Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tehoton kuivuri  (Luettu 22496 kertaa)

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Tehoton kuivuri
sama kaappi pannu antin250 lämpö 70-75 kierto niin tunnissa kaappi läpi kylä mulla ainakin kuivaa sanotaan noin 20 ohra 5 tunnissa kuivaksi esim

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Tehoton kuivuri
Mistäs tehoa kuivuriin, kun kestää 1% kuivua n. 1.5 h. Kuivuri on vanha Jaakko 150hl. Pannusta lähtevä lämpötila on ollut jossain n. 75 c (mittapiste n. 1m), rippuen tietysti kosteudesta ja tuntuu, että tota saa huudattaa vuorokauden, että saa satsin kuivaks. Onko kierto liian hitaalla/nopeella????
Meillä on ja vanha jaakko,jossa lukee vielä ammussytytintehdas tms,se on vain 60hl eli taskukokoa.
Minusta tuo lämpö on liika pieni,kyllä se yli 80 astetta on meillä reilusti.Sitä kuivatuskennoa voisi ja eristää ja miksei sitä koko putkea joka pannusta tulee,auttaa aika paljon.Vanhassa ohjekirjassa on mainittu kierron nopeus,aika hidas se pitää olla.Mulla on uusi pannu tuossa,kun vanhalla ei enää tehot riittäneet.

Mulla on toisessa kuivurissa 170 hl Aitta-Jaakko. Kyllä siinä antin 330 pannulla ihan hyvin kuivuu. Syöttölaite on kyllä mun mielestä onnettoman hidas, puolitoista tuntia ei oikein tahdo riittää kiertoon... Säädöt on täysillä. Onko se tyypillistä kyseiselle 5 syöttimiselle härpäkkeelle? Siinä on sähkömoottori 0,37 kw 550 rpm, kiilahihnavälitys räikkäpyörälle, joka kilkuttaa syöttöteloja ketjun välityksellä. Vaihtoehdot syötön säätöön onkin siis vaihtaa moottori isommaksi ja nopeammaksi, nykyinen moottori tuntuu hiukan lämpiävän täydellä säädöllä, lämpörele on joskus lauennut. -Eli onko se tyypillistä tuolle harmaapäätyiselle ja oranssinpunaiselle Aitta-Jaakolle?

3070 E

  • Vieras
Vs: Tehoton kuivuri
Oliko jo viime vuonna tehoton?? Mitä kuivasit viimeiseksi viime vuonna?? Rypsiä??

maamees

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 174
Vs: Tehoton kuivuri
Mulla on toisessa kuivurissa 170 hl Aitta-Jaakko. Kyllä siinä antin 330 pannulla ihan hyvin kuivuu. Syöttölaite on kyllä mun mielestä onnettoman hidas, puolitoista tuntia ei oikein tahdo riittää kiertoon... Säädöt on täysillä. Onko se tyypillistä kyseiselle 5 syöttimiselle härpäkkeelle? Siinä on sähkömoottori 0,37 kw 550 rpm, kiilahihnavälitys räikkäpyörälle, joka kilkuttaa syöttöteloja ketjun välityksellä. Vaihtoehdot syötön säätöön onkin siis vaihtaa moottori isommaksi ja nopeammaksi, nykyinen moottori tuntuu hiukan lämpiävän täydellä säädöllä, lämpörele on joskus lauennut. -Eli onko se tyypillistä tuolle harmaapäätyiselle ja oranssinpunaiselle Aitta-Jaakolle?
[/quote]

Mulla täysin sama koneisto ja uuni. Ja sama havainto syöttölaitteesta. Ohralla ja kauralla pidän säädön ihan täysillä- säädössä asteikko, mutta pystyy laittamaan vielä ohi aivan hahlon kärkiin. Joskus esim syöttölaitteella tyhjentäessä lauennut lämpörele, muuten ei kuivatessa vuosiin... Käyny joskus mielessä, voisiko pohjaluukkua hieman auki vetämällä kikkailla? En sit oo kokeillu. Olen myös huomannut, että naapurin 190 hl Antti kuivaa nopeammin. Tosin öljyäkin menee enempi. Tuossa vaikuttaa varmasti kuivurin pohjan ala. Jaakko suht pieni, vaikka 4 lämpökennoa päällekkäin, pitää ilmaa kuristaa tuolla 330 uunilla aika paljon- muuten menee viljaa poistokanavaan. Mulla vielä kaksi poistoputkea, jäi alkuperäisestä uunista ja kokeeksi tuli laitettua kii. Tuo uuni onkin tuohon iso, Antti käyttää vissiin 240 hl kuivurissakin 250 uunia....

