Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 500 + 250 lehmän navetta  (Luettu 32745 kertaa)

JoHaRa

• Vieras
Vs: 500 + 250 lehmän navetta
Sonnien laiduntaminen on helpompaa kuin lehmien. Teoriassa  ;D

Vahvempaa aitaa vaan  ???  ;D  Luultavasti 12-14 kuukauden ikäisten sonnien laiduntaminen on oikeasti mahdotonta.

cosmic_cowboy

• Vieras

Vahvempaa aitaa vaan  ???  ;D  Luultavasti 12-14 kuukauden ikäisten sonnien laiduntaminen on oikeasti mahdotonta.

Pallit kannattaa jättää navetalle. Niinhän ameriiikassa tehdään, kuohitaan että pysyisivät laitumella ja kasvuhormoonit piikitetään, loppusilauksena feedlotissa pumpataan maissia piukkaan.

JoHaRa

• Vieras

Pallit kannattaa jättää navetalle. Niinhän ameriiikassa tehdään, kuohitaan että pysyisivät laitumella ja kasvuhormoonit piikitetään, loppusilauksena feedlotissa pumpataan maissia piukkaan.

Pallit voisi myydä hienolle ravintolalle  ??? Eikö joku syö noita sonninmunia  :-\

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa

http://www.youtube.com/watch?v=BK30pczRWSg lihaton voisi paimentaa sonniloita ja purra tofu patukkaa :P
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

lihaton

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Mitä aktivistit tekevät ja mitä eivät?
Riittääkö rautanaulat ruokintapöydällä? >:(

Ei, niillä ei ole mitään tekemistä eläinoikeushomman kanssa.

Syä paskaas! Toi on justiinsa oikeutta eläimille terroristijärjestön hommia!  >:(

Okei, toivottavasti olet sanonut tuon tietosi myös poliisille, että idiootit saadaan kiinni.

Etsin hieman netistä, mutta en löytänyt kuin tämän : http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/el%C3%A4intenpitoa-vastustettu-ilkivallalla/686036

Koska tuosta ei ole muuta tietoa, ei ole mitään tietoa myöskään siitä, että siinä vastustettaisiin eläintenpitoa ja sairas äijä -teoriani on ihan yhtä hyvä kuin aggressiivinen paskansyöntitoivotus.

Voiko joku antaa linkin uutiseen, jossa on puhetta rautanauloista ja ruokintapöydästä?

lihaton

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Ken söi kesäsoijan?
Suomessa ylivertaisesti suurimmat sadot rehuyksikkö, energia-arvo tms. mittareilla saadaan nurmituotannossa. Meillä olisi siis luonnonolosuhteidemme puolesta suhteellinen etu nimenomaan nurmituotannossa. Guarterin mainitsemissa alueissa olisi itse asiassa biologisessa mielessä vielä valtava käyttämätön potentiaali.

Sen sijaan juurikin se mikä johtaa väkirehuvaltaiseen ruokintaan, pitää laidunnuspotentiaalinkin poissa käytössä: Reaalimaailmassa ja reaaliprosesseissa toiminnan reunaehdot sanelevat suuren kuvan. Tuottajalla ei ole juurikaan mahdollisuuksia poiketa taloudellisesti lavealle tielle, ellei tämä näy kustannusvastaavasti tuotteen hinnassa.

Turhaa on siis syyllistää yksittäisiä tuottajia maatalouspolitiikan ja globaalitalouden valuvioista. Suuressa kuvassa kun tuottajalla on hyvinkin tarkasti vain kaksi vaihtoehto: joko sopeuttaa tuotanto vallitsevaan toimintaympäristöön tai lopettaa!
En ole syyllistänytkään! (Montaako verbiä minun päälleni vielä yritetään laittaa? :-))

Sanoin, että luonnonnurmella kasvava lihakarja on satumaailmasta. Kyllä, se on mahdollista. Kyllä, se olisi hyvä idea, mutta kuten asiantuntevampi kirjoittaja tuossa sanoo, realismin kinokset ovat liian suuret. Siksi se on satua.

