Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kossien koneen käyttö  (Luettu 15490 kertaa)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: kossien koneen käyttö
Pienestä asti on koneiden peräs juostu ja kyytis istuttu. Omat konehommat ei riittäny joten olin tuttu näky myös naapurien traktorien kyydissä! Välillä kuulemma katosin kolmen-neljän vanhana pihasta ja löydyin milloin mistäkin. Parhaimmillaan 500m päästä pellon reunasta. Olin kuulemma lähteny kattomaan isän tätä peltoa. Ekaluokalla laitoin opettajan soittamaan isälle, kun se ei uskonut että olin ajanu puimurin kotiin lähipellolta (580 sampo)...

Ei multa ainakaan into mihinkään oo kadonnu. Aina sai mennä mukaan jos halus... Se innostuminen muuhun maatalouden toimintaan tulee sitten iän myötä pikkuhiljaa. innostusta ohranviljelyn kannattavuuteen on vähä vaikia tartuttaa 10-vuotiaaseen. Jos se homma ei vanhempana kiinnosta niin sitten ei kiinnosta, mutta lapsena sitä innostusta ei voi tappaa sillä että ottaa mukaan hommiin.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: kossien koneen käyttö
Mulla on kaikki pojat kovia konemiehiä (1,5 - 4,5 vuotiaita). Telkusta pitää laittaa kiintolevylle hightec tractorit ja vanhin ohjaa traktoria sylistä. Tuumaa vaan että pitää syödä paljon että ylettyy jalat polkimille :D Pienimmäiseltä jäi traktorin oven väliin sormet ja melkein lähti irti parista sormesta päät reilu kuukausi sitten :(

Oma traktorilla ajo alkoi varmaan 5-vuoden iässä kun tehtiin pikkupaaleja. Traktorilla ajo ei kyllä ole ollenkaan mulle kivaa hommaa. Siinä mies laiskistuu ja paikat on huonossa kunnossa (juu juu ei oo jousituksia ym mukavuuksia). Nykyään ajotyyli huomattavasti rauhallisempi (varsinkin kun pojat aina kyydissä) ja harkitsevampi. Pelloilla joutuu miettiä ajosuuntia ym. syysteemejä mitenkä homma toimii parhaiten, mitä ei opi muuten kuin tekemällä hommia ja uhraamalla vähän ajatusta. 

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: kossien koneen käyttö
Eipä se paljo auta jos lapsi istuu innokkaasti traktorin/puimurin päällä. Se, että luottaa niihin ja istuu itte apukuskinpenkillä ja hetkenpäästä lähtee itse pois koko hytistä on jatkuvuutta. Meilläpäin monta surkuhupaisaa tapausta, kun vahapää pui, kyntää,kylvää jne.. Pelätään,että koneet hajoo ja korjaukseen palaa kallista aikaa. Sitten ihmetellään miksei 40:set lapset haluu jatkaa tilaa :o
Niin joo ja paskahommiakin pitää tehdä, ei ainoastaan ajella koneilla. Siitäkin on kureita kertomuksia.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: kossien koneen käyttö
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: kossien koneen käyttö
Meillä vanhaisäntä oli tarkka koneista, aivan vähällä ei kyytiin päässyt. Tosin ei fiiatin terä-turvaohjaamossa niin häävi ollu ollakkaan. Monet itkut tuli väännettyä kun ei kyytiin päässyt. Sitten koitti se hieno päivä (n.6vee) kun kunnostettiin vanhaa peltoa isä sanoi että laitappa viiatin perään karhi ja tuu kaveriksi ajamaan. Osaat varmasti laittaa ite perään nyt on sen verran jo vierestä seurattu. Ja kylläpä siinä pieni poika laittoi varmaan puolituntia karhia perään kun oli tämmöinen mahdollisuus annettu ja ettei vain menis mikään pieleen. Nii sitä naama leveenä karhittiin, vaikkakin päivä loppui suonsilmään mahaa myöten umpeen ;D.

Nyt on oma poika 4vee. Kyydissä pidän mahdollisuuksien mukaan tahtoo vaan olla rauhatonta, hyppimistä ja pomppimista. Huonopa sitä kieltääkkään on ku molemmat pappat asuu lähellä ja välillä jopa hakevat kotoa pojan kyytiin. Mieluummin mun kun pappan kyydis. Toinen pappa kun vielä tupakoi hytissä kun poika kyydis. Joo olen maininnut asiasta mut ei muutu. Noh poltan minäki, tosin en KOSKAAN lasten kans samassa tilassa. Ajamaan päästän sitten kun ymmärtää vastuun, eli minkälaista vahinkoa voi saada aikaan sekä selvät säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei. Toki varmaan tulee samat vinkeet ku itellä, syöttöruuvi pohjaan ja kääntöjarrulla sivuluisua ottamaan mutta toivottavasti nämä on vielä kaukana...

Poika saa ite valita tulevaisuudessa suuntansa, Kyytiin otan ja opetan jos haluaa. Jos mielenkiinto on jossain muualla niin sitte keskittyy siihen. Mulla kun itellä tuntuma oli että pakkohan se on jatkaa. Tosin ainakaan vielä ei tunnu siltä että valinta olis ollu väärin.

