Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lautasmuokkaimen hankinta edessä  (Luettu 7728 kertaa)

Frank

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Tarkoitus olisi ensi keväänä muokata sänkeä ja kylvää siihen laahavannaskoneella viljaa. Samalla koneella pitää myös syksyllä pystyä muokkaamaan 10 cm syvyydeltä Varsinais-Suomen savista hiesumaata.

Puuttumatta nyt kertomani ketjun toimivuuteen pyytäisin kokemuksia eri lautasmuokkain merkeistä.

Itse olen katsellut nostolaiteversiona  lähinnä Multiva 350 discmasteria, Areksen XL 560 3,5 metrisenä, ja vähän myös Carrierin 350 ja Amazonen Catros3501 malleja. Kaksi viimeksi mainittua hylkäsin kuitenkin eri syistä. Vetokoneena on 150 hv tr , jossa painoa 5400kg.

Eli mitä suosittelette ja miksi?

Entä heikot merkkien kohdat?

maarak

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
miks hylkäsit catroksen?näkemäni ja kokemani perusteella lautasmuokkareitten aatelia?,ehdottamasti kannattaa hankkia hinattava kone,unohda nostolaiteversiot,jo työskentelyn mukavuus puoltaa hinattavan hankintaa,oma lukunsa on taka-akselipainot,kannattaa ajatella "maanmatosia".....

Viimeksi muokattu: 06.11.07 - klo:18:49 kirjoittanut maarak

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Samaa mieltä olen, että turha säästellä vaan ostaa hinattava malli. Päisteellä kunnostolaitemallin ylös nostaa, niin taka-akselipaino nousee todella korkeksi ja taatusti näkyy kasvustossa. Hinattava sietää myös huomattavasti paremmin  käännösten teon kone maassa. Eräällä tutullani muuten on Tenkasen myymä itäkone, hinattava, kuulemma ihan asiansa ajava kone ja hinta/laatu-suhde kohdallaan.

Suunnittelija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Kokemusta on nostolaitekoneesta, 4m Carrier. Rakensin hinattavaksi, ja olen nyt tosi tyytyväinen, samoin keppivaihteinen traktori. Ajan päisteet jyrän varassa, lautaset ilmassa. Kääntyy siten mukavasti.
Homma sujuu paljon kevyemmin ja nopeammin, kun ei tarvitse nostella ja peruutella päisteessä. Carrier toimii hyvin kuivahkossa savimaassa ja tykkää vauhdista. Märkään maahan ei kai pitäis mennä millään koneella.

masto

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 88
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Mä laitoin 3501sen nostolaitekatroksen tilaukseen kun pienen kausialennuksenkin sai. Ei se sen enempää peltoja runno kuin kyntöauratkaan. Pikemminkin päin vastoin kun voi käyttää levikepyöriä.

Frank

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Kiitokset kommenteista.
Tuo Carrier putosi pois lähinnä sen takia että toimii hyvin vaan kuivassa ja jättää oljen pystyyn yhteen kertaan ajettaessa.
Catroksesta ei ole kokemusta, eikä tuttavapiirissäkään löydy. Eli vähän outo lintu täällä päin. Sen pudotamisessa auttoi myös muita korkeampi hinta ja pikkuisen asiakasta aliarviova ja muitta merkkejä mollaava myyntimies.
Multivasta sen sijaan löytyy useampikin tyytyväinen käyttäjä.

Varsinainen musta hevonen on tuo Ares. Teki ainakin SM kunnöissä pidetyissä työnäytöksissä parhaan jäljen varsin märässä ja savisessa maassa. Sen lisäksi aika edullinen, eli sen saa hinattavana samaan hintaan mitä muut maksavat nostolaitemallina. Tuossa riittää pohdittavaa, sillä osaan arvostaa hinattavaa konetta. Toisalta pinta-alaa sen verran vähän että nostolaiteversiokin riittäisi........

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Tänne kanssa tulossa toi Amazone Catroksen 3501 nostolaitekone. Otin siksi leveämmän,kun sen suositun 3m koska voi ajella paripyörillä eikä jää jälkiä pyöristä. Hinnoissa tuntuu kanssa ilmaa olevan ,kun listahinnasta saa sen 2t€ suht helposti pois.

Hinattavaa en ostanut monista syistä. Hintahan siinä tietysti painoi alle 17t€ ois 3m Catroksen saanu. Koneviestin testi myös ratkaisi. Vetoaisa auttamatta liian lyhyt ja säätää sitä on huono. Kuraakin se tielle tuo kumipakkerin takia.

