Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalouden tuet ja rakennemuutos...  (Luettu 47526 kertaa)

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Joopa ja joo...

Maataloustuotannon koko rakenne – ja tukirakenne - on muutettava. Kaikki kotimainen tuki on ohjattava vain ja ainoastaan päätoimisille tuotantoyksiköille – ja niiden minimikoko on määriteltävä. Jos tuotantoyksikköön tulee ansiotuloja muusta kuin maataloustuotannosta tuet on lakkautettava. Nykyiset kymmenen kanan ja kahden lehmän ”tilat” saavat tietysti jatkaa toimintaansa – jatkajan omin varoin.

En uskalla  määrittää tukikelpoisia yksikköjä, mutta suuruusluokat voisivat olla esim. tällaiset...
- sikatila = 1000 eläintä
- siipikarjatila = 10.000 eläintä
- maitotila = 250 eläintä
- naudanlihatila = 500 eläintä
- viljatila = 300 peltohehtaaria
 

Nyt vielä haluaisin kuulla kuinka tähän tilanteeseen päästään. Siis jos eu maatalouspolitiikkaa noudatetaan niin tuo ei ole mahdollista. Ensin pitää erota euroopan unionista ;D
  Sinällään tuo ajatus on oikea. Maataloustuotanto pitää olla yritystoimintaa eikä sosiaalipolitiikkaa. ;D
Höpöhöpö... kotimaiset tuet leikataan kotimaisin päätöksin !!!
 Niin että kuinka päästään noihin tilakokoihin? Tehdäänkö se siten kuin neuvostovenäjällä 30 luvulla. Kulakit tapetaan ;D
Niin, käytännössä pitäisi menetellä näin ja puuttua omistusoikeuteen tai määritellä maa verotuksessa arvottomaksi hyödykkeeksi jota voidaan pakkolunastaa viljelyyn . Tuollainen tilarakenne vaatisi niin paljon pääomia ettei maanomistus nykymuodossa tulisi kysymykseenkään.

Mun "teoriassani" ne tilat, jotka jäävät tukien ulkopuolelle, tulevat myyntiin... ja hinta ei päätä huimaa.

  Taidat kuiteskin olla hieman "pihalla". Kun noita metsätilojen hintoja katselee, niin silloin kannattaa metsittää. Luulen että tuo sinun visiosi ei toteudu kuin niiden täpinäreiskojen kohdalla ;D

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26101
  • vastustan
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Aulis on päässyt asian ytimeen. Sukutilapankolla makoilulle on tultava stoppi.  8)
minä taas epäilen että aulis on päässyt alkoon salaa rouvaltaan ;D ;D ;D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Jos tommonen Lex Anttila tulis, niin jäis mukavasti enempi aikaa tämmösellä pientilallisella pankolla pyöriskelyyn kyl...kun pistäis sitten pellot metsiks, voisi lämmittää uunia enempi ja näin pankollakin olisi lämpimämpää   :D
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Paitsi että tuo 10k kanaa on vähän, mutta 250 lehmää suhteessa esim 300ha viljanviljelyä..täp täp Aulis, täp täp!  ;D
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

Aulis Anttila

  • Vieras
Metsäsavotta...

Maataloustuotannon koko rakenne – ja tukirakenne - on muutettava. Kaikki kotimainen tuki on ohjattava vain ja ainoastaan päätoimisille tuotantoyksiköille – ja niiden minimikoko on määriteltävä. Jos tuotantoyksikköön tulee ansiotuloja muusta kuin maataloustuotannosta tuet on lakkautettava. Nykyiset kymmenen kanan ja kahden lehmän ”tilat” saavat tietysti jatkaa toimintaansa – jatkajan omin varoin.

En uskalla  määrittää tukikelpoisia yksikköjä, mutta suuruusluokat voisivat olla esim. tällaiset...
- sikatila = 1000 eläintä
- siipikarjatila = 10.000 eläintä
- maitotila = 250 eläintä
- naudanlihatila = 500 eläintä
- viljatila = 300 peltohehtaaria
 

Nyt vielä haluaisin kuulla kuinka tähän tilanteeseen päästään. Siis jos eu maatalouspolitiikkaa noudatetaan niin tuo ei ole mahdollista. Ensin pitää erota euroopan unionista ;D
  Sinällään tuo ajatus on oikea. Maataloustuotanto pitää olla yritystoimintaa eikä sosiaalipolitiikkaa. ;D
Höpöhöpö... kotimaiset tuet leikataan kotimaisin päätöksin !!!
 Niin että kuinka päästään noihin tilakokoihin? Tehdäänkö se siten kuin neuvostovenäjällä 30 luvulla. Kulakit tapetaan ;D
Niin, käytännössä pitäisi menetellä näin ja puuttua omistusoikeuteen tai määritellä maa verotuksessa arvottomaksi hyödykkeeksi jota voidaan pakkolunastaa viljelyyn . Tuollainen tilarakenne vaatisi niin paljon pääomia ettei maanomistus nykymuodossa tulisi kysymykseenkään.
Mun "teoriassani" ne tilat, jotka jäävät tukien ulkopuolelle, tulevat myyntiin... ja hinta ei päätä huimaa.
 Taidat kuiteskin olla hieman "pihalla". Kun noita metsätilojen hintoja katselee, niin silloin kannattaa metsittää. Luulen että tuo sinun visiosi ei toteudu kuin niiden täpinäreiskojen kohdalla ;D

Mä olin tarkotuksella rajannu mettähommelit pois mut "esityksestäni".

