Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Raideleveys kynnössä.  (Luettu 14097 kertaa)

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Raideleveys kynnössä.
tota se teettää ku on maat viljalla liian pitkään  :P

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Raideleveys kynnössä.
tota se teettää ku on maat viljalla liian pitkään  :P
Niimpä sitä on ite isäntäkin kironnut... Mutta kun ei oo lehmiä ollut enää 20 vuoteen niin ei oo ollut heinääkään... Mutta olivat kuin multaa vielä silloin kun oli heinää kierrossa mukana  :P Onneksi syysvilja auttaa jonkun verran ja rypsi/rapsi...

Viimeksi muokattu: 29.05.11 - klo:12:28 kirjoittanut zetor8045

pappavolovo

  • Vieras
Vs: Raideleveys kynnössä.
Auran sivulle vetelyt on silloin eliminoitu kun ilman rajoittajia vetovarret asettuu symmetrisesti samaan kulmaan. Sitten voi laittaa rajoitintapit pitkiin reikiin kun em. homma ok. niin ei heilu niin kovasti päistekäännöksissä ja jystä nostolaitteita paskaksi.
Jos traktorissa on vetovarsitunnustelu, ei sivurajoittimen tappeja käytetä kyllä lainkaan. Itse en kääntöauroilla käytä sivurajoittajan tappeja, vaikka on traktorissa työntövarsitunnustelu. Oikein säädetyt aurat tulevat suoraan perässä, joten sivurajoittimia ei tarvita.

Minä käytän. Pitkissä rei´issä. Kyntäessä tapit eivät toimi auran suunnanrajoittajina vaan ainoastaan päistekäännösten aikana rajoittavat auran heilahtelua ilmassa puolelta toiselle.
Kun seuraa kyntäessä rajoittimien liikettä niin sitä tapahtuu hieman koko ajan, mutta silti oikein säädettynä aura tulee suoraan perässä vänkäämättä kumpaankaan suuntaan. Aivan sama millä hetkellä pysäyttää traktorin, niin aina on rajoittajan tappi nostettavissa pitkästä reiästään pois kun aura ei kampea sivulle oikein säädettynä.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Raideleveys kynnössä.

Minä käytän. Pitkissä rei´issä. Kyntäessä tapit eivät toimi auran suunnanrajoittajina vaan ainoastaan päistekäännösten aikana rajoittavat auran heilahtelua ilmassa puolelta toiselle.
Kun seuraa kyntäessä rajoittimien liikettä niin sitä tapahtuu hieman koko ajan, mutta silti oikein säädettynä aura tulee suoraan perässä vänkäämättä kumpaankaan suuntaan. Aivan sama millä hetkellä pysäyttää traktorin, niin aina on rajoittajan tappi nostettavissa pitkästä reiästään pois kun aura ei kampea sivulle oikein säädettynä.

Suoraan ajaessa tuo toimiikin, mutta meidän kiemurapelloilla tulee koko vetovarsien liikevara käyttöön vähintäänkin reunoja kyntäessä.

pappavolovo

  • Vieras
Vs: Raideleveys kynnössä.

Minä käytän. Pitkissä rei´issä. Kyntäessä tapit eivät toimi auran suunnanrajoittajina vaan ainoastaan päistekäännösten aikana rajoittavat auran heilahtelua ilmassa puolelta toiselle.
Kun seuraa kyntäessä rajoittimien liikettä niin sitä tapahtuu hieman koko ajan, mutta silti oikein säädettynä aura tulee suoraan perässä vänkäämättä kumpaankaan suuntaan. Aivan sama millä hetkellä pysäyttää traktorin, niin aina on rajoittajan tappi nostettavissa pitkästä reiästään pois kun aura ei kampea sivulle oikein säädettynä.

Suoraan ajaessa tuo toimiikin, mutta meidän kiemurapelloilla tulee koko vetovarsien liikevara käyttöön vähintäänkin reunoja kyntäessä.

Kyllä nuo pitkät reiät mahdollistaa jonkinlaisen kaartelun kyntäessä.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Raideleveys kynnössä.

Minä käytän. Pitkissä rei´issä. Kyntäessä tapit eivät toimi auran suunnanrajoittajina vaan ainoastaan päistekäännösten aikana rajoittavat auran heilahtelua ilmassa puolelta toiselle.
Kun seuraa kyntäessä rajoittimien liikettä niin sitä tapahtuu hieman koko ajan, mutta silti oikein säädettynä aura tulee suoraan perässä vänkäämättä kumpaankaan suuntaan. Aivan sama millä hetkellä pysäyttää traktorin, niin aina on rajoittajan tappi nostettavissa pitkästä reiästään pois kun aura ei kampea sivulle oikein säädettynä.