lihaton

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Liha on parasta jättää syömättä
En tiedä ymmärsikö lihaton lainkaan mihin soppaa lusikkansa itse asiassa pisti osallistuessaan tähän keskusteluun.
Voin vastata: Tiesin varsin hyvin. Tieten tahtoen itse halusin tulla tänne kirjoittamaan. En kovin paljon vilkuillut keskusteluja etukäteen, kovin ovat samanlaisia ja -tyylisiä eri paikoissa kuitenkin ja kuten olen jo kirjoittanut, minulla on kyllä kokemusta keskustelemisesta, kirjoittaen, kasvotusten, ihan miten tahansa.

En pyri vahingoittamaan tai haukkumaan ketään, vaan pyrin olemaan rehellinen. En tiedä kaikkia maailman asioita, joten saatan senkin vuoksi olla välillä väärässä. Minulla on tapana keskustella juuri silloin, kun en ole samaa mieltä ihmisten kanssa, mutta kovin paljon täällä on yritetty väittää, että olisin kirjoituksillani tehnyt sellaista (syyllistänyt, tuominnut, kieltänyt jne.), mitä en ole lainkaan tehnyt. Toisaalta pystyn kirjoittamaan, etten ole sellaisia tehnyt. :-)

Maanviljelijöitä piirittää jatkuvasti sellainen määrä ulkopuolisia yhdenasian liikkeitä, että varmistin on aina jo valmiiksi irroitettuna tälläisiin keskusteluihin lähdettäessä. Tämänkin ketjun aikana näistä "toimijoista" on vilahdellut tekstissä ainakin eläinoikeustahot, eläintenhyvinvointipoppoo, eläintoikeusterrostit, fundamentaaliset vegaanit,vastakkain asettelusta elämän voimansa imevä ay/sd siipi ja kehitysmaa aktiivit. Ainakin Itämeri-, vesistö- ja urbaaniaktiivit sekä urbaanimaallemuuttajat ja talousliberalistit vielä loistavat poissa olollaan. Ja näitähän riittää lisää joka lähtöön...
Sellaisenahan se maailma näyttäytyy näissä kirjoituksissa. Pahoin pelkään ja toivon, ettei tuo piirittäminen ole kuitenkaan kovin todellista, vaan enemmänkin yleistä ahdistusta, joka sitten on helppo kanavoida ulkoiseen mörköön. Toivo on siinä, että jos saa minun kaltaiset möröt kohdalleen, niin ei tarvitse pelätä laisinkaan niin paljon.

Viljelijöille vakuutettiin viisitoista vuotta sitten että kehittämällä ja työtä tekemällä tila pärjää jatkossakin. Erityisesti nuoret ottivat haasteen vastaan. Annettiihan ymmärtää, että uusi toimintaympäristö mahdollistaisi yritysmäisemmän toiminnan, jossa kovalla työllä elämään voisi mahtua muutakin kuin navettapolku. Nyt kun maatilan reaalimaailmaa on kuitenkin jo vuosia ollut se, että sisään tuleva tulovirta on säilynyt rahamääräisesti samana, mutta tilan ostovoima sen sijaan on reaalisesti romahtanut. Samalla kustannuspuolella hintataso kiipeää samaa rataa kuin muunkin yhteiskunnan kustannukset. Lopputuloksena entistä suuremmalla työmääräällä saavutetaan jatkuvasti huonompi tulos, eikä parannusta ole näköpiirissä.

Kun tähän alakierteeseen lisätään alati kasvava byrokratia paperisotineen ja syyneineen sekä pelko inhimillisestä virheestä joka sanktioiden muodossa voisi suistaa koko tilan talouden, ollaan aika lailla sillä rajalla jossa varmistamaton ase(kuvainnollisesti  8)) voi laueta vahingossakin. Ulkopuolisten viisaiden sietokyky on siis  vuosien jatkuvan henkisen paineen alla taatusti madaltunut.
Aivan. Maanviljelijöiden asema ei ole kaikilta osin hyvä. Nuo mainitsemasi lupaukset ja niiden toteutumattomuus liittyvät mielestäni nykyiseen taloudelliseen kehitykseen, joka ei muiltakaan osin ole hyvä. Sama kehitys on se, joka tuottaa näitä suurnavetoita. Muutos jossain vaiheessa varmasti tapahtuu, mutta miten se voitaisiin tehdä mahdollisimman vähin vahingoin, sitä on näinkään pienessä maassa vaikea keksiä.

