Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 500 + 250 lehmän navetta  (Luettu 26794 kertaa)

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: Ken söi kesäsoijan?
lihakarjaa on runsaasti  luonnonnurmillakin,,,,,kiertele  maakuntaa niin  näet

On. Tunnenkin yhden pitäjän - siis tuolla naapuripitäjässä. Parikymmentä vuotta sitten oli tapana mennä bussilla sinne kirkolle ja määränpäähän kävellessä katsoa, että viitsiikö oikaista. Rauhallisiahan ne ovat, mutta niiden laidun joka tapauksessa.

mutta  asiasta  toiseen  ei  me  yhtä  temppulijaa  ruveta  syöttämään
sen  haluamalla  tavalla,,,,teitä täytyy  olla  paljon  ja  valmiutta  maksamaan
ei  maalaisväestö  ole  teidän   paapomistanne  varten 8)

Olen pahoillani, mutta olette syöttäneet minua siis haluamallani tavalla jo yli 25 vuotta. Eivät lihakarjan kasvattajat, mutta esimerkiksi perunanviljelijät - ja monet muut.



Olen siis valmis maksamaan samanlaisia "lisiä" suomalaisista maataloustuotteista, kunhan ne ovat hyviä.

Jos on Reilun kaupan tavaroita, niin pitäisikö olla myös Suoran kaupan tavaraa, joka ei ole kiertänyt keskusliikkeessä keräämässä lisä-arvoa? Siitä voisi maksaa enemmän ja viljelijä saisi enemmän.

Meitä ei noin yleisesti ottaen kukaan paapo, vaan hoidamme itse omat työmme, tulomme ja elämämme -



 paitsi tietysti huomenna menemme taas viideksi päiväksi leirille tuonne maaseutukuntaan, missä emäntä tekee aivan loistavaa kasvisruokaa!

loisitte   taas  ilmaiseksi  jonkin  maalaisemännän  passatessa  teitä  yötäpäivää
ja  senjälkeen  hän  siivoaa  viikon  jälkiänne :(

minä-itte

  • Vieras
Vs: Ken söi kesäsoijan?
lihakarjaa on runsaasti  luonnonnurmillakin,,,,,kiertele  maakuntaa niin  näet

On. Tunnenkin yhden pitäjän - siis tuolla naapuripitäjässä. Parikymmentä vuotta sitten oli tapana mennä bussilla sinne kirkolle ja määränpäähän kävellessä katsoa, että viitsiikö oikaista. Rauhallisiahan ne ovat, mutta niiden laidun joka tapauksessa.

mutta  asiasta  toiseen  ei  me  yhtä  temppulijaa  ruveta  syöttämään
sen  haluamalla  tavalla,,,,teitä täytyy  olla  paljon  ja  valmiutta  maksamaan
ei  maalaisväestö  ole  teidän   paapomistanne  varten 8)

Olen pahoillani, mutta olette syöttäneet minua siis haluamallani tavalla jo yli 25 vuotta. Eivät lihakarjan kasvattajat, mutta esimerkiksi perunanviljelijät - ja monet muut.



Olen siis valmis maksamaan samanlaisia "lisiä" suomalaisista maataloustuotteista, kunhan ne ovat hyviä.

Jos on Reilun kaupan tavaroita, niin pitäisikö olla myös Suoran kaupan tavaraa, joka ei ole kiertänyt keskusliikkeessä keräämässä lisä-arvoa? Siitä voisi maksaa enemmän ja viljelijä saisi enemmän.

Meitä ei noin yleisesti ottaen kukaan paapo, vaan hoidamme itse omat työmme, tulomme ja elämämme -



 paitsi tietysti huomenna menemme taas viideksi päiväksi leirille tuonne maaseutukuntaan, missä emäntä tekee aivan loistavaa kasvisruokaa!

loisitte   taas  ilmaiseksi  jonkin  maalaisemännän  passatessa  teitä  yötäpäivää
ja  senjälkeen  hän  siivoaa  viikon  jälkiänne :(

Just, tuollaisia ovat omat "siirtomaaisäntämme".

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Ken söi kesäsoijan?
...kunhan suomalaiset tukkurit ostaisivat tuotteensa suoraan "Juan Valdezin" tuottajayhdistykseltä ilman "reiluja välikäsiä", niin Juanillekin voi jäädä jotain käteen.
[/quote]

 Olihan Suomessa aika jolloin tuottajilla oli melkein monopoliasemassa olevat omat markkinakanavat, mutta taisivat nekin vetää voitot herrojensa palkkoihin ja muihin etuisuuksiin sekä ylikalliisiin investointeihin..