Suoraan ajaessa tuo toimiikin, mutta meidän kiemurapelloilla tulee koko vetovarsien liikevara käyttöön vähintäänkin reunoja kyntäessä.

Kyllä nuo pitkät reiät mahdollistaa jonkinlaisen kaartelun kyntäessä.
Aivan riittävästi ainakin...  ;D

nakkisormi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Raideleveys kynnössä.
En uutta viitti tehdä niin kysyn tässä vanhassa:
Mistä raideleveys mitataan oikeaoppisesti? Vanteen sisäreuna, renkaan kyljestä, renkaan kyljestä alareunassa mikä on vähän patilla kun on pienet paineet vai pystysuunnassa renkaan keskeltä keskelle?

Sitten, paljonko heitto saa kääntöauroilla olla? Nyt edessä on n 14cm leveämmällä kuin takana, riippuen tietenkin miten tuon mittaa (kts yllä oleva kysymys :) ). Valtrassa on umpinaiset säädettävät vanteet mutta edessä se on niin ettei pysty kaventamaan kääntämällä ja takana jos myös niin että jos haluaa levittää niin johonkin väliin pitää lisätä jotakin paloja. Tällöin myös paripyörillä traktorista tulee kyllä turhan leveä liikkua tiellä. Mitä vaihtoehtoja minulla on? Meneekö se vannekaupoiksi jos hyvän haluaa?

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Raideleveys kynnössä.
Renkaan sisäreunasta toiseen. Tämä pitäis olla kolme kertaa viilunleveys. Ihan sentilleen ei tarvi olla.

Eturaideväli menettelee, jos renkaiden ulkoreunasta mitattu leveys ei ole suurempi kuin vastaava mitta takana.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Raideleveys kynnössä.
Leveydellä tuskin niin isoa merkitystä kuin se , että etu ja taka renkaiden sisäleveys on likimain sama. ei se muutamasta sentistä kiinni ole ,mutta jos traktori kulkee vaossa kuin rakkikoira jälki ei ole edes siedettävän näköistä.eli etu raide leveys  aivan hiukan suurempi.ehkä sen 5cm. mutta ei välttämättä.Kannattaa ihan aatella kuin se traktori asettu vakoon tietyllä raide leveydellä.Paljon näkee noita koneita missä asiaan ei ole perehdytty, siis kynnön perusasiassa, ensimmäisen viilun leveydessä ja traktorin kulkemisessa vaossa.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Raideleveys kynnössä.
Kuulostaa ihan minun viime kevään sekoiluilta. Uudella traktorilla olin kokeilemassa kvernejen vetoa eikä hommasta tullu mitään. No auran säätöjä värkättyäni tuloksetta hokasin mitata raidevälit, vaivaiset 27 senttiä leveemmällä edessä ::) Ihmekkään ettei oikeen huilaa. etuvanteet niin kapeelle mitä sai, heittoa jäi 13 senttä edelleen. tuolla heitolla homma jo sujui, tosin vänkäsi edelleen jonkin verran. Noilla säädöillä kynnin loppuun. Tälle kevättä jos sais takarattaat irti ja käännettyä keskiöt eri puolelle niin saa eron jo melko lähelle nollaa. Itselläkin vähän tuo paripyörähomma mietityttää, yli 4 metrin aletaan mennä jo.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Raideleveys kynnössä.
Max. 10 senttiä leveämmällä saisi etupää olla, ainakin vanhemmissa Kvernen kääntöauroissa.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

massikka83

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Raideleveys kynnössä.
Kertokaapa viisaammat, vaikuttaako raideväli myös auran kulkemiseen suorassa? Investoin tuossa käytetyn vetojuhdan ja siihen 4x14" vältit tällä hetkellä 35cm viilunleveydellä. Työntövarsi kierossa molempiin suuntiin kynnökselle päin. Kynnös tyydyttävää riippuen maalajista, mutta jotenkin tuntuu olevan pielessä. Raideväli etu ja taka yhtä suuri,(136cm)  mutta liian suuri suhteessa auraan mikäli kaava 3x35cm + 10cm = 115cm ollenkaan kutinsa.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Raideleveys kynnössä.
Kertokaapa viisaammat, vaikuttaako raideväli myös auran kulkemiseen suorassa? Investoin tuossa käytetyn vetojuhdan ja siihen 4x14" vältit tällä hetkellä 35cm viilunleveydellä. Työntövarsi kierossa molempiin suuntiin kynnökselle päin. Kynnös tyydyttävää riippuen maalajista, mutta jotenkin tuntuu olevan pielessä. Raideväli etu ja taka yhtä suuri,(136cm)  mutta liian suuri suhteessa auraan mikäli kaava 3x35cm + 10cm = 115cm ollenkaan kutinsa.
Paljonko ensimmäisen viilun leveys ja onko säädetty?