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Tehoton kuivuri
2-tahoinen ohra, jossa on kasvuntuoreutta on sitkeää kuivattavaa. Kunnolla valmistunut, vaikka olisi sateenjäljiltä korkeampikin kosteus kuivuu paljon nopeammin. Pitkän poudan jälkeen 17 % vaatii 4-5 tuntia lämpöä. Viikkoaikaa sateenkostuttama 19% kuivui 3 tuntiin 13 %:iin
Mystinen kesälaatumies

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Tehoton kuivuri

Mulla on toisessa kuivurissa 170 hl Aitta-Jaakko. Kyllä siinä antin 330 pannulla ihan hyvin kuivuu. Syöttölaite on kyllä mun mielestä onnettoman hidas, puolitoista tuntia ei oikein tahdo riittää kiertoon... Säädöt on täysillä. Onko se tyypillistä kyseiselle 5 syöttimiselle härpäkkeelle? Siinä on sähkömoottori 0,37 kw 550 rpm, kiilahihnavälitys räikkäpyörälle, joka kilkuttaa syöttöteloja ketjun välityksellä. Vaihtoehdot syötön säätöön onkin siis vaihtaa moottori isommaksi ja nopeammaksi, nykyinen moottori tuntuu hiukan lämpiävän täydellä säädöllä, lämpörele on joskus lauennut. -Eli onko se tyypillistä tuolle harmaapäätyiselle ja oranssinpunaiselle Aitta-Jaakolle?
[/quote]
Siinä näköjään on sama syöttäjä kun meillä.Tuosta on moottori jo palannutkin,vaihdoin samanlaisen tilalle.Reilu tunti se ympärimenon aika tuossakin on,ihme että moottori jaksaa täydellä säädöllä pyörittää.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Tehoton kuivuri
Mulla on toisessa kuivurissa 170 hl Aitta-Jaakko. Kyllä siinä antin 330 pannulla ihan hyvin kuivuu. Syöttölaite on kyllä mun mielestä onnettoman hidas, puolitoista tuntia ei oikein tahdo riittää kiertoon... Säädöt on täysillä. Onko se tyypillistä kyseiselle 5 syöttimiselle härpäkkeelle? Siinä on sähkömoottori 0,37 kw 550 rpm, kiilahihnavälitys räikkäpyörälle, joka kilkuttaa syöttöteloja ketjun välityksellä. Vaihtoehdot syötön säätöön onkin siis vaihtaa moottori isommaksi ja nopeammaksi, nykyinen moottori tuntuu hiukan lämpiävän täydellä säädöllä, lämpörele on joskus lauennut. -Eli onko se tyypillistä tuolle harmaapäätyiselle ja oranssinpunaiselle Aitta-Jaakolle?

Mulla täysin sama koneisto ja uuni. Ja sama havainto syöttölaitteesta. Ohralla ja kauralla pidän säädön ihan täysillä- säädössä asteikko, mutta pystyy laittamaan vielä ohi aivan hahlon kärkiin. Joskus esim syöttölaitteella tyhjentäessä lauennut lämpörele, muuten ei kuivatessa vuosiin... [/quote]
Sillä pystyy kikkailemaan, mutta pitäisi jollakin tavalla varmaan ensin säätää sopivaan kohtaan ja merkit siihen, ettei tule kuivalla problem... Kostealla kun tietenkin juoksee huonommin, niin kuivauksen edetessä homma saattaa käydä käsille. 

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Tehoton kuivuri
Oliko jo viime vuonna tehoton?? Mitä kuivasit viimeiseksi viime vuonna?? Rypsiä??

Ihan hyvä huomio!  Jos ei vielä ole tullut katsottua paine ja poistopuolelle, saattaa olla tavaraa paljonkin putkistoissa/ kennojen päädyssä, tukkiiko kanavaa?. Tuliko "huono sato" rypsistä viime vuonna, kärryyn kertyi, mutta siiloon ei?
 Onko 3070E :llä kokemuksia jauhesammuttimen käytöstä kuivurilla? Mulla melkein on!

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Tehoton kuivuri
>jauhesammuttimen käytöstä kuivurilla? Mulla melkein on!

Kerro lisää..

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Tehoton kuivuri
Oliko jo viime vuonna tehoton?? Mitä kuivasit viimeiseksi viime vuonna?? Rypsiä??

Ihan hyvä huomio!  Jos ei vielä ole tullut katsottua paine ja poistopuolelle, saattaa olla tavaraa paljonkin putkistoissa/ kennojen päädyssä, tukkiiko kanavaa?. Tuliko "huono sato" rypsistä viime vuonna, kärryyn kertyi, mutta siiloon ei?
 Onko 3070E :llä kokemuksia jauhesammuttimen käytöstä kuivurilla?

Sama kysymys mielessä!  ;D  ;D  ;D

sirkussonni

  • Vieras

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Tehoton kuivuri
Jaakko suht pieni, vaikka 4 lämpökennoa päällekkäin, pitää ilmaa kuristaa tuolla 330 uunilla aika paljon- muuten menee viljaa poistokanavaan.

Pelkän lämmön nostaminen ei paljoa auta. Jos kuivausilman lämpötila on jo 80 asteen paikkeilla, niin sen pitäisi ylipainekuivurissa riittää. Ilman rajoittaminen huonontaa heti tehoa. Sitä nopeammin vilja kuivaa mitä enemmän ja mitä kuumempaa ilmaa menee läpi.

