioissa.  Meillä Suomessa mielestäni ylikorostetaaan meidän olojemme erikoislaatuisuutta muuhun Eurooppaan nähden. Vaikka meillä kasvukausi onkin lyhyempi ja talvi pidempi, niin siitä huolimatta hyviä ideoita on Eurooppa pullollaan, eikun sieltä vain ideoita hakemaan. Ja aina voi soveltaa täkäläisiin olosuhteisiin.

Viimeksi muokattu: 07.11.07 - klo:14:55 kirjoittanut yammis

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Mutta jos haluaa pariksi viikoksi vuokrata vaikkapa kylvökoneen, niin se on käytännössä mahdotonta.


No jos kylvöaika kestää keväällä käytännös tuon kaks viikkoo, kone ehtii olla vuokralla just vain esim. sun tilalla.

Kuka ostaa kylvökoneen vuokratakseen sitä vuosittain sulle kaheks viikoks?

Seuraavaks kahdeks viikoks se pitä sitte rahdata pohjosemmaksi... Yhdelle koneelle ei kovin laajaa reviiriä voi kuvitella.  8)
tethering holes to their concave windings

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Vai onko niin, että vain se isäntä, joka omistaa mahdollisimman paljon erilaisia härveleitä, on oikea isäntä?   


Noinhan se on. Lainakoneilla ajelevat on munattomia surkimuksia.

Suorakylväjät taas ovat oikein luuserien aatelia!



Kui mää ain olen paras?

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Vuokraa loppukäyttäjälle...
Siinäpä juu, konetta käytetään niinku vierasta sikaa,
lainakone.
Taksa on sitte sen mukanen, urakoitsijan käyttö tulis
halvemmaksi.
Kysyin muuan vuosi sitten Avanttia vuokralle tehtaan
omasta firmasta, 3 kuukauden vuokra oli lähes koneen
hinta kaupassa...
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Eikös se Turunkonekeskus ilmottele vuokraavansa maataluoskoneita. Olihan sillä Vesamolla jo takavuosina traktoreitakin vuokralla.
Näihin Turunkonekeskuksen koneisiin tehdään luultavasti useamman vuoden/käyttökauden mittaisia sopimuksia. Silloin huolto ja kunnossapito vastuu on koneen vuokraajalla. Tuntuu että voisivat pysyä koneet hivenen paremmassa kunnossa kuin että vuokra-aika olisi vain muutama päivä/viikko. En tiedä, mutu tuntumalla näin.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Esim. viljatila joutaa vuokraamaan traktorinsa talveksi lumitöihin ihan kevyesti. Kunnilla on kova ulkoistamispaine ja monelle urakoitsijalle tarjotaan pelkästään lyhyitä sopimuksia jolloin omaan koneeseen investoiminen ei ole heti ajankohtaista. Uskoisin että tämäntyyliselle vuokraustoiminnalle olisi kysyntää suomessa.

Ja jos 3 m lautasmuokkaimella pääsee parhaimmillaan 3 ha / tunnissa työsaavutukseen, niin näillä pinta-aloilla sitä joutaa kyllä naapureillekkin vuokraamaan. Kaikkin koneisiin se vuokraus ei tietenkään sesonkien vuoksi sovi, mutta voihan kauraparoni vuokrata konettaan jollekkin tattarin viljelijälle..

Viimeksi muokattu: 07.11.07 - klo:18:03 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Menneisyydenkaipuu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1773
  • Laudātor temporis āctī
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Minkä kokoinen vuoka pitää olla esim 150 hv traktorille? Miten sen saa aseteltua vuokaan parhaiten? Saako peräöljystä parhaan kastikkeen? Kastikkeen maun saa ilmeisesti monipuolisemmaksi kierrättämällä John Deeren automaattivaihteistoperäöljyjä naapurin Zetorin kanssa?  ::)
Poliittinen *****.

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Eikös se Turunkonekeskus ilmottele vuokraavansa maataluoskoneita. Olihan sillä Vesamolla jo takavuosina traktoreitakin vuokralla.
Näihin Turunkonekeskuksen koneisiin tehdään luultavasti useamman vuoden/käyttökauden mittaisia sopimuksia. Silloin huolto ja kunnossapito vastuu on koneen vuokraajalla. Tuntuu että voisivat pysyä koneet hivenen paremmassa kunnossa kuin että vuokra-aika olisi vain muutama päivä/viikko. En tiedä, mutu tuntumalla näin.
Kolmesta viiteen vuotta on sopimukset... Verosuunnitteluahan noi on pitkälti...

Heka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Omakohtaiset kokemukset konevuokrauksesta eivät ole hyviä. Jos hinnan laittaa liian korkeaksi, että se kattaa kaikki kulut kone ei mene vuokralle, saa kuulla vain *****iluja. Jos hinnan laskee reaalisesti (koneen kuoletus+huoltokustannukset+5%riski saadaan laskettua hinta e/tunti tai ha) tätä hinnoittelua olen käyttänyt. Yleensä olen laskenut jääväni tappiolle.

Esim. jos joku lainaa esim jyrää. Se käy vetämässä kivikkoisella pellolla sitä 200hp trattorilla 20-30km/h vauhdilla, ei oikein valurautakiekot tykkää hyvää. Ja kaiken kiireen keskellä ei yleensä ehdi tarkastelemaan koneen kuntoa palautusten jälkeen. Osat ja vaihto kallista, joten aina teen tappioo kun joku sitä lainaa ja särkee yhdenkään kiekon.

