Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pinta-ala tukien valvonta kiristyy  (Luettu 8889 kertaa)

diego

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/pinta-alatukien_valvonta_kiristyy_2585616.html

Valvontaa vaan kireämmäksi, jotta saadaan maajussit kuriin. Minkälainen rikos se mahtaa olla jos käyttää digitoitua pinta-alaa, mikä tosin on joka vuosi erilainen.

Eikö ensin pitäisi olla viranomaisen vahvistama pinta-ala jota voisi käyttää? Miten voi käyttää väärää pinta-alaa jos oikea pinta-ala vaihtuu vuosittain?

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/pinta-alatukien_valvonta_kiristyy_2585616.html

Valvontaa vaan kireämmäksi, jotta saadaan maajussit kuriin. Minkälainen rikos se mahtaa olla jos käyttää digitoitua pinta-alaa, mikä tosin on joka vuosi erilainen.

Eikö ensin pitäisi olla viranomaisen vahvistama pinta-ala jota voisi käyttää? Miten voi käyttää väärää pinta-alaa jos oikea pinta-ala vaihtuu vuosittain?

Kyllähän tuossa tarkoitetaan sellaista virhettä, jonka digikartalta silmin katsoen olisi pitänyt huomata

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
En enää jaksanut vääntää noiden digitointien kanssa. 2009 olin saanut kaikki lohkojen digitoinnit kohtuullisen hyvin korjattua. 2010 oli kaikki digitoitu uusiksi päin v****a. Viimevuonna korjasin pahimmat kämmit. Mm parinkymmenen aarin saareke oli digitoitu puolet mitastaan viereen ja kuivurin kalliopiha oli digitoitu pelloksi. Selviä virheitä on vieläkin, mutta jotenkin on inspiraatio korjauksiin hävinnyt.
Mystinen kesälaatumies

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1178
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
2009 olin saanut kaikki lohkojen digitoinnit kohtuullisen hyvin korjattua. 2010 oli kaikki digitoitu uusiksi päin v****a.

Olisi hyvä jos peltolohkorekisterissä olisi ominaisuus, jotta esim. viljelijä sähköisen tukihaun yhteydessä tai viranomainen tarkastuksen yhteydessä voisi laittaa rastin ruutuun "tämän lohkon digitointi on oikein". Tällöin rajat tavallaan "lukittuisivat" paikalleen eikä mikään automaattinen korjausdigitointi voisi niitä muuttaa muutakuin silloin kun viljelijä tai tarkastaja erityisesti sitä pyytää.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
En enää jaksanut vääntää noiden digitointien kanssa. 2009 olin saanut kaikki lohkojen digitoinnit kohtuullisen hyvin korjattua. 2010 oli kaikki digitoitu uusiksi päin v****a. Viimevuonna korjasin pahimmat kämmit. Mm parinkymmenen aarin saareke oli digitoitu puolet mitastaan viereen ja kuivurin kalliopiha oli digitoitu pelloksi. Selviä virheitä on vieläkin, mutta jotenkin on inspiraatio korjauksiin hävinnyt.

Ittellä viivasuoran rantaviivan keskivaiheilla tekee yllättävän piikin ja häviää aareja ja sitten toisaalla on kattamattoman paskasäiliön puolesta välistä vedettä pelto kulkemaan. Totesin maataloussihteerille, että ihan persiistä ovat nämä kuvat ja huonommaksi menevät joka vuosi ja jätin korjaamatta.

Thi Ent
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
2009 olin saanut kaikki lohkojen digitoinnit kohtuullisen hyvin korjattua. 2010 oli kaikki digitoitu uusiksi päin v****a.

Olisi hyvä jos peltolohkorekisterissä olisi ominaisuus, jotta esim. viljelijä sähköisen tukihaun yhteydessä tai viranomainen tarkastuksen yhteydessä voisi laittaa rastin ruutuun "tämän lohkon digitointi on oikein". Tällöin rajat tavallaan "lukittuisivat" paikalleen eikä mikään automaattinen korjausdigitointi voisi niitä muuttaa muutakuin silloin kun viljelijä tai tarkastaja erityisesti sitä pyytää.


Kannatan!!

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
Kannatan myös Turkin ehdotusta.

Pinta-aloissa myös hallinnolla pitäisi olla jotain vastuuta. Osa on tosiaan niin hutiloiden tehty, että haiskahtaa tahallisilta virheiltä. Tai sitten asenne on ollut yks-pas***-hailee-onko-sinne-päinkään. Tiukennuksen ilmoitusajankohta on nätisti sanottuna törkeän ylimielinen, eli puhdasta vit***lua. Perusteluista näkee ihan suoraan, että asia on päätetty jo jokin aikaa sitten. Siinä vaiheessa kun hakuoppaat ilmestyvät, niin tämänkaltaiset tulkinnat pitää olla päätettynä ja myös julkistaa.

Lohisoppa

  • Vieras
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
Katsotaanpas asiaa toisesta näkökulmasta, jokainen tuntee omat peltonsa  erittäin hyvin, ja voi helposti osoittaa missä kohdin on tehty virhe digitoinnissa, mutta yrittäkääpäs itse digitoida jonkun toisen aivan toisaalla sijaitsevaa lohkoa pelkän ilmavalokuvan perusteella, ilman että olette koskaan käynyt paikan päällä, varmasti tekisitte tekin virheitä.
 Vaikka ilmavalokuvakartat  on olevinaan tarkkoja (mitä ne itse asiassa eivät ole) niin silti tulkintavirheitä tulee yllättävän helposti pelkkää ilmakuvaa katsottaessa, omat pellot kun näkee maan kamaralta käsin, ja jokaisen mutkan ja saarekkeen tuntee, se on ihan eri juttu, omista lohkoista ei  voi tehdä tulkintavirheitä.

nilihaara

  • Vieras
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
2009 olin saanut kaikki lohkojen digitoinnit kohtuullisen hyvin korjattua. 2010 oli kaikki digitoitu uusiksi päin v****a.