Jos haluaa taloudellisesti kuivata, niin uunin ilmamäärän rajoittaminen auttaa ainakin. Samalla öljymäärällä saa kuumempaa ilmaa kuivuriin, mutta vähemmän. Mitä hitaammin lämmin ilma kulkee viljan läpi, sitä enemmän ilma jäähtyessään ottaa mukaansa kosteutta.

nilihaara

  • Vieras
Vs: Tehoton kuivuri
Ootkos muuten tarkastanu jalustaa onko siinne joskus kovettunu kiinni alimpien kennojen väliin joskus jotakin märkää tavaraa.  Enkä nyt tarkoita sitä että Kurttu ois viime joutunu sun kuivuriis. ;D

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Tehoton kuivuri
Jaakko suht pieni, vaikka 4 lämpökennoa päällekkäin, pitää ilmaa kuristaa tuolla 330 uunilla aika paljon- muuten menee viljaa poistokanavaan.

Pelkän lämmön nostaminen ei paljoa auta. Jos kuivausilman lämpötila on jo 80 asteen paikkeilla, niin sen pitäisi ylipainekuivurissa riittää. Ilman rajoittaminen huonontaa heti tehoa. Sitä nopeammin vilja kuivaa mitä enemmän ja mitä kuumempaa ilmaa menee läpi.

Jos haluaa taloudellisesti kuivata, niin uunin ilmamäärän rajoittaminen auttaa ainakin. Samalla öljymäärällä saa kuumempaa ilmaa kuivuriin, mutta vähemmän. Mitä hitaammin lämmin ilma kulkee viljan läpi, sitä enemmän ilma jäähtyessään ottaa mukaansa kosteutta.

Tuosta maksimilämmöstä kokemusta toissavuodelta. Mittarikaapin digimittari näytti kuivausilman tulolämmöksi vajaa 80 astetta ja kokoajan paahtoi kahdella polttimella, välillä sitten sammui hetkeksi ja taas pelitti. Lämpötila-anturi oli irronnut tuloilmaputkesta. Mittari villan sisällä, joten sitä ei huomannut, eikä älynnyt vikaa etsiä kun toista vuotta kuivuri käytössä.

Tuosta ylläolevasta seurasi että 500Kw:n pannu tohotti 365hl:n kaappiin täysillä, laskennallisesti 550kw:n teholla :) Josta seurasi pannun ylikuumenemissuojan laukeaminen, säädetty reiluun sataseen. Eli kuivaaja kävi maksimilämmöillä vaikka tuloilmamittari näytti toisin, epäiltiin poltinvikaa ihan ensimmäisenä.
Kosteutta lähti jyvistä niin paljon, että kuivurin kanavaimurit+puhallin ei ehtinyt sitä poistaa, kondensoitui poistokennoihin ja valui kaikista mahdollisista saumoista missä vähänkin reikää :P 

Tästä voi päätellä että ylipainekuivurilla pidettävä lämpö alle sadassa asteessa, tai sitten hommattava tehokkaammat kanavaimurit. Ilman kanavaimureita lämpötila pidettävä oletettavasti vielä alempana...

Viime yönä oli kuivaamassa ohria, kasvukosteutta ja sadekosteutta, pikkupakolla puituna. 22230kg sisälle ja 17655kg ulos :P Eli vettä poistui 4575kg, hyvin pieni osa päätyi roskakärryyn esiputsarin kautta. Lämpö oli päällä 12 tuntia, jäähdytys päälle eli tunnissa poistui vajaa 400kg vettä. Hehtopaino 67 tuon pyörityksen jälkeen :P
Kosteusmittarit näytti aloittaessa reilua 25%:a, todellisuus puntarin mukaan jälleen enemmän.

Hetki sitten laitoin toisen satsin pyörimään, ja seurailin että toinen suutin päällä noin kolmasosan, lämmöt nousee hetkessä 86 asteeseen josta putoaa 83 asteeseen hiljalleen. Tehoa käytössä noin 400Kw näillä keleillä, kuivuri eristetty, samoin erittäin lyhyt tuloilmaputki. Lämmön nostolla ylemmäksi ei saa vastaavaa hyötyä omassa kuivurissa. Tuolla lämmöllä kuivuri pysyy vielä kuivana kosteillakin jyvillä.

Neljäs vuosi aluillaan, viime yönä meni tonni rikki käyttötunneissa, olikin kolme kertaa pidempi kuivausaika kuin syksyn aiemmilla viljoilla ennen viimepäivien sateita...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Tehoton kuivuri
Seuraatteko tuloilmaputken painetta?
Olen laittanut molempiin kuivureihin vastapainemittarin, eli puolen metrin pätkä 5mm kirkasta muoviletkua, jonka toinen pää sinne kanavaan. Kyl te tiiätte. Jaa niin, ei kellään enää mitään ylipainekuivureita?
Sillä on helppo säätää ilmamäärä sopivaksi tarvittaessa.