Viimeksi muokattu: 03.09.11 - klo:21:03 kirjoittanut TDK

heksa100

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 258
Vs: kossien koneen käyttö
Omakohtaiset kokemukset:

 Meillä pojat oli 7 ja 9 v, kun vaimo joutui yllättäen sunnuntai-iltana Tays:iin.  Olin juuri saanut kevättyöt tehtyä, joten olin ollut navetassa viimeiseen kuukauteen tosi vähän. Meinas tulla hätäkäteen, että mitkäs täällä taas olikaan lypsettäviä ja mikä oli järjestys sekä pitikö joitain lypsää erikseen. Mutta onneksi olivat nuo POJAT, jotka olivat jo silloin navetassa tekemässä mitä pystyivät ja seurasivat vierestä äidin tekoja. He tiesivät kaiken mitä piti tehdä ja opettivat minut takaisin navettatöihin. Lisäksi tuo 9-vuotias oli jokaisena aamuna navetalla kello 6, kun vaimo oli sairaslomalla.
 Siitä lähtien on pojat olleet päivänavetassa mukana (parsinavetta), joka päivä, kun itse ollaan ruorissa. Tällä hetkellä vanhempi käy lukiota ja nuorempi on ysillä ja ilman kehottamista/määräämistä he tulevat navetalle klo 16:30 ja ovat siellä tekemässä töitä lypsyyn asti, jolloin he siirtybät läksyjen pariin ja keskiarvot koulussa 8,5 luokkaa.
 Puolitoista vuotta sitten oli kova keskustelu vanhemman pojan kanssa siitä, että mihin mennään ysin jälkeen, kun hän halusi Osaraan (kolme kaveria meni) ja me haluttiin, että käy lukion ekaks ja sitten kun on oma-auto alla, niin pääsee sitten mihinkä haluaa mennä ilman kuljetusongelmia. Pojan kanssa pidettiin keskustelu, jossa molemmat esitti mielipiteensä ja pari päivää mietittyään poika siirtyi meidän kannallemme ja meni lukioon. Nyt tavoitteena on lukion jälkeen pääsy Mustialaan.
 Lukiosta huolimatta poika on edelleen halukas tekemään tilantöitä, viljakärryt siirtyy helposti ja peruuttaa jo melkein paremmin kuin isänsä kärryn kanssa. Rehunteossa ovat pojat hoitaneet tornin vieressä valvonnan ja lietsotraktorin käytön jo useaman vuoden ja nyt on alkanut tornissa käynnitkin siirtyä vähitellen heidän huolekseen, kun kerta innostusta on.
 Meillä ei ole kertaakaan määrätty, että nyt teet sitä tai tätä, vaan aina on halukkuus tullut pojilta tehdä uusia asioita ja on vain neuvottu miten meillä työ on tapana ollut tehdä.
 "Jumalauta", että olen ylpeä noista pojista.

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: kossien koneen käyttö
Omakohtaiset kokemukset:

 Meillä pojat oli 7 ja 9 v, kun vaimo joutui yllättäen sunnuntai-iltana Tays:iin.  Olin juuri saanut kevättyöt tehtyä, joten olin ollut navetassa viimeiseen kuukauteen tosi vähän. Meinas tulla hätäkäteen, että mitkäs täällä taas olikaan lypsettäviä ja mikä oli järjestys sekä pitikö joitain lypsää erikseen. Mutta onneksi olivat nuo POJAT, jotka olivat jo silloin navetassa tekemässä mitä pystyivät ja seurasivat vierestä äidin tekoja. He tiesivät kaiken mitä piti tehdä ja opettivat minut takaisin navettatöihin. Lisäksi tuo 9-vuotias oli jokaisena aamuna navetalla kello 6, kun vaimo oli sairaslomalla.
 Siitä lähtien on pojat olleet päivänavetassa mukana (parsinavetta), joka päivä, kun itse ollaan ruorissa. Tällä hetkellä vanhempi käy lukiota ja nuorempi on ysillä ja ilman kehottamista/määräämistä he tulevat navetalle klo 16:30 ja ovat siellä tekemässä töitä lypsyyn asti, jolloin he siirtybät läksyjen pariin ja keskiarvot koulussa 8,5 luokkaa.
 Puolitoista vuotta sitten oli kova keskustelu vanhemman pojan kanssa siitä, että mihin mennään ysin jälkeen, kun hän halusi Osaraan (kolme kaveria meni) ja me haluttiin, että käy lukion ekaks ja sitten kun on oma-auto alla, niin pääsee sitten mihinkä haluaa mennä ilman kuljetusongelmia. Pojan kanssa pidettiin keskustelu, jossa molemmat esitti mielipiteensä ja pari päivää mietittyään poika siirtyi meidän kannallemme ja meni lukioon. Nyt tavoitteena on lukion jälkeen pääsy Mustialaan.
 Lukiosta huolimatta poika on edelleen halukas tekemään tilantöitä, viljakärryt siirtyy helposti ja peruuttaa jo melkein paremmin kuin isänsä kärryn kanssa. Rehunteossa ovat pojat hoitaneet tornin vieressä valvonnan ja lietsotraktorin käytön jo useaman vuoden ja nyt on alkanut tornissa käynnitkin siirtyä vähitellen heidän huolekseen, kun kerta innostusta on.
 Meillä ei ole kertaakaan määrätty, että nyt teet sitä tai tätä, vaan aina on halukkuus tullut pojilta tehdä uusia asioita ja on vain neuvottu miten meillä työ on tapana ollut tehdä.
 "Jumalauta", että olen ylpeä noista pojista.