Todettakoon vielä, että kannatan itse lämpimästi laiduntamista. Itse asiassa olen sitä mieltä että EU:ssa saisi olla direktiivi, jolla kaikki elikot määrättäisiin kesällä laitumella pidettäviksi. Eläinten hyvät olot ovat valtaosalle tuottajista itsestään selvyys, mutta ulkopuoleltakaan ei voi vain vaatia, täytyy myöskin antaa jonkinlainen kontribuutio. Tällä hetkellä tärkein kontribuutio olisi jonkinlainen varmuus siitä, että maatalouselinkeinon jatkuvuuden edellytyksenä oleva taloudellinen selkäranka turvataa.
Aivan. Huono taloudellinen kehitys lienee se suurin rassaava tekijä. Jos tähän vielä yhdistetään harha siitä, että maataloustuotannosta voisi tehdä siistiä yritystoimintaa, niin ahdistaahan se.

Toivottavasti eläinten kasvattajien puoleltakin kuuluu enemmän näitä "pitäisi olla direktiivi, jolla oikeasti määrättäisiin laiduntamaan" -mielipiteitä, ettei kaikkea pidetä meidän kaupunkilaisten keksintönä.

Meidän viisihenkinen perheemme ostaa yleensä aina luomua jos se on mahdollista, lihaa emme siis syö ja maitoa meillä ei juoda, mutta jogurtti on enimmäkseen luomua (jos sitä on kaupassa) ja minäkin syön talkkunani luomupiimän kanssa - miksi? No luomusääntöihin kuuluu lehmien laiduntaminen ja luomusääntöjä myös valvotaan. Valitettavasti luomupiimää ei saa kaikista kaupoista.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:250:0001:0084:FI:PDF

Useimmiten eläimillä olisi oltava jatkuva pääsy laiduntamaan ulkojaloittelualueille heti, kun sääolosuhteet sen
sallivat, ja ulkojaloittelualueita olisi periaatteessa hoidettava osana soveltuvaa viljelykiertoa.

Lohisoppa

• Vieras
Laiduntaminen pitäisi olla kaikkien eläintukien perusedellytys ????

SIOILLA JA KANOILLA ? MITES ONNISTUU ? ROBOTTIPIHATOSSA ?

Robotit laiduntamaan myös... :D ;D

lihaton

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Voin sanoa edes jonkin esim. nupoutus siitä olen kirjoittanut aikaisemmin perustelut.

OK - tämä vaikuttaa eläinten kasvatukseen, ainakin jos liikkumatilaa ei ole tarpeeksi.

Yksi uusi asia on mm. koiranpennun kannuskynsien leikkuu, näistä kynsistä tulee koiralle merkittävä haitta ja riski (tästä on omaa kokemusta). Kannuskynsien leikkuu on kielletty pennulta perusteluna eläimen kokema kipu, olen täysin erimieltä tässäkin asiassa (samalla kipuperiaatteella ei tulisi rokottaa ihmislapsiakaan).

OK - kuulostaa oudolta, että kannuskynsien poistaminen on kielletty. Meidän koiria ne eivät ole haitanneet - juoksevat kyllä metsässä harva se päivä - mutta eipä se vaativa juttu olisi. Kai sen puuduttamalla saa tehdä.

