Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.  (Luettu 27458 kertaa)

Pehtoori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Niin, sehän voi se 40 laatikolla oleva traktorikin olla liikennetraktori.

Verku

Tämä 40km/h - 50km/h keskustelu on vähän komsii-komsaa juttu.

--------------------------------------------------------

Koneiden kiinnitys - irrotus rumba esim. 2krt päivä: 40min

Työskentely esim. 2krt kahdella eri lohkolla: 360min

Kahvi ja ruoka jossakin välissä: 45min

Siirtymät 60km per 40km/h: 90min

Siirtymät 60km per 50km/h: 72min

Työn lopetus ja tankkaus: 20min

Päivän pituus 40km/h koneella: 555min

Päivän pituus 50km/h koneella: 537min

Eli päivän pituudessa eroa 18min joka vastaa huimaa 3% ajallista säästöä...... ;D

--------------------------------------------------------

MUTTA!

Kunnon 50km/h koneessa on paremmat jarrut ja se etujousitus sekä monesti koppijouset, mitä nyt kukin investoi ja niistä on taas iloa koko työvaiheenkin ajan.

Muuten vähän niin ja näin.

Ei noi hinattavat vehkeet ainakaan parane siitä että niitä vedetään lujaa kun penkki, koppi ja jousitus vaimentaa kuskiin kohdistuvat iskut. Tämä vaimentaminen on toki kuskille hyvä asia ja hienoa että ergonomia paranee mutta ajonopeus saattaa olla (ja on joillekin) työkoneille liikaa kun iskut ei tunnu omassa takalistossa.
Kypsä tapaus

Verku

Ihan piruuttaan piti vielä laskea. ;D

Jos 10h:n päivästä puolet on siirtoajoa ja korvataan se 40km/h kone 50km/h koneella:

600min/2 = 300min

300min*40/50 = 240min

Eli jäljelle jää 540min eli päivästä nipistettän tunti. Sitten kun ajatellaan että tämmöisiä päiviä olisi 20 per vuosi, säästyy vuodessa näissä ajoissa 20h ja muista lyhyemmistä ja työvaiheeseen painottuvemmista päivistä toinen 20h.

Eli koko vuoden säästöt 40h tuon mukaan tai keskimäärin 6,5% näiden kahden esimerkin keskiarvon mukaisesti.

6,5% vaikkapa 800h:sta on 52h.

Viidessä vuodessa 250h.

Lisäinvestointi/250h = X euroa/tunti

Saa kyseenalaistaa. :D
Kypsä tapaus

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26186
  • vastustan
Ihan piruuttaan piti vielä laskea. ;D

Jos 10h:n päivästä puolet on siirtoajoa ja korvataan se 40km/h kone 50km/h koneella:

600min/2 = 300min

300min*40/50 = 240min

Eli jäljelle jää 540min eli päivästä nipistettän tunti. Sitten kun ajatellaan että tämmöisiä päiviä olisi 20 per vuosi, säästyy vuodessa näissä ajoissa 20h ja muista lyhyemmistä ja työvaiheeseen painottuvemmista päivistä toinen 20h.

Eli koko vuoden säästöt 40h tuon mukaan tai keskimäärin 6,5% näiden kahden esimerkin keskiarvon mukaisesti.

6,5% vaikkapa 800h:sta on 52h.

Viidessä vuodessa 250h.

Lisäinvestointi/250h = X euroa/tunti

Saa kyseenalaistaa. :D
ja vielä kun huomioidaan mikä osuus tuosta siirtoajosta on sitä yli neljän kympin ajoa....
toi on vähän sama kuin talvinopeusrajoitus, se 80 vaan tuntuu niin hitaalta mutta todellisuudessa esim. työmatka-ajassa ei mitään vaikutusta.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Aivan sama kannattaako, mutta yhtään 40km/h traktoria ei tähän taloon enää tule! Mukava ajella 45km/h ja vajaa 2000 rinkiä konees. Tarvittaes gepsin mukaan 57km/h eikä ole kierroksia nostettu! Maksaa valtraan tuo viidenkympin varustus noin 1000€...

