Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kossien koneen käyttö  (Luettu 15495 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
Pienille kannattaa opettaa taukovoimistelua ja todellakin huolehtia siitä että he eivät istu koko päivää kylki menosuuntaan ja pää vinossa.

Ei kaikissa merkeissä tartte istua vinossa kuskin penkin takana, niin kuin eräässä kotimaisessa merkissä... ;D

Sieltä kuskin penkin takaa näkee aika paljon pienemmällä selän väännöllä työkoneeseen..
Turvaistuin takaikkunaan ulkopuolelle niin näkisi vielä paremmin  ??? ;D

Ei tarvittis edes hydraulista työntövartta kun poika vois joutessansa samalla veivata.   :D
SG2 hyttisessa jontikassa tuo lienee muuten ainut paikka mihin edes mahtuu kyytiin..  ???

Tuossa SG2 -hyttisessä väännetään istuimen kyynärnojat alas ja istutaan vierekkäin. Jos koppiin oikeasti kaipaa seuraa  :D
Mä tartten sit varmaan putkipihdit tuohon toimenpiteeseen. ;D

Ekaksi pystyyn, sitten pieni nosto ja kääntö eteen -> painuvat vasten penkin kylkiä istuimen tasolle  :D

nilihaara

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
Pienille kannattaa opettaa taukovoimistelua ja todellakin huolehtia siitä että he eivät istu koko päivää kylki menosuuntaan ja pää vinossa.

Ei kaikissa merkeissä tartte istua vinossa kuskin penkin takana, niin kuin eräässä kotimaisessa merkissä... ;D

Sieltä kuskin penkin takaa näkee aika paljon pienemmällä selän väännöllä työkoneeseen..
Turvaistuin takaikkunaan ulkopuolelle niin näkisi vielä paremmin  ??? ;D

Ei tarvittis edes hydraulista työntövartta kun poika vois joutessansa samalla veivata.   :D
SG2 hyttisessa jontikassa tuo lienee muuten ainut paikka mihin edes mahtuu kyytiin..  ???

Tuossa SG2 -hyttisessä väännetään istuimen kyynärnojat alas ja istutaan vierekkäin. Jos koppiin oikeasti kaipaa seuraa  :D
Mä tartten sit varmaan putkipihdit tuohon toimenpiteeseen. ;D

Ekaksi pystyyn, sitten pieni nosto ja kääntö eteen -> painuvat vasten penkin kylkiä istuimen tasolle  :D
   Hahaa, ei onnistu kun samaa peltiä kuin selkänojakin, on tää penkki sellanen kaukalo että... -85 ja 1640 ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
Pienille kannattaa opettaa taukovoimistelua ja todellakin huolehtia siitä että he eivät istu koko päivää kylki menosuuntaan ja pää vinossa.

Ei kaikissa merkeissä tartte istua vinossa kuskin penkin takana, niin kuin eräässä kotimaisessa merkissä... ;D

Sieltä kuskin penkin takaa näkee aika paljon pienemmällä selän väännöllä työkoneeseen..
Turvaistuin takaikkunaan ulkopuolelle niin näkisi vielä paremmin  ??? ;D

Ei tarvittis edes hydraulista työntövartta kun poika vois joutessansa samalla veivata.   :D
SG2 hyttisessa jontikassa tuo lienee muuten ainut paikka mihin edes mahtuu kyytiin..  ???

Tuossa SG2 -hyttisessä väännetään istuimen kyynärnojat alas ja istutaan vierekkäin. Jos koppiin oikeasti kaipaa seuraa  :D
Mä tartten sit varmaan putkipihdit tuohon toimenpiteeseen. ;D

Ekaksi pystyyn, sitten pieni nosto ja kääntö eteen -> painuvat vasten penkin kylkiä istuimen tasolle  :D
   Hahaa, ei onnistu kun samaa peltiä kuin selkänojakin, on tää penkki sellanen kaukalo että... -85 ja 1640 ;D

Ja siinä on SG2 hytti  ??? Miksi se toimisi erilaisesti kuin saman ikäiset 2040:t yms  ???

nilihaara

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
  No siinä nyt on sellanen penkki ettei sen sivuja taivutella kun voimalla, ilmeisesti alkuperäinen kun verhoilu samaa sävyä kun muu sisustus. Varmaan joku karvahattumalli tää. Pitää kattoo kuvia jostain niin näkisit. ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
  No siinä nyt on sellanen penkki ettei sen sivuja taivutella kun voimalla, ilmeisesti alkuperäinen kun verhoilu samaa sävyä kun muu sisustus. Varmaan joku karvahattumalli tää. Pitää kattoo kuvia jostain niin näkisit. ;D

Joo, noissa jossain oli sellainen kuppipenkki. Mutta sitä en ole tiennyt että niitä laitettiin SG2-koppeihinkin.