Tuo ei kuitenkaan liene kotieläinten pitoa haittaava asia, vai onko teillä paimentavia koiria? :-)

Pienten vasikoiden pito ryhmäkarsinassa, kolmella tilalla muutettiin entinen käytäntö hyvinvointieläinlääkärin ohjeiden mukaiseksi, seurauksena kaikilla kolmella tilalla vasikoille tuli niveltulehduksia, jopa eläimen lopettamiseen johtavia. Siis entinen käytäntö ei sairastuttanut eläimiä. Ei pitäisi mennä isäntää neuvomaan ;)

Kuulostaa ikävältä ja turhalta, mutta jos eläinlääkärillä on valta, niin...

Se on senttipeliä milloin eläin voi hyvin ja milloin huonosti, kun karsinoita mitataan, koko homma uusiksi-kustannuksia, vaikka silmät näkisi voiko eläimet hyvin vai ei. Vesikuppien määrä kovalla pakkasella; jos noudattaa lakia vesi jäätyy lämmityksestä huolimatta, eläimet eivät saa vettä, kun sulkee osan kupeista, vesi ei jäädy kun eläimet käyttävät samoja kuppeja virtaama riittää pitämään veden sulana.

Tyhmää, jos menee senttipeliksi. Toisaalta on outoa, jos karsinat on rakennettu, mutta ne eivät täytä vaadittuja mittoja. Kannattaisiko mitoittaa vähän reilummin?

Jäätyvät, vaikka lämmitetään? No, ymmärrän virtaaman, mutta eihän se vesi pakkasessa sulana pysy...

Olen seurannut yhtä yrittäjää, jota laitetaan jatkuvasti satimeen pikkurikkeiden takia, todellisuudessa siellä eläimet voivat hyvin. Jos tämä henkilö väsyy (toivottavasti ei niin pahoin) ja tapahtuu jotain peruuttamatonta, voidaan kysyä, onko viranomaiset syyllistyneet kuolemantuottamukseen?

Satimeen? Miksi niitä pikkurikkeitä sitten koko ajan on?

Unohtamatta vuosia sitten ollutta dokumenttia, jossa karja teurastettiin perheen silmien edessä. Syyksi vängättiin puutteita eläinten hyvinvoinnissa, vaikka lopullisesti henki niiltä saatiin eläinten korvamerkkipuutosten takia. Lopetushetkellä eläimet olivat hyvinvoivia, sen pystyi jokainen TV-katsoja näkemään.

Tuotakaan en onneksi nähnyt.

Onko muuten minkälainen kanta näillä vegaani-ihmisillä korvamerkkeihin? Vai onko se sama millä konstilla eläimestä saadaan henki pois kuleksimasta, kärsimästä?
Semmosta eläinoikeushommaa.

Tuskin on olemassa yhtä "vegaani-ihmisten" mielipidettä korvamerkeistä. Omasta mielestäni on naurettavaa, että valvonta on tällaista, mutta niin kai sen täytyy sitten olla...

Mainitsemasi eläinlääkärit ja muut eivät tietenkään liity mitenkään vegaaneihin sinänsä. Vegaani on ihminen, joka ei syö eikä muutenkaan käytä mitään eläintuotteita. Eläinlääkäri on eläinlääkäri. Nämä asiat menevät helposti sekaisin ja yhdistyvät samaksi, yhdeksi ahdistukseksi.

Taakkoja; syyllistämistä, kohtuuttomia kustannuksia, ylimääräistä paperityötä. Luonnonolosuhteille ei kukaan voi mitään, hellejaksot, pakkasjaksot, pitkäaikaiset sateet. Eläinten sairastaminen sairas eläin on kipeä, todella ja sellainenkin voi parantua, oikeaa lopettamispäätöstä ei kukaan osaa tehdä paremmin kuin eläimen omistaja, hoitaja ja hänkin voi erehtyä, kuten lääkärikin. Mihin osoitteeseen niitä eläinten sairauskuvia tulee lähettää, jäisi sekin eläinoikeushomma tekemättä tilallisille?
.

Syyllisyys on vapaaehtoista. Sairauskuvia voi laittaa vaikka nettiin, kyllä aktivistit ne sieltä löytävät.