 Antti Aarnio-Wihuri kerran jossain haastattelussa ihmetteli miksei meijereitä tehdä kullasta kun se ei tulisi sen kalliimmaksi kuin se silloinen rakentaminen oli.

  No, nyt nää 6-70-luvulla rakennetut maitopalatsit on lahjoiteltu mikä millekn porukalle,ainakin täällä etelässä..

lihaton

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Juuri näin, suurin osa muistanee multipersoona Hipkunmullaviiraan täältä taannoin. Muuan filosofi totesi muinoin että "Mielipide on kuin perseenreikä, meillä kaikilla on sellainen ja se haisee."

Tuomiopäivä ehtii tulla ennen kuin kasvinsyöjän kanssa loppuu väitökset eläinten "oikeuksista".  ;D ;D

Sinulla on ilmeisesti omat suosikkifilosofisikin. Olen samaa mieltä siitä, että meillä kaikilla on mielipide - tai olisi hyvä, jos olisi. Moninaisuus on kuitenkin luonnon laki ja koska olemme tämän planeetan monimutkaisimpia olentoja, on aika luonnollista, että mielipiteet ovat enimmäkseen erilaisia. Esimerkiksi minä olen eri mieltä siitä, että toisten ihmisten mielipiteet haisisivat.

Näin täällä kuitenkin eletään yhdessä, pienellä planeetalla ja pienessä maassa. Eikö olekin hienoa!

Henkilökohtaisesti en hevon*****jakaan piittaa mitä kyseisen kategorian ihmiset ovat mieltä yhtään mistään. Viherstalinisteja, kommunismin uusi tuleminen yhdistettynä viheraatteeseen. Ja niin kauan kuin maailmankaikkeudessa riittää orjatyövoiman käyttöä halpatyön maissa, nälänhätää ja uskonnon aiheuttamia sotia, välitän vieläkin vähemmän stalinistien ajatuksista. Eläinten oikeudet ovat kuin hyttysen paska mustassa aukossa verrattuna ihmisten oikeuksiin ja loukkauksiin ihmisyyttä kohtaan maapallolla. Miljoonat ihmiset ovat hiukan eri mittasuhde kuin muutamat tuhannet eläimet.

OK. Olet ilmeisesti myös periaatteen mies, kun olet päättänyt, mihin kategoriaan ihmiset kuuluvat ja ettet välitä joistakin kategorioista yhtään mitään. Hieman masentavaa on se, että olet oppinut joitakin luokkia, joilla luokittelet ihmisiä ja ehkä luulet näin hallitsevasi ihmisiä kun nimittelet heitä.

Minä voin olla viher- ja niin oli kaupungissa kasvanut isänikin, vältti rintamalla keripukin, kun teki teetä kuusenhavuista. Hän siis oli demari, eikä halunnut puhua pahaa muista ihmisistä, ei ollut katkera porvareille, mutta puhui halveksuvasti kommunisteista, joita vastaan joutui taistelemaan työpaikoilla, jopa vaihtamaan työpaikkaa - ja perhe muutti perässä. Isäni oli todella pöyristynyt, kun 70-luvulla periaatteessa fiksut opiskelijat ryhtyivät taistolaisiksi eli stalinisteiksi ja jos luokittelet minut noiden kommunistien ja stalinistien perilliseksi, niin olet ehkä niin väärässä kuin voit olla. Tai no: jos sanoisit minua natsiksi, olisit vielä enemmän väärässä.

Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi siitä, että ihmisten oikeudet, maailman nälkä, sodat (mistä syystä tahansa) jne. ovat paljon merkittävämpiä kysymyksiä, kuin suomalaisten lehmien oikeus päästä kesällä laitumelle. On hienoa, että toimit aktiivisesti niiden ongelmien ratkaisemiseksi. Jotkut pitävät niitä maailman ominaisuutena, luonnonlakeina, jopa "hyvinä" asioina ja mahdottomina ratkaista, mutta kun tarpeeksi moni meistä rukkaa ajatuksensa toiseen asentoon ja toimii niiden mukaisesti, ei mikään ole mahdotonta!

Itselläni on sen verran laiskuutta ja joutilasta aikaa, että tuhlaan ruutiani tällaisiin vähäpätöisempiinkin aiheisiin. Itse asiassa en koe mitään maailman ongelmaa erilliseksi muista: Jos ihminen osaa arvostaa eläimiä ja hoitaa niitä hyvin, oli direktiivejä tai ei, osaa sellainen ihminen yleensä arvostaa myös muita ihmisiä ja tämähän on juuri se ongelma meillä ihmisten kesken.