Arekset ovat aika kevyt rakenteisia. Halpoja toki ovat.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Ookkos Simbaan tutustunu?

plini

  • Vieras
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
auratomuus yleistyy kokoajan  siihenpäin suunta menee
lautasnuokaimella säästyy
A) Aika
p) pellon tiivistyninen  (ELLEi liikamärkä nuokattaes
c) aurat (KUNEI KÄytetä(

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Ookkos Simbaan tutustunu?



Mitä nyt simban suomenkielisiä sivuja kattelin niin ,näyttää olevan kalliin olosia tai samassa hinnassa ne näyttää olevan.

Hinattavana julmetun hintasia. Järeen näkösiä ovat kyllä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Oletko Tempoa katsonu? Hinta ei paha eikä työnjälkikään, siis hitsaukset yms, ei ole enää niin ryssäläistä kuin ennen. Ainoa mihin kiinnitin huomiota oli takapakkerin hitsaussaumat. Saumojen välistä juoksi ruostevesi. Oli kokeiltavana ja kostealla savella ainakin toimi ohran sängellä. Lakokaurasta jääneet suuret olkimassat ei enää menny lävitse. Ares on muuten varmaan hyvä mutta kevyehkö ainakin savella. Ei meinaa mennä maahan jos hiukankin liian kuivaa. Siis nyt puhun 3m nostolaitekoneista. Niin ja tempolla jää sitten sellainen vako jokaisen vedon jälkeen, johtuu kuulemma sivulautasten kulmasta ja koosta, ne heittää maata liikaa sivulle. On kuulemma tulossa korjaus.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Itse päädyin Multivaan seuraavista syistä. Siinä on agressiivisempi lautaskulma ja halkaisijaltaan isommat lautaset kuin Väderstadilla ja Amatzonella. Teräskiekko pakkerin pitäisi olla soveliaampi kaikille maalajeille, mutta etenkin HeS:ille (rm) jota minulla pääosin on. Aresta mietin erittäin pitkään, kun minun tarkoitus mullata liete keväällä ja tehdä kylvöpohja Rapidille, eli ajan vain matalaan. Varmaan Ares olisi siinä toiminut. Mutta sitten katselin yhtä käytettyä konetta ja ihmettelin, että mihin sen maalit on kadonneet... Se sai minut perääntymään Areksesta. Myös helppo säädettävyys oli myös kiikarissa. Se tuntuu puuttuvan noista itä koneista, Amatzonella ja Väderillä taitaisi olla vielä helpompaa. Ostin tuon Multivan ilman hinausvarustusta kuultuani sen hinnan. Paikallinen metalliyritys lupasi kopioda Multivan systeemin puolella hinnalla. Tuosta pakkeri / hinausvarustuksesta vielä väitän, että jos "veto" pyörät on erikseen, niin kosteasta pellosta ei tule kuraa lähellekkään samaa määrää kuin kumipyörä pakkerista. Viedessäni tuon koneen pajan pihaan tuntui muuten varsin raskaalta vehkeeltä. Traktorissani ei ole kuin 125hv, mutta on sentään etukuormaaja, mutta kyllä siinä silti takarenkaat huutaa hoosiannaa.

Metriäkään en ole vielä itse tuolla ajanut. Muokkaus jälkeä olen kyllä nähnyt. Keväällä nähdään tuliko tehty hyvä ostos...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: Lautasmuokkaimen hankinta edessä
Itse kanssa kyselin tekoa. Niin halpahan ois ollut ,mutta ei oikeen vaan vakuuttanut. Tälle vuodelle ois jopa hydraulinen työsyvyydensäätö ollu vakiona.


Tuo on ihan totta,että nämä missä on pakkerin varassa hinauksessa mm. vm , kivipekka,carrier ,amazone niin kuraa tulee. Multivallakin taitaa sellanen kanssa olla.

Keskolta taas olis löytynyt heva hinattava,muttakun sekin oli suoraan nostolaitekoneesta tehty niin ei vakuuttanut.

Itsellä vetokoneena 150hv niin kulkea ainakin pitäis. Tiedä sitten,että pysyykö tassut maassa . Se hoituu etupainoilla,jos esiintyy sitä.

Näissä alle 20t€ koneissa hinattavana,on kaikissa omat vikansa. Joku tulee vetovarsiin joka ei hyvä ja toisissa taas si kumipakkeri kannatuspyöränä.