Lohdullisinta tässä kaikessa on, että kun maailma kapsahtaa reaalitalouteen loppuu kaikki jonninjoutava, myös erikoisdieetit ;) Harmi karppaukselle jos joutuu puurolinjalle :(

Totta. Meidän kasvissyöjäperheemme on onneksi yläkarppaajia ja perunaa menee - tänäänkin taas kaksi kiloa. Meidän ruokavaliomme ei kärsi heilahduksista - eikä tässä meidän mielestämme ole mitään erikoistakaan!

Voi olla lihansyöjä ja arvostaa, kunnioittaa ja ihailla eläimiä! Lapsikin osaa.

Juu, mutta jos arvostaa eläimiä, niin miksi haluaisi tappaa puolivuotiaan sian? Vain siksi, että saa itse syödä sitä lihaa? Vaikka voisi syödä muutakin...

Lapset osaavat olla välittämättä monista asioista, mutta se johtuu usein siitä, etteivät ymmärrä tai tajua laajempia kuvioita. Lienee aika tavallista, että tutun eläimen syömistä kartetaan, vaikka samanlaisia eläimiä ne ovat tuntemattomatkin siat ja naudat.

lihaton

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Iskolasta lehmien oikeuksien kautta lihansyöntiin...näin se tarina etenee

:)

Unohdit matkalla nähdyt kepulaiset, viherstalinistit ja demarit!

lihaton

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Liha on parasta jättää syömättä
lihaton väittää, että ihmisen on parempi olla ilman lihaa.

Näin väittää ja perustuu tietysti omaan kokemukseen. Useamman vuoden aikana siis kokeilin syödä lihaa, olla syömättä, syödä kalaa jne. ja tässä ollaan: yli 25 v ilman lihaa ja mitään vakavia terveysongelmia ei ole, joista voisi karppaamalla päästä enkä oikein käytä lääkkeitäkään.

En ole ainoa, joka on kokenut lihattomuuden hyväksi. Lopulta, kun tästä keskustellaan, niin ainoa peruste lihan syönnille on se, että "tykkää siitä". Mikä on tietysti yksi mieltymys muiden opittujen tykkäämisten joukossa.

Tunnustan olen kokeillut sellaista dieettiä,lähes lihatonta, nuoruudessa. Tunnen myös henkilön joka ei syönyt vuosiin lihaa, taustalla ei ollut mitään ideologista ja lihan syönnin hän opetteli uudelleen pari vuotta sitten terveysongelmien takia. Taidetaampa olla enemmän tai vähemmän karppaushenkisiä nykyään, vointi on parempi kuin koskaan. Tuo väittämä yllä ei pidä paikkansa, koska karppauksella on suuri joukko ihmisiä päässyt vakavistakin terveysongelmista ja lääkkeistä. Mutta jokainen syököön sitä mikä maistuu ja hyvälle tuntuu, kunnes Luojalta tulee uudet ohjeet  ;D

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Suomessa ylivertaisesti suurimmat sadot rehuyksikkö, energia-arvo tms. mittareilla saadaan nurmituotannossa. Meillä olisi siis luonnonolosuhteidemme puolesta suhteellinen etu nimenomaan nurmituotannossa. Guarterin mainitsemissa alueissa olisi itse asiassa biologisessa mielessä vielä valtava käyttämätön potentiaali.

Sen sijaan juurikin se mikä johtaa väkirehuvaltaiseen ruokintaan, pitää laidunnuspotentiaalinkin poissa käytössä: Reaalimaailmassa ja reaaliprosesseissa toiminnan reunaehdot sanelevat suuren kuvan. Tuottajalla ei ole juurikaan mahdollisuuksia poiketa taloudellisesti lavealle tielle, ellei tämä näy kustannusvastaavasti tuotteen hinnassa.