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: kossien koneen käyttö
Isä nosti mut 880 braunin pukille, pisti hitaan ykkösen päälle ja käski ohjata, kun olin 2,5vuotias, keräili ite heinäseipäitä pois, olin kuulemma kysyny, että mistä välistä kääntää,kun tuli joki vastaan :D Kun muut opetteli ajamaan apupyörillä, mä opettelin peruuttamaan kärryä, 13 vanhana isä osti mulle oman verkun, jolla lähdin ajamaan rehua kun oli parin naapurin kans yhteinen silppuri, eikä isä joutuanu rehuntekoon, ekalla kuormalla naapurin isäntä käveli vieres ja koitti selittää mihinpäin etupyöriä pitää kääntää, kun peruutetaan, sanoin sille, että mä katon taaksepäin, enkä eteen peruuttaes, ei sitten jatkanu enempää ::) 15 olin, kun isä osti 410 sampon ja puintihommat jäi mulle ei ajanu sillä metriäkään, siitä sitä ajelua on riittäny, mutta en kyllä voi moittia, sillä saatiin kasvatettua poika kiinni talon hommiin, että voitiin pistää sukupolvenvaidos kuntoon, viikko siitä, kun olin täyttäny 18.

3070 E

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
Pienille kannattaa opettaa taukovoimistelua ja todellakin huolehtia siitä että he eivät istu koko päivää kylki menosuuntaan ja pää vinossa.

Ei kaikissa merkeissä tartte istua vinossa kuskin penkin takana, niin kuin eräässä kotimaisessa merkissä... ;D

On niissä nykyään jo parempi penkki  :D Mutta pää hakkaa sivulasiin siinä penkissä  :'(

Jos Valmettien apumiehen istuimia vertaillaan, niin paras löytyy 8300:sta.  ;)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: kossien koneen käyttö
Pienille kannattaa opettaa taukovoimistelua ja todellakin huolehtia siitä että he eivät istu koko päivää kylki menosuuntaan ja pää vinossa.

Ei kaikissa merkeissä tartte istua vinossa kuskin penkin takana, niin kuin eräässä kotimaisessa merkissä... ;D

Sieltä kuskin penkin takaa näkee aika paljon pienemmällä selän väännöllä työkoneeseen..
Turvaistuin takaikkunaan ulkopuolelle niin näkisi vielä paremmin  ??? ;D

Ei tarvittis edes hydraulista työntövartta kun poika vois joutessansa samalla veivata.   :D
SG2 hyttisessa jontikassa tuo lienee muuten ainut paikka mihin edes mahtuu kyytiin..  ???

Tuossa SG2 -hyttisessä väännetään istuimen kyynärnojat alas ja istutaan vierekkäin. Jos koppiin oikeasti kaipaa seuraa  :D

Vielä kun ottaa työkalupakin pois siitä vasemman takarenkaan päältä, niin hyvin sopii. Se tosin taisi ollakin vasta 50-sarjassa.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
Mä tossa koitin muistella niin... en ole ikinä istunut isäni kanssa traktorissa  ??? Isoisän kanssa ajettiin kerran 900 metriä maantiellä joskus vuonna -76

Ja "maausko" on silti ihan horjumaton  8)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: kossien koneen käyttö
Kyllä sä oot huono maajussi jos et jo 5v kossina ajanut täyttä päivää pellolla ja lintsannut koulusta vain päästäksesi kyntämään. Miten sä olet edes voinut oppia traktoria ajamaan, sehän on ydinvoimalan rakentamiseen  tai sibeliuksen kuudenteen sinfoniaan verrattavissa oleva aivosuoritus jonka harjoitteleminen pitää aloittaa jo nuorena...  :P :o :o :o ;D
Nothing is Something Worth Doing

JoHaRa

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
Kyllä sä oot huono maajussi jos et jo 5v kossina ajanut täyttä päivää pellolla ja lintsannut koulusta vain päästäksesi kyntämään. Miten sä olet edes voinut oppia traktoria ajamaan, sehän on ydinvoimalan rakentamiseen  tai sibeliuksen kuudenteen sinfoniaan verrattavissa oleva aivosuoritus jonka harjoitteleminen pitää aloittaa jo nuorena...  :P :o :o :o ;D

Olihan se kyllä noloa mennä kouluun puhtaat vaatteet päällä ja läksyt luettuina kun muut tulivat paikalle puntit vaseliinissa ja sormenkynnet mustina  ;D

Tossa utelin meidän mukuloilta (12,14 ja 16 v) että minkä merkkisiä traktoreita meillä on ja mikä on tilan päätuotantosuunta. Eivät tienneet  8) Traktoreista oli aavistus eli väri oli selvillä. Koen onnistuneeni kasvattajana, lasten aivoja ei ole manipuloitu eikä pesty  ;D ;D ;D

nilihaara

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
Pienille kannattaa opettaa taukovoimistelua ja todellakin huolehtia siitä että he eivät istu koko päivää kylki menosuuntaan ja pää vinossa.