Liian moni vieläkin luulee, että tänne on tultu keplottelemaan, huijaamaan, keräämäään itselle maallista hyvää vähän tai paljon keinoista välittämättä. Tämän vuoksi suomalaisetkin firmat tuijottavat vain osakkeenomistajien saamaa voittoa ja siirtävät tuotannon Intiaan, ostavat mustikat Virosta, rahtaavat poimijoita Thaimaasta, tuovat lampaanlihaa Uudesta Seelannista jne. jne. - ja tätä pidetään yleisesti hyvänä ja arvostettavana.

Ei. Tänne on tultu elämään yhdessä ja jokainen haluaa olla onnellinen. Minä pesen sinun paitasi, jos voit korjata narisevan porttini. Tehdään yhdessä kappoja, myydän ne ja ostetaan vaikka limppu ja jaetaan se kahtia.

Mutta jatketaan nyt mussuttamista kun lullukkaroiset suomalaiset siitä tykkää ja son niin meriaseksikästä.  ;D ;D

No, tuskin me tänne suomalaisten vuoksi kirjoitamme seksikkyydestä puhumattakaan. Vai?

minä-itte

  • Vieras
Vs: Ken söi kesäsoijan?
...kunhan suomalaiset tukkurit ostaisivat tuotteensa suoraan "Juan Valdezin" tuottajayhdistykseltä ilman "reiluja välikäsiä", niin Juanillekin voi jäädä jotain käteen.

 Olihan Suomessa aika jolloin tuottajilla oli melkein monopoliasemassa olevat omat markkinakanavat, mutta taisivat nekin vetää voitot herrojensa palkkoihin ja muihin etuisuuksiin sekä ylikalliisiin investointeihin..

 Antti Aarnio-Wihuri kerran jossain haastattelussa ihmetteli miksei meijereitä tehdä kullasta kun se ei tulisi sen kalliimmaksi kuin se silloinen rakentaminen oli.

  No, nyt nää 6-70-luvulla rakennetut maitopalatsit on lahjoiteltu mikä millekn porukalle,ainakin täällä etelässä..
[/quote]



Se oli kepun-MTK:n  kulta-aikaa...

....ekä pidä unohtaa maatalousosuuskunta Hankkijaa...taloudenpito muistuttaa kovasti nykyistä  valtiontalouden hoitoa. Ei oltu "köyhiä eikä kipeitä".

Viimeksi muokattu: 17.07.11 - klo:09:26 kirjoittanut minä-itte

lihaton

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Reilusta kaupasta
"Reilu kauppa" = joku keksi hyvän bisneksen.

Juu, olin joskus tekemisissä yksien Reilun kaupan pioneerien kanssa. Tee oli ostettu Tansaniasta, maksettu tuottajaosuuskunnalle hyvä hinta, tuotu Suomeen, pakattu ja myyty ja kun riskit eivät toteutuneet, niin voittoa jäi suunniteltua enemmän ja oli aika maksaa se Tansaniaan, tuottajille. Tansaniassa oli vaikeuksia tajuta, miksi maksetaan vielä lisää. :-)

Sellaiset kaverit keksivät Reilun kaupan.

Onhan tuota tutkittu....rahat jäävät välikäsille, "Juan Valdez" jää ilman "reilua lisää".

Tällaisia väitteitähän esitetään, mutta näyttäkääpä nyt todisteet. Itse laitoit tällaisen linkin jossa neljä vuotta sitten joku toimittaja on yrittänyt ansaita leipäänsä kirjoittamalla kiinnostavaa uutista:

http://www.talouselama.fi/uutiset/reilu+kauppa+repii+rahaa/a160422

Ei tarvitse lukea kuin tuo yksi kohta, niin siitä näkee, että tuottaja saa 17 %. Se on aika hyvin banaanista.

Lisäksi tuottajakaan ei siis voi hoitaa asioitaan miten tahansa: http://www.reilukauppa.fi/index.php?48

Tästä on tullut iso juttu, tämä ei ole lopullinen ratkaisu, vaan joskus vielä kaikista tuotteista pitää maksaa reilua hintaa tuottajalle, mutta että tämä on saatu isoksi jutuksi, on pitänyt järjestää pienten seurakuntakerhojen lisäksi isompia kansallisia yhdistyksiä ja kansanvälinen järjestö valvomaan reilun kaupan toimintaa, koska kyseessä on nimenomaan kansainvälinen kauppa, jossa on käytetty ja edelleenkin käytetään hyväksi köyhien maiden järkyttäviä maanomistustilanteita, köyhien työntekijöiden turvatonta asemaa jne. jne.

http://www.fairtrade.net/

Paljonkohan tuollakin on suuripalkkaista väkeä:

http://www.reilukauppa.fi/

Jos tuollaiset asiat kiinnostavat, kysy heiltä ja kerro sitten meillekin. Tuskin siellä mitään erityisen korkeita palkkoja on, mutta jos uranvaihto kiinnostaa, niin tuollahan on tietoa työpaikoista tuolla sivuilla.