Turhaa on siis syyllistää yksittäisiä tuottajia maatalouspolitiikan ja globaalitalouden valuvioista. Suuressa kuvassa kun tuottajalla on hyvinkin tarkasti vain kaksi vaihtoehto: joko sopeuttaa tuotanto vallitsevaan toimintaympäristöön tai lopettaa!
En ole syyllistänytkään! (Montaako verbiä minun päälleni vielä yritetään laittaa? :-))

Sanoin, että luonnonnurmella kasvava lihakarja on satumaailmasta. Kyllä, se on mahdollista. Kyllä, se olisi hyvä idea, mutta kuten asiantuntevampi kirjoittaja tuossa sanoo, realismin kinokset ovat liian suuret. Siksi se on satua.

lihakarjaa on runsaasti  luonnonnurmillakin,,,,,kiertele  maakuntaa niin  näet

mutta  asiasta  toiseen  ei  me  yhtä  temppulijaa  ruveta  syöttämään
sen  haluamalla  tavalla,,,,teitä täytyy  olla  paljon  ja  valmiutta  maksamaan
ei  maalaisväestö  ole  teidän   paapomistanne  varten 8)

Aulis Anttila

• Vieras
Eino Uusitalo...
ei  me  yhtä  temppulijaa  ruveta  syöttämään sen  haluamalla  tavalla,,,,teitä täytyy  olla  paljon  ja  valmiutta  maksamaan ei  maalaisväestö  ole  teidän   paapomistanne  varten 8)

...sanoo Agron Eino Uusitalo, Lehtimäen suuri poika  :o :o :o
=
Eino Uusitalo
Kansanedustajana 13.09.1955 - 25.03.1983
Täydellinen nimi:    Uusitalo, Eino Oskari
Koulutus:    kansakoulu , maamieskoulu 1946, pienviljelysneuvojaopisto , agrologi 1949
Työura / Elämäkertatietoja:    maanviljelijä Lehtimäellä

lihaton

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
lihakarjaa on runsaasti  luonnonnurmillakin,,,,,kiertele  maakuntaa niin  näet

On. Tunnenkin yhden pitäjän - siis tuolla naapuripitäjässä. Parikymmentä vuotta sitten oli tapana mennä bussilla sinne kirkolle ja määränpäähän kävellessä katsoa, että viitsiikö oikaista. Rauhallisiahan ne ovat, mutta niiden laidun joka tapauksessa.

mutta  asiasta  toiseen  ei  me  yhtä  temppulijaa  ruveta  syöttämään
sen  haluamalla  tavalla,,,,teitä täytyy  olla  paljon  ja  valmiutta  maksamaan
ei  maalaisväestö  ole  teidän   paapomistanne  varten 8)

Olen pahoillani, mutta olette syöttäneet minua siis haluamallani tavalla jo yli 25 vuotta. Eivät lihakarjan kasvattajat, mutta esimerkiksi perunanviljelijät - ja monet muut.

Kasvissyöjien määrä kasvaa koko ajan ja se näkyy myös kauppojen tarjonnassa - olen siis katsellut kaupunki kauppojen tarjontaa aika tarkastikin (paitsi lihatiskejä, mutta makkaroita tulee joskus vähän katseltua, kun Poutulla on kasvisgrilleri, jota lapset syövät). Ja työurani aloitin marketin hevi-osastolla!

Rahaa ruokaa on meidän perheessä riittävästi, emmekä ole ainoa tällainen perhe ja tämä on tietysti huomattu kaupoissakin: Olen valmis maksamaan esimerkiksi appelsiinimehuista noin 150 € vuodessa ylimääräistä että saan ostaa Reilun kaupan mehua (Tropicia saa -,80 ja Reilun kaupan mehu on noin 1,95 ja mehua menee tölkki useimpina päivinä, muttei toki aina tuota samaa.) Kauppa tietysti myy bulkkimehua paljon enemmän, mutta lähikaupassa on onneksi yleensä aina myös tuota Reilun kaupan mehua. Valitettavasti siellä ei ole luomumaitotuotteita.

Olen siis valmis maksamaan samanlaisia "lisiä" suomalaisista maataloustuotteista, kunhan ne ovat hyviä.

