Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Typpiliuos  (Luettu 23745 kertaa)

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Typpiliuos
Kertokaahan kokemusta Typpiluoksen ruiskutuksesta viljoille. Mille kasveille olette käyttäneet, missä kasvun vaiheessa ja millaisia määriä?

Itse hankin tuota lähinnä syysvehnälle tähkimisvaiheessa ajettavaksi, josko sillä olisi sitten jotain vaikutusta valkuaiseen.
Viime viikolla tuli lisäksi lisättyä typpiliuosta rikka- & korrensääderuiskutuksen (Sekator, MCPA & CCC) yhteydessä n.10l/ha kevätvehnälle, mutta taisi olla vähä turhan väkevä cocktaili, sillä kasvustot vaalenivat selvästi ja käännöksissä, missä sisempi puomi on osittain ruiskuttanut saman paikan pariin otteeseen, tuli selviä vioituksia.
Joskus olen kuullutkin, että lisätyppi pitäisi ruiskuttaa - päin vastoin kuin kasvinsuojeluaineet - päivällä, jolloin kasvin huokoset ovat kiinni, eikä lisätyppi pääse imeytymään suoraan kasviin, jolloin vältettäisiin vioitukset.
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Typpiliuos
Mä olen ajanut maatilan uan soosia rypsille ja viljoille. Rypsille nuppuvaiheessa, kauralle ja ohralle rikkaruohoruiskutusten yhteydessä pienenä virkisteenä ja vehnälle sekä pensomisvaiheessa muiden aineiden kanssa että tähkälle yksin. Käyttömäärät on ollut seoksessa 10 - 15 kg typpeä/ha ja yksinään ajettuna 30-40 kg typpeä/ha.

Kaikki soosit joissa on ollut lisätyppeä mukana olen ajanut öisin ja silloin ei ainakaan ole mitään vioitusta ole ollut havaittavissa, kosteutta on kasvustossa riittävästi ja en nuukaile ruiskutettavan vesimäärän kanssa.
Nothing is Something Worth Doing

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Typpiliuos
Käyttömäärät on ollut seoksessa 10 - 15 kg typpeä/ha ja yksinään ajettuna 30-40 kg typpeä/ha.


Tuoteselosteesta Kokonaistyppi (N) 32,0 % 41,6 g/100 ml

Eli 100 litraa typpiliuosta  sisältää 41,6 kiloa typpeä ? Riittääkö 100 litraa vettä kyytipojaksi vai pitääkö laittaa esim. 300 litraa vettä 100 litraa UAN ?

Olisihan se joutuisaa tuolla väkevyydellä. Ohjeessa mainitaan "yksinään käytettynä 25–30 l/ha".

-SS-

IsoPata

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Typpiliuos
Vettä 200 l/ha, 20 kg N/ha, klo 22.00 jälkeen opetettiin koulussa. Jos riittävästi kosteutta, eikä nuukaile veten kans, niin voi nostaa annosta helposti 40 kg N/ha. Ja ruiskutus nimenomaan yöllä. Auringonpaisteessa vioitukset normaaleilla suuttimilla varmoja.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Typpiliuos
Mä ruiskutan rikkakasvit 150-160 l/ha vesimäärällä ja ihan samalla vesimäärällä olen ajanut sen pienen virkisteen, isommat määrät yksinään olen ruiskuttanut noin 220 l vesimäärällä. Mä ajan pääosin kaikki aineet öisin ja ei siitä ainakaan mitään haittaa tuntunut olevan, hyödystäkään en sitten tiedä. Tuntuu vaan niin julmalta ajaa isoa lannoitemäärää päiväkuivaan kasvustoon. Ja se mömmö sitten ruostuttaa kaikkea metallia mihin sitä roiskuaa, eli painepesurin voi ihan hyvällä syyllä pitää käyttövalmiina.

Muutkin voisivat kertoa kokemuksiaan? Viimekesänä ainakin koko homma meni ihan harakoille kovan kuivuden takia.
Nothing is Something Worth Doing

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Typpiliuos
Vettä 200 l/ha, 20 kg N/ha, klo 22.00 jälkeen opetettiin koulussa. Jos riittävästi kosteutta, eikä nuukaile veten kans, niin voi nostaa annosta helposti 40 kg N/ha. Ja ruiskutus nimenomaan yöllä. Auringonpaisteessa vioitukset normaaleilla suuttimilla varmoja.

Ja näissä varmaan tarkoitetaan tuolla 20-40 kg (tai litraa) typpiliuosta / ha, EI liuoksen sisältämää typpeä !!!

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Typpiliuos
Lasketaanko toi lisätyppi normaalisti mukaan kokonaistyppimäärään/ha, vai käytetäänkö siinä jotain poikkeusta?
Käteinen ratkasee

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Typpiliuos
Lasketaanko toi lisätyppi normaalisti mukaan kokonaistyppimäärään/ha, vai käytetäänkö siinä jotain poikkeusta?

Ei lasketa.......... Eikä niitä kaikkia salttuja/hiveniä joita sinne laitellaan. Ostaa lannat 2-3 erässä, siten et yhellä kertaa tulee perussetti ja toisella ne ekstrat. Kuitit vaan jää hyödyntämättä niistä ekstroista.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Typpiliuos
Lasketaanko toi lisätyppi normaalisti mukaan kokonaistyppimäärään/ha, vai käytetäänkö siinä jotain poikkeusta?