Lisäksi kannattaa lukea tuo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen rahoituksesta, sillä keskusliikkeet maksavat reilun kaupan merkin käytöstä markkinoinninssa...

...kunhan suomalaiset tukkurit ostaisivat tuotteensa suoraan "Juan Valdezin" tuottajayhdistykseltä ilman "reiluja välikäsiä", niin Juanillekin voi jäädä jotain käteen.

Tätä siis tehtiin reilun kaupan alkuaikoina ja koska nuo välikädet tai vähittäiskaupat eivät todellakaan ole reiluja (määritelmien mukaan), niin sen vuoksi tietenkin suuri osa hinnoista niissäkin tuotteissa jää välikäsille - kuten suomalaisilla maataloustuotteillakin. (Toisaalta, miten reilu pitää olla, että ostaa suomalaista perunaa torilta suoraan suomalaiselta kasvattajalta 2,50 kilo, kun kaupasta saa samaa perunaa 0,49 kilo!)

Esimerkiksi tämä reilu välikäsi ei tee voittoa, koska on myös yhdistys: http://www.kehitysmaakauppa.org/

Kyllä, sielläkin on varmaan muutama ihminen palkkatöissä, mutta ei nyt varmaan tarvitse olla heillekään kateellinen.



Juan Valdez ei muuten ole Reilun kaupan järjestö, vaan "kolumbialaisten kahvintuottajien yhteenliittymä", sikäläinen Valio. (Vaikka se ei olekaan reilua, niin kyllä silti tuli tuossa joululomalla poikettua Juan Valdezin kahvibaariin kolumbialaisessa ostoskeskuksessa. :-))

http://www.juanvaldezcafe.com/

lihaton

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Ken söi kesäsoijan?
loisitte   taas  ilmaiseksi  jonkin  maalaisemännän  passatessa  teitä  yötäpäivää
ja  senjälkeen  hän  siivoaa  viikon  jälkiänne :(

Ilmaiseksi? Meillä mennään kylään ilmaiseksi, mutta leireistä maksetaan. Rahaa. Yrittäjälle. Maksavat palkkaakin työntekijöilleen.

Toivottavasti siellä siivotaan ja tiskataan ensi viikonkin aikana - se vähän niin kuin kuuluisi noihin majoituspalveluihin... ;-)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: 500 + 250 lehmän navetta
Kauheasti menee energiaa hukkaan kun käy kaffeella Kolumbiassa  :o ;D :o

sorkkis

  • Vieras
Vs: 500 + 250 lehmän navetta
Kauheasti menee energiaa hukkaan kun käy kaffeella Kolumbiassa  :o ;D :o
Ai sää vai ?

lihaton

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Kahvit ja Kolumbiat
Kauheasti menee energiaa hukkaan kun käy kaffeella Kolumbiassa  :o ;D :o

Totta. Hukkaan kaikki menee. Tämäkin sähkö, jota tietokoneeni käyttää. Ja se ruisleipä, jota juuri söin.

Emme sentään menneet Kolumbiaan vain kahvilla käymään, emmekä vain ostoskekuksessa käymään, vaan kävimme lomalla.

Kauheasti muuten menee energiaa hukkaan, kun suomalaiset juovat kahvia kai vieläkin eniten maailmassa, pavut kasvavat muualla, mutta ne kuskataan tänne, paahdetaan, jauhetaan ja vielä kuumennetaan vettäkin pannussa! ;D

No nyt vesi tulikin valmiiksi, pitää mennä kaatamaan purujen päälle. Tänään ei ole kolumbialaista pannussa, on kuubalaista.

lihaton

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Ken söi kesäsoijan?
TE OLETTE LOISTAVIA!

Olin siis tänään juuri kirjoittanut, että olen valmis maksamaan asioista, mutta lisäsin:

Meitä ei noin yleisesti ottaen kukaan paapo, vaan hoidamme itse omat työmme, tulomme ja elämämme - paitsi tietysti huomenna menemme taas viideksi päiväksi leirille tuonne maaseutukuntaan, missä emäntä tekee aivan loistavaa kasvisruokaa!

