Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sängen pituus  (Luettu 9265 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Sängen pituus
Sekin tässä säätämisessä täytyy huomioida että niittääkö kylvösuuntaan vai poikittain. Vaikuttaa heti sänkeen useita millejä  :o

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Sängen pituus
Kyllä niitä kiviä väkisin tulee vanhempiin nurmiin. Talvet nostaa niitä pintaan ja rehukoneet rinteitä kiivetessä kuopivat kiviä pintaan. Eriasia sellaisissa paikoissa joissa ei ihan kaikkia kallionkoloja ole esi-isät raivanneet.
Mystinen kesälaatumies

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Sängen pituus
Kyllä niitä kiviä väkisin tulee vanhempiin nurmiin. Talvet nostaa niitä pintaan ja rehukoneet rinteitä kiivetessä kuopivat kiviä pintaan. Eriasia sellaisissa paikoissa joissa ei ihan kaikkia kallionkoloja ole esi-isät raivanneet.
Sikspä jyräys+siementen lisäys on vanhemmilla nurmilla rutiinijuttu. Pysyy nurmi tiheänä ja sattumat pinnan alla ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Sängen pituus
En oikein usko olevan niin raskasta jyrää, että noihin maihin kiviä painaisi.
Mystinen kesälaatumies

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Sängen pituus
En oikein usko olevan niin raskasta jyrää, että noihin maihin kiviä painaisi.

Jeps. Näin meilläkin tai sitten on liian märkää mennä edes traktorilla pellolle.

Mieluummin hiukan pitempää sänkeä, niin ei kilise. Krone nousee keveästi murikoiden yli.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Sängen pituus
Kyllä niitä kiviä väkisin tulee vanhempiin nurmiin. Talvet nostaa niitä pintaan ja rehukoneet rinteitä kiivetessä kuopivat kiviä pintaan. Eriasia sellaisissa paikoissa joissa ei ihan kaikkia kallionkoloja ole esi-isät raivanneet.

Pitäisi kehittää joku myrkky joka estäisi kivien liikkumisen ja lisääntymisen lumipeitteen alla   ;D

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Sängen pituus
Pitäis olla sen aineen varmaankin maavaikutteinen ::)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Sängen pituus
Pitäis olla sen aineen varmaankin maavaikutteinen ::)

Tai tarkemmin: Kivivaikutteinen.

Meillä on Vampulassa kiviä niin harvassa että ne ovat melkein kuolleet sukupuuttoon. Lisääntymiskumppanit ovat liian harvassa, joten uusia poikueita ei synny edes jokainen vuosi. Mulla on pari kiveä jemmassa "isolla lohkolla" merkkaamassa mitattuja pinta-alarajoja. Kun aurassa kilahtaa niin tietää että ny o enää 2 ha jälellä ja suunta on oikea  :D

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Sängen pituus
Kyllä niitä kiviä väkisin tulee vanhempiin nurmiin. Talvet nostaa niitä pintaan ja rehukoneet rinteitä kiivetessä kuopivat kiviä pintaan. Eriasia sellaisissa paikoissa joissa ei ihan kaikkia kallionkoloja ole esi-isät raivanneet.
Toi on niitä asiakkaitten vakioselityksiä kiville ;D
Jostain kumman syystä mun omilla mailla ei talvi synnytä kiviä, kun olen pintakivet keränny pois ;)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Sängen pituus
Kyllä niitä kiviä väkisin tulee vanhempiin nurmiin. Talvet nostaa niitä pintaan ja rehukoneet rinteitä kiivetessä kuopivat kiviä pintaan. Eriasia sellaisissa paikoissa joissa ei ihan kaikkia kallionkoloja ole esi-isät raivanneet.
Toi on niitä asiakkaitten vakioselityksiä kiville ;D
Jostain kumman syystä mun omilla mailla ei talvi synnytä kiviä, kun olen pintakivet keränny pois ;)
Ensimmäisen vuoden nurmissa ei kauheasti kivet kolise mutta vanhemmissa kolisee.
Samallalailla niitä sikiää omillekin pelloille vaikka kevättöistä ylivoimaisesti suurin työmenekki on kivienkeruu.  :(

