Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rapidharjoittelua  (Luettu 21343 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: rapidharjoittelua
Ihan turhaa nysväämistä taas tuo päisteitten viimätteeksi ajo.

Mutta ihmisellä täytyy olla vapaus tehdä tyhjääkin työtä.

**************

Tosta rapitista...  Mitä helvetin järkeä on pitää tommosta kylvinkonetta jos sillä
kylvö vaatii tuplasti heppoja/polttoainetta kuin esim. Nova Combi.

Kui mää ain olen paras?

sirkussonni

  • Vieras
Vs: rapidharjoittelua
Ihan turhaa nysväämistä taas tuo päisteitten viimätteeksi ajo.

Mutta ihmisellä täytyy olla vapaus tehdä tyhjääkin työtä.

**************

Tosta rapitista...  Mitä helvetin järkeä on pitää tommosta kylvinkonetta jos sillä
kylvö vaatii tuplasti heppoja/polttoainetta kuin esim. Nova Combi.



No mitäs helevetin järkee sitten on ostaa Nova, jos vieskalaisenkin olis voinu ottaa.... ;)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: rapidharjoittelua
Joo, tekemisen vapaus se on hieno asia. 8)

Mitä ylipäätänsä tekee novacombilla/rapidilla, kun laahavannas on jo keksitty ??? Kumpikin ensin mainittu aivan ylihintaisia suorituskykyynsä nähden. No, on tossa rapidissa paljon hyviäkin puolia :)

Oikeastaan jos saisin päättää millainen olisi unelmieni kylvinkone, niin se olisi rapidin laatu, luotettavuus, käytettävyys yhdistettynä laahavannastekniikkaan.

Harmi, kun ei ruotsia osaa. Kertoisin tämän Väderstaadiin.


Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: rapidharjoittelua
Mä oon ruvennu kylvämään ulkokierroksen ensiksi, sitten jo tuleekin päistealueen sisäraja opastimeen oikeaan kohtaan. Eli lopuksi sitten kylvän loput ulkokierrokset.

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: rapidharjoittelua
Ihan turhaa nysväämistä taas tuo päisteitten viimätteeksi ajo.

Mutta ihmisellä täytyy olla vapaus tehdä tyhjääkin työtä.

**************

Siemen- ja apulanta kärryt on ainakin ensimmäitteeksi tiellä, jos koittaa päisteitä ensiksi kylvää. Ja vaikka ei olisi, plinttaat sitä kylvöstä kun käyt täyttämässä konetta. Mut ihan vapaasti saat plintata päisteitäs sillä Nova Combilla... ;)
Käteinen ratkasee

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: rapidharjoittelua


No mitäs helevetin järkee sitten on ostaa Nova, jos vieskalaisenkin olis voinu ottaa.... ;)
[/quote]

Mää koetan suosia kotimaista tuotantoa Etelä-Suomessa.  :D

VauhdinMaailmaa en osta koska kerran olin ko laitetta kattomassa näyttelyssä ja
ne helppoheikkimyyntimiehet sanoi että jos en nyt heti tilaa niin en enää saa konetta.

Enkä siis tilannu, enkä tule tilaamaankaan. Piste.

Nova Combi toimii tosi hyvin kaikessa kylvössä. Väätteri ei ole lainkaan suorakylvöön sopiva.

Veeämmä taas ei sovellu muokattuun maahan kylvöön.

Tuo Veeämmä on muutenkin ns täpinäreiskakone. Ilman kritiikkiä tehtävä ostos.
Kui mää ain olen paras?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: rapidharjoittelua
Ihan turhaa nysväämistä taas tuo päisteitten viimätteeksi ajo.

Mutta ihmisellä täytyy olla vapaus tehdä tyhjääkin työtä.

**************

Siemen- ja apulanta kärryt on ainakin ensimmäitteeksi tiellä, jos koittaa päisteitä ensiksi kylvää. Ja vaikka ei olisi, plinttaat sitä kylvöstä kun käyt täyttämässä konetta. Mut ihan vapaasti saat plintata päisteitäs sillä Nova Combilla... ;)


Mulla ainakin ne päisteet aina orastuu parhaiten ja nopeiten.

Miksi helvetissä niitä pusseja ja kasseja täytyy pellolle raahata.

Ainiin, täppärin pellot on yleensä 50 km päässä talouskeskuksesta, täppäri tykkää
ajaa päivät/yöt turhanpäiten.
Kui mää ain olen paras?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: rapidharjoittelua
Tänään keskustelin erään suorakylväjän kanssa,kehui omaavansa VM kokemusta 2000ha,vaihtaneensa sitten toiseen merkkiin.Mielipide oli jotta takapyöräsuorakylvökone junttaa pellot,varsinkin päisteissä muutamassa vuodessa kasvukunnottomiksi.Muokkain ja jankkuri on jo hankittu,sekä kylvin ilman takapyöriä.
VMiä täälläpäin vaihdettu Novaan ja Horschiin...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: rapidharjoittelua


No mitäs helevetin järkee sitten on ostaa Nova, jos vieskalaisenkin olis voinu ottaa.... ;)

Mää koetan suosia kotimaista tuotantoa Etelä-Suomessa.  :D

VauhdinMaailmaa en osta koska kerran olin ko laitetta kattomassa näyttelyssä ja
ne helppoheikkimyyntimiehet sanoi että jos en nyt heti tilaa niin en enää saa konetta.

Enkä siis tilannu, enkä tule tilaamaankaan. Piste.

Nova Combi toimii tosi hyvin kaikessa kylvössä. Väätteri ei ole lainkaan suorakylvöön sopiva.

Veeämmä taas ei sovellu muokattuun maahan kylvöön.