Niin eikös Lehtimäki luullut/tiennyt/uskonut/halunnut väittää, että odotamme jotain ilmaiseksi:

loisitte   taas  ilmaiseksi  jonkin  maalaisemännän  passatessa  teitä  yötäpäivää
ja  senjälkeen  hän  siivoaa  viikon  jälkiänne :(

Ja hetken päästä minä-itte on jo ihan varma, että näin se on:

Just, tuollaisia ovat omat "siirtomaaisäntämme".

Arvoisat herrat. Miettikää nyt hetken ennen kuin kirjoitatte. Ei kaikessa - edes minun kirjoittamassani - ole jotain väärin. (Vastenmielisyydestä sitä persoonaa kohtaan, en lukenut, mitä Sitran (lohdutus)palkintovirassa oleva Esko Aho oli sanonut suomalaisten negatiivisuudesta, mutta jos pystytte, niin lukekaa, siinä voi olla jotain mietittävää.)

Myöskään olemattomat asiat eivät muutu todeksi sillä, että yksi tai useampi nimimerkki sitä täällä jankuttaa, eivät edes nämä minun juttuni.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kahvit ja Kolumbiat
Ja se ruisleipä, jota juuri söin.


  Jos Suomessa olis tuo leipäkin reilun kaupan prosenteilla prosessoitu syötäväksi niin se ei maksaisi kuin alle 80 senttiä jos tuottajahinta on nykyinen,tai jos leivänhinta on nykyinen niin viljanhinta olis yli 700 tonni,eikä ole mitään valtamerirahtejakaan täällä kotimaan jalostuksessa.

  sitä reiluutta voi harrastaa myös täällä kotisuomenkin sisällä..

lihaton

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Kahvit ja Kolumbiat

  Jos Suomessa olis tuo leipäkin reilun kaupan prosenteilla prosessoitu syötäväksi niin se ei maksaisi kuin alle 80 senttiä jos tuottajahinta on nykyinen,tai jos leivänhinta on nykyinen niin viljanhinta olis yli 700 tonni,eikä ole mitään valtamerirahtejakaan täällä kotimaan jalostuksessa.

  sitä reiluutta voi harrastaa myös täällä kotisuomenkin sisällä..

Aivan. Ja kuten siis olen jo tänään kirjoittanut, mielelläni harjoittaisin. Nyt kyse on vaan siitä, että tuottajien ja jalostajien pitää järjestäytyä uudella tavalla. Minä en sitä pysty tekemään.

Viimeksi muokattu: 17.07.11 - klo:13:03 kirjoittanut lihaton

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kahvit ja Kolumbiat

  Jos Suomessa olis tuo leipäkin reilun kaupan prosenteilla prosessoitu syötäväksi niin se ei maksaisi kuin alle 80 senttiä jos tuottajahinta on nykyinen,tai jos leivänhinta on nykyinen niin viljanhinta olis yli 700 tonni,eikä ole mitään valtamerirahtejakaan täällä kotimaan jalostuksessa.

  sitä reiluutta voi harrastaa myös täällä kotisuomenkin sisällä..

Aivan. Ja kuten siis olen jo tänään kirjoittanut, mielelläni harjoittaisin. Nyt kyse on vaan siitä, että tuottajien ja jalostajien pitää järjestäytyä uudella tavalla. Minä en sitä pysty tekemään.
[/quote]

 Se jalostuskin pitäs jotenkin ottaa yhteisesti kuluttajien kanssa haltuun.

 Eräs vanha Eestiläinen kertoi että ennen sotia oli töissä jossain leipomo-osuuskunnassa,ja aluksi oli ihmetellyt kuinka se voi pyöriä kun leipää myytiin samalla hinnalla mitä jauhoista maksettiin, niin pomo oli selvittänyt että se jauhoihin lisäty vesi ja suola lisäsi sitä leipien kilomäärää sen verran että sillä erotuksella homma saatiin pyörimään..

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: Ken söi kesäsoijan?
loisitte   taas  ilmaiseksi  jonkin  maalaisemännän  passatessa  teitä  yötäpäivää
ja  senjälkeen  hän  siivoaa  viikon  jälkiänne :(

Ilmaiseksi? Meillä mennään kylään ilmaiseksi, mutta leireistä maksetaan. Rahaa. Yrittäjälle. Maksavat palkkaakin työntekijöilleen.

Toivottavasti siellä siivotaan ja tiskataan ensi viikonkin aikana - se vähän niin kuin kuuluisi noihin majoituspalveluihin... ;-)

toivottavasti   maksat  laskusi  ja  annat  kunnon  tipit,,,,,ei  se  emäntäkään
kiitoksella elä  vaikka  aatteen  sokaisemat  niin  luulevat 8)