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Laskeskelin oman esimerkkipäivän:Aamulla liikkeelle koukkukärryn kanssa.Matka heketupaikalle 28km.Tavoitteena 4 reissua/päivä.40 laatikolla ajoaika 5,6h,50 laatikolla 4,5h.Ajansäästö 1,1h,olettaen että lavanvaihdot,kippaukset yms.samat.Mielelläni olen tuon tunnin aiemmin illalla kotona,olen tuon ajorupeaman muutaman kerran 40 versiolla tehnyt.

Tilakohtaista.Taas kerran.

sirkussonni

  • Vieras
Paskavaunua ja rehuvaunua kun tiellä päivät tahkoo, on ero kyllä jonkinmoinen, ihan oikeesti. Eikä tartte enää autojen ohi kylätiellä yrittää!

Ketku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 459
Mun auto kulkee valmistajan mukaan 195 onkos se sitten formula? saako sillä ajaa vain radalla? hä? mulla on 2 liikenne traktoria ja pojat ajaa t kortilla isompia kyselemättä ja niin ajaa kaikki muutkin täällä. Sehä vois kulkee vaikka sataa ja normaali sakko käytäntö jos ajaa yli 40 ei ois epäselvyyksiä kellään perkl

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Aivan sama kannattaako, mutta yhtään 40km/h traktoria ei tähän taloon enää tule! Mukava ajella 45km/h ja vajaa 2000 rinkiä konees. Tarvittaes gepsin mukaan 57km/h eikä ole kierroksia nostettu! Maksaa valtraan tuo viidenkympin varustus noin 1000€...

Saako tonnilla? En tiedä kun en ole viime aikoina ostanut...Ottaa huomioon, että liikennemalli vaatii muutakin kuin pelkän perän  vaihdon,  ainaskin jarruventtiilin ja etulokasuojat. Tarpeellisia varusteita muutenkin. Liikennemalleja itsekin ostelen.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
 Kävin varmuuden vuoksi säädättämässä Fendtin huippunopeudeksi 35 km/h. Menee 1200 kierroksella täyttä vauhtia, eikä tule sakkoja.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Fiilis. Ei mitattavissa järjellä eikä rahalla. Isälläni oli tapana kysyä että mitä järkeä tuossa on? Siis kaikesta hauskasta. Kuiva jätkä.
Jyrällä *****mainen ajaa.
Jälleenmyyntiarvo parempi.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Jännää juu. On olemassa apevaunujakin joita saa vetää tiellä vain tyhjänä ja maksimissaan vauhdilla 25 km/h. Semmoinen on kiva porukkapelinä ja yhteisellä komponenttivarastolla  ::)

on myös olemassa apevaunuja joilla saa ajaa tiellä, rekisteröity moottorityökoneeksi..


-04 ku ostin nyykkärin 50 km/h vaihteistolla niin se oli pakko rekisteröidä liikennetraktoriksi.

3070 E

  • Vieras
Maatilan pellervossa oli ihan hyvä juttu liikennetraktorin ja niissä käytettävän polttoaineen käytöstä maataloudessa ja liikenteessä. Vuoden 2013 tammikuussa pitäisi myös tulla liikennetraktorille oma kortti, jota tarvittaisiin jos traktori kulkee yli 45 km/h.   

volvobm500

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Maatilan pellervossa oli ihan hyvä juttu liikennetraktorin ja niissä käytettävän polttoaineen käytöstä maataloudessa ja liikenteessä. Vuoden 2013 tammikuussa pitäisi myös tulla liikennetraktorille oma kortti, jota tarvittaisiin jos traktori kulkee yli 45 km/h.   
No voiko sen suorittaa 15v vai 18v vai 21v :-\ :-\
Liika viisaus on pahasta, sanovat vanhat ja niinhän se on !

valmet6100

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 123
Maatilan pellervossa oli ihan hyvä juttu liikennetraktorin ja niissä käytettävän polttoaineen käytöstä maataloudessa ja liikenteessä. Vuoden 2013 tammikuussa pitäisi myös tulla liikennetraktorille oma kortti, jota tarvittaisiin jos traktori kulkee yli 45 km/h.  
No voiko sen suorittaa 15v vai 18v vai 21v :-\ :-\

 Joku aika siten oli maaseutulaisessa, että sais 18 vuotiaana. Ja sen sais suorittaa maataloustraktorilla(40km/h), jos tilalla ei ole liikennetraktoria.

Viimeksi muokattu: 04.08.11 - klo:22:22 kirjoittanut valmet6100