Olisi hyvä jos peltolohkorekisterissä olisi ominaisuus, jotta esim. viljelijä sähköisen tukihaun yhteydessä tai viranomainen tarkastuksen yhteydessä voisi laittaa rastin ruutuun "tämän lohkon digitointi on oikein". Tällöin rajat tavallaan "lukittuisivat" paikalleen eikä mikään automaattinen korjausdigitointi voisi niitä muuttaa muutakuin silloin kun viljelijä tai tarkastaja erityisesti sitä pyytää.


Kannatan!!
Kannatan. Nyt vain byrokratia pyörii ja rahaa palaa tyhjään digitointiin ja virkamiesten elättämiseen. 8)

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
Katsotaanpas asiaa toisesta näkökulmasta, jokainen tuntee omat peltonsa  erittäin hyvin, ja voi helposti osoittaa missä kohdin on tehty virhe digitoinnissa, mutta yrittäkääpäs itse digitoida jonkun toisen aivan toisaalla sijaitsevaa lohkoa pelkän ilmavalokuvan perusteella, ilman että olette koskaan käynyt paikan päällä, varmasti tekisitte tekin virheitä.

Tuo pitää tiettyyn rajaan asti pitää paikkaansa. Mutta silloin kun ilmakuvasta aivan selvästi näkyy peltoaukealla oleva, viivasuora, luonnossa muutaman kymmenen metrin mittainen pellonraja ja on silti digitoitu päin seiniä, niin syy on aivan täysin digitoijassa.

Lypsybotti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 896
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
Katsotaanpas asiaa toisesta näkökulmasta, jokainen tuntee omat peltonsa  erittäin hyvin, ja voi helposti osoittaa missä kohdin on tehty virhe digitoinnissa, mutta yrittäkääpäs itse digitoida jonkun toisen aivan toisaalla sijaitsevaa lohkoa pelkän ilmavalokuvan perusteella, ilman että olette koskaan käynyt paikan päällä, varmasti tekisitte tekin virheitä.

Tuo pitää tiettyyn rajaan asti pitää paikkaansa. Mutta silloin kun ilmakuvasta aivan selvästi näkyy peltoaukealla oleva, viivasuora, luonnossa muutaman kymmenen metrin mittainen pellonraja ja on silti digitoitu päin seiniä, niin syy on aivan täysin digitoijassa.

Ei voi olla vika tikitoijassa...

Ny ol keväällä puolet vanhasta konehallista piirretty pelloksi!
Toisessa lohkossa oli tehty käsittämätön useamman aarin "linjan muutos", sisältäen muutaman mutkan, pellolla menevään viivasuoraan rajaojaan. Eikä kartassa ollut mitään sävyeroa eikä mitään, mikä olisi aiheuttanut edes harhaluuloa etteikö siinä olisi peltoa. >:(

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
Miksi niitä peltoja pitää sitten hemmetti digitoida, kun rajaukset menevät aina perseelleen? Eikö tosiaan voisi olla niin, että kun viivat sattuu kohdalleen - viljelijä voisi jotenkin "lukita" kartan eikä siihen tarvitsisi enää sen jälkeen käyttää kansalaisten rahoja.  Viljelijä on kuitenkin aina itse vastuussa että rajaus on oikein, mikä siinä voisi olla esteenä?

V*ttu me ollaan apinakansaa  >:(
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
Pinta-alojen lukitus pitäisi saada hallitusohjelmaan ja nostaa Portugalin takausten ehdoksi. Ei tästä sekoilusta voi tulla muuten ikinä loppua. Hirveä määrä energiaa palaa aarien metsästyksessä ja asioiden turhanpäiväisessä veivaamisessa. Lopputulos on kuitenkin +-0. Tommosista tarkastuksistakin tulee kaikille osapuolille stressaavia, kun mitä ihmeellisempiä kulmia ja mutkia koitetaan mittailla. On mulla sympatiaa noille karttojen tekijöillekin, ei se ole helppo homma koittaa joka paikassa selvittää mitä täällä on. Mutta tää meitin järjestelmä ei nyt vaan toimi. Valitettavasti.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
Miksi niitä digitointeja tehdään uudestaan ja uudestaan. Eikö se ole viljelijän velvollisuus tukia hakiessa ilmoittaa jos lohko muuttuu. TUollaiselle aariaskareelle ei pitäisi olla tarvetta. Peltotarkastusten yhteydessä sitten todettaisiin pitääkö kartat paikkansa ja tarvittaessa sanktioitaisiin. Onko nuo takautuvat rangaistukset edes perustuslain mukaan mahdollisia? Tietysti jos pelloksi väitetyltä paikalta löytyy ehjä kallio tai puustoa, voi olettaa ettei niitä ole viime vuoden jälkeen siihen valmistettu.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Pinta-ala tukien valvonta kiristyy
Luulis että  Islannissa mannerlaattojen saumakohdassa tarttis usein
digitoida kun maa leventyy siit kohtaa ja pellot samalla.

Kui mää ain olen paras?