Viimeksi muokattu: 02.08.11 - klo:08:51 kirjoittanut Make

Mystinen kesälaatumies

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Sängen pituus
Kyllä niitä kiviä väkisin tulee vanhempiin nurmiin. Talvet nostaa niitä pintaan ja rehukoneet rinteitä kiivetessä kuopivat kiviä pintaan. Eriasia sellaisissa paikoissa joissa ei ihan kaikkia kallionkoloja ole esi-isät raivanneet.
Toi on niitä asiakkaitten vakioselityksiä kiville ;D
Jostain kumman syystä mun omilla mailla ei talvi synnytä kiviä, kun olen pintakivet keränny pois ;)

Täälon kyllä kivisiä maita, mutta ei ne enää ole ollu isokaan ongelma omilla ja yhteistyöporukan pelloilla. Kivipekka ja hyvin toimiva yhteistyökuvio tuon kanssa ratkaissut homman.

Tiiä sitten tuosta talvesta, ei niitä kiviä kyll täällä ole ensimmäisen nurmenkorjuun jälkeen uusia juurikaan löytyny?

Enkä nyt muutenkaan osaa nähdä sängenpituuden ja kivisyyden suhteen asiayhteyttä, jos sängenpituuden variaationa ajatellaan 3-10cm, ja kuitenkin karhottimella ajellaan. Ei noissa nurmissa tuolla korjuuajankohdalla semmoista tikkusänkeä kuitenkaan ole joka kannattaisi karhoa karhotuksessa niin paljon, että tuolla sängenpituuden erolla olisi mitään merkitystä.

Juuri katselin pitkää sänkeä pyytäneen asiakkaan kasvustoa, sen se ainakin tekee että siellä näkyy tähkivää heinää raitoina pellolla olleiden korjuukaluston vanhojen raiteiden kohdilla. Epätasaisen näköinen kasvusto verrattuna lyhyempään sänkeen ajettuihin.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Sängen pituus
Meillä sängen pituuden ratkaisee se, onko nurmille ajettu lietettä letkuilla vai multaimella. Kivien kanssa ei ole ollut ongelmia, kun ne kerätään kylvön jälkeen. Yli 10 vuoteen ei ole tarvinnut silppurin teriä kivien takia vaihtaa.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Sängen pituus
Kiviongelman takia hankittiin karhotinkokeilun jälkeen mattoperä. Yhden isomman kiven on mattoperä nostanut karheeseen.  :(
Mystinen kesälaatumies

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Sängen pituus
Kyllä niitä kiviä väkisin tulee vanhempiin nurmiin. Talvet nostaa niitä pintaan ja rehukoneet rinteitä kiivetessä kuopivat kiviä pintaan. Eriasia sellaisissa paikoissa joissa ei ihan kaikkia kallionkoloja ole esi-isät raivanneet.
Toi on niitä asiakkaitten vakioselityksiä kiville ;D
Jostain kumman syystä mun omilla mailla ei talvi synnytä kiviä, kun olen pintakivet keränny pois ;)

  Kyllä niitä vaan syntyy joillain mailla isellä on parinkymmenen kilsan päässä lohko johon niitä nouse joka kevät,muilla lohkoilla ei tätä ilmiötä ole..

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Sängen pituus
Tuohon sängenpituuteen,jos ylimääräistä juuressa tai pehmeä maa pitempään sänkeen,muuten mahd.lyhyeen.Jälkikasvukykyyn vaikuttaa niin moni asia,pääasiassa semmoisia joihin ei itse pysty vaikuttamaan,yhden kumminkin olen huomannut johon pystyy vaikuttamaan,jos heinä menee vanhaksi niitettäessä,lähtee huonommin kasvamaan.Kovan sadon jälkeen tarvitsee myös apuvoimaa mahd.nopeasti ja hyvin.