Tervehdys taas!
Meille tarjottiin mahdollisuutta tutustua tarkemmin esitettyihin väitteisiin DTM laatikollisten Fergujen sielunelämästä. Lähdimme karkeasti hakemaan kohtaa, jossa laatikon ohjaus aiheuttaa traktorin ajokäytökseen poikkeamaa.
Aiemminkin esitettäni väite siitä, että on niitä säädetty myös onnistuneesti, piti paikkaansa.
V1, alkuperäiseen noin + 50 Nm ja +15 hp, ei aiheuttanut käytökseen muutoksia. Ts kone toimi koeajolla testauksessa normaalisti.
V2, alkuperäiseen noin +150 Nm ja +35 hp, antoi vertailuolosuhteissa maksimikuormituksessa n. 48 km/n nopeudessa, tarkan ja asiantuntevan omistajan mukaan ”aavistuksen omaisen signaalin luistosta. Eli oltiin ns rajalla.
V3, alkuperäiseen noin +200 Nm ja +40 hp, antoi luiston merkit selvemmin ja aikaisemmin.
Omistajan kertomana kuljettajalla on mahdollisuus vaihteiston valinnoilla vaikuttaa vaihtokäyttäytymiseen ja näin ollen elää tämän asian kanssa. Tietäen tämän, ja ottaen huomioon sen, koneella voi tehdä töitä.
Vierestä viisaammilta kuultuna koko hommassa on kysymys vaihteiston öljynpaineista ja siitä milloin laatikolle muodostuu ohjauksessa määritelty maksimipaineen yläraja. Tämän ylityksen jälkeen laatikon luisto alkaa. Käytännössä, koska vaihteistonohjaus ei anna moottorinohjaukselle käskyä rajoittaa koneen tehoa tässä kohtaa, ”ylipaine”avaa vaihteistossa öljylle kiertotien, ja lakkaa puristamasta pakkoja konetta liikuttavaa voimaa varten.
Puhutaanko tässä sähköisestä venttiilistä jonka avautumispaine voidaan säätää ohjelmallisesti, vai mekaanisesta jousikuormitteisesta venttilistä, selvinnee myöhemmin.
Tämänkin testin perusteella (tottakai tapauskohtaisesti mitaten) DTM Fergut voi säätää noin 30-35 hp ja n. 135 -150Nm ylös vakiotehoista, ilman laatikon temppuilua.
Aihe vaatii kuitenkin suurempaa mielenkiintoa ja lisätutkimuksia, koska tuollainen päivitys ei kaikille riitä, ja jos koneella ei pysty töihin, ei oo kivaa kellään.
Tässä linkki edellä mainittuun mittausdataan testitraktorissa.
http://www.voimaa.com/html5uploader/files/MF%207xxx%20DTM_Luisto%20testi%20ori%20ja%20%20V1_%20V2_%20V3.pdf