Mä just heitin ton ohjaimen omasta kvernestä mäkeen ja letkut suoraan lohkoihin. Tohon pyöritys letkuun laiton quiken vaimenninpallon, tuli helkutin hyvä.
No niin, viime yönä käärittiin neljään asti, kun yhdentoista aikaan pienen käyttövirheen ansiosta yksi sellainen vaijerin päässä oleva holkki murtui... Onneksi on varastossa teetettynä viime vuoden ähmäilyn tuloksena muutama... itse venttiilipää on sellainen italiaano, ettei venttiilivaraosia pelkästään löydy mistään. Ja kyllä 500 euroa vaijerista on aika paljon, toimitusaikaa paikallisesta tuntui vielä olevan viikkoja, ei päiviä. Eikä niitä holkkeja saa muualta, ellei sitten tilaisi suoraan italiasta?
Mutta itseäkin kiinnostaa tuo vaijereiden ohittaminen totaalisesti. Ei kuitenkaan ole kolmea kaksitoimista lohkoa traktorissa, käärintään kun piisaa mikä hyvänsä kone, kunhan vain öljyn saa kiertämään. Eli pitäisi tuoda käärintäkoneen koppiin/takalokasuojalle se kolmilohkoinen venttiilistö
Suuresti hydrauliikkaan perehtymättömänä: voiko sitä koneessa valmiina olevaa venttiilistöä (johon ne vaijerit siis kiinnitetään) käyttää sinällään (letkuttaa vain uudestaan pidemmillä letkuilla traktorin nostettavaksi ja jostain [mistä?] laittaa vivut siihen) vai pitääkö rakentaa enemmänkin eli hommata koko venttiilistö vipuineen jostain?
Muutenkin tuo vaijeri on vähän jäykänlainen ja arka, kun päät ovat kiinni erikseen käärijässä/traktorissa (harjuri peruuttaa linkkuun, antaa raplattaa takarengasta vasten ym. ym.), öljyletku tuntuu noin lähtökohtaisesti vähän joustavammalta. Ja olisi ehkä kevytkäyttöisempikin?
Petri
ja Kverne 7500