Ei kaikissa merkeissä tartte istua vinossa kuskin penkin takana, niin kuin eräässä kotimaisessa merkissä... ;D

Sieltä kuskin penkin takaa näkee aika paljon pienemmällä selän väännöllä työkoneeseen..
Turvaistuin takaikkunaan ulkopuolelle niin näkisi vielä paremmin  ??? ;D

Ei tarvittis edes hydraulista työntövartta kun poika vois joutessansa samalla veivata.   :D
SG2 hyttisessa jontikassa tuo lienee muuten ainut paikka mihin edes mahtuu kyytiin..  ???

Tuossa SG2 -hyttisessä väännetään istuimen kyynärnojat alas ja istutaan vierekkäin. Jos koppiin oikeasti kaipaa seuraa  :D

Vielä kun ottaa työkalupakin pois siitä vasemman takarenkaan päältä, niin hyvin sopii. Se tosin taisi ollakin vasta 50-sarjassa.
Pakki sentään on paikallaan. :D

erakko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: kossien koneen käyttö
Mielenkiintoista lukea toisten mielipiteitä tähän asiaan liittyen, varsinkin näin hieman nuoremmasta näkökulmasta! Näköjään löytyy yhtä monta mielipidettä kuin kasvattajaakin.

Henkilökohtaisesti olen ollut mukana maataloustöissä koko pienen ikäni eikä into näitä hommia kohtaan ole juurikaan häipynyt, päin vastoin! Jo vaahtosaamuttimen kokoisena istuin traktorin kopissa tai olin navetalla mukana. Päikkärit nukuin aina traktorin kopissa, ja ei muuten haittannut vaikka pää tako niin maan perusteellisesti ikkunaan!! Se, että sain vain olla mukana menossa, oli tärkeää. Muistan vieläkin karmean surun, kun jouduin sitten eräänä päivänä suunnistamaan kouluun isän jäädessä niittämään... Koneita aloin ajamaan itsekseni heti, kun vain ylsin jotenkin hallintalaitteille. Vastoinkäymisiä on ollut ja hengen lähtökin lähellä, mutta päivääkään en vaihtaisi. Kun joutuu jo nuorena ratkomaan erilaisia ongelmatilanteita, ei tarvitse sitten vanhempana hätkähtyä pikku asioista. Ja alakaan en tule vaihtamaan niin kauan kuin tämä vähänkin kannattaa!

Kaikki on kuitenkin kiinni lapsen omasta halusta. Pakottamalla, kun ei tule mitään. Haluan myös nostaa esille niin kuin joku jo mainitsikin, että lapselle on tehtävä selväksi se, että hän tekee töitä omasta halustaan, eikä hänen oleteta tehtävän tilan isännän töitä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että estetään toista lähtemästä mukaan (tietysti järellisissä puitteissa), vaikka intoa on. Eikös silloin ihminen juuri opi parhaiten, kun on kiinnostusta asiaan?  Vanha sanontakin sanoo: sen minkä nuorena oppii, niin vanhana taitaa. Henkilökohtainen mielipide onkin, että lapselle on annettava mahdollisuus opetella. Siitähän se polte voi syttyä tähän alaan!


Ps. En tahdo nyt yleistää, mutta tahtoo sen vain huomata, ketkä ovat käyttäneet koneita pienestä pitäen.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: kossien koneen käyttö
Meillä 3-vuotias pikkupoika on ihan mahdottomasti kaikkien maatalouskoneitten perään, duplo traktori pitää saada yöksi sänkyyn viereen ja joka aamu kysyy että ajetaanko tänään traktorilla..

No niin. Nyt poika käy aina iltaisin kaivamassa helmitaulun mukaan kun menee nukkumaan  :D ;D

razer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: kossien koneen käyttö
Ite tuli ajettua traktorilla ekan kerran 7-8 vuotiaana. Aluksi pikkupaalien keruussa, Siitä pikkuhiljaa vaativampiin hommiin. 13-14 vuotiaana tein jo kaikkia hommia mitä halusin (eli kaikkia) ja taisin jo teilläkin ajaa pieniä siirtoja. Kyllähän siinä välillä lievää pakottamisen makua oli mutta kuitenkin sitä mielellään kopissa istu.

Tiedossa oli jo hyvissä ajoin että ammatikseen pitää koneita päästä ajamaan. Ammattikoulussa tosin luin autoasentajaks. Siitä kaks kesää turvesuolla ja nyt ajan tyytyväisenä metsäkonetta. Kotitilan töissä olen apuna aina kun kerkiän. Kaupungissa koetin asua kolme vuotta opiskelujen takia mutta veri vetää takasin maaseudun rauhaan.

Näin omakohtasten kokemusten perusteella en todellakaan suosittele pakottamaan lasta maatilan töihin. Ite olen sen kokenu ja meheviä riitoja siitä välillä isäukon kanssa tuli ja tulee. Mutta aina on riidat setvitty ja väleissä ollaan. Mielelläni tulevaisuudessa tilan pitoa jatkaisin mutta ei kyllä näin pienen tilan pito kannata enää...