Jos on Reilun kaupan tavaroita, niin pitäisikö olla myös Suoran kaupan tavaraa, joka ei ole kiertänyt keskusliikkeessä keräämässä lisä-arvoa? Siitä voisi maksaa enemmän ja viljelijä saisi enemmän.

Meitä ei noin yleisesti ottaen kukaan paapo, vaan hoidamme itse omat työmme, tulomme ja elämämme - paitsi tietysti huomenna menemme taas viideksi päiväksi leirille tuonne maaseutukuntaan, missä emäntä tekee aivan loistavaa kasvisruokaa!

minä-itte

• Vieras
lihakarjaa on runsaasti  luonnonnurmillakin,,,,,kiertele  maakuntaa niin  näet

On. Tunnenkin yhden pitäjän - siis tuolla naapuripitäjässä. Parikymmentä vuotta sitten oli tapana mennä bussilla sinne kirkolle ja määränpäähän kävellessä katsoa, että viitsiikö oikaista. Rauhallisiahan ne ovat, mutta niiden laidun joka tapauksessa.

mutta  asiasta  toiseen  ei  me  yhtä  temppulijaa  ruveta  syöttämään
sen  haluamalla  tavalla,,,,teitä täytyy  olla  paljon  ja  valmiutta  maksamaan
ei  maalaisväestö  ole  teidän   paapomistanne  varten 8)

Olen pahoillani, mutta olette syöttäneet minua siis haluamallani tavalla jo yli 25 vuotta. Eivät lihakarjan kasvattajat, mutta esimerkiksi perunanviljelijät - ja monet muut.

Kasvissyöjien määrä kasvaa koko ajan ja se näkyy myös kauppojen tarjonnassa - olen siis katsellut kaupunki kauppojen tarjontaa aika tarkastikin (paitsi lihatiskejä, mutta makkaroita tulee joskus vähän katseltua, kun Poutulla on kasvisgrilleri, jota lapset syövät). Ja työurani aloitin marketin hevi-osastolla!

Rahaa ruokaa on meidän perheessä riittävästi, emmekä ole ainoa tällainen perhe ja tämä on tietysti huomattu kaupoissakin: Olen valmis maksamaan esimerkiksi appelsiinimehuista noin 150 € vuodessa ylimääräistä että saan ostaa Reilun kaupan mehua (Tropicia saa -,80 ja Reilun kaupan mehu on noin 1,95 ja mehua menee tölkki useimpina päivinä, muttei toki aina tuota samaa.) Kauppa tietysti myy bulkkimehua paljon enemmän, mutta lähikaupassa on onneksi yleensä aina myös tuota Reilun kaupan mehua. Valitettavasti siellä ei ole luomumaitotuotteita.

Olen siis valmis maksamaan samanlaisia "lisiä" suomalaisista maataloustuotteista, kunhan ne ovat hyviä.

Jos on Reilun kaupan tavaroita, niin pitäisikö olla myös Suoran kaupan tavaraa, joka ei ole kiertänyt keskusliikkeessä keräämässä lisä-arvoa? Siitä voisi maksaa enemmän ja viljelijä saisi enemmän.

Meitä ei noin yleisesti ottaen kukaan paapo, vaan hoidamme itse omat työmme, tulomme ja elämämme - paitsi tietysti huomenna menemme taas viideksi päiväksi leirille tuonne maaseutukuntaan, missä emäntä tekee aivan loistavaa kasvisruokaa!

"Reilu kauppa" = joku keksi hyvän bisneksen.

Onhan tuota tutkittu....rahat jäävät välikäsille, "Juan Valdez" jää ilman "reilua lisää".

Paljonkohan tuollakin on suuripalkkaista väkeä:

http://www.reilukauppa.fi/

...kunhan suomalaiset tukkurit ostaisivat tuotteensa suoraan "Juan Valdezin" tuottajayhdistykseltä ilman "reiluja välikäsiä", niin Juanillekin voi jäädä jotain käteen.

http://www.talouselama.fi/uutiset/reilu+kauppa+repii+rahaa/a160422

Viimeksi muokattu: 17.07.11 - klo:09:01 kirjoittanut minä-itte