Peräkärryn lainaamisessa jää yleensä tappiolle. Kärry tulee poikkeuksetta takaisin vähän lommoilla ja ehkä puolillaan jäätynyttä maata tms. Tai vaihtoehtoisesti joku haluaa lainata 13t kärryä pikkurenkailla ja vetää sitä 50 km/h ja vie täyden lastin viljaa 100km päähän. Ja jos päivävuokra esim 20-50e niin poikkeuksetta olen jäänyt tappiolle. vähä kierossa oleva teli syö renkaat nopeasti. Valoista, sähköjohtojen ja polttimien rikkoutumisista puhumattakaan.

Kylvökoneen joku joskus palauttanut siemenet ja apulannat sisällä ja jättänyt viestin että saat pitää loput.

yleensä jos asiakas tekee korjauksia lainaamaansa koneeseen itse niin ne on niin taitavasti tehty että ne särkyy siitä taas 10min käytön jälkeen.

Konevuokraukseen pitäisi panostaa aikaa jos sitä meinaa harrastaa. Pitää olla selvät säännöt ja hinnat. Ja näitä pitää noudattaa asiakkaan *****ilusta huolimatta. Koneet tulee tarkistaa aina tullessa ja selvittää mahdolliset viat ja kylmästi laskuttaa ne asiakkaalta. Itse en ole viitsinyt panostaa resurssejani vuokraukseen vaan koneita vuokratessa olen yrittänyt ennemminkin auttaa kollegoitani, kuin hyötyä itse siitä. 

Esimerkki jos ostat 40ke kylvökoneen vuokra tarkoitukseen ja lasketaan että vuokraat sitä 5 vuotta ja sitten saat siitä 15ke. ja jos vuodessa tulee vuokra-aikaa 2vk eli 14pv (yhteensä 70 päivää) arvo alenee 25ke, huolto ja korjauksia 1ke per vuosi. Korkokulut noin 3ke/v eli kustannukset viidenvuoden aikana 45ke --> päivähinnaksi tulee noin 650e. Ei monikaan ole innoissaan konetta vuokraamassa tällähintaa. Ja tässä ei ole laskettu vielä sinulle itsellesi palkkaa ollenkaan koneen vuokrausbisneksestä.

Yleensä enään lainaan koneita hyville tuttaville jotka osaavat koneita käsitellä ja heillekin jollain muulla kuin suoralla vuokralla. Maksu tulee yleensä lainaamalla heiltä jotain toista tuotetta tai jollain muulla vastapalveluksella. Muille ilmoitan urokoivani itse.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
olen mieki huomannu sen että lainaamalla koneet ei parane. joskus vain tulee lainattua naapureille että saa itekki lainata jotain. ;)

lampuri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Minä olen tehnyt paljon vaihtotyönä jos itellä ei ole tarvittavia laitteita, esim joku on käynyt paalaamassa minun rehut, minä käyn heillä puimassa, molemmilla on noormaalit taksat töistään.
vuoden lopussa lasketaan kumpi on maksun puolella ja tasataan tilit. Käytäntö toimii hyvin.
Lisäksi jos olen tarvinnut vahvaa traktoria(190hv) jos oma 100hv ei ole riittänyt, niin meidän kylällä eräs isäntä vuokraa 2006vuosimallin traktoriaan 25e tunti

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Omakohtaiset kokemukset konevuokrauksesta eivät ole hyviä. Jos hinnan laittaa liian korkeaksi, että se kattaa kaikki kulut kone ei mene vuokralle, saa kuulla vain *****iluja. Jos hinnan laskee reaalisesti (koneen

(clip,clip)

Yleensä enään lainaan koneita hyville tuttaville jotka osaavat koneita käsitellä ja heillekin jollain muulla kuin suoralla vuokralla. Maksu tulee yleensä lainaamalla heiltä jotain toista tuotetta tai jollain muulla vastapalveluksella. Muille ilmoitan urokoivani itse.


Koneen lainaaminen luotettavien kumppaneiden kesken on ok järjestely.
Vaihtotyökin monesti järkevämpi yhteistyön muoto kuin varsinainen vuokraus. Kummankin osapuolen koneetkin pysyy paremmin kunnossa, kukapa sitä nyt omia koneitaan raiskaa.
tethering holes to their concave windings

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Lainatessa se Murphy on usein vahvasti mukana. En kovin monimutkaista konetta mielelläni lainaa muilta. Mielummin otan koneen kuskeineen ja myöskin omilla koneilla mieluiten urakoin. Vaikka olis kuinka "konemies" ei välttämättä huomaa jos vieras kone ei toimi normaalisti. Esim joku laakeri on pettämässä ja pitää epänormaalia ääntä.
Mystinen kesälaatumies

taapero

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Ratakiskoo voi vuokrailla puolin ja toisin ja joitain koneita lainailla naapureitten kesken mut urakkakoneita ei vuokrailla muille, jos ite ei kerkiä ajamaan niin tilalle on mulla vakikuski vetureineen ja ite en kehtaa vuokrata "hienompia" työkoneita, on paljon mukavampi kellahtaa vaikka siksi aikaa emännän viereen kuin alkaa opetella uutta konettjotta työ sujuis sujuvasti joten urakoistsia vaan itse puikkoihin niin homma tapahtuu ja ise voi olla levollisin mielin. ;D

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Maatalouskoneiden vuokaus
Kyllä erikoistapauksessa voi vuokrauskin onnistua.Ja vielä niin,että ehjän koneen saapi takaisinkin.