Ei lasketa.......... Eikä niitä kaikkia salttuja/hiveniä joita sinne laitellaan. Ostaa lannat 2-3 erässä, siten et yhellä kertaa tulee perussetti ja toisella ne ekstrat. Kuitit vaan jää hyödyntämättä niistä ekstroista.
Ei kai nuo kuitit hyödyntämättä jää? Ei mulla ainakaan lannoitevalvonnassa ole koko verokirjanpitoa katsottu. Tosin viime kerrasta on aikaa. Minkäs sille voi jos kirjanpitoa tehdessään "kirjanpitäjä" kirjaa väärälle tilille. Kyllä inhimillisiä erehdyksiä voi sattua kenelle vaan. En ole vielä kirjanpitäjää vaihtanut. :P

Naturalis

  • Vieras
Vs: Typpiliuos
Ei kai nuo kuitit hyödyntämättä jää? Ei mulla ainakaan lannoitevalvonnassa ole koko verokirjanpitoa katsottu.

Valvoja näkee vaan ne kuitit jotka sille annetaan nähtäviksi. Verokirjanpitoa niille ei tarvi näyttää...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Typpiliuos
Eli tuon typpiliuoksen typpipitoisuus on 30%. Jos sitä laittaa rikkaruiskutuksen joukossa 10 litraa/ha niin typpeä tulee se 3 kiloa. Yksinään käytettynä typpeä saadaan lisättyä 10 kg/ha

3 kg N -> 19 kg raakavalkuaista/ha
10 kg N -> 63 kg raakavalkuaista/ha

Normisadossa tämä voi aiheuttaa 2-6 prosentin nousun sadon valkuaisprosentissa jos hyötysuhde on 100 ja typpi ohjautuu pelkästään valkuaistuotantoon.

Siis 13 prosentista 13,3 prosenttiin tai peräti 13,8 prosenttiin. Luulisi että noilla pienillä määrillä ei ole kyllä mitään merkitystä. Jos laskee vielä vioitukset ja tallausvahingot miinuksiksi ???

 

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Typpiliuos
Ja näissä varmaan tarkoitetaan tuolla 20-40 kg (tai litraa) typpiliuosta / ha, EI liuoksen sisältämää typpeä !!!
Kyllä, kyllä, kyllä. Epätäsmällisesti ilmoitettu tuo typpeä per ha jota minäkin tuossa aikaisemmin käytin...
Nothing is Something Worth Doing

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Typpiliuos
Siis 13 prosentista 13,3 prosenttiin tai peräti 13,8 prosenttiin. Luulisi että noilla pienillä määrillä ei ole kyllä mitään merkitystä. Jos laskee vielä vioitukset ja tallausvahingot miinuksiksi ???

Mutta nyt ei puhuta... tai toivon mukaan ei puhuta... 4000 kg/ha normisadosta, vaan sitä suuremmista sadoista. Lisätypellä ja valkuaispitoisuuden nousulla on lopputulokseen suuri merkitys, jos sillä saadaan valkuaispitoisuus nousemaan leipävehnärajan yli. Viotosriski on olemassa, ja siitä sattaa tulla tappioita. Tallausvahinkoja ei pitäisi tulla kuin hyvin vähän. Pellolla kun pitäisi olla ajourat.

Jos kylväessä uria ei ole tehnyt, ja satokin jää 4000 kg paikkeille, niin sitten olen samaa mieltä: lisätypellä ei ole merkitystä, tai ennemminkin sen levittäminen turhaa leikkimistä vehnän tullessa tähkälle tai sen jälkeen.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Typpiliuos
Siis 13 prosentista 13,3 prosenttiin tai peräti 13,8 prosenttiin. Luulisi että noilla pienillä määrillä ei ole kyllä mitään merkitystä. Jos laskee vielä vioitukset ja tallausvahingot miinuksiksi ???

Mutta nyt ei puhuta... tai toivon mukaan ei puhuta... 4000 kg/ha normisadosta, vaan sitä suuremmista sadoista. Lisätypellä ja valkuaispitoisuuden nousulla on lopputulokseen suuri merkitys, jos sillä saadaan valkuaispitoisuus nousemaan leipävehnärajan yli. Viotosriski on olemassa, ja siitä sattaa tulla tappioita. Tallausvahinkoja ei pitäisi tulla kuin hyvin vähän. Pellolla kun pitäisi olla ajourat.

Jos kylväessä uria ei ole tehnyt, ja satokin jää 4000 kg paikkeille, niin sitten olen samaa mieltä: lisätypellä ei ole merkitystä, tai ennemminkin sen levittäminen turhaa leikkimistä vehnän tullessa tähkälle tai sen jälkeen.

5 tonnin mukaan laskin. On tosta tietysti hyötyä mikäli varmuudella pääsee leipälaatuun.

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Typpiliuos
Lasketaanko toi lisätyppi normaalisti mukaan kokonaistyppimäärään/ha, vai käytetäänkö siinä jotain poikkeusta?

Ei lasketa.......... Eikä niitä kaikkia salttuja/hiveniä joita sinne laitellaan. Ostaa lannat 2-3 erässä, siten et yhellä kertaa tulee perussetti ja toisella ne ekstrat. Kuitit vaan jää hyödyntämättä niistä ekstroista.

Hyvä neuvo luomuviljelijältä. Lähetetään vielä ylimääräiset kuitit sorkkikselle, niin se saa alvi vähennyksiä... ::)
Käteinen ratkasee