Aulis Anttila

  • Vieras
Osuma :-)
Aulis on päässyt asian ytimeen. Sukutilapankolla makoilulle on tultava stoppi.  8)
minä taas epäilen että aulis on päässyt alkoon salaa rouvaltaan ;D ;D ;D ;D

 ;D ;D ;D

Aulis Anttila

  • Vieras
Neuvottelu...
Paitsi että tuo 10k kanaa on vähän, mutta 250 lehmää suhteessa esim 300ha viljanviljelyä..täp täp Aulis, täp täp!  ;D

Luvuistahan voidaan aina neuvotella... ni saadaan torjuntavoitto   :P :P :P   ;D ;D ;D

Aulis Anttila

  • Vieras
Pyrkimys...
Jos tommonen Lex Anttila tulis, niin jäis mukavasti enempi aikaa tämmösellä pientilallisella pankolla pyöriskelyyn kyl...kun pistäis sitten pellot metsiks, voisi lämmittää uunia enempi ja näin pankollakin olisi lämpimämpää   :D

Tohon mä tietysti just pyrinki... omilla rahoilla sitten vaan metsittämään - ja ku mun "esitykseni" on toteutettu ni sit hoidellaan mettäpulmat  :P :P :P   ;D ;D ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Mun "teoriassani" ne tilat, jotka jäävät tukien ulkopuolelle, tulevat myyntiin... ja hinta ei päätä huimaa.

***Kukas ne myymään pakottaa?

***Tällä hetkellä terveen rakennemuutoksen estää siipikarjatiloille maksettavat järjettömän suuret kotimaiset lisähinnat. Ne rahat ko tilat
välittömästi ulosmaksaa korkeina pellonvuokrina.

Viimeksi muokattu: 30.03.11 - klo:17:14 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

Aulis Anttila

  • Vieras
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Mun "teoriassani" ne tilat, jotka jäävät tukien ulkopuolelle, tulevat myyntiin... ja hinta ei päätä huimaa.

***Kukas ne myymään pakottaa?


Höh... ei tietenkään kukaan.

Tällä hetkellä terveen rakennemuutoksen estää siipikarjatiloille maksettavat järjettömän suuret kotimaiset lisähinnat. Ne rahat ko tilat välittömästi ulosmaksaa korkeina pellonvuokrina.

Kun ne lakkautetaan niin "tulee toinenkin aika" kuten työväenlaulussa sanotaan  :P :P ;D ;D ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Mun "teoriassani" ne tilat, jotka jäävät tukien ulkopuolelle, tulevat myyntiin... ja hinta ei päätä huimaa.

***Kukas ne myymään pakottaa?


Höh... ei tietenkään kukaan.

Tällä hetkellä terveen rakennemuutoksen estää siipikarjatiloille maksettavat järjettömän suuret kotimaiset lisähinnat. Ne rahat ko tilat välittömästi ulosmaksaa korkeina pellonvuokrina.

Tuossa ylempänä just mainittit että riittävän isoilta yksiköiltä kotimaisia tukia ei lakkauteta?  En kyl lukenu ihan tarkkaan kaikkia kommentteja ym.

Kun ne lakkautetaan niin "tulee toinenkin aika" kuten työväenlaulussa sanotaan  :P :P ;D ;D ;D
Kui mää ain olen paras?

Aulis Anttila

  • Vieras
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Mun "teoriassani" ne tilat, jotka jäävät tukien ulkopuolelle, tulevat myyntiin... ja hinta ei päätä huimaa.

***Kukas ne myymään pakottaa?


Höh... ei tietenkään kukaan.

Tällä hetkellä terveen rakennemuutoksen estää siipikarjatiloille maksettavat järjettömän suuret kotimaiset lisähinnat. Ne rahat ko tilat välittömästi ulosmaksaa korkeina pellonvuokrina.
Tuossa ylempänä just mainittit että riittävän isoilta yksiköiltä kotimaisia tukia ei lakkauteta?  En kyl lukenu ihan tarkkaan kaikkia kommentteja ym.
Kun ne lakkautetaan niin "tulee toinenkin aika" kuten työväenlaulussa sanotaan  :P :P ;D ;D ;D

Ku tehään nii ku mun listassa lukee ni myyntiin tulee aikalailla paljo maankamarakamaa  :P :P ;D ;D

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Aukki on tavallaan oikeassa, mutta minä en ymmärrä sitä, miten muu mahdollinen ansiotulo voisi vaikuttaa tukien määrään. Mä ainakin lähden siitä, että jokainen joka haluaa tehdä lisätyötä, saa sitä tehdä ja se on nyt ihan sama tekeekö klapeja vai käykö sen ajan kaupungissa myymässä kukkia. Vastustan kaikkia yrityksiä sitoa tuet päätoimisuuteen tai muuhun vastaavaan sapluunaan, jos me tuetaan ruuantuotantoa, niin se on sama tuottaako sen ruuan päätoimi- vai sivutoimitäppäri..
Nothing is Something Worth Doing

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8694
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Tästä tulee varmaan pitkä ketju asiantuntevaa asiantuntemattomuutta puolin ja toisin.
Mutta näinhän se taisi olla tarkoituskin.  ;D ;D ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Aulis on päässyt asian ytimeen. Sukutilapankolla makoilulle on tultava stoppi.  8)

No onneksi osa meistä älyää lopettaa vapaasta tahdostaa, mutta sittenhän sitä aikaa vasta onkin pankolla maata. ;D Lisäksi on se porukka, mikä kantaa kannukoneen tonkkaa harmagedonin keskelläkin, ja juo vaikka itte sen atomipommista vihreänä säteilevän maidon.  Niille ei mahda EU, ei aukki, eikä UCD yhtään mitään.