Teillä ei tartte tulevaisuudessa ihmetellä, miksi ei oo jatkajaa :D Juuri näin pikääkin toimia! ONNITTELUT 8)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: kossien koneen käyttö
ja kyllä miusta on hirmu upeeta että tollanen ei -maatalon poika on kiinnostunna jostakin jota nimetään yrittämiseks!     hää paisti tossa muutama päivä takaperin ruohonleikkurin motin päreiks ja nyt sitten kun jouti, laitto kasaan eikä jääny yli muttereita, -kuten kävi huoltomiehelle samen kanssa!

         nyt kiinostunna jo muustakin kuin traktorista, esim. motari kiinnostaa ja taasen mopo ei!     hitto, kyllä miusta ainaskii on mukava kun joku on kattelemassa mitä taasen tehdään!       

  työt ja malli on jossain mutta elämä on oppimista!     niin puolin ja toisin!   en yhtään tyhmempä'nä ole tänäänkään tänne tullu! ::)

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: kossien koneen käyttö
Joku viisas joskus maininnu,että: Menestyviä ihmisiä yhdistää yksi asia, eli on pitäny tehdä töitä pienestä pitäen.

E46

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
Joku viisas joskus maininnu,että: Menestyviä ihmisiä yhdistää yksi asia, eli on pitäny tehdä töitä pienestä pitäen.

Siinä on viisas maininnut osuvasti!  ;)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: kossien koneen käyttö
Joku viisas joskus maininnu,että: Menestyviä ihmisiä yhdistää yksi asia, eli on pitäny tehdä töitä pienestä pitäen.

Mikäs onnelisia ja tasapainoisia ihmisiä yhdistää? Usein menestyneimmät ihmiset ovat jotenkin kieroon kasvaneita.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: kossien koneen käyttö
Joku viisas joskus maininnu,että: Menestyviä ihmisiä yhdistää yksi asia, eli on pitäny tehdä töitä pienestä pitäen.

Mikäs onnelisia ja tasapainoisia ihmisiä yhdistää? Usein menestyneimmät ihmiset ovat jotenkin kieroon kasvaneita.

 :D :D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: kossien koneen käyttö
Joku viisas joskus maininnu,että: Menestyviä ihmisiä yhdistää yksi asia, eli on pitäny tehdä töitä pienestä pitäen.

Mikäs onnelisia ja tasapainoisia ihmisiä yhdistää? Usein menestyneimmät ihmiset ovat jotenkin kieroon kasvaneita.

Katkera :-\

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: kossien koneen käyttö
Vähän ot mutta yhtä tärkeää kun päästää ajamaan on pitää lasta "tai renkiä, apupoikaa..." mukana jolloin syntyy yleistieto miten mistäkin asiasta selviää. Itse olen kokenut sen aika tärkeäksi sekä maanrakennus että maatalous alalla että on edes nähnyt miten jonkun asian tekee jolloin ei tarvitse kaikkea miettiä itse vaan voi yrittää apinoida sen toisen tekemisiä. Jatkossa sitten voi muokata omia tekemisiä paremmiksi jos se nähty tyyli tuntuu takaperoiselta.
Etenkin edellisessä elämässä maanrakennuksessa oli huomattava hyöty siitä vuoden perämiehenä olosta ennen kuin rupesi itse ajamaan vaikka taito riitti jo paljon aijemmin itse koneen käsittelyn.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: kossien koneen käyttö
Vähän ot mutta yhtä tärkeää kun päästää ajamaan on pitää lasta "tai renkiä, apupoikaa..." mukana jolloin syntyy yleistieto miten mistäkin asiasta selviää. Itse olen kokenut sen aika tärkeäksi sekä maanrakennus että maatalous alalla että on edes nähnyt miten jonkun asian tekee jolloin ei tarvitse kaikkea miettiä itse vaan voi yrittää apinoida sen toisen tekemisiä. Jatkossa sitten voi muokata omia tekemisiä paremmiksi jos se nähty tyyli tuntuu takaperoiselta.
Etenkin edellisessä elämässä maanrakennuksessa oli huomattava hyöty siitä vuoden perämiehenä olosta ennen kuin rupesi itse ajamaan vaikka taito riitti jo paljon aijemmin itse koneen käsittelyn.
Voi kauheeta... saat kuule panriittia, monta viikkoa....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159