Tuo Veeämmä on muutenkin ns täpinäreiskakone. Ilman kritiikkiä tehtävä ostos.
[/quote] Kyllähän joo naapurin uus nova combi näytti hyvin kulkevan ja merkkareiden laakerit oli kyllä hienosti suojattu tynnyrinkorkeilla ja maalipinta on kuin appelsiinin kuori... Mutta muuten vaikutti jo ihan kylvökoneelta mutta onko laakereiden muiden komponentien kestävyys rapidin tasoa??

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: rapidharjoittelua
Veeämmän omistajat eivät perusta sadosta lainkaan.

Toimintaperiaate on että helvetin kovaa mennään...

Yleensä protkokeisareita joille ei pellon tuotto merkkaa mitään.

Pääasia että tulee paljon menoja.

Niitä voi sitten jättijärkkytuilla maksella.

Ja paaaaljon on peltoa hallinnassa.

 :D
Kui mää ain olen paras?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: rapidharjoittelua
Kyllähän joo naapurin uus nova combi näytti hyvin kulkevan ja merkkareiden laakerit oli kyllä hienosti suojattu tynnyrinkorkeilla

***3 metrin kone ei tarvii merkkareita. Turhaa nysväämistä.

ja maalipinta on kuin appelsiinin kuori...

***Maalipinnassa ei havaintoa appelssiinista. Ne appelssiinit on räkättiparoonin kainaloissa.

Mutta muuten vaikutti jo ihan kylvökoneelta mutta onko laakereiden muiden komponentien kestävyys rapidin tasoa??

***Laakereita vaihdetaan kyllä kaikista merkeistä täälpäin. Yhden etupyörän olen ajanu rikki jotain kiveä päin. Muuta vauriota ei ole.
Kui mää ain olen paras?

TRUBADUURI

Vs: rapidharjoittelua
Tänään keskustelin erään suorakylväjän kanssa,kehui omaavansa VM kokemusta 2000ha,vaihtaneensa sitten toiseen merkkiin.Mielipide oli jotta takapyöräsuorakylvökone junttaa pellot,varsinkin päisteissä muutamassa vuodessa kasvukunnottomiksi.Muokkain ja jankkuri on jo hankittu,sekä kylvin ilman takapyöriä.

Pakkoko sitä konetta on ihan täyteen laittaa?
Joku vois laskea pintapaineen takapyöräkoneelle ja sivupyöräkoneelle. Veikkaan, että pinta paineissa on niin pienet erot, ettei niillä ole käytännön merkitystä. Takapyörästön rakenteella voi olla suurempi merkitys päisteiden painumiseen. TS. jotkut pyörästöt on jaettu useampaan osaan pintapaineen tasaamiseksi.
Tietysti jotkut koneet vaatiin niin suuren veturin, että vetokoneen paino junttaa päisteitä.
Asioilla on tapana järjestyä.

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: rapidharjoittelua
Ihan turhaa nysväämistä taas tuo päisteitten viimätteeksi ajo.

Mutta ihmisellä täytyy olla vapaus tehdä tyhjääkin työtä.

**************

Siemen- ja apulanta kärryt on ainakin ensimmäitteeksi tiellä, jos koittaa päisteitä ensiksi kylvää. Ja vaikka ei olisi, plinttaat sitä kylvöstä kun käyt täyttämässä konetta. Mut ihan vapaasti saat plintata päisteitäs sillä Nova Combilla... ;)


Mulla ainakin ne päisteet aina orastuu parhaiten ja nopeiten.

Miksi helvetissä niitä pusseja ja kasseja täytyy pellolle raahata.

Ainiin, täppärin pellot on yleensä 50 km päässä talouskeskuksesta, täppäri tykkää
ajaa päivät/yöt turhanpäiten.

Kyl kylvökoneella on tarkoitus ajaa pellolla eikä maantiellä kotio konetta täyttämään...
Ja täytyy niitä peltoja vähän kauempaakin haalia kun olohuoneen ikkunan alta 8)
Ihanne tilanne tietysti olisi, että samalla aukealla ei tekisi kukaan muu kylvöä kuin itse... :P
Käteinen ratkasee

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: rapidharjoittelua
nyt on 40ha harjoiteltu rapidia, ja muutamia negatiivisia huomioita tullut positiivisten ohella. Ensimmäinen ongelma on kevytmuokatulla turvemaalla oleva lauttaustaipumus, kylvösyvyys voi olla max.3,5cm tämän taipumuksen vuoksi. Toisena karsee vetotehon tarve, 7485 vt (208hv) on ihan polvillaan kevyellä jossa kone painuu sentinkin. Kolmantena matalanostoon pitäisi saada jonkinlainen summeri että muistaa nostaa varmasti kun lähtee pakittamaan. Muuten olen erittäin tyytyväinen koneeseen, ja käytettävyys pesee maestron 10-0

Mitäs luovutit sen talon ainoan vetokoneen tommoseen vetelä vetoseen.

Jd kiskoi tänään rapidia jopa kokeilu mielessä 24km/h.
Keski nopeus heitteli 14-19km/h

Voimaa lajinsa ottaa(n.4cm laitoin siemenen)
Pö kulutus n.8l/ha

Tumen jälkeen erittäin positiivinen yllätys.

28ha kokeilu päivänä.ensimmäiset 2,5ha/2,5h. Sen jälkeen rupes rallattaa kun pääsi sinuiksi ja säädöt kohdilleen.Huomenna seuraavat 30ha
Nii se on...

Teroman

Vs: rapidharjoittelua

Rapidi on kylvökoneen irvikuva,,,,,,,,,,,,,